Yhdysvallat tuo B52 pommittajat Suomeen

Merten sheriffi

Supreme Leader
BAN
feef28d85fc44965a84f0392d45469ee.jpg

Yhdysvaltojen B-52-pommikone Fairfordin ilmatukikohdassa Englannissa vuonna 2003.(KUVA: Darren Staples / Reuters)
Julkaistu: 2.6. 20:59

Stars and Stripes -lehdelle puhuneen sotilaskomentajan mukaan pommittajien on tarkoitus ottaa osaa sotaharjoituksiin Euroopassa ja Afrikassa.

Euroopassa strategiset pommittajat osallistuvat lehden mukaan muun muassa Baltops-harjoitukseen, jonka isäntämaana Suomi toimii ensimmäistä kertaa kesäkuussa. Harjoitus järjestetään Syndalenin harjoitusalueella Hankoniemellä 6.–8. kesäkuuta.

Osaharjoitukseen osallistuu noin 600 sotilasta. Suomen lisäksi harjoituksessa ovat mukana Ruotsi, Yhdysvallat, Italia, Iso-Britannia ja Saksa.

Kyseessä on kolmas vuosi peräjälkeen, kun Yhdysvallat on lähettänyt strategisia pommittajiaan Eurooppaan. Viime vuonna kaksi raskasta amerikkalaista B-52-pommikonetta lensi Ruotsin rannikolla ja simuloi merimiinojen pudottamista osana laajempaa rannikko-operaatiota.

22581bed777845cc88a60d5530d33a89.jpg

B-52 Stratofortress -pommikoneita on parhaillaan myös Syyrian sodassa pommittamassa Isisin joukkoja.(KUVA: Yhdysvaltain ilmavoimat / Reuters)

B-52-pommikoneet ovat olleet Yhdysvaltain ilmavoimien vakiojuhtia jo 1950-luvulta saakka. Uusimmatkin B-52-mallit on otettu käyttöön vuonna 1962.
 
Clickbait-otsikko. Jutussa ei mainittu, minkä maan lentokenttään B-52:set tukeutuvat, tai käyvätkö B-52:set edes Suomen ilmatilassa. B-52:sia oli Itämerellä jo viime vuonna, testasivat Quickstrike GPS-merimiinaa.

Edit: Sähläystä poistettu.

Ehdin jo innostua ja viritellä kameraa valmiiksi. :( "BUFF" on kyllä yksi sellainen lentokonetyyppi, jonka olen aina halunnut nähdä livenä.
 
Onko palstan ilmailuosastolla tietoa millaiset kiitotievaatimukset tuolla koneella on? Muistelisin joskus katsoneeni koneen mittoja/painoja ja ei se mikään jättiläinen taida nykymittapuulla olla.
 
Riippunee koneen painosta, ilman lämpötilasta, kiitotien korkeudesta meren pinnan tasosta ja sen kunnosta, tuulesta jne. Mutta jotain tietoa löytyy esim. täältä.

http://b52stratofortressassociation.yuku.com/reply/885#.V1CL5Y9OJPY
Aika tarkat tiedot olit löytänyt! Eli lähtöön ( varmaan täydellä painolla?) kuivalta kiitotieltä 8000 jalkaa ja vähän huonommissa olosuhteissa 8600 jalkaa tarvitaan pituutta radalta, metreissä samat mitat noin 2,6 ja 2,9 kilometriä. Eli aivan pienimmät korpikenttämme eivät soveltune näille..
Siviilipuolen koneista äkkiä vertaisin kooltaan/painoiltaan MD11:seen että saadaan mittakaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eki ja Tavja olisivat yhdessä menneet kiitotielle makaamaan...:D.

Jos olisin tilanteessa lennonjohtaja, niin arvaa pyytäisinkö laskeutuvaa B-52:ta vetämään ylös...vai katsoisinko tuleeko hienot roiskeet heavy duty -tason laskutelineisiin :D

(Hyi minä, tuhma tuhma ajatus tasavallan presidentistä ja herra ex-ministeristä. Oikeasti kyllä pyytäisin)
 
Ehdin jo innostua ja viritellä kameraa valmiiksi. :( "BUFF" on kyllä yksi sellainen lentokonetyyppi, jonka olen aina halunnut nähdä livenä.

Kyllä! Jopa pikkuinen Korean sodan aikainen A-26 tuntui hienolta tuttavuudelta LIAS 2005:ssä.

B-52 on se "big stick" joka takataskussa on hyvä puhua pehmeästi.
 
Uutista korjattu kello 22.49. Toistaiseksi ei ole varmuutta siitä, tulevatko B-52-pommikoneet Suomeen.
No niin, Ilta-Pulun mopo lakkasi keulimasta. Otsikko on korjattu ja toimittaja palautettu Paasikiven-Kekkosen linjalle. Saulin näppäimistö ja ruutu putsattu kahvista.

Yhdysvallat tuo B-52-pommittajat Baltops-harjoitukseen – Suomi toimii isäntämaana
 
...ja näiden hassunhauskojen pläjäysten myötä palannemme asiaan...
 
Tuli mieleen, että harjoittelisivatko B-52-pommittajat esim. Ahvenanmaan alueen merimiinoittamista noiden aikaisempien merimiinojen testilentojen perusteella... ;)
 
Back
Top