Armeijalle olisi rahaa, esimerkkejä:

Nyt on päätös tehty, ohjuksia ei osteta koska ei ole varaa. Kreikalla tosin on näitä karttaruutuohjuksia tuplasti se määrä, kuin mitä Suomi oli ostamassa.

Kreikka osti atacms ohjukset meiltä saamilla rahoilla. Jos vaikka Italia hyökkäisi. Kuka nyt Nato-maahan hyökkäisi muutenkaan ?


Jaa jotta nuo on niitä "karttaruutuohjuksia"? No ei hätää, ilmavoimilla on vastaavaa tavaraa JDAM:ien muodossa.
 
Jaa jotta nuo on niitä "karttaruutuohjuksia"? No ei hätää, ilmavoimilla on vastaavaa tavaraa JDAM:ien muodossa.

Termi ei todellakaan ole minun keksimä, vaan suora käännös englannista. Yleinen termi ja sitä käyttää myös kenraali Petraeus. Atacms voi kantaa 300 tytärpommia ja ne levittäytyy n. 1km x 1km alueelle.

Olen tästä termistä puhunut pari kertaa siksi, että mielestäni on tyhmää maksaa miljoona tämmöisestä asevaikutuksesta per laaki, kun voisimme panostaa räjähteet jo etukäteen, ja odotella liikkuvaa vihollista. Maksaisi ehkä muutama tonni per neliökilometri eikä miljoonaa euroa.
 
^Ootkos ajatellut, että vihollinen ei välttämättä tulekaan sen karttaruudun kautta mikä on jo valmiiksi panostettu? Vai onko tarkoitus panostaa kaikki karttaruudut?
 
Termi ei todellakaan ole minun keksimä, vaan suora käännös englannista. Yleinen termi ja sitä käyttää myös kenraali Petraeus. Atacms voi kantaa 300 tytärpommia ja ne levittäytyy n. 1km x 1km alueelle.

Olen tästä termistä puhunut pari kertaa siksi, että mielestäni on tyhmää maksaa miljoona tämmöisestä asevaikutuksesta per laaki, kun voisimme panostaa räjähteet jo etukäteen, ja odotella liikkuvaa vihollista. Maksaisi ehkä muutama tonni per neliökilometri eikä miljoonaa euroa.

Ei muuten levittäydy ja hyvä niin. Kyseessä ei ole yleinen termi tai ainakaan ei oikeasti viittaa tuohon aseeseen ja Petraeus puhui paskaa lehdistökonferenssissa. MLRS systeemistä on käytetty termiä "Grid buster" tai "Grid Square removal service", mutta sekin tapahtuu vasta patterin toimesta ja normaaleilla raketeilla. Ja ota nyt järki käteen ja kerro meille miten muka saat ATACMS:lla tai käsin panostamalla tarpeeksi ison tiheyden pommeille.

Jos haluat järkeä tuohon fantasiaasi, niin järjellisissä mitoissa voisi olla esim. tien reunan panostaminen vaikkapa kilsan matkalta ja sitten väijyminen sen varrella kun vihollinen tulee paikalle. Mutta silloinkin pitää ymmärtää, että vihollinen ei välttämättä tee yhteistyötä ja tunge joukkojaan tuolle tielle, se saattaa myös havaita panokset ja onnistua joko pakenemaan paikata tai tekemään osan räjähteitä vaarattomaksi. Panokset voivat myös laueta ulkopuolisesta syystä liian aikaisin (tykistö, ilmaiskut). Ja vaika kaikki menisi hyvin, niin ellei vihollista saada siinä samalla jalkautumaan siinä maalialueelle, niin tuo ansa ei välttämättä tee paljoakaan panssaroituihin ajoneuvoihin, ellet tietenkin onnistunut kasaamaan tarpeeksi kylkipanoksia tien varteen kattaaksesi koko matkan.

Ja missään nimessä tuo ei maksaisi vain "tonnia", jo pelkät tykötarpeet ja polttoaineet maksaisi tuon.

Ja tuo ohjus sentään kantaa 300 kilsaa, mikä tarkoittaa sitä, että sillä voisi koettaa maaleja jotka eivät ikinä ole tulossa etulinjaan.
 
Termi ei todellakaan ole minun keksimä, vaan suora käännös englannista. Yleinen termi ja sitä käyttää myös kenraali Petraeus. Atacms voi kantaa 300 tytärpommia ja ne levittäytyy n. 1km x 1km alueelle.

Olen tästä termistä puhunut pari kertaa siksi, että mielestäni on tyhmää maksaa miljoona tämmöisestä asevaikutuksesta per laaki, kun voisimme panostaa räjähteet jo etukäteen, ja odotella liikkuvaa vihollista. Maksaisi ehkä muutama tonni per neliökilometri eikä miljoonaa euroa.

Charly, tiedoksi: Suomen havittelemat ATACMSit olivat unitary-kärjillä. Ei siis levittäydy yhtään mihinkään, vaan tulee yksi iso monttu.

Tämän maastossa köllöttelevän jättiläis-IED-karttaruutupommin järkevyydestä on keskusteltu jo toisaalla joten ei siitä tässä yhteydessä sen enempää.
 
Back
Top