Yleisilmailu

Kannuksen lentokenttä Keski-Pohjanmaalla näyttäisi olevan myynnissä. Asfaltoitu kiitotie 700x18 metriä, hintapyyntö 300k€.

kentt__etu41116ST_503_uu.jpg


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016110422566848_uu.shtml

http://lentopaikat.fi/kannus-efkn/
 
Astronautti ja koelentäjä Joe Engle tarinoi kokemuksistaan.


USAF:n hävittäjälentäjänä tämä lensi ns. "Century Series" -hävittäjillä. Koelentäjänä lensi X-15 rakettikoekoneella. Nasan astronauttina 70-luvun lopulla prototyyppisukkula Enterprisen liitokokeita ja 80-luvulla lensi pari sukkulalentoa kiertoradalle.

Tässä kaverin uraa selitettynä lyhyesti.

 
main-qimg-b061abc22735f3011673c864f53b9667-c

Näyttää ilmeiseltä, että ''pelikaani'' meni turbiinista läpi:confused: Ehkäpä naakkoja.
Selvää on, että ohjaamossa tilanne ei naurata. Naakan tai muutamiakin moottori saattaa kestää, mutta ei isompia määriä eikä isoja lintuja.
 
Rotax 912:n uusin kehitysversio. Tulossa myyntiin 2017. 135 hp, turbo, välijäähdytys + polttoaineen sähköinen ruiskutus.

Ultrakevyen moottori siis.

http://www.flyrotax.com/produkte/detail/rotax-915-is-isc.html

915%20iS_Produktuebersicht_neu-834f1ac2-ba6efbec.jpg

29bg.3.jpg

edit: Verrokkina Cessna 152:n moottori. 108 hp, paino lähes kaksinkertainen tuohon Rotaxiin verrattuna, samoin bensan kulutus.
Tuo Lycoming on ns. suora, ilman alennusvaihteistoa. Korkeammalle kiertävässä Rotaxissa on alennusvaihteisto, joka useimmiten on liukukytkimellä varustettu. Tilanteessa, jossa pyörivä potkuri ottaa esteeseen, tuolla ylikuormituskytkimellä vältetään kampiakselin tuhoutuminen.
Rotaxissa on nestejäähdytys sylinterin kansissa, Lycoming kokonaan ilmajäähdytteinen. Pitkä liuku tyhjäkäynnillä, jäähdytysilman kidusten säätö unohtuu ja sylinterin kannet on Lycomingissä halki.
 
Viimeksi muokattu:
Rotax 912:n uusin kehitysversio. Tulossa myyntiin 2017. 135 hp, turbo, välijäähdytys + polttoaineen sähköinen ruiskutus.

Ultrakevyen moottori siis.

http://www.flyrotax.com/produkte/detail/rotax-915-is-isc.html

915%20iS_Produktuebersicht_neu-834f1ac2-ba6efbec.jpg

29bg.3.jpg

edit: Verrokkina Cessna 152:n moottori. 108 hp, paino lähes kaksinkertainen tuohon Rotaxiin verrattuna, samoin bensan kulutus.
Tuo Lycoming on ns. suora, ilman alennusvaihteistoa. Korkeammalle kiertävässä Rotaxissa on alennusvaihteisto, joka useimmiten on liukukytkimellä varustettu. Tilanteessa, jossa pyörivä potkuri ottaa esteeseen, tuolla ylikuormituskytkimellä vältetään kampiakselin tuhoutuminen.
Rotaxissa on nestejäähdytys sylinterin kansissa, Lycoming kokonaan ilmajäähdytteinen. Pitkä liuku tyhjäkäynnillä, jäähdytysilman kidusten säätö unohtuu ja sylinterin kannet on Lycomingissä halki.


Jos omistaisin Lycoming osakkeita niin olisin kyllä aika huolissani.
Mallisto on jäänyt viime vuosisadalle verrattuna Rotaxsiin.

Syykin on selvä, Rotax tekee paljon moottoreita joten kokemusta ja osaamista on omasta takaa.
Löytyy kokemusta kylmistä olosuhteista (kelkat), kuumista ja pölyisittä (mönkijät ja moottoripyörät).



https://www.lycoming.com/


http://www.flyrotax.com/home.html


Ps. Jos katsoo työkaluja, millä moottorit tehdään (videolta) niin Lycoming:facepalm:
 
Jos omistaisin Lycoming osakkeita niin olisin kyllä aika huolissani.
Mallisto on jäänyt viime vuosisadalle verrattuna Rotaxsiin.

Toinen suuri ''oikeiden'' lentokonemoottorien valmistaja on Continental. Tyyppihyväksyntä on niin raskas ja kallis prosessi, ettei kilpailijatkaan kovin kummoista kehitystä moottoreihin ole tuottanut. Tekniikka sinällään on luotettavaa, mutta vanhaa.
permold.jpg



Myös Rotax tekee kahta versiota näistä moottoreista (912), toinen on tyyppihyväksytty ja toinen ei. Rotaxin ongelma tällä hetkellä tehon puute, ajatellen noita isompia lentolaitteita. Toisaalta luulisi, että pari sylinteriä lisää ja ollaan jo 200 hp:n lukemissa. Noista Rotaxin moottoreista on kokemusta ja kyllä ne on erittäin luotettavia ja lujia.
 
Back
Top