Yleisilmailu

^lisäyksenä veli Ikaruksen juttuun, tyyppihyväksytyt ovat yleisilmailukoneet ovat todella pääsääntöisesti museo kamaa, vaikka runkoa kuinka maalataan uudestaan niin koneet on ja pysyy -70 luvun tasolla. Tosin seitket luvun vehkeitä vastaan ei itselläni mitään ole, mutta tekniikka kehittyy ja sitä ei pidä byrokratialla hidastaa. Mieluiten käytän uusinta mahdollista järkevästi saativilla olevaa tekniikkaa, etenkin kun ne on toimiviksi havaittu.
 
Hornettipiloteille tyyppikoulutusta varapiloteiksi.

Yölento Helsingistä Kuopioon peruttiin lentäjäpulan vuoksi
Matkustajat lensivät ensin Joensuuhun ja matkustivat sitten bussilla Kuopioon.

Kuopio
11.11.2016 klo 09:08päivitetty 11.11.2016 klo 09:09
13-3-6529682.jpg

Helmi Nykänen

@HelmeriNyk
Jaa artikkeli Facebookissa
Jaa artikkeli Twitterissä
Finnairin kello 23:40 yölento Helsingistä Kuopioon peruttiin torstaina. Lentoa operoiva Norra on ilmoittanut syyksi lentäjäpulan.

Matkustajat lensivät sen sijaan Joensuuhun ja saapuivat Kuopioon bussikyydillä.

Peruutuksen vuoksi myös aamukuuden lento jouduttiin perumaan ja sen sijaan matkustajat lensivät Helsinkiin aamun puoli seitsemän koneella.

 
Jenkeissä olisi Draken myytävänä. FAA:n siviilirekkarissa Experimental-luokassa. Äskettäin koneeseen on tehty 400 000 taalan huollot. Pitäisköhän laittaa tarjous sisään, vai kerätäänkö porukalla kolehti kasaan ? ;)

http://www.platinumfighters.com/draken

Eikö laiteta keräys pystyyn?:) Päivitän hieman lupakirjaa ja lupaan lennättää kaikkia, jotka kyytiin uskaltautuu.
Minkälainen rahasumma pitäisi kerätä, pelkään että iso:eek:
 
Kannatan ! Taitaa tosin olla yksipaikkainen versio eikä Sk 35 C. :rolleyes: Veikkaan, että varmaan joku niistä entisistä Tanskan ilmavoimien koneista, joita päätyi jenkkeihin.

Peijooni, yksipaikkainen.. Turhaa noista rahasumista on tietysti haavella, mutta kaksipaikkaisella olisi ''pientä'' bisneksen mahdollisuuttakin.
Jos vetäs 10kpl 20 minuutin vetoa/v a 10k€, jäisihän siitä nyt polttoaineet ja vähän muutakin. Kalliita nuo on kyllä lentokunnossa pitää.
Minä en olisi palkkaa lainkaan vailla:D
 
Peijooni, yksipaikkainen.. Turhaa noista rahasumista on tietysti haavella, mutta kaksipaikkaisella olisi ''pientä'' bisneksen mahdollisuuttakin.
Jos vetäs 10kpl 20 minuutin vetoa/v a 10k€, jäisihän siitä nyt polttoaineet ja vähän muutakin. Kalliita nuo on kyllä lentokunnossa pitää.
Minä en olisi palkkaa lainkaan vailla:D

Tämä on ainut lentävä kaksipaikkainen maailmassa, eivätkä taida myydä elämyslentoja DK-kyydeistä unelmoiville. Ihan periaatteesta liityin jokunen vuosi sitten yhdistyksen kannatusjäseneksi. Parikymppiä per vuosi menee tällä tavoin jäsenyysmaksun muodossa tukena ruottalaisille.


Ilmeisesti norskeilla on myös tukiyhdistys Starfighterin ilmassa pitämiseksi.

http://www.starfighter.no/web/indeng.html

Tuohan on kaksipaikkainen versio. Epäilen kylläkin, etteivät lähde myymään kyytejä halukkaille. Olisikohan ihan jo joku lakitekninen rajoittava tekijä ? Tiedä häntä. Norskit laittoivat ihan äsken varainhankintamielessä myyntiin kivan t-paidan. En voinut vastustaa kiusausta ja hyvään tarkoitukseen paitarahat menivät.

11.jpg

Periaatteesta aion pysyä myös Kallan Lentäjien kannatusjäsenenä ja maksaa sen 50 egeä vuodessa. Autan pitämään tältä osin Fougan lentokunnossa.
 
Bongasin tämmöisen tapahtumauutisen.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ky...jamin_suihkulennokkikisojen_avajaisnaytokseen

2017 Jämillä pidettävien lennokkikisojen yhdeksi ohjelmanumeroksi on saatu hankittua ruotsalaisten lentävä Viggen. On ilmeisesti samalla konetyypin ensimmäinen esiintyminen Suomessa lähes pariin vuosikymmeneen. Eli tämmöistä on luvassa.


Tosin sillä erotuksella ettei starttia ja laskua nähdä, eikä näin ollen myöskään reverssijarrutusta. Kone kun ei kykene muiden suihkuhävittäjien tavoin operoimaan Jämin pienkentältä.
 
Tälle oli vähän vaikea löytää sopivaa paikkaa, mutta pistän nyt tänne kun ilmailuhistoriaan tämäkin uutinen liittyy.

Eli, bongasin uutisen Ruotsista. Kyllä sveduilla pyyhkii taas hyvin. 2010 saivat uudistettua isolla rahalla täysin uuteen uskoon ilmavoimien museon, Flygvapenmuseumin. Nyt ovat aloittaneet rakennustyöt 2500 neliömetrin hallia varten. Tarkoitus on saada asiallisesti (lämmin tila, ilmankosteuden säätö yms. ?) esille noin 30 konetta, jotka ovat maanneet varaston piiloissa ja jotka eivät ole mahtuneet museorakennukseen ja osaksi näyttelyä.

11.jpg

2017 pitäisi valmistua ja avautua yleisölle. Huoh, meillä ei ole toivoakaan mistään vastaavanlaisesta. Jotain Kukkenhaimia sen sijaan halutaan rahoittaa useilla miljoonilla.
 
Artikkeli norjalaisten Starfighterista.

http://www.flynytt.no/artikler/slik-fikk-de-starfighteren-i-luften/364955

Koneeseen piti asennella vähän yhtä sun toista modernia varustetta. Koneella pitäisi lentää seuraavan kerran maaliskuussa 2017, jahka kuskin F-35 -kurssi saadaan päätökseen. Tämän Starfighterin haluan ehdottomasti nähdä. Olisi hienoa saada kone Suomeenkin, mutta epäilen vahvasti ettei sitä saada kotimaiseen lentonäytökseen ainakaan lähitulevaisuudessa. Veikkaan, että todennäköisempää olisi nähdä se jossain ruotsalaisessa näytöksessä.
 

Takaisin kaartoja lentoonlähdössä moottorihäiriö tilanteessa. Nyrkkisääntö: 500 jalkaa maanpinnasta, takasin kaarto onnistuu. Jos korkeutta alle tuon, lasketaan etusektoriin. Tuossa videossa kenttä oli noin 600 jalkaa merenpinnasta. + 500 jalkaa, (mittarissa QNH asetus) korkeusmittarissa turvalliseen takaisnkaartoon pitäisi olla 1100 jalkaa. Nuo murjoi tulemaan alimmillaan + 200 jalkaa ja ei se tuossakaan ilman isoa puutonta aukeaa olisi onnistunut.

35 asteen keskikaarto, nokkaa alas nopeuden säilyttämiseksi välittömästi tehon menetyksen jälkeen.

Koneen liitosuhde tietysti vaikuttaa, mutta ei tuokaan kone miltään leijalta vaikuttanut. Tuossa pätkässä on typerää ja vaarallista riskinottoa.
Johon on meilläkin ainakin kaksi miestä kuollut. Eurostar ultra meni mäkeen, kun oppilas ja lennonopettajaharjoittelija aloittivat takaisin kaarron liian matalalla. Liian jyrkkä kaarto, nopeus laski liikaa, sakkaus ja kaksi kuollutta.

http://www.turvallisuustutkinta.fi/...tutkintaselostus/b62009l_tutkintaselostus.pdf
 
Joo, eikös nyrkkisääntönä pidetä ettei takaisin yritetä, vaan ruvetaan etusektorista katselemaan vähiten tuhoisinta vaihtoehtoa.
Hieman tuossa videossa koneenvoimalla pyörivä potkuri avittaa liitoa mutta silti.

Ps. mistä lienee opetuksen eroavaisuus, kun nuo oikein harjoittelee tuota.
 
Joo, eikös nyrkkisääntönä pidetä ettei takaisin yritetä, vaan ruvetaan etusektorista katselemaan vähiten tuhoisinta vaihtoehtoa.
Hieman tuossa videossa koneenvoimalla pyörivä potkuri avittaa liitoa mutta silti.

Ps. mistä lienee opetuksen eroavaisuus, kun nuo oikein harjoittelee tuota.

Peruslennon opetuksessa tuota ei välttämättä harjoitella kertaakaan. Mielestäni tyynessä kelissä ja kokeneen lennonopettajan näyttäessä mallisuorituksen,
(sekä opettajan ollessa oppilaan ohjatessa hereillä valmiina tarttumaan ohjaimiin) paluu kaarron harjoittelu tyhjäkäynnillä on riskitön, kun tuosta korkeusminimistä (min. 500 jalkaa kentän pinnasta) pidetään kiinni. Jos ei pidetä, äkkiä ruetaankin kuolleita laskemaan. Suoritus on varsin vaativa ja jos sitä kokeillaan oppilaan kanssa, niin oppilaan omatessa jo varsin lähelle lupakirjan vaatiman taitotason.

Kentän taso merenpinnasta + 500 jalkaa. Jos kiitotie on 100 jalkaa merenpinnasta eli mittarissa jo 100 pohjalla, korkeusmittari näytöllä 600 jalkaa takaisin kaarto ja paluu kentälle onnistuu ilman moottoria.
Jos ollaan alempana, etusektoriin tosiaan siihen vähiten tuhoisaan paikaan, enintään 90:n asteen suunnanmuutoksella.
Kahdella eri ultralla olen tuota harjoittelut. Toinen vaatii 500 jalkaa, (CTSW) ja C 42 B 400 jalkaa. C42 B:llä 500 jalasta joutuu jo polkemaan sivuluisua lopussa, (jotta korkeutta saadaan nopeammin hukatuksi), jos on aikomus tulla samaan kohti missä kone irtosi.

Kuolemaan johtanut Kauhavan takaisin kaarto alkoi 350 jalkaa kentän pinnasta ja Eurostar liitää suunnilleen kuten CTSW. Kun kaarto aloitetaan liian alhaalta, on pakko kaartaa jyrkästi, muuten paluu ei onnistu. Tämä kasvattaa riskin todella suureksi, kun moottori on tyhjäkäynillä. Eli jyrkkä kaarto ilman moottoria, sakkaus nopeus kasvaa ja jotta kone pysyy hanskassa, on sauvasta nokkaakin työnnettävä alas jyrkästi riittävän lentonopeuden ylläpitämiseksi.

Pahin mahdollinen paikka moottorihäiriöön on lentoonlähtö. Kone on valmiiksi nokka ylöspäin suurella kohtauskulmalla. Tehot meni, oikeat reaktiot eli nokkaa alas nopeasti ja päättäväisesti pitää lähteä selkäytimestä. Jos jähmetyt, kuolit. Kuten @Leaderdog tiedät, sen takia noita on säännöllisin väliajoin harjoiteltava. Moottorihäiriön sattuessa toimit kuin robotti, refleksillä ja automaatilla, nopeasti mitään miettimättä, niinkuin olet aina harjoitellut.
Keskityt pitämään koneen riittävällä lentonopeudella, lasket hallitusti etusektoriin (jos alle 500 feet) vaikka puiden latvoihin, niin pois romuista omin jaloin kävelet.
 
Back
Top