Ala-arvoinen työnjälki kylpyhuoneremontissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maidan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Maidan

Respected Leader
Taloyhtiö valinnut super puoskarin tekemään kylpyhuoneremonttia. Talon viimeiset, 3 kph remontit meneillään, minun ja kahdessa muissa asunnossa, olivat sitä kuivemmasta päästä.
Kaksi asuntoa tyhjillään. Olen ainoa, joka on paikalla.

Tausta:
Olen päättänyt pitää kylpyhuonettani alkuperäisessä asussa. rv.1990. Valkoiset funkis laatat 15x15 cm, ja Tarkettin muovimatto, joka on hermosärky jalalle on sopivin, lämmin ja pehmeä. Mitään kosteutta minulla ei ollut muovimaton kanssa koskaan.
Halusin pitää myös alkuperäisen rättipatterin, se on ihan virheton, Alcu-tuote Oy, made in Finland. Laatu tuote, joka pitänyt kylpyhuonetta mukavan lämpöisenä. Saunassa on toinen patteri.
Olen nähnyt kylpyhuone klooneja ihan oksennuksen asti, vakaan laitettu isohko valkoinen laatta ja 10x20 harma lattialaatta, kaikilla sama, olisi rakennusvuosi mitä tahansa. Kuinka tämä aivopesu meni Suomessa läpi, en tiedä!
Samoihin aikoihin jo vuosia sitten esim.Tanskassa ja Hollannissa ja Ruotsissa suosittiin klassista laatta juuri funkiskokoa, 15x15, 14x14. Sitä on vaikea pitää trendina, koska se on klassikko, ja ollut aina. Muuten vuodesta 1920.

Ja nyt.....
Kylpyhuone on totaalisen pilalla. Ei laatan koon, vaan tänne ilmestyneen puoskarin RemonttiReiskan ja hänen ala-arvoisen työn jäljen.
Joka toisen laatan vieressä on reikkiä, laatta saumat vaihtelee 3 mm 6 mm, on korkeuseroa. Reiska huijasi minua että tekee 3 mm saumauksen risteilla, purkun jälkeen julisti "ettei tee risteilla, ei koskaan tehnyt, eikä ajo oppia, vaan tekee narulla", ota tai jättää, julisti Reiska röyhkeästi, asikasta oli helppoa kiristää kylpyhuone purkun jälkeen. Ennen purkua hän oli joustava, muttei suostunut tekemään kirjallista sopimusta.

1633732896526.jpeg

1633733074711.jpeg

Lisää tulossa..

Uutta hohtava silikoni saumaus suihkun kulmassa, strategisin paikka kosteusvaurioita silmällä pitäen, vieressä toisessa saumassa reikä.

1633733635645.jpeg
1633733901978.jpeg

1633734099210.jpeg
Ja näin koko laatoitus, olin positiivisesti yllättynyt, kun muutaman laatan kohdalla ei ollut mitään!

Jatkoa huippuosaamisen show room:
1633734268204.jpeg

Ja värien pitää olla! Ei ilman punaista vesieristyksen tahroja!
1633734542755.jpeg
Tämä on runsas ja mielenkiintoinen: sekä vesieristettä, että komea vahingossa tehtyä syvä reikkä, ja vasemmalla jotain mustakin, mitä liene paska, kenties rikkinäinen laatta. vahingoittuneita laattoja ei saa asentaa.

1633734952951.jpeg

Viimeksi muokattu:
Oven yläpuolella uuden listan "koriste". "Reiska" sanoi että virheitä voi korjata myöhemmin, mutta mitään ei tehnyt, vaan sitten kieltänyt näkemästä, ja ryhtyi listoittamaan ja asentamaan putkia aliurakoitsijalla. "Reiska" sanoi minulle mm "Kyllä sinä ehdit reklamoida niistä myöhemmin".
1633735156777.jpeg
1633735339162.jpeg
1633735521850.jpeg

Viimeksi muokattu:
Ensimmäisenä pistää silmään tuo kapeaksi leikattu laatta nurkassa.
Eikös se kuintenkin ole niin että etukäteen lasketaan molempiin päihin yhtä leveät (katkaistut) laatat niin että se näyttää sopusointuiselta.
Eikä tämän pitäisi olla edes vaikea tehdä.

Jos nyt sitten taloyhtiön projekti on yhtään oikein hallittu niin projektissa osoitetun tarkastajan pitäisi tulla käymään ja katsoa vastaako työ sille asetettuja vaatimuksia.
Tietenkin parasta on olla myös itse paikalla silloin.

No ei tuollaista työnjälkeä pitäis kenenkään hyväksyä, tuo laattasuikale nurkassa on kyllä ihan huippu :ROFLMAO: , saumat vedetty himpun liian jäykällä massalla, ylimääräisiä reikiä ei ole viititty edes yrittää korjata, saatikka pyyhkiä vedenerisreitä viimesen laattakierroksen päälläolevista laatoista...
Vähän minä tiedän laatoittamisesta, vähän minä olen laatoittanut, mutta noin huonoo en ole ikinä tehny, aukeiskohan mulle uus ura pääkaupunkiseudulla (jossa siis oletan tämän kohteen sijaitsevan) laatoittajana:unsure:

Ensimmäisenä pistää silmään tuo kapeaksi leikattu laatta nurkassa.
Eikös se kuintenkin ole niin että etukäteen lasketaan molempiin päihin yhtä leveät (katkaistut) laatat niin että se näyttää sopusointuiselta.
Eikä tämän pitäisi olla edes vaikea tehdä.

Jos nyt sitten taloyhtiön projekti on yhtään oikein hallittu niin projektissa osoitetun tarkastajan pitäisi tulla käymään ja katsoa vastaako työ sille asetettuja vaatimuksia.
Tietenkin parasta on olla myös itse paikalla silloin.
Kapea laatta piti laittaa, koska vasemmalla on ulkokulmakulma, siihen tuli kokonaiset laattaat. Tuo, mitä on kapea, on sisäkulma wc:n vieressä. Mutta sotkuista tulosta ei saattu tehdä missään nimessä. Työnjälki pitää olla siisti.

"Projektista":
Taloyhtiön valitsema urakoitsija tuli tekemään 1.9 kylpyhuoneen remonttia. Kosteutta ei ollut, vaan taloyhtiö päätti uusia vesieristeet kaikilla, oli sitä tai ei. Asuntoni oli viimeinen, 2 muun lisäksi. Yksi tyhjillään, toisesta asukas poissa, 90v rouva. Minä olin paikalla koko remontin ajan.
Taloyhtiön vastuulla on purku vesieristeisiin asti, ja muut rakenteisiin kuuluva.
Vastuullani osakkana kuuluvat laatoitukset ja työkustannukset. Urakoitsija ilmoitti kustannukseksi 3000 € isännöitsijän tiedotteessa. Jos halusin lisätyöt, maksaisin itse. Lisätyönä valitsin saunaoven, ja ylmääräinen pistorasia peilin viereen, kun valaisimessa ei ole sitä. Ei muuta. Sauna pysyy entisenä.

Urakoitsijan kanssa piti tehdä sopimus. Halusin kirjallisen heti, mutta "Reiska" ei suostunut tekemään sitä useista pyynnöistä huolimatta. Aloitti kiireellä purkutyön, jonka jälkeen alkanut kiristys ja uhkailu, "mihin sinä sopimusta tarvitset, en tee mitään kirjallista sopimusta", "kohta saat itse kaakeloida ja etsiä mattomiesta" ja näin jokaisesta asiasta, josta halusin selväksi remontin yksityiskohdista maksajana.

Minulle selvisi samalla ettei vesieristyksen jälkeen remonttiani valvoo kukaan. Isännöitsijän tiedotteessa lukee "Töitä valvoo taloyhtiön asettama valvoja. Työmaalla suoritetaan seuraavat tarkastukset: Purkukatselmus, vedeneristeiden tarkastus ja loppukatselmus, kun työ on valmis, eli kylpyhuone on varustettu ja kalustettu käyttökuntoon".

Misään ei ole maininta että asukas itse valvoo remomottia ja kuka sitä ylipäänsä valvoo!

Hallituksen puheenjohtaja sanoi puhelimitse: "Ei sun remontti kuulu hallitukselle, se on sinun ja urakoitsijan välinen asia".

Isännöitsijä puhelimitse: "Kysyy valvojalta xxxxx. Olisi hyvä saada remonttia loppuun".

Valvoja xxxxxxx ilmoitti sp:ssa että "taloyhtiö palkkasi häntä valvomaan vain taloyhtiön tilaamia töitä". Muuten ei vastanut yhteenkään puh,soittoni. Paitsi yhteen sähköpostiin, jossa kertoi ettei ettei valvoo remonttia.

Ympyrä on sulkeutunut. Olen jäänyt yksin puoskaroivan "Reiskan" kanssa.

Kun kerroin isännöitsijälle että urakoitsijaan eepäasiallisesta ja uhkaavasta käyttäytymisestä, hän suositteli minulle lähteä jonnekin pois asunnostani.
Hyvä etten lähtenyt! Olen onnistunut estämään kaksi virhetta, josta "Reiska" tuli minulle tosi vihaiseksi. Kaikista otin runsaasti kuvia.
Kun muistutin "Reiskalle" että olen asiakas, joka maksaa hänelle, maksanut vuosia purkusta ja vesieristeita joka kuukausi, ja tämänkin, hän iivasi ja haistatti. Hänen käytös on ansaitsee oman otsikon.

Olisitpa Maidan nähnyt hotellin mikä pykättiiin venäjän khanty-mansiskiin ampumahiihtoa ajatellen. Puolitoistaviikkoa siinä hotellissa asuneena voin kertoa että pikkujuttuja noi. 😁
Uskon 🙂ja ymmärrän, mutta en ota kanta venäläisiin hotelleihin ja niiden laatuun eikä afrikkalaisiin. Otan kanta vain siihen mistä joudun itse maksamaan.

saumat vedetty himpun liian jäykällä massalla, ylimääräisiä reikiä ei ole viititty edes yrittää korjata, saatikka pyyhkiä vedenerisreitä viimesen laattakierroksen päälläolevista laatoista...
Jäykkä massa on joka puolella:
1633782911598.jpeg

1633783038269.jpeg

Vesieristeen (punainen väri) on joka puolella, reikkiä ja jäykkä massa.

Katso liite: 53440

Katso liite: 53441

Vesieristeen (punainen väri) on joka puolella, reikkiä ja jäykkä massa.
No tuo on itellekin uutta, että vesieristettä on muissakin laatoissa kuin siinä alimman rivin yläpuoleisissa laatoissa, kas kun oman käsitykseni mukaan se vesieriste pitäisi olla vedetty siihen seinään aikapäiviä ennen kun aletaan laatoittamaan, ettei vaan olis märkään eristeeseen laatoitettu?, Sillon hetkenpäästä takuuvarmasti kylppärissä sataa laattoja... Ja nuo kuivalla massalla saumatut kaakelisaumat onkin sitten huolista vähäisin...

saumat vedetty himpun liian jäykällä massalla, ylimääräisiä reikiä ei ole viititty edes yrittää korjata, saatikka pyyhkiä vedenerisreitä viimesen laattakierroksen päälläolevista laatoista...
Katso liite: 53440

No tuo on itellekin uutta, että vesieristettä on muissakin laatoissa kuin siinä alimman rivin yläpuoleisissa laatoissa, kas kun oman käsitykseni mukaan se vesieriste pitäisi olla vedetty siihen seinään aikapäiviä ennen kun aletaan laatoittamaan, ettei vaan olis märkään eristeeseen laatoitettu?, Sillon hetkenpäästä takuuvarmasti kylppärissä sataa laattoja... Ja nuo kuivalla massalla saumatut kaakelisaumat onkin sitten huolista vähäisin...
En minäkään ymmärrä miksi punainen vesieriste joka puolella laatoissa. Reiska teki kylpyhuoneen niin vimmatulla kiirella, sinkoili edes takaisin 3 asunnon välissä, rahan ahneena. T.y:n laskemien mukaan hän sai minimi 13 000 purkutöistä ja vesieristeista per asunto, lisäksi ne rahastaa asukkaita sen jälkeen. Ja p.j varsinkin yrittää vakuuttaa kuinka halpa tämä on meille!
Sen mitä olen nähnyt muillakin on ihan sekunda enimmäkseen. Minua painostettu tähän remontiin, vaikka kph oli ihan kuiva. Minulle sopisi että tekisin sen vasta kevällä ja toisella urakoitsijalla.
Vesieristettä hän levitti ensi levyille:
(kuva ei menee läpi nyt, ilmeisesti liian paljon lähettänyt tänään, lieneko rajotus)

Muovimattoa hän asensi silloin että laatat olivat jo seinissä, paitsi alin rivi laatta puuttui. aika nopeasti hän tuli laatoittamaan senkin. Ja muistikuvan sen kuivuumiseen ei mennyt kun vuorokausi - pari. Sitten hän asensi alimmaisen laatta rivin.

Pahin tästä että taloyhtiön isännöitsijä, hallituksen p.j. ja remontin valvoja ovat päättäneet sulkea silmät kaikesta. Valvoja kävi 7.10 ja sulki slmät kaikista, reikista hän sanoi "tämä on estettinen näkemys", vaikka juuri suihkun kulmassa yksi aika syvä,rispainen silikonisaumaus jätti noteraamatta, hän sanoi, että ei haittaa, sen alla on vesieriste. Vesieristeen jäljistä ei sanonut mitään, ei edes rikkinäiseen vesieristeen sauna oven karmin vieressä. Hän ei katsonut monia muitakaan asioita. Vähätteli kaikkea.

@Maidan , olen asiassa samaa mieltä kanssasi.
Kuitenkin (valitettavasti) on totta, ettei vesieristyksen jälkeen kukaan valvo työtä. Vesieristys kuuluu talolle, kaikki sen päälle tuleva on sinun vastuullasi. Tässä on tällainen "ansa".
Ja muovimatoista halutaan eroon siksi, että sekä niiden saumat pettävät helposti että niiden liimaus lattiakaivon kohdalla pettää helposti.

@Maidan , olen asiassa samaa mieltä kanssasi.
Kuitenkin (valitettavasti) on totta, ettei vesieristyksen jälkeen kukaan valvo työtä. Vesieristys kuuluu talolle, kaikki sen päälle tuleva on sinun vastuullasi. Tässä on tällainen "ansa".
Ja muovimatoista halutaan eroon siksi, että sekä niiden saumat pettävät helposti että niiden liimaus lattiakaivon kohdalla pettää helposti.
Näin olen kuullut muovimatosta, mutta todellisuudessa nämä asunnot, kuivemmasta päästä, minun mukaan lukien, olivat juuri muovimatolliset kph:t.
Mitään ei ole ikuista, lattian laattasaumatkin pettävät. Vesieristeen, laittamista olen nähnyt nähnyt jo kahdesti omin silmiin, nyt omassa kph:ssa - tämä oli joku vitsi, millin tai alle paksuinen jokin kalvo, johon Minulla tässä se repsottele saunaoven raosta. Rikki menneenä. Laaatta on "vähän parempi", näin minulle kertonut yksi rakennusinsinööri. Minun muovimatto oli ihan kuiva, siis ei kosteuden kosteutta!
Ja tässä talossa ensimmäisten joukossa meni korjaukseen juuri laattalattiat. Näiden, jonka asensivat laatan myovimaton päälle, yläkerran puheenjohtaja muuten.Talossa asuu nyt 3 vanha ihmistä, jotka koe lattialaattan liian kylmänä. ja muistavat vanha muovimattoa kaivaten.

Ansoja ei saa järjestää. Jos taloyhtiö tietoinen ettei työtä kukaan valvo, sitä pitää kertoa osakkaalle. Muuten se on harhaanjohtamista. Huijaamista.

Sain myös muovimatolle luvan hallituksesta, kaikki eivät halua seistää kylmällä laatalla, eikä kaikilla ole vaara lattialämmitykseen.
Hyvällä ammattitaidolla laitettu muovimatto on yhtä hyvä kun laatta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Onko kukaan nähnyt yhtä huonosti asennettua pistorasia Suomessa? Jos löytyy, niin laittakaa tänne.

Puoskari laittoi liian suuren vinon aukon pistorasialle, tuloksena tämä:

1633814574918.jpeg

"Reiska" hakkanut näin epäsiistin aukon laattaan:
1633814817182.jpeg
Vinoa ja liian suurta aukkoa pistorasia ei peittänyt.
Olen vaatinut korjamaan sitä, puoskari sanoi että raot voi täyttää saumausaineella.

Tuttu sähköasentaja kirjoittanut kuvia nähtyään ettei tätä työtä tarvitse hyväksyä.
En tietenkään hyväksyy.

Minusta 1 laattaa pitää vaihtaa kokonaan ja tehdä siistin aukon. Olen nähnyt kuinka laatoihin leikataan ihan pyreitä aukkoja.
Minulle syntyi sellainen mielikuva että tämä puoskari tahallaan pilasi kylpyhuonetta.

Eikä tässä vielä edes kaikki.

Osaako kukaan sanoa, onko vaikea leikata läyhden laatan pois?
Ainakin n.15 v sitten yhden naapurirouvan keittiössä oli samanlainen naarmuuntunut laatta, niin laattamies vaihtoi sitä, eikä sitä näkynyt mitään jälkeä. Hän esitteli ylpeänä kuinka ammattitaitoisesti se oli tehty.

Ja vielä kysymys: voiko näitä reikkiä ja törkeitä jälkiä saumauksessa korjata jälkeenpäin? Saumauslasti Kiilto nro 39, laittoi ylös.

Viimeksi muokattu:
Oletko koputellut laattoja, että ovat kaikki kunnolla kiinni?

Kun jollakin melko raskaalla muovisella tai puisella esineellä koputtaa laattojen keskelle, kuule onton äänen jos se ei ole kauttaaltaan kiinni laastilla. Kannattaa kopsutella kaikki, ennen kuin teet reklamaation.

Ai saatana, aina vaan paranee, ei näköjään ole reiskalla sattunu porakonettakaan mukaan työmalle, saatikka terää, jolla tehdä sähkörasialle reikä...
Isävainaa vuosia sitten jo sanoi että, hänen mielestään timpurinliivien ostaminen tulisi tehdä luvanvaraiseksi, tuo kuvakavalkaadi puhuu myös luvanvaraisuuden puolesta.

Tuota saumamassausta voi kyllä korjailla jälkeenpäinkin samalla massalla, tarkkana pitää olla ettei tule sävyheittoja

Oletko koputellut laattoja, että ovat kaikki kunnolla kiinni?

Kun jollakin melko raskaalla muovisella tai puisella esineellä koputtaa laattojen keskelle, kuule onton äänen jos se ei ole kauttaaltaan kiinni laastilla. Kannattaa kopsutella kaikki, ennen kuin teet reklamaation.
En uskalla koputella, tässä on muutenkin ongelmia tarpeeksi. Olen stressaantunut ja vp noussut.
Tässä on kuva "Reiskan" laittamastaa kulmasta:
1633851550686.jpeg
Punaisen vesieristeen päälle hän laittoi näköjään jotain kiinnityslastia, en vain ymmärrä miksi hän ei laittanut lastia kulman ??
Raot ovat ihan eri kokoisia.

Tuota saumamassausta voi kyllä korjailla jälkeenpäinkin samalla massalla, tarkkana pitää olla ettei tule sävyheittoja
No se oli Kiilton nro 39 marmorivalkoinen. Laittoin ulos. Pahimpiin paikoihiin ja reikiin pitää laittaa sitä, en vaan tiedä myydänkö sitä pienissä paketissa. Noh, jatkosta tulee jotain.

Olen antanut "Reiskalle" " potkut "lopulta, pistorasian asennus oli viimeinen pisara. Minulla oli painavat syyt tehdä näin.
Lähetin kuva vanhalle ystävälle sähköasentajalle, eläkkeellä jo, mutta koko elämänsä tehnyt sähkösunnittelua ja tekee edelleen hommia yms
Vastaus:
"Pistorasia-asennus on todella epäsiisti, tollaista työtä ei tarvitse hyväksyä, 1-os. pistorasia uppoasennuksena luultavasti peittää nuo reunat, voit pyytää takuuvaihtona uuden asennuksen."

04.10.21 terv K."

On toinenkin samanlainen kannanotto muualta.

En hyväksy että pistorasian ympärille sotataan saman väristä lastia. Se on virheiden "lastarointia", ruma.
Koko laatta pitää vaihtaa, tehdä sinnä asianmukainen aukko, ja asentaa sen uudestaa. Ammattilainen osaisi tehdä tämän. Tämä "Reiska" oli ammattitaidoton. Varmaankin isännöitsijän tuttuja. Isännöitsijä saa etelänmatkan..

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back