Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

WW2 Hävittäjät

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Ikarus, 31.10.2014.

  1. Dr who?

    Dr who? Kersantti

    Liittynyt:
    29.04.2015
    Viestejä:
    116
    Tykkäykset:
    189
    Pisteet:
    16
     
    Leaderdog, tulikomento, Sarek1 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  2. Mainos Google AdSense



  3. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    Lohkolämmittimien äiti ?;

    6a062b2588b0b82a9b42cd61a2c5056a.jpg
     
    aj77, Sardaukar, Mikoyan ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  4. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,426
    Tykkäykset:
    6,324
    Pisteet:
    636
    Noita hienoja lämmitysvauja ei tainnut ihan joka tukikohtaan riittää. Saksalaisilla oli kalt start systeemi, missä öljyä laimennettiin tietyllä suhteella bensalla ja näin saatiin moottori pakkasesta käyntiin. Venäläiset teki raakasti nuotion nokan alle ja tarkalla tulenpidolla kone ei palanut:)
    Saksalaisetkin kuuli menetelmästä sotavangeilta ja ihme kyllä, koneita ei montakaan tällä menetelmällä poltettu.
    Osittain käytettiin hehkuvia hiiliä, paloriski oli vähäisempi.
    Suomalaiset laski ainakin jossakin vaiheessa sotaa lämpimät öljyt pois koneesta lentotoiminnan päätyttyä. Mekaanikot lämmitti vesihauteessa aamulla öljyt lämpimäksi, ne laskettiin moottoriin ja moottori heti tulille. Ylimääräistä vaivaa öljyjen kanssa läträäminen huoltohenkilöstölle tietenkin toi.

    Täyssynteettinen moottoriöljy olisi tuohon aikaan ja noissa oloissa tehnyt hyvin kauppansa.
     
    Viimeksi muokattu: 26.11.2016
    TBman, Erkki, Sarek1 ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  5. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    SA-kuvissa on muistaakseni kuva tuosta öljyjen talvilotraamisesta.....:)
     
    Sarek1 ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  6. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    Netin ihmeellisessä maailmassa osui tämä kohdalle, jossa on itselleni ennennäkemättömät poikittaiskuviot päätelineiden renkaissa.

    9f5d9fba91c12063640875de6dbf788f.jpg
     
    Mikoyan, Sarek1, tulikomento ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  7. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,966
    Tykkäykset:
    14,401
    Pisteet:
    1,286
    Veikeä tämä ruotsalaisten J22. Muistuttaa jotenkin kotimaista VL Myrskyä, vai mitä ?







    Tämä Ängelholmin museon koneyksilö on rullauskuntoinen. Mikseivät lennä sillä ? Byrokratia ?
     
    TBman, Mikoyan, Sarek1 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  8. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316

    Joo, veikkaan myös byrokratiaa.
     
  9. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    Mites muuten tuo onnistuu tuo lentäminen noilla museo vehkeillä, kun tyyppikouluttajat ovat siinä iässä ettei heitä enään välttämättä ole käytettävissä..
    Koko ruljanssi alkaa alusta koelentoineen jonkun uuden / nuoremman pätevän lentäjän toimesta..??..
     
    TBman tykkäsi tästä.
  10. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,966
    Tykkäykset:
    14,401
    Pisteet:
    1,286
    Varmaankin jotenkin noin. Toisaalta Ruotsissakin on tällä hetkellä muutama kaveri, joilla on Spitfire & Mustang -kelpuutukset. Ei tuo J22 varmaan olisi mikään ylitsepääsemätön ongelma.
     
  11. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    Joo, toi kelppari homma tulee varmaankin eteen aina noissa "hirtoriallisissakin " koneissa, kun pilotti sukupolvet vaihtuu nuorempiin.
     
    TBman ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  12. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    Tässä se kuva öljynlämmityslaitteesta, SA-kuvista löyty.


    Etualalla öljyn lämmityslaite ja taustalla hävittäjä.
    Kontupohja 1942.02.15

    10645_r500.jpg
     
    Mikoyan, Erkki, Sarek1 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  13. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,426
    Tykkäykset:
    6,324
    Pisteet:
    636
    [​IMG]
    Janakkalalainen autoilija Jari Taljavirta löysi omaperäisen tavan kunnioittaa tulevaa itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlaa. Taljavirran Mersuun teipattiin toisen ”mersukuskin”, hävittäjälentäjä Kosti ”Koso” Keski-Nummen kasvokuva sekä sota-aikainen lentokone.:solthum:

    http://www.kaupunkiuutiset.com/uutiset/276839-tuplamersu-maantiella
     
    TBman, YliKoo, Leaderdog ja 5 muuta jäsentä tykkää tästä.
  14. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,703
    Tykkäykset:
    2,341
    Pisteet:
    316
    Hawker Tempest oli kova sana korkkareissa. Sitä se oli myös todellisuudessa ja se oli nopea erityisesti "down low". Ohessa mukava putkidokumentti.



    J22 oli käyttökelpoinen lentokone, jonka ylläpito oli suhteellisen helppoa. Myrskyn kanssa yhteistä oli moottori, mutta J22 liikkui liukkaammin.

    J22 lainaus wikistä:
    [QUOTE
    [​IMG]

    The J 22 was well liked by its pilots and possessed good manoeuvrability and responsive controls. Forward visibility on the ground left something to be desired and if the tailwheel was left unlocked and able to swivel during take-off there was the potential to ground-loop. In mock dogfights with P-51 Mustangs (called J 26 in Swedish service) it was able to "hold its own" up to 5,000 metres (16,000 ft) although, above 6,000 m (19,000 ft), without a good high altitude supercharger, it became sluggish. J 22 pilot Ove Müller-Hansen: "This was one of the finest aircraft that I have ever flown. The responsiveness of the controls and overall handling was exceptionally nice. It was not a high altitude fighter but up to about 5000 m (16,000 ft) it could hold its own very well. We flew mock dog fights with P-51 Mustangs and they could not catch us below 4000 m (13,000 ft) but if the fight was higher than that we had to be very careful. At altitudes above 6000 m (19,500 ft) it was getting sluggish and at 9000 m (29,000 ft) it was not much power left. Stalls in turns and straight forward were usually not a problem. If you pulled really hard in turn it would sometime flip over on its back. The first version, the 22-A, did not have much fire power, but the 22-B was better." Because of its simple systems the J 22 was very easy to maintain and service.[1]

    With 575 km/h (360 mph) from a 795 kW (1,065 hp) engine, the press called the diminutive fighter "World's fastest in relation to the engine power" (while not absolutely true, it was in the same class as the early marks of Supermarine Spitfire and Zero).[2] The J 22 crews promptly modified this to "World's fastest in relation to the track width" (for which the Spitfire might also have competed), because of the very narrow wheel track. The aircraft was retired in 1952.
    ][/QUOTE]
     
    YliKoo, Leaderdog, Ikarus ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  15. Erkki

    Erkki Majuri Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.02.2014
    Viestejä:
    1,350
    Tykkäykset:
    2,115
    Pisteet:
    156
    Suomalaiset käyttivät myös moottorinpeitteitä, jonka asbestikankaisessa alaosassa oli paikka puhalluslampulle. Lämmitettäessä peite kohotettiin hieman irralleen koneesta, jolloin kuuma ilma pääsi kiertämään peitteen alla.
     
    Sarek1, tulikomento, Leaderdog ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  16. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    Upea kuva Malmilta:

    15541298_1223552844377330_5945038755004905504_n.jpg
     
    HybridiProto, YliKoo, Erkki ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  17. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    Purkaamo?:
    15589739_1791977757693749_8639122822797881811_n.jpg
     
    Sarek1, Vonka ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  18. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    4,966
    Tykkäykset:
    14,401
    Pisteet:
    1,286
    Taitaa olla jälkikäteen väritetty.

    https://fi.pinterest.com/pin/394487248587774951/

    2.jpg

    Kuvateksti sanoo koneen olevan 2/JG 302:n Bf 109 G-6. Tuo oli yöhävittäjäyksikkö, joka käytti ns. Wilde Sau -menetelmää. Tämä Mersu otti ilmeisesti osaa Helsingin puolustukseen neukkujen suurpommitusten aikana talvella 44.
     
    Sarek1, Leaderdog ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  19. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    On, ja hyvältä näyttää.
     
  20. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,518
    Tykkäykset:
    3,200
    Pisteet:
    316
    How about that, no color at all :
    15589626_10154791880475480_7945309135338146581_n.jpg
     
    Sarek1, tulikomento ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  21. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    17,049
    Tykkäykset:
    25,592
    Pisteet:
    1,286
    Olisiko Jared Enosin värittämä? Hän restauroi vanhoja suomalaisia sotakuvia. Hienoa työtä.

    Malmilla oli noita yöhävittäjinä keväällä 1944. Mitähän laitteistoa niissä oli?
     
    Leaderdog tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu