40mm krhpist/kiv JV ryhmän tukiaseeksi

Olet varmasti oikeilla jäljilla, silti olen sitä mieltä, ettei tuota tarvitse kouluttaa kaikille.
Jalkaväki riittää vallan mainiosti ja sieläkin voisi olla nimikoitu ampuja joka sitten harjoittelee asella enemmän.
Se onko nykyinen palvelusaika taas riittävä, on toinen kysymys.

Valmiusjoukoissa luulisi riittävän ainakin palvelusaika.

Minua epäilyttää ehkä eniten, onko kranaatinlaukaisimia ampumatarvikkeineen mahdollista enää lastata jalkaväkiryhmän selkään. Kaksi konekivääriä alueellisten joukkojen ryhmässä on mielestäni jo aika paljon. Siihen päälle sitten M320 ja vaikkapa 20 kranaattia, niin mukana on 6 kg lisää kannettavaa...
 
Valmiusjoukoissa luulisi riittävän ainakin palvelusaika.

Minua epäilyttää ehkä eniten, onko kranaatinlaukaisimia ampumatarvikkeineen mahdollista enää lastata jalkaväkiryhmän selkään. Kaksi konekivääriä alueellisten joukkojen ryhmässä on mielestäni jo aika paljon. Siihen päälle sitten M320 ja vaikkapa 20 kranaattia, niin mukana on 6 kg lisää kannettavaa...

Kyllä jaksaa, tai sanotaanko näin, että kyllä sotilas jaksaa...
 
Valmiusjoukoissa luulisi riittävän ainakin palvelusaika.

Minua epäilyttää ehkä eniten, onko kranaatinlaukaisimia ampumatarvikkeineen mahdollista enää lastata jalkaväkiryhmän selkään. Kaksi konekivääriä alueellisten joukkojen ryhmässä on mielestäni jo aika paljon. Siihen päälle sitten M320 ja vaikkapa 20 kranaattia, niin mukana on 6 kg lisää kannettavaa...

Monissa maissa sotilat jaksavat kantaa kyseisen aseen ja a-tarvikkeet.
 
Valmiusjoukoissa luulisi riittävän ainakin palvelusaika.

Minua epäilyttää ehkä eniten, onko kranaatinlaukaisimia ampumatarvikkeineen mahdollista enää lastata jalkaväkiryhmän selkään. Kaksi konekivääriä alueellisten joukkojen ryhmässä on mielestäni jo aika paljon. Siihen päälle sitten M320 ja vaikkapa 20 kranaattia, niin mukana on 6 kg lisää kannettavaa...

Jaksaa. Jos valmareilla heillä on sen verran ajoneuvoja että kulkee ilman sen kummempia ja jos paikallisilla niin heiltä voidaan ottaa ryhmältä KES tai pari pois.
 
Jaksaa. Jos valmareilla heillä on sen verran ajoneuvoja että kulkee ilman sen kummempia ja jos paikallisilla niin heiltä voidaan ottaa ryhmältä KES tai pari pois.

Sen verran olen henkisellä tasolla virittynyt naapurin moottoroitujen osastojen (=mekanisoitujen länsimaisittain) ja "panssarimakkaran" vastaanottoon että en ottaisi paikallisilta yhtään pst-kykyä pois kun sitä ei muutenkaan niin paljoa ole. Ryhmässä on kuitenkin jo valmiiksi pehmeiden maalien tuhoamiseen suunniteltua välineistöä, mutta pst:tä vähemmän eli en sieltä nipistäisi.
 
Sen verran olen henkisellä tasolla virittynyt naapurin moottoroitujen osastojen (=mekanisoitujen länsimaisittain) ja "panssarimakkaran" vastaanottoon että en ottaisi paikallisilta yhtään pst-kykyä pois kun sitä ei muutenkaan niin paljoa ole. Ryhmässä on kuitenkin jo valmiiksi pehmeiden maalien tuhoamiseen suunniteltua välineistöä, mutta pst:tä vähemmän eli en sieltä nipistäisi.

Jos paikallisten tehtävä on karkeasti yleistäen kohteen suojaus ja erikoisjoukkojen vastainen toiminta voisin hyvinkin keventää PST kykyä ja lisätä pehmeään vaikuttavaa. Voihan ne joukkueille osoitettuna pitää mutta a-tarvike varastossa odottamassa tehtävää.
 
Jos paikallisten tehtävä on karkeasti yleistäen kohteen suojaus ja erikoisjoukkojen vastainen toiminta voisin hyvinkin keventää PST kykyä ja lisätä pehmeään vaikuttavaa. Voihan ne joukkueille osoitettuna pitää mutta a-tarvike varastossa odottamassa tehtävää.

Hyvin perusteltu. :)
 
Jos paikallisten tehtävä on karkeasti yleistäen kohteen suojaus ja erikoisjoukkojen vastainen toiminta voisin hyvinkin keventää PST kykyä ja lisätä pehmeään vaikuttavaa. Voihan ne joukkueille osoitettuna pitää mutta a-tarvike varastossa odottamassa tehtävää.

Kieltämättä kun jättää Apilakset pois kannosta, niin tilaa löytyy monelle asialle.
 
Suomessa valnistaudutaan edelleenkin taisteluun korpimaastossa.... Valitettavasti kun niitä viimevuosien kriisejä katsoo niin taistelut keskittyvät asutuskeskuksiin ja rakennetulle alueelle jossa puolustajalla on suojaa.

Siinä mielessä alkaa olemaan typ erää ettei vähän kaikkia operatiivisia ja paikallispuolustusjoukkoja kouluteta ja varusteita taisteluun myös rakennetulla alueella.
 
kun niitä viimevuosien kriisejä katsoo niin taistelut keskittyvät asutuskeskuksiin ja rakennetulle alueelle
Mitä kriisejä pidät silmällä? Minulle ei nyt tältä istumalta tule mieleen viime vuosilta missä kaksi valtiota olis taistellut jossa molemmilla vahva puolustus. Enemmän ne ovat olleet nii että toinen vahva ja toinen selvästi alivoimainen eli ns savimaja-sota.
 
Mitä kriisejä pidät silmällä? Minulle ei nyt tältä istumalta tule mieleen viime vuosilta missä kaksi valtiota olis taistellut jossa molemmilla vahva puolustus. Enemmän ne ovat olleet nii että toinen vahva ja toinen selvästi alivoimainen eli ns savimaja-sota.
No vaikka noita savimajasotia.
 
Sitä ajan takaa että savimajasodissa toinen puoli on niin heikko ettei se kykene sotimaan muualla kuin asutuskeskuksissa missä pääsevät sulautumaan siviiliväestöön. Avoimessa maastossa niitä kohtaisi nopea häviö, etenkin kun tuo savimajasotien maasto tahtoo olla enimmäkseen ilman metsikköä.
Mutta siis jos otetaan Suomi-Venäjä niin hiukan eri asia luulen.
 
Ei mekään voida ottaa matsia tasaisella venäjän mekanisoituja ja panssariprikaateja vastaan. Kyllä mekin joudutaan taistelut viemään korpeen ja sielä asutuskeskuksiin. tämä siksi että oikeastaan kaikki liikenteensolmut on isommissa tai pienemmissä taajamussa nykyään. Javiimmeisen 20:nen vuoden aikana myös taajamat ovat kaupungistuneet.
 
Sitä ajan takaa että savimajasodissa toinen puoli on niin heikko ettei se kykene sotimaan muualla kuin asutuskeskuksissa missä pääsevät sulautumaan siviiliväestöön. Avoimessa maastossa niitä kohtaisi nopea häviö, etenkin kun tuo savimajasotien maasto tahtoo olla enimmäkseen ilman metsikköä.
Mutta siis jos otetaan Suomi-Venäjä niin hiukan eri asia luulen.
Menee vanhojen muistelemiseksi mutta kyllä isossa kakkosessa asutuskeskukset olivat aika ratkaisevassa asemassa mitä tuli venäjä - saksa mätön kuvioihin.
 
Näitä juttuja on ihan PV:n puolella tutkittu kyllästymiseen asti.

40mm kranaattipistooli on todettu hyväksi asutuskeskustaisteluun ja erikoisjoukoille, mutta ei yleisellä tasolla ole katsottu kustannustehokkaaksi. 60 mm KRH on myöskin tutkittu ja todettu, että "ei meille".

Eli sen luulisi olevan piste jankkaukselle. Koska ei tule.
 
Näitä juttuja on ihan PV:n puolella tutkittu kyllästymiseen asti.

40mm kranaattipistooli on todettu hyväksi asutuskeskustaisteluun ja erikoisjoukoille, mutta ei yleisellä tasolla ole katsottu kustannustehokkaaksi. 60 mm KRH on myöskin tutkittu ja todettu, että "ei meille".

Eli sen luulisi olevan piste jankkaukselle. Koska ei tule.

Eihän meillä ole kuin se jankkaus:p

PV luonnollisesti tekee omat ratkaisunsa suhteutettuna käytettävissä oleviin varoihin. Meillä ei tuota rajoitetta ole, joten voidaan rauhassa spekuloida. Lisäksi PV:n tiedotuslinja kun on ollut joskus hiukan "ei niin luottamusta herättävä", kun puhutaan kaluston hankinnasta, tai sen hankkimatta jättämisestä.
 
Back
Top