WW2 Hävittäjät

Toisen maailmansodan historia, etenkin saksalaisten osalta, on täynnä näitä "jos X, niin sota olisi voinut edetä aivan eri tavalla" -spekulaatioita. Lähes poikkeuksetta niissä tehdään liian suoraksi vedettyjä johtopäätöksiä. Erityisesti on syytä muistaa, että sodasta selvinneet ovat luonnollisesti esittäneet asiat itselleen parhain päin. Niinpä liikkeellä on paljon legendoja, joissa Hitlerin tai laajemmin natsien toilailut ovat pilanneet päivän. Totuus on harvoin niin yksinkertainen.
 
Kaksi huomiota keskusteluun.

- Ernst Heinkel ei ollut juutalainen, vaikka ulkonäöltään heitä muistuttikin.

- JAK 3 oli itse asiassa uudempi malli kuin JAK 9:

Vuonna 1943 Jakovlev suunnitteli Jak-1M:n, joka oli Jak-1:n pienempi ja kevyempi versio. Toinen Jak-1M-protyyppi rakennettiin myöhemmin samana vuonna. Muutoksia olivat myös takarungon verhoilu vanerilla kankaan sijasta, heijastintähtäin, panssaroinnin ja moottorin jäähdytyksen parantaminen. Pääkoelentäjä Pjotr Mihailovitš Stefanovski oli niin vakuuttunut, että hän suositteli Jak-1:n ja Jak 7:n tuotannon hyllyttämistä, ja vain Jak-9:n tuotannon jatkamista. Uusi hävittäjä nimettiin Jak-3:ksi, ja se tuli tuotantoon vuonna 1944, myöhemmin kuin Jak-9, huolimatta pienemmästä tunnusnumerosta. Ensimmäiset 197 konetta aseistettiin 20 millimetrin ŠVAK-tykillä ja 12,7 millimetrin UBS-konekiväärillä, kuten myös Jak-1B. Aseet oli sijoitettu runkoon, toisaalta tarkkuuden, toisaalta siipien purkamisen helpottamiseksi ja siipikuorman vähentämiseksi. Pääasiallisen tuotantoversioon, jota rakennettiin 4 000 kappaletta, lisättiin toinen 12,7 millimetrin konekivääri.


  • Suurin nopeus: 646 km/h 4 100 metrissä, 567 km/h merenpinnassa
  • Lentomatka: 648 km
  • Lakikorkeus: 10 400 m
  • Nousuaika: 4,5 min 5 000 metriin
  • Siipikuormitus: 181 kg/m²
  • Teho-painosuhde: 0,36 kW/kg
Jak 9

  • Suurin nopeus: 591 km/h
  • Lentomatka: 1 360 km
  • Lakikorkeus: 9 100 m
  • Nousukyky: 13,7 m/s
  • Siipikuormitus: 181 kg/m²
  • Teho-painosuhde: 0,28 kW/kg
 
Ainakin saksalaisässä Helmuth Lipfert totesi kirjassaan, että Jak-3 oli vaarallisin kone, mitä oli tavannut.
 
Mulla ei oikein mielenkiinto veny elämäkertojen kahlaamiseen, joten viitsitkö referoida pääkohdat?
Ikävä kyllä on niin, että jos 400 sivua tekstiä lyhentää Aku Ankka -pituuteen, tuloksena ei ole edes Aku Ankkaa, ainakaan minun taidoillani. Wiki on hyvä korvike.
 
Lainaan hieman tökerösti itseäni, mutta noista Jakovlevin 9- ja 3 -malleista postasin joskus aiemmin mukavaa luettavaa: sivulla 38



Jakovlev 9+3, osa 4:
Katso liite: 7107 Katso liite: 7108 Katso liite: 7109 Katso liite: 7110 Katso liite: 7111 Katso liite: 7112 Katso liite: 7113

EDIT: Niin, pahoittelen, kuvat ovat sellaisia kun ovat. Luonnonvalo on paras valo mutta sitä on joulun alla harvoin saatavilla. Tänään lykästi. Käsi tuppaa väpäjämään mutta koetan korjata jos on tullut paljon vauhtiviivaa.

Kuvat ja tekstit kertovat melestäni mielenkiintoista tarinaa hävittäjäkoneiden kehittelystä naapurivaltiossa sodan aikana. Ongelmatonta touhu ei suinkaan ollut. Muutokset suoritusarvoissa ajankohdan ja tuotantoversioiden osalta ovat luettavissa taulukoiden kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä oli muuten Hitlerillä syynä Ernst Heinkelin väheksyntään? Jotain Poliittista? Kun kerran ei uskonnollista taustaa/Rotutaustaa?
 
Mikä oli muuten Hitlerillä syynä Ernst Heinkelin väheksyntään? Jotain Poliittista? Kun kerran ei uskonnollista taustaa/Rotutaustaa?

Kolmannessa valtakunnassa erilaiset suosikkiviritykset olivat varsin yleisiä. Mielipiteillä, etenkin poliittisilla sellaisilla oli vaikutuksensa moneen asiaan.

Ohessa wikilainausta.
Heinkel had been a critic of Hitler's regime concerning being forced to fire Jewish designers and staff in 1933, however, he was a member of the Nazi party,[5] awarded the German National Prize for Art and Science in 1938, one of the rarest honors of the German government,[6] and he used forced Jewish labor starting in 1941, in which his company was considered a "model for slave labor."[7]

In 1942 the government "nationalised" the Heinkel works. In practice, this meant that Heinkel was detained until he sold his controlling interest in his factories to Hermann Göring. Heinkel moved to Vienna and started a new design bureau and corporate offices in Vienna's Schwechat suburb, establishing manufacturing facilities in Zwölfaxing and Floridsdorf as the Heinkel-Sud complex for his firm, the original Rostock-"Marienhe" plant (today's Rostock-Schmarl neighborhood) becoming the Heinkel-Nord facility. It was at the Heinkel-Sud offices that Dr. Heinkel worked on the Heinkel He 274 four-engined high-altitude heavy bomber design - as one of the trio of proposals for aircraft designs to succeed his firm's failed Heinkel He 177A heavy bomber — until the war ended.
 
Tästä saattoi jo olla ketjussa juttua, mutta laitan silti. Firma nimeltä Usedom Aircraft Sales kaupittelee kaksipaikkaista Bf 109 G-12 Mesukkaa.

http://usedom-aircraftsales.com/portfolio/messerschmitt-bf109-g-12-d-fmgz/

Hintapyyntöä ei ole vaan kyseessä on tarjouskilpailu. Miten olis pojat, hattu kiertämään porukan kesken ? :)

Mustang näkyy halvimmillaan lähtevän USD $1,649,000.
En usko, että G-12 ihan halvalla lähtee.:confused: Tuskin vielä tuolla Mussen hinnallakaan. Joten kovasti saadaan hattua kierrättää, ennen kuin tuo on Suomessa. Komiahan sillä olis ilmailunäyttelyjä kierrellä, sodan ajan Suomen Ilmavoimien väreissä tietysti.:) Vaikka nyt yhtään G-12:ta meillä ei käytössä ollutkaan.
http://www.controller.com/listings/...TH AMERICAN&Mdltxt=P-51 MUSTANG&mdlx=Contains

Messerschmitt_Bf_109_G-6_MT-507.jpg
 
Mikä oli muuten Hitlerillä syynä Ernst Heinkelin väheksyntään? Jotain Poliittista? Kun kerran ei uskonnollista taustaa/Rotutaustaa?

Osatekijä lienee myös se että Heinkel oli sodan jälkeen hengissä tuomassa esiin omaa näkemystään, siinä missä Hitler, Göring ja suurin osa RLM:stä ei. Totuus on että Heinkelin "syrjityt" tuotteet eivät usein yksinkertaisesti sopineet sotaan valmistautuvan RLM:n suunnitelmiin.
 
Youtubessa tuli videoita kattoessa stuka vastaan. Onko kellään hajua kuinka kova ääni niistä sireeneistä lähti?
 
Youtubessa tuli videoita kattoessa stuka vastaan. Onko kellään hajua kuinka kova ääni niistä sireeneistä lähti?
Isoisäni kertoi osasto Kuhlmeyn pommittaessa aanen olleen karmaiseva, se oli kuuunut kaiken ryskeen ja jytinan yli kilometrien paahan.... Han muisteli joskus pikkuisen vodkaa otettuaan niita hetkia rintamalla ja kylla vaarista naki, etta taysi reissu jatti syvat jaljet sieluun miehelle...
 
Olishan se aika mahtava nähdä jossain lentonäytöksessä!!! :D

Varmasti olisi. :) Tilanne vaan se, että maailmassa on kaksi aitoa kokonaista konetta.

Chicagon tiedemuseon kone

1494793.jpg

ja RAF:n museon kone Lontoossa.

Stuka_RAFM1.jpg

Kumpikaan näistä ei tule koskaan enää lentämään. Brittien käsissä olevaa Stukaa kaavailtiin lentämään Battle of Britain -elokuvan kuvauksia varten 1968, mutta riskiä pidettiin liian suurena. Aidon koneen sijaan käyttivät suurikokoisia rc-mallilennokkeja.
 
Isoisäni kertoi osasto Kuhlmeyn pommittaessa aanen olleen karmaiseva, se oli kuuunut kaiken ryskeen ja jytinan yli kilometrien paahan.... Han muisteli joskus pikkuisen vodkaa otettuaan niita hetkia rintamalla ja kylla vaarista naki, etta taysi reissu jatti syvat jaljet sieluun miehelle...
Minun isäni puolestaan kertoi pitäneensä ilmataisteluiden seuraamista mitä parhaimpana viihteenä, jota katsellessa sodan arki ja kuolemanvaara jopa unohtuivat. Ja tämä siis Vuosalmen taisteluissa. Erityisesti hän muisteli Kuhlmeyn pommituksia kovassa it-tulessa, maaleina ilmeisesti Vuoksen ponttonisillat ja ylimenokalusto. Yleensä hän muisteli sotakokemuksiaan hyvin nihkeästi, mutta nämä lentokonejutut saivat hänet selvästi innostumaan, ja niistä hän puhui mielellään.
 
Back
Top