Yleisilmailu

Onko tämä siihen "G-spotin" etsintään? :p
 
Yes, on ja siitä riittää iloa muuhunkin... Toki G-spotti löytyy naisen kanssa muutenkin =>by finger method.
 
Ooh, mikä Joululahja idea...vaimot hoi!, äkkiä tilaamaan;


Silmukka pyörähtää ultrallakin. Olen nähnyt. Kolmen g:n veto matkalentonopeudesta.
Oikaisussa voi vetoa hieman löysätä, ettei revi siipiä irti.

Taitolento ultrilla on yleisimmillä konemalleilla kielletty. Ilmeisesti g-rajat on sen verran alhaiset.
Mutta ainakin Murhpy Renegade Spirit 2-taso ultralla sallittu pyrstöluisua lukuunottamatta.

Kuulin tarinaa joskus, että Renegadella pyrstöluisussa sivuperäsin oli paukahtanut toiseen ääriasentoon ja siihen jumiin:confused:
Lentäjä oli ehtinyt ajatella syöksykierteessä, nyt tuli noutaja.. oli sitten runtannut jumissa olleen sivuperäisinpoikkeutuksen puoleisen jalan raakalla voimalla pohjaan ja peräsin lähti jumituksestaan, kone jälleen ohjattavana sekä kierrekin ehti oijeta. Mitään siinä ei ollut menetettävissä, kannatti kokeilla ja henkikulta säästyi.
 
Viimeksi muokattu:
Silmukka pyörähtää ultrallakin. Olen nähnyt. Kolmen g:n veto matkalentonopeudesta.
Oikaisussa voi vetoa hieman löysätä, ettei revi siipiä irti.

Taitolento ultrilla on yleisimmillä konemalleilla kielletty. Ilmeisesti g-rajat on sen verran alhaiset.
Mutta ainakin Murhpy Renegade Spirit 2-taso ultralla sallittu pyrstöluisua lukuunottamatta.

Kuulin tarinaa joskus, että Renegadella pyrstöluisussa sivuperäsin oli paukahtanut toiseen ääriasentoon ja siihen jumiin:confused:
Lentäjä oli ehtinyt ajatella syöksykierteessä, nyt tuli noutaja.. oli sitten runtannut jumissa olleen sivuperäisinpoikkeutuksen puoleisin jalan raakalla voimalla pohjaan ja peräsin lähti jumituksestaan, kone jälleen ohjattavana sekä kierrekin ehti oijeta. Mitään siinä ei ollut menetettävissä, kannatti kokeilla ja henkikulta säästyi.
Mikä ihme on voinut jumittaa sivuperäsimen?
 
Mikä ihme on voinut jumittaa sivuperäsimen?

Pyrstöluisun aloituksessa kone on pystyssä, kaasu vedetään kiinni ja kone tippuu peruuttamalla takaperin.
Ilmavirta otti kiinni peruutusvaiheessa mahdollisesti hieman poikkeutettuun sivuperäsimeen (pilotilla jalat rentoina) ja löi sen voimalla jumiin.
Sivuperäsin meni ilmeisesti yli rajoitinstoppareista ja oli niiden takana jumissa.
Tämän tapahtuman jälkeen suomessa kiellettiin tämän konemallin pyrstöluisu.

Sanonta: lentoturvallisuusmääräykset on verellä kirjoitettu, ei ole täysin tuulesta temmattu.

 
Viimeksi muokattu:
a26063aefd0291b43fd3ecb51f1fb55d.jpg

Jenkkien alle 600 kg:n LSA-luokkaan tehty kaksipaikkainen Cessna 162 Skycatcher floppasi, koneen valmistus on lopetettu.
Hinta oli liian suolainen ja kauppa ei käynyt. Uusilta pyydettiin 150.000 dollaria, koneet jäi myymättä.
Cessna purkaa 80 valmista konetta varaosiksi.
 
Pyrstöluisun aloituksessa kone on pystyssä, kaasu vedetään kiinni ja kone tippuu peruuttamalla takaperin.
Ilmavirta otti kiinni peruutusvaiheessa mahdollisesti hieman poikkeutettuun sivuperäsimeen (pilotilla jalat rentoina) ja löi sen voimalla jumiin.
Sivuperäsin meni ilmeisesti yli rajoitinstoppareista ja oli niiden takana jumissa.
Tämän tapahtuman jälkeen suomessa kiellettiin tämän konemallin pyrstöluisu.

Sanonta: lentoturvallisuusmääräykset on verellä kirjoitettu, ei ole täysin tuulesta temmattu.

Monikohan venäläisistä hävittäjälentäjistä on oikeasti noin taitavia? Meinaan sitä kun miettii minkä verran Venäjä yleensä panostaa lentäjiensä koulutukseen, niin taitaa olla heilläkin näytöslentäjät erikseen. Veikkaisin että myös EU:n ilmatilaa säännöllisesti loukanneet lentäjät ovat aina samoja ja tarkkaan etukäteen valikoituja.
 
Taitoa on kellä on. Ernst Udet, mottori sammuu silmukassa. Koko tuulipinta-alalla sivuslaidilla vauhti pois, perstuntumalla kone ehjänä alas.

62 ilmavoitollaan Udet oli menestyksekkäin ensimmäisen maailmansodan eloonjäänyt saksalainen hävittäjälentäjä. Laitan yleisilmailun puolelle, koska tämä on ilmailunäytöksestä.

 
Taitoa on kellä on. Ernst Udet, mottori sammuu silmukassa. Koko tuulipinta-alalla sivuslaidilla vauhti pois, perstuntumalla kone ehjänä alas.

Udetilla sitä taitoa oli. 2-taso alla hieman helpotti tuota jarruuntumista ja vauhdin pois ottoa, koska ison ilmanvastuksen takia se nopeasti ilman moottoria vauhdin ja korkeuden menettää. Sivuluisuakin Udet siinä tosiaan näkyi apuna käyttävän.
Hienosti lennetty, hänellä oli se taito hyppysissä.

Udet omaksi onnettomuudekseen pääsi etenemään Luftwaffen organisaatiossa oman pätemättömyytensä tasalle. Pidetty huumorimies, jota kiinnosti lentäminen, viini ja naiset.
Ei niinkään paperin pyörittely. Tämä johti lopulta Udetin kannalta ikävään loppuratkaisuun, kovat paineet Generalluftzeugmeisterinä helpottivat oman käden kautta.
 
Mikähän tuollaisen kaksitason sakkausnopeus on? Näyttää sakkaavan tai lähes sakkaavan tuossa laskussa pari kertaa mutta tottelee heti ohajusta kun keulan laskee alas ja kone saa edes hieman vauhtia ja ilmavirtaa siipiin. Hienosti tuo "väkisin" sivuluisussa laskuun ja kun renkaat osuu maahan niin ei tuossa varmaan 50km/h kovempaa enään mennä?
 
Ensi vuoden päälentonäytös pidetään kesäkuussa 17 Seinäjoella.

http://www.seinajoensanomat.fi/artikkeli/461099-juhlavuoden-paalentonaytos-on-tulossa-rengonharjulle

Järjestelyvastuu oli Joensuulla, mutta nämä vetäytyivät taloudellisen riskin pelossa. Tämän vuotinen Kuopion näytös veti kuulemma niin vähän porukkaa, etteivät pohjoiskarjalaiset halunneet riskeerata.

Lentoposti kirjoittaa:

http://www.lentoposti.fi/uutiset/vu...ussa_seinajoen_lentokentalla_joensuu_vetaytyi

Seinäjoen näytökseen odotetaan jälleen paljon nähtävää mm. Suomen Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeen takia. Mukana on valmistajista ainakin Saab.
 
Mikähän tuollaisen kaksitason sakkausnopeus on? Näyttää sakkaavan tai lähes sakkaavan tuossa laskussa pari kertaa mutta tottelee heti ohajusta kun keulan laskee alas ja kone saa edes hieman vauhtia ja ilmavirtaa siipiin. Hienosti tuo "väkisin" sivuluisussa laskuun ja kun renkaat osuu maahan niin ei tuossa varmaan 50km/h kovempaa enään mennä?

oo-d15-private-murphy-renegade-spirit-limair-iv_PlanespottersNet_531709.jpg

Sakkausnopeus on konetyyppi kohtainen. Kuvassa olevalla 2-taso ultralla Murhpy Renegade Spiritillä 55 km/h. Udetin pelillä luullakseni lähelle sama.
On tullut vastavaa (Renegade) kokeiltua. Vajoaa kuin hissi kun kaasun laittaa loppuosalla kiinni. Laskusiivekkeitä siinä ei ole, eikä se niitä tarvitse.

Helppo se on laskea, huolehtii vaan että sauva on täysin takana kun kone istuu. Vaatii siis kunnolla vedetyn laskun. Noita on suomessakin rikottu huolimattomilla laskuilla.
Ilmassa se on tarkasti lennettävä, on herkkä jalalle. Jos lentotuntuma on kesäterässä, tuolla ei ole syytä ilmaan lähteä. Tarjoaa siipeä eteen, (sivuluisuun), helposti. Muutoin oikein mukava ja se on myös taitolentokelpoinen.
Matkalentonopeus ei 2-tasolla ole häävi, ilmanvastus jarruttaa. Tuo menee 100 hp moottorilla 120-130 km/h.
Taitolentoa en ole lentänyt. Täytyisi perehtyä asiaan ensin kunnolla sekä lentää liikkeitä lennonopettajan kanssa, minulla on alaikäisiä lapsia.;)

Sitä lennetään normaalisti taemmasta ohjaamosta, ohjaimet on myös etuohjaamossa. Etuohjaamoon meno ja sieltä pois tulo on jonkunlainen voimisteluesitys.:)
 
Mikähän tuollaisen kaksitason sakkausnopeus on? Näyttää sakkaavan tai lähes sakkaavan tuossa laskussa pari kertaa mutta tottelee heti ohajusta kun keulan laskee alas ja kone saa edes hieman vauhtia ja ilmavirtaa siipiin. Hienosti tuo "väkisin" sivuluisussa laskuun ja kun renkaat osuu maahan niin ei tuossa varmaan 50km/h kovempaa enään mennä?

Ikarus jo kertoikin. Vauhti on jo hiljaisempi kuin 50km/t, mutta nämä on silti helppo rikkoa. Itse olen sitä mieltä, että Suomessa mennään liikaa ultrakevyisiin. Voima on
myös tietyllä tavalla turvallisuutta.

Tämän rainan lopussa näkyy, miten Fokker on melkein nurin juoksuvauhdissa.

 
Itse olen sitä mieltä, että Suomessa mennään liikaa ultrakevyisiin. Voima on
myös tietyllä tavalla turvallisuutta.

Tämän rainan lopussa näkyy, miten Fokker on melkein nurin juoksuvauhdissa.

Fokker DR 1 on tunnettu siitä, että se on hankala laskussa. Siiven päissä on jalakset estämässä siiven rikkoontumista.
DR 1 ja muutkin sen ajan hävittäjät olivat aikakautensa ultrakevevyitä. Fokker DR1 110 hp, 586 kg lentoonlähtö paino.

Teho kyllä riittää ultrissa, 100 hp 450 kg:n lentoonlähtöpainolle. Parempi tehopainosuhde niissä on kuin esim. jossain Cessna 152 tai 172.
Mutta rakenteet ovat painorajojen takia kevyitä. Kova lasku jollain Cessna 172:lla ei aiheuta mitään hämminkiä, ultrakuski kerää kappaleita kiitotieltä..
Painorajat pitäisi nostaa ultrissa 600 kiloon, tällöin rakenteita voisi hieman vahvistaa ja myös laillisesti pari normikaveria sillä ilmailla, bensaa tarvittava määrä tankissa.
Useat ultrat onkin rakennettu tuohon 600 kg;n painorajaan, meillä niillä ei vaan lennetä kuin 450 kg;n (pelastusvarjolla varaustetulla hieman enemmän) painoilla.

Syy miksi ultrilla lennetään on kustannukset. Ultra 10-14 l /h 98 mittaribensaa vs jonkun Piper PA 28:n 35 l/h 100 oktaaninen avgas a 3 €/l tai iso Cessna kellukkeilla vie 50 l/h. Niitä voi asiaan perehtynyt huoltaa itse, toisin kuin tyyppihyväksyttyjen huolto. Ultrilla voi operoida hyvin lyhyiltä kiitoteiltä. Kääntöpuolena on rakenteiden, etenkin telineiden heikkous. Ei niitä normaalisti lentämällä saa ilmassa kappaleiksi revityksi. Lupakirjan hinta UPL on noin puolet PPL lupakirjaan verrattuna.

Jos vaihtoehtona on lentää joko ultrakevyellä tai toinen lentää ei millään, niin lennetään sitten ultralla.:)
 
Back
Top