Yleisilmailu

Suuri Johtaja tarjoaa turistille 150 dollarin maksua vastaan tilaisuuden lentää Pjongjangin yläpuolella paikallista valmistetta olevalla ultralla.

https://www.thestar.com/news/world/...on-sightseeing-in-an-ultralight-airplane.html

Katso liite: 13002
101_1.jpg

Suomessa lennettiin vastaavilla joskus 80-luvulla. Lensihän ne hyvin, mutta 2t moottorit ei tahtoneet kestää.
Pakkolasku paikkoja oli syytä pitää näköpiirissä.
Mielestäni tuo P-K:n ultraviritys ei herätä luottamusta.. käyttäisin sen 150 taalaa johonkin muuhun.:)

P-K:n kone on kiinalaisen A2C-L ultrakevyen kopio, siitä vähän muokattu.
 
Viimeksi muokattu:
101_1.jpg

Suomessa lennettiin vastaavilla joskus 80-luvulla. Lensihän ne hyvin, mutta 2t moottorit ei tahtoneet kestää.
Pakkolasku paikkoja oli syytä pitää näköpiirissä.
Mielestäni tuo P-K:n ultraviritys ei herätä luottamusta.. käyttäisin sen 150 taalaa johonkin muuhun.:)

P-K:n kone on kiinalaisen A2C-L ultrakevyen kopio, siitä vähän muokattu.

Mitäh ! Et kai vaan epäile Korean demokraattisen kansantasavallan Loistavan toverin, Suuren seuraajan ja kansan, armeijan ja puolueen kiistattoman johtajan, toveri Kim Jong-unin saavutusta ? Hän on näet todennäköisesti itse henkilökohtaisesti suunnitellut ja koelentänyt tämän ilmailuhistorian merkittävimmän konetyypin. :)

kim-jong-un-fat-jokes-i13.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Entäs tämä;

Lentäväauto.

15 vuoden kehitystyö alkaa tuottaa tulosta.


Peräti 15 vuotta Israelissa kehitetty lentävä auto voi nousta siivilleen vuonna 2020, uskoo autoa kehittävä yhtiö. Cormorant-niminen auto painaa 1 500 kiloa ja se pystyy kuljettamaan 500 kilon lastin 185 kilometrin tuntinopeudella, kirjoittaa kanadalainen The Globe and Mail.

Cormorant on suomeksi merimetso.

Auto teki ensimmäisen automatisoidun yksinlentonsa marraskuussa.

Cormorant on kallis, sillä sen hinnan arvellaan nousevan jopa noin 13,5 miljoonaan euroon. Siksi sitä ei ole suunniteltukaan yksityiskäyttöön, vaan lähinnä sotilas- ja pelastusoperaatioihin.

Tummanvihreä Cormorant liikkuu sisäisten roottoreiden voimalla, joten se eroaa helikoptereista.

Laite voisi esimerkiksi evakuoida ihmisiä vaarallisesta ympäristöstä tai kuljettaa sotilaita turvallisella tavalla.

Laitteen takana on Urban Aeronautics –yhtiö.

”Kuvitelkaapa likaista pommiaa kaupunkiympäristössä, kemiallista ainetta tai jotakin muuta. Tämä ajoneuvo voi tuoda paikalle kauko-ohjatut robotit ja puhdistaa alueen”, sanoo Urban Aeronauticsin perustaja ja johtaja Rafi YoeliReutersille.

Yoelin mukaan hänen autonsa on turvallisempi kuin helikopteri, koska se voi lentää rakennusten välissä ja voimalinjojen alapuolella ilman helikoptereista tuttuja, vaarallisia ulkoisia roottorin lapoja.

Cormorant on suunnilleen perheauton kokoinen. Sen on vielä läpäistävä lopulliset viranomaistestit. Marraskuisella koelennolla ilmeni pieniä ongelmia datan siirrossa.

Yoelilla on autoon 39 patenttia.

Lentäviä autoja kehitellään muuallakin ja Yoelin päähuoli on nyt, ehtivätkö kilpailijat apajille ennen häntä.


Video löytyy Kauppalehden linkistä.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lentavan-auton-koelento-onnistui-kayttoon-jo-vuonna-2020/6Q2HgAUv
 
Jos nostettaisiin tuota lupakirjaluokan alarajaa, niin voisi saada sähköllä toimivat moottorit varteenotettavaksi voimanlähteeksi :)
CriCri sähköisenä..

Muistelen, että englannissa alle 175 kg:n painoiset lentolaitteet on ovat lupakirja/medikaali vapaita.
Meillä alle 75 kiloiset. Jos medikaalia ei halua pitää yllä, (ilmailulääkärin tarkastus joka toinen vuosi, kustannus noin 200 € tarkastusta kohti, sis. myös Trafin maksun tyhjästä..)
osaa lentää ja haluaa silloin tällöin käydä harrastamassa ilmailua, nämä lupakirjavapaat luokat ovat oiva tapa siihen.

Alle 175 kiloinen yksipaikkainen lentolaite nykyaikaisilla materiaaleilla toteutettuna edustaa jo kohtuullista suorituskykyä. Ja on rakenteellisesti lujempi kuin 100 kg kevyempi laite.
 
Siivet-lehden numerossa 5/2015 oli juttu Fougalla lentämisestä.

Niin, sinulla on tuosta hommasta kokemusta. Kovin monella ei ole.:)
Jutussa sanotaan, että turbiinien melu ohjaamossa on melkoinen, oliko näin?

Tuon olen kuullut muualtakin, ettei se jalkaa lentäessä juuri tarvitse. Pelkällä sauvalla pärjää.
Siinä mielessä simppeli.

Jutun mukaan laskussa telineitä ja laskusiivekkeitä ulos ottaessa saa olla tarkkana, että riittävä nopeus säilyy. Moottorit kun ei nopeasti kiihdy, jos lisää tehoa tarvitaan.
Takatoosasta laskun tekeminen hankalaa, näkyvyys eteen on niin rajoitettu. ''Hyllylle'' kahteen metriin olisi tuon jutun kirjoittajakin loppuvedon takaohjaamosta hieraissut.
No ei siellä hyllyllä pitkään pysytä, kyllä se sieltä alas tulee vaan laskusta tulee kova.
 
Niin, sinulla on tuosta hommasta kokemusta. Kovin monella ei ole.:)
Jutussa sanotaan, että turbiinien melu ohjaamossa on melkoinen, oliko näin?

Tuon olen kuullut muualtakin, ettei se jalkaa lentäessä juuri tarvitse. Pelkällä sauvalla pärjää.
Siinä mielessä simppeli.

Jutun mukaan laskussa telineitä ja laskusiivekkeitä ulos ottaessa saa olla tarkkana, että riittävä nopeus säilyy. Moottorit kun ei nopeasti kiihdy, jos lisää tehoa tarvitaan.
Takatoosasta laskun tekeminen hankalaa, näkyvyys eteen on niin rajoitettu. ''Hyllylle'' kahteen metriin olisi tuon jutun kirjoittajakin loppuvedon takaohjaamosta hieraissut.
No ei siellä hyllyllä pitkään pysytä, kyllä se sieltä alas tulee vaan laskusta tulee kova.

En saanut itse kokeilla ohjaamista, tosin en oikein kehdannut tästä kiukutella kun kuski oli oikein mukava heppu. Tosin valisti jo ennen keikalle lähtöä minua olemaan koskematta ohjaussauvaan.

En nyt sanoisi tuota kukkopillin vinkunaa liian pahaksi. Koneen sisällä minusta kypärä ja radion kuulokkeet vaimensivat aika hyvin. Fougan ominaisuuksista kun tarinoitiin lennon jälkeen, niin tämä entinen ilmavoimalainen kertoi, että moottorien pieni teho tuntui erityisesti osastotaitolennossa. Muodon vetäjän perässä tulleet saivat aina ottaa tehon lisäyksiin ja vähennyksiin ihan reilusti ennakkoa, että liikkeet olisivat onnistuneet.

Näkyvyys eteenpäin on takatoosasta rajattu. Lähinnä suoraan pystyi näkemään kuskin kypärän. Periskoopista oli metka kurkistella, joskin tämä tuntui omituiselta. Voin kuvitella että laskun sorvaaminen voi olla haastavaa.
 
Infoa / kopio tulevasta ilmailuradioliikenteeseen tulevasta muutoksesta, laitan tähän jotta tieto saavuttaa useampia alasta kiinnostuneita :

Suomen Moottorilentäjien Liitto hakee EU avustusta 8,33-radioiden päivityskustannuksiin

Hei,

Ilmailun radiolaitteiden käyttämä kanavaväli kaventuu kolmasosaan vuodesta 2018 alusta lähtien. Uudistuksen tarkoituksena on jakaa ruuhkaisia taajuuksia entistä tehokkaammin muun muassa lentokoneiden ja lennonjohdon välisen viestinnän tarpeisiin. Muutos edellyttää radiolaitekannan vaiheittaista uusimista koko Euroopassa.

Ilmailun VHF-radiolaitteissa siirrytään vuoden 2018 alusta lähtien käyttämään kapeampaa 8,33 kHz:n kanavaväliä (kanavanleveyttä) entisen 25 kHz:n lisäksi ilmailun taajuusresurssien parantamiseksi. Nykyiset ilmailun VHF-radiot on suunniteltu käyttämään 25 kHz:n kanavaväliä, joten laitekannan uusimiseen on varattu siirtymäaikaa vuoden 2017 loppuun. Euroopan komission asetuksen (EU) N:o 1079/2012 mukaan VHF-taajuusalueella (30–300 MHz) toimimaan tarkoitettujen ilmailun radiolaitteiden on oltava kykeneviä 8,33 kHz:n kanavaväliin viimeistään 31.12.2017.

Suomen Moottorilentäjien Liitto (AOPA Finland) hakee muiden eurooppalaisten AOPA-järjestöjen kanssa yhteistyössä avustusta Suomen harraste- ja yleisilmailuun käytettyjen ilma-alusten päivittämiseksi Euroopan komission asetuksen (EU) N:o 1079/2012 mukaiseksi. Iso-Britannian ilmailuviranomainen, UK CAA, haki ja sai v. 2016 samaan tarkoitukseen EU-tukea 4,3 M€, joka vastaa n. 20 % UK:n harraste- ja yleisilmailuun käytettyjen ilma-alusten puheradioiden päivityskustannuksista.

Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto antoi viime vuoden lopulla määräyksen, jolla poiketaan täytäntöönpanoasetuksen varustevaatimuksista siten, ettei niitä sovelleta ilma-aluksiin, jotka lentävät valvomattomassa ilmatilassa (ilmatilaluokka G) pois lukien valvomattoman ilmatilan osat, jotka Liikenteen turvallisuusvirasto on nimennyt radiovyöhykkeiksi (RMZ). Poikkeus varustevaatimukseen myönnettiin 31.12.2027 asti, mikäli Euroopan komissio sen sallii.

Kaikille jäsenille tiedotetaan asian etenemisestä säännöllisesti ja pyydän päivitystä suunnittelevia ottamaan yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen "[email protected]". Yhteydenotto ei sido mihinkään eikä edellytä radiohankintaa ja sillä pyritään ainoastaan kartoittamaan 8,33-radion päivitysaikeissa olevien jäsenten määrää.



Terveisin,

Esa
 
^Experimental koneisiin nuo radiot nyt niin kovin kalliita, halvimmat lähtee tonnilla. Tyyppihyväksyttyyn sama radio eri leimoilla noin hihasta ravistettuna nelinkertaiseen hintaan.
Britit olivat saaneet avustusta Eu:lta 20 % ja ilman muuta tuota ''apurahaa'' ilmailuun kannattaa hakea.

Jouduttin jo vaihtamaan tuohon 8,33 khz:n radioon, kun entinen sanoi työsopimuksen irti. Vastaanotti hyvin, mutta lähettäminen oli tosi heikkoa. Suunnilleen huutoetäisyys ja valvotussa ilmatilassa sillä oli jo aika heikkoa.. ts. valvottuun noilla ominaisuuksilla ei ollut enää asiaa. Torni tykkää kyttyrää, jos siihen ei saa yhteyttä.
 
Joo, luultavasti tulee hankalia tilanteita tuo toimivuuden suhteen, omassa radiossa on tuo 8,33 toiminto, mutta testattu käytännössä sitä ei vielä ole.
 
Hei pojat ! Menee mainostamisen puolelle, tiedän, mutta huomasin tämän vasta ihan minuutti sitten.

http://www.kallanlentajat.fi/toiminta/fouga-2/

Lennon hinta (1.9.2016 alkaen) on 500,- ja lento kestää 15 minuuttia. Lisää lentoaikaa saa 5 min. kerrannaisina hintaan 150,-/5 min.

Viime kesänä hintapolitiikka oli 750 e / 20 min, eli pikkusen on hinta tullut alaspäin. Sen verran poden jo g-vitamiinin puutosta, että pitänee alkaa laitella ylimääräisiä euroja sukanvarteen.

Ja huoh, tämä kiinnostaisi kanssa kovasti.

http://vampiremuseum.se/

Tuosta porukasta ei tosin ole vähään aikaan kuulunut mitään. En tiedä ovatko enää aktiivisia ja paljonko saisi Vampin kyydistä maksaa.
 
Tämä tuli vastaan, sorry jos on jo ollut - hieno, yksityiskohtainen kuvaus Jämi-Tallinna -matkasta, upeita kuvia myös:

http://www.jaminkevytilmailu.fi/matkalentotallinnaan

Hieno reissu pojilla.:) Hienoja kuvia!

Kone mille he kävi Tallinnassa on ultra FK9 Mark IV. Kulutus oli ollut normaalilla matkalentoteholla eli 4500 rpm 15 l/h, ilmanopeutta 180 km/h.
Potkuri tuossa ei ole aivan hätäisimmillä matkakulmilla. FK-9 menee yli 200 km/h, jos potkurin kulmat on matkalentoon säädetyt. Hankaluus noilla lapojen rajuilla matkakulmilla on hidas kiihtyvyys lentoonlähdössä ja potkurin vetäminen tyhjäkäynnilläkin laskussa.

Äkkiä sillä lahden yli roitasee.
Tuommoisella FK-9:llä on tullut joskus lennetyksi. Aivan uusinta hiteciä se ei ole, mutta hyvä lentää ja suht.nopea kone ultrakevyeksi.
Putkirunko komposiitilla päällystettynä. Siipi on jotain kovaa kangasta.
Vaikka siipi ei ole komposiittia, se on tuossa koneessa liukas. Kulkee hyvin, laskussa hivenen hankala kun vauhtia ei helposti saa pois ja siipi kantaa pinnassa siten, ettei sen kanto meinaa loppua. Mistään kovin lyhyen kiitotien puskakoneesta ei ole siis kysymys. Kyllähän tuonkin tietysti jo 500 metriin pistää. Kokeneet FK-9 lentäjät sivuluisulla kolmeen sataan. (Kiitotien mitta.)

Tuossa koneessa erikoispiirteenä laskunopeuteen trimmattuna on sen nokan varsin jyrkkä asento ylös. Eteen ei nokan läpi nää. Loiva sivuluisu onkin tuolla tarpeen jo kiitotien näkemisen puolesta sekä kone vajoaa paremmin alas, kun sen antaa siinä sivuluisussa alas vajota. Sivuluisu oikaistaan sitten aivan pinnassa loppuloivennus vaiheessa.
 
Joo, luultavasti tulee hankalia tilanteita tuo toimivuuden suhteen, omassa radiossa on tuo 8,33 toiminto, mutta testattu käytännössä sitä ei vielä ole.

Meillä se on pelannut hienosti ja häiriöittä. Joku reissu valvotussa sillä heitetttiin. Uudessa radiossahan on desin takana kolme numeroa, esim. taajuus EFKU TWR 120.150 uudella, vanhalla radiolla 120.15. Voi siltikin jotain pulmia tulla, etenkin nyt kun vanhaa ja uutta radiota on jonkun aikaa rinnan käytössä. Välttämättä eivät pelitä keskenään, ainakaan hyvin.
 
Back
Top