Yleisilmailu

Czech Flying Legends -niminen porukka operoi MiG-15 UTI -harjoitushävittäjää. Heput näemmä ylläpitävät videoblogia. Huoltohommat menossa tulevan kesän lentoja varten. Videoissa on tekstitys englanniksi.



Pari uutta blogipostausta tiimiin ukoilta.

Tässä laitellaan konetta uudelleen kasaan.


Ja tässä lähdetään huollon jälkeiselle koelennolle.

 
Swedish Air Force Historic Flight julkaisi tänään tiedotteen ja nyt tämä on sitten virallista tietoa.

Avtal avseende Saab övertagande av Försvarsmaktens veteranflygplan – en SK 37 Viggen, en J 35 J Draken och tre J 32 Lansen - har nu under...tecknats.
SwAFHF har samtidigt övertagit den tekniska och operativa driften av flygplanen.

Eli Saab luovutti historialentueen haltuun yhden kaksipaikkaisen Viggenin, Drakenin J-version ja kolme Lansenia. Tekninen ja operatiivinen kalustolla operointi siirtyi samassa yhteydessä Saabilta ja Ruotsin puolustusvoimilta historialentueelle. Työt tulevan kesän lentonäytöskautta ovat jo käynnissä. Olen jo netissä nähnyt kuvia, jossa maalaavat näihin koneisiin siviilirekisteritunnuksia.
 
Royal Air Forcen Eurofighter Typhoon esiintyy Helsingin näytöksessä. :)

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ra..._kaivopuiston_naytokseen_mukana_hx_hankkeessa

RAF Typhoon Team julkaisi keskiviikkona virallisella Twitter-tilillään tiedon, että kone nähtäisiin Suomessa 9. ja 10. kesäkuuta.

Mutta:

Suomi 100 -lentonäytösorganisaatio ei kuitenkaan ole vielä vahvistanut tyypin osallistumista tapahtumaan. Seinäjoella järjestetään samana viikonloppuna 10.-11. kesäkuuta Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös. RAF Typhoon Teamin tweetin perusteella Eurofighter olisi sielläkin ilmassa lauantaina.
 
Aki on hyvä tyyppi. Panostanut todella paljon lentolaitteena suunnitteluun ja valmistettavuuteen...
Flynano konsepti on just sellainen juttu, jota arvostan, eli ilmailua luonnonvoimia myötäilemällä, keveästi ja mahdollisimman luonnollisesti. Tosin 50 donaa laitteeseen on kyllä liikaa, mutta jos olisi edullisempi konsepti niin minullakin raha riittäisi hankintaan... :)
 
Aki on hyvä tyyppi. Panostanut todella paljon lentolaitteena suunnitteluun ja valmistettavuuteen...
Flynano konsepti on just sellainen juttu, jota arvostan, eli ilmailua luonnonvoimia myötäilemällä, keveästi ja mahdollisimman luonnollisesti. Tosin 50 donaa laitteeseen on kyllä liikaa, mutta jos olisi edullisempi konsepti niin minullakin raha riittäisi hankintaan... :)

Jutusta lainattua:
”Hintakin on painettu alas. Valmis kone maksaa noin 50 000 euroa.” Lisäkuluja tuo FlyNanon järjestämä lentokurssi, jossa koneen hankkija koulutetaan kotirantojen lentäjäksi ensin normaalilla moottorikoneella ja sitten omalla FlyNanolla. Kurssi maksaa muutamia tonneja riippuen siitä, paljonko lentäjää tarvitsee kouluttaa koneen puikkoihin.

Jep, kyllä hinta on suolainen. Kone ei tarvitse lupakirjaa, mutta lentäminen pitää Flynanollakin hallita.
Se on hyvä, että kouluttavat, ei mene aivan kamikaze touhuksi.:)
Lopputuloksen kannalta ei ole mitään merkitystä, törmäätkö veteen 20 metrin korkeudesta tai 200 metrin korkeudesta alkaneen syöksyn jälkeen.

Vesilentäminen on vaativampaa kuin kiitoteiltä operointi. Lupakirjan vaativissa luokissa pilotilla täytyy olla vähintään 100 h lentokokemusta ennen vesilento
kelpuutuksen hankkimista. Ongelmia aiheuttaa korkeuden arviointi veden pinnnan päällä. Laskut veteen tehdään ns. moottorilaskuna, vedätetään sopivasti moottorilla ja annetaan koneen vajota laskuasennossa nokka koholla vakiolla vajoamisnopeudella. Normaalia pyöräkoneilla tehtävää loivennuksen jälkeistä loppuvetoa ei tehdä. Syynä on juuri tämä korkeuden arvoinnin ongelma.

Jos vedät loppuvedon kolmessa/neljässä metrissä, (luulet olevasi metrissä) edessä on uintireissu. Huonommalla tuurilla vettä henkeen.
 

http://flynano.com/

Se on hyvä, että kouluttavat, ei mene aivan kamikaze touhuksi.

Antaa tuo koneella myös kamikaze hyökkäysten lisäksi, muita mahdolisuuksia.
On mahdollisuus tehdä nopeita sissi iskuja, paljon nykyistä paremmin.



123.jpg
 
Hyvä, että kouluttavat, mutta tuo hinta on ikävä kyllä este, tai kivi kaskessa.
Jonku 13-17 tuhatta olisi mennyt maailmalla läpi, mutta vaikea kustannusten jako olisi ollut edessä...
 
Tuo sähköinen moottori on kiva. Eilen olimme äidin kotipaikkanaan ja siellä kun on tuo lentäminen hieman vapaampaa, kuin meillä, niin icaro etrike on vapaa lupakirja sta ja kävin vuorenrinteessä pärtsäämässä 4 tuntia...
Äänettömästi sähkökäytöllähän ei pääse, ennenkuin kääntää virran pois ja potkuri menee suppuun, sitten se on painopisteohjattava riippuliidin vaan... potkuri pitää ison metelin, vaikkei kaikki sitä usko...
 
Tuo sähköinen moottori on kiva. Eilen olimme äidin kotipaikkanaan ja siellä kun on tuo lentäminen hieman vapaampaa, kuin meillä, niin icaro etrike on vapaa lupakirja sta ja kävin vuorenrinteessä pärtsäämässä 4 tuntia...
Äänettömästi sähkökäytöllähän ei pääse, ennenkuin kääntää virran pois ja potkuri menee suppuun, sitten se on painopisteohjattava riippuliidin vaan... potkuri pitää ison metelin, vaikkei kaikki sitä usko...

bank2.jpg

Ilmeisesti painopiste ohjattu trike? Nämähän ovat lupakirjasta vapaita myös meillä.
Lentämään trikellä en ole uskaltautunut, koska ohjausliikkeet ovat käänteiset perinteiseen lentokoneeseen verrattuna.
Vedät, niin nokka laskee. Työntämällä nousee.

Tuulisella kelillä trikellä lentäminen on kuulemma hyvää kuntoilua.:)
Traikkeja on myös 2-paikkaisia ja varsin nopeita, matkavauhdit luokkaa 150 km/h.
Niissä on sama 100 hp Rotax 912 ULS kuin isommissa B-luokan ultrissa.
 
Saapa nähdä koska ensimmäinen Flynano näkyy jonkin mökin laiturissa. Vaiken homma mökillä on pitää vapaaehtoiset kuskit poissa puikoista , ja tolkuttaa heille että se ei ole lelu millä kaikki voi leikkiä....ellei sitten kaikilla halukkailla ole "tyyppikoulutusta" tuohon ja valistunut veikkaukseni on ettei ole.
 
Viimeksi muokattu:
bank2.jpg

Ilmeisesti painopiste ohjattu trike? Nämähän ovat lupakirjasta vapaita myös meillä.
Lentämään trikellä en ole uskaltautunut, koska ohjausliikkeet ovat käänteiset perinteiseen lentokoneeseen verrattuna.
Vedät, niin nokka laskee. Työntämällä nousee.

Tuulisella kelillä trikellä lentäminen on kuulemma hyvää kuntoilua.:)
Traikkeja on myös 2-paikkaisia ja varsin nopeita, matkavauhdit luokkaa 150 km/h.
Niissä on sama 100 hp Rotax 912 ULS kuin isommissa B-luokan ultrissa.

Just tuo.. tein itse putket, hitsailin liitokset ja vatuloin siiven venäläisistä kaavoista.... :)
Sitten hommasin akkukennot, ja nopeussäätimen ja potkurin... taittolavoilla.. On hauskaa lentämistä ja vuorta vasten nousevaa tuulta kun myötäilee, niin viimeviikolla käytin moottoria n. 4 minuuttia.... onhan mulla Atoksen huippusiipi, jolla liidän pelkästään, joten ei mene sekaisin ohjausliikkeet... :)
Onko lupakirja vapaa suomessakin tuollaiset ??? Muistaakseni omapaino lentovalmiina n. 70-80 kg...
Edit, Tuota painoa jäin miettimään, mutta yhdellä kädellä sen kepeästi nostaa emäputkesta maakäsittelyssä, että varmaan se tuon painaa. Ei yli 140 kg kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Just tuo.. tein itse putket, hitsailin liitokset ja vatuloin siiven venäläisistä kaavoista.... :)
Sitten hommasin akkukennot, ja nopeussäätimen ja potkurin... taittolavoilla.. On hauskaa lentämistä ja vuorta vasten nousevaa tuulta kun myötäilee, niin viimeviikolla käytin moottoria n. 4 minuuttia.... onhan mulla Atoksen huippusiipi, jolla liidän pelkästään, joten ei mene sekaisin ohjausliikkeet... :)
Onko lupakirja vapaa suomessakin tuollaiset ??? Muistaakseni omapaino lentovalmiina n. 70-80 kg...
Edit, Tuota painoa jäin miettimään, mutta yhdellä kädellä sen kepeästi nostaa emäputkesta maakäsittelyssä, että varmaan se tuon painaa. Ei yli 140 kg kuitenkaan.

Ilmailu lehdestä:
''Vaikka trikeja löytyy joka lähtöön, jaotellaan ne ilmailumääräyksen OPS m2–9 mukaan kahteen ryhmään:
A- sekä B-luokan mukaisiin liitimiin. B-luokan mukaisia trikeja ovat sellaiset pyöräalustaiset liitimet, joilla lentoonlähtö voidaan suorittaa myös jaloilta. Käytönnössä tällaisia voivat olla ainoastaan jotkut keveät paramoottorit tai moottoroidut riippuliitimet. A-ryhmän liitimen ylläpito on byrokratian kannalta raskaampaa. Siihen tarvitaan asiaankuuluva vakuutus sekä luettelointi Trafiin.

A-luokan liitimet (kuivapainoltaan yli 70 kiloa, joten jaloilta starttaaminen mahdotonta) tarvitsevat yleiseurooppalaisen vakuutusmääräysten mukaan luetteloinnin, lentovastuuvakuutuksen sekä kaksipaikkaisena lentokuljetusvastuuvakuutuksen.''

Eli tuon yli 70 kg koneen kanssa Suomessa on hieman byrokratian kanssa askartelua. Lupakirjaa eikä medicalia lentäjältä ei tarvita.
Voin kysyä kerhosta tarkempia tietoja, jos olet kiinnostunut koneesi Suomeen tuomaan.
 
Eihän tässä itseäni mikään muu noissa lentolaitteissa huoleta kuin: RADIO, niitä kun kaikki sovussa samoilla methodeilla käyttäisimme, niin olisi varmaan hieman turvallisempaa toimintaa.
Ps. vaikka se radio ei kaikille ole pakollinen, mutta silti. Onhan se "siistiä" tietää mistä ilmansuunnasta kukin lähestyy.:D
 
Eihän tässä itseäni mikään muu noissa lentolaitteissa huoleta kuin: RADIO, niitä kun kaikki sovussa samoilla methodeilla käyttäisimme, niin olisi varmaan hieman turvallisempaa toimintaa.
Ps. vaikka se radio ei kaikille ole pakollinen, mutta silti. Onhan se "siistiä" tietää mistä ilmansuunnasta kukin lähestyy.:D

Onneksi se radio yleensä löytyy, 9/10:stä se on. Korpikentillä toimittaessa se kevytilmailu laitteilla (ultra, trike, moottori varjot) ei ole pakollinen.
Toinen turvallisuutta lisäävä tekijä on lentosääntöjen noudattaminen. Kenttää kierretään laskukierroksessa sille kysyiselle kentälle määrätyssä laskukierros korkeudessa sekä aina kaarrot kyseiselle kentälle määrittelyn laskukierroskuvion mukaisesti. Siis kaikki lentää kierrosta samaan suuntaan, kukaan ei huitaise yllättäen auringosta päin näköä.:)

Koskaan en ole joutunut vilkkaallakaan korpikentällä vaaratilanteeseen muun liikenteen kanssa. Homma toimii hyvin.
Turvallisuuteen suhtaudutaan vakavasti, koska muuta keinoa ei ole. Ne jotka ei suhtaudu, ei pitkään vastapallona laskukierroksessa lentele.
Karsinta on nopea, voidaan sanoa että luonnonvalinta karsii täydet idiootit pois ilmailun parista.:oops: Joskus menee vähän fiksumpikin, laji on aika ankara.
 
Back
Top