Aseenpuhdistusvälineet

noska

Ylipäällikkö
Eivät ole aseita eivätkä ampumatarvikkeita vaikka niihin läheisesti liittyvätkin. Siis aseenputsaushärpäkkeet. Tyydytkö niihin mitä rynkyn mukana jaetaan vai onko sinulla omat tai jotain lisävarusteita, kikkoja, jippoja tai temppuja? Tulitikut vanupuikot, hammasharja tai jotain muuta?
Entäs omien asieden kanssa mitä käytät silloin? Onko käytössä Forrest vaahdot ja breakfreet ja kuparinpoistajat vai riittääkö se kerran vuodessa kun lykkää oljyä tosta spraypullosta tyyli?
 
Omallakohdalla riippuu vähän aseesta miten tarkkaan jynssään.
Saigan puhdistuksessa normi harjoittelun (noin 120 lks) jälkeen spray öljyä piippuun ja puretuille osille, sekä laukaisukoneistolle. Piipunläpi Boresnake parikertaa ja rätillä/topsilla pikainen muiden osien puhdistus.
Glock saa perustreenin jälkeen saman kohtelun.
Aina silloin tällöin molemmille vähän tarkempi puhdistus, esim rasvan ja siinä kiinni olevan lian poisto CRC Brakleen kemikaalilla ja vanhalla hammasharjalla tms. jonka jälkeen öljytään ase hyvin ettei pääse ruostumaan.
Tuo Brakleen saattaa vaikuttaa joidenkin aseiden muoviosiin ja pintakäsittelyyn kosmeettisesti joten jos pelkää aseen ulkonäön puolesta niin kannattaa olla varovainen sen kanssa.
Hirvikiväärien ja haulikoiden kanssa tulee oltua vähän tarkempi piipun puhdistuksen kanssa jostakin syystä, mutta menetelmät ovat periaatteessa samoja.
 
Saman suuntaisesti kuin Rajasissillä ja mä oon vannoutunut bore snakin käyttäjä.
Löytyy rynkylle ja pistoolillie omat.
 
Bore snake on mullakin ainoa matkassa kulkeva metsäoloissa. Perusteellisempaa puhdistusta varten on sitten kertynyt jos jonkinlaista esineistöä pakillisen verran. Kaikenlaista on tullut kokeiltua eri aseisiin. Ton rajasissin jarrujen puhdistusaineen sijaan käytän kaasutinpuhdistussprayta. Apteekista saa erikokoisia hammasväliharjoja, jotka olen todennut käteviksi, samoin piippurassit, ja olikos nyt ga.28 haulikon puhdistusharjat kun sopii just eikä melkeen rynkyn kaasuputkeen.
Sillan ja tappuran käytön oon lopettanut lähes kokonaan ja siirytnyt käyttämään näitä tupakannatsan tapaisia puhdistusholkkeja.
Niin ja oon väsäillyt itselleni sellasen aseenhuoltotelineen. Saishan niitä ostettuakin, mutta iski yllättävä nuukuuskohtaus (tai ei ollut lähimmässä kaupassa tarjolla). Oon sen vannoutunut kannattaja. Paitsi tietty metsäoloissa. Siellä riittää rätti ja boresnake.

Niin ja usein oon ihastellut että on se venäläinen tarkkaan miettinyt asiat ton AK:n puhdistusvälinesetin kanssa. Pienessä paketissa on uskomattoman paljon toimintoja.
 
Millä muuten puhdistatte haulikon ja millä menoilla se tapahtuu? Ensin öljyä liotukseen ja sitten syyläämään? Ja millä syyläätte puhtaaksi nimenomaan piipun(t)? Olen vuosien mittaan kokeillut suunnilleen aika montaa keinoa ja en ole oikein vieläkään mieleistä ja hyvää konstia keksinyt. Onko se öljylaatu SE juttu vai se mekaaninen syylääminen? Käytättekö sitä sarjojen mukana tulevaa messinkiharjaa mihinkään? Missä vaiheessa otatte naftaliinista 000-villan?
 
Haulikoissa on tietty aika ratkaisevaa mekanismi eli onko pumppu, itselataava, päällekkäis- tai rinnakkaispiippuinen, sen mekanismin puhdistamisen kannalta.
Piipun kannalta sitten riippuu mitä sillä on ammuttu. Itse putsaan haulikon kunnolla suurin piirtein kerran vuodessa. Pikaputsauksia ja öljyämistä sitten joka reissun jälkeen. Piippuun on kokeillut jos jonkunlaista tököttiä, jonka pitäis irrotella jäämiä. Ja siinä käytän sitä messinkiharjaakin jos näyttää tarpeelliselta. Sitten kuivaus, neutralisointi ja uudelleen kuivaus ja öljyä. Eniten tuntuu vaikuttavan kuitenkin se, että mitä patruunaa sillä ampuu. (Näitä aineita en pikaputsuksessa käytä).

Edit. korjailin kirotusvihreitä ja lisäsin sulkulauseen
 
baikal kirjoitti:
Millä muuten puhdistatte haulikon ja millä menoilla se tapahtuu? Ensin öljyä liotukseen ja sitten syyläämään? Ja millä syyläätte puhtaaksi nimenomaan piipun(t)? Olen vuosien mittaan kokeillut suunnilleen aika montaa keinoa ja en ole oikein vieläkään mieleistä ja hyvää konstia keksinyt. Onko se öljylaatu SE juttu vai se mekaaninen syylääminen? Käytättekö sitä sarjojen mukana tulevaa messinkiharjaa mihinkään? Missä vaiheessa otatte naftaliinista 000-villan?

Mulla oli jotakin sellaista kiekkopatruunaa joka törsäsi piipun aivan hirvittävän näköiseksi. Eikä sitä saanut jumalauta edes puhtaaksi oikein millään, valehtelematta meni puoli tuntia ja öljyä PALJON kun sitä jynssäsi ratakeikan jäljiltä puhtaaksi.

Paras ajansaatossa kokeilemani tapa oli ensin kraapata sillä messinkiharjalla hieman, sitten öljyt perään ja likoamaan tunniksi pariksi, ja sitten vasta alettiin kuunata tavallisella harjalla (tai bore snakella jos on). Idea oli että jos tuli ammuttua joku 100+ kutia niin oletin että karsta on tiiviisti siellä piipussa joten sen "huokosia" pitää vähän aukoa kovalla harjalla, sitten laitettiin öljyä joka pääsy tunkeutumaan noihin huokosiin ja liottamaan kunnolla. Ei se vieläkään parilla pyyhkäisyllä puhdistunut mutta aika hyvin kuitenkin jos vertaa ilman messinkiä tapahtuvaan kikkailuun.

Mutta muutama aika (esteettisesti) ikävä naarmu on piipussa ja syyllinen voi hyvinkin olla tuo messinkiharja. Toki syyllinen voi olla joku muu, kuten paha-paha teräshauli.

Jaa niin mitä mulla on putsausvehkeistä. Hyvin simppelit vehkeet. Halvimmat mitkä löytyy, niin haulikolle kuin kiväärille. Molemmissa on perusharja jota putsaan vessa/talouspaperiin, eli sillan kanssa ei tarvitse kikkailla. Paperilla toki sitten saa lukon yms yksityiskohdat ihan meikäläiselle riittävään puhtauteen.

Bora Snake pitäisi ostaa sekä haulikolle että kiväärille. Reissun päällä se olisi pirun hyvä. Toisaalta pitäisi ostaa oikein kunnon aseöljyä, tuo spraykama on aika onnetonta mikä minulla on... Toki pakkasella tuo spraykama saattaa toimia paremmin. Ei ainakaan minulla ole lukko juminut vaikka -20 asteessa on tullut käytyä ampumassa, ja "kyllä mä olen lukon rasvassa pitäny".
 
Second kirjoitti:
Mutta muutama aika (esteettisesti) ikävä naarmu on piipussa ja syyllinen voi hyvinkin olla tuo messinkiharja.
Jos on tuo messinkiharja syyllinen, niin kannattaa heittää joko messinkiharja tai hauliko mäkeen. Messinkiharjan harjasten nimittäin pitäisi olla niin paljon pehmeämpää materiaalia kuin piipun, ettei naarmuuntumista pääse tapahtumaan. Toki jotkut onnistuu naarmuttamaan asietaan sillä harja keskikaralla tai harjaan kiinni jäänellä kovemmalla "roskalla". Jos kuitenkin kun ppiippua hinkaa vain messinkiset harjakset ja piippu silti naarmuuntuu, niin on piippumateriaalissa jotain vikaa.
 
Boresnaket on kaikille väljyyksille mitä taloudesta löytyy. Paras kenttäkelpoinen peli mitä löytyy.

Kotioloissa voi sitten puuhastella kalliiden kemikaalien ja superkuitulappusten kanssa. Paitsi käyttöaseiden* kanssa, ne heitetään arvion mukaan kassakaappiin ja ovi kiinni...

* Ne millä tulee oikeasti ammutuksi ja jumpatuksi eikä vain fiilistellyksi. Eli tässä taloudessa aika lailla kaikki. Paitsi perintöaseet.
 
Onko jollain näitä kilpailijoiden valmistamia versioita eli samankaltaisia systeemejä kuin boresnaket mutta eri nimellä?
 
En puhdista aseita joka ratakäynnin jälkeen.
Yleensä tulee radalta lähtiessä suihkautettua öljy piippuun ja kotiinpäästyä pikaisesti kuivattua.
Silloinkun puhdistan käytössä on fiiliksen mukaan puikkoa, Bore snakea ja samanlaisia "tupakannatsan tapaisia puhdistusholkkeja" kuin noskalla.
Bore snaket löytyy kaliipereille .30 ja .38.
Sillaa tuli joskus ostettua lähes ilmaiseksi iso kasa ja sitäkin tulee käytettyä, vaikka nopeampiakin tapoja olisi.
Messinkiharjaa tulee käytettyä vain perusteellisissa puhdistuksissa. Ehkä kerran kolmessa kuukaudessa.
Topsit, tulitikut ja vanha hammasharja pääsevät käyttöön ainoastaan perusteellisissa puhdistuksissa.
Crc:n aseöljy on toistaiseksi riittänyt mun tarpeisiini.
 
noska kirjoitti:
Haulikoissa on tietty aika ratkaisevaa mekanismi eli onko pumppu, itselataava, päällekkäis- tai rinnakkaispuuppuinen, sen mekansimin puhdistamisen kannalta.
Piipun kannalta sitten riippuu mitä sillä on ammuttu. Itse putsaan haulikon kunnolla suurin piirtein kerran vuodessa.

Suurinpiirtein samoilla linjoilla mennään. Haulikko on työkalu, joka putsatataan tarpeen mukaan. Ratakauden jälkeen ennen kyyhky/sorsa kautta. Sorsakauden jälkeen ennen kanalintujahteja ja kanalintujahtien jälkeen ennen talven kettu/jänisjahteja sekä niiden jälkeen. Kiväärin piiput putsataan lähes jokalaukauksen jälkeen, tosin nykyään tulee ammuttua n. 3-8 laukausta vuodessa.

Jos kosteutta on aseet kerrännyt, niin silloin tulee jynssättyä tarkemmin, joka kerran jälkeen. Sila ja rätit, harja ja messinkiharja tarvittaessa käytössä. Jahtimaille on nykyään sen verran matkaa, jotta jos kaksi viikkoa ehtii vuodessa jahdata, niin se on runsasta aseen hyöty käyttöä se.
 
Mitä käytätte puhdistuspuikon päässä (siis ne jotka ei tyydy pelkkään boresnakeen)?
Eli onko intin puikon tyylinen pesuri ja siinä sillaa tai tappuraa vai onko sellainen, jossa on pitkittäissuuntainen läpivienti johon kiedotaan ohut rätinsuikale vaiko huopaholkki tai tupakannatsan tapainen holkki kuten meikäläisellä tai pelkkää harjaa?
Vai onko vielä jotain muita vaihtoehtoja?
 
noska kirjoitti:
Mitä käytätte puhdistuspuikon päässä (siis ne jotka ei tyydy pelkkään boresnakeen)?
Eli onko intin puikon tyylinen pesuri ja siinä sillaa tai tappuraa vai onko sellainen, jossa on pitkittäissuuntainen läpivienti johon kiedotaan ohut rätinsuikale vaiko huopaholkki tai tupakannatsan tapainen holkki kuten meikäläisellä tai pelkkää harjaa?
Vai onko vielä jotain muita vaihtoehtoja?

Itsellä on AR:n puhdistamiseen hommattu pitkä nylonpinnoitettu puhdistuspuikko, sellainen piikkipäinen pesuri ja puuvillaisia puhdistuslappuja. Piikki tökätään keskelle lappua ja sitten lappu piipusta läpi. Tämä taitaa olla se yleisin tapa kiväärin kotimaassa. On mulla myös niitä VFG:n tupakannatsojakin.

Mulla on myös sellainen upperin sisään tuleva puikonohjuri joka ohjaa puikon suoraa linjaa piippuun. Tuommoinen on kätevä kaikissa patruunapesän puolelta putsattavissa aseissa.

Taitaa muuten nuo Bore Snaket ja pronssiharjat olla suht nopeasti kuluvaa tavaraa, olen ymmärtänyt että kuluessaan nuo alkavat myös kuluttaa piippua? Vaihdan pronssiharjaa aika usein varmuuden vuoksi.
 

Liitteet

  • puhdistuskalut.jpg
    puhdistuskalut.jpg
    86.3 KB · Luettu: 13
Olen ollut siinä käsityksessä, että ohjuri on tärkeämpi nimenomaan piipu suusta päin putsattaessa, etti vahingoiteta tarkkuudelle erittäin tärkeää piipunsuuta.
Noiden harjojen pitääkin kulua. Jos eivät kulu ovat liian kovaa materiaalia ja kuluttavat piipua. Monessa harjassa on vain harjakset pehmeitä ja ja itse runko kovempaa materiaalia. Kun harjakset kuluvat riittävästi, eivät ne tietenkään enää ota kiinni piippuun tasaisesti joka puolelata ja tarpeeksi kuluessaan mahdollistavat kovan runko-osan kontaktin (etenkin kärjestään) piipunseinämiin. Tämä voi hyvinkin vahingoittaa piippua. Hrajat ovat kuitenkin sangen halpoja uusia, joten siinä on turha säästellä ja hinkata vanhalla harjalla.
Boresnakessa taas se harjas on kiinni siinä kudoksessa, joka ei piippua vahingoita. Kulumisen myötä teho vain heikkenee sen kupariharjaksen osuuden verran.
 
Mitäs aseöljyä väki käyttää?
Itse käytän suihkutettavaa crc:n perusaseöljyä, jota on saatavilla lähes kaikilta huoltoasemilta.
Kannattaisiko vaihtaa erilaiseen ja jos, niin miksi ja mihin?
 
Boresnake ei sitten vissiin ole majuriturvallinen :D

Ruotuväen juttu, sivu 10 alalaita:
Saako varusmies käyttää omia aseenpuhdistusvälineitä aseiden puhdistukseen?
– Puhdistusvälineet ovat osa taistelijan perusvälineitäja ne on suunniteltu tarvittavan asejärjestelmän puhdistamiseen. Puolustusvoimat antaa ja kouluttaa järjestelmäkohtaiset puhdistusvälineet ja menetelmät kaikille käytössä oleville järjestelmille.
Omia välineitä ei tarvita eikä niitä saa käyttää. Tämä koskee niin isoja kuin pienempiäkin aseita.

http://view.24mags.com/sites/all/fi...ac5fb2c94fd61a805ae36ae6d2fcb2bb/document.pdf
 
Boresnake ei sitten vissiin ole majuriturvallinen :D

Ruotuväen juttu, sivu 10 alalaita:
Saako varusmies käyttää omia aseenpuhdistusvälineitä aseiden puhdistukseen?
– Puhdistusvälineet ovat osa taistelijan perusvälineitäja ne on suunniteltu tarvittavan asejärjestelmän puhdistamiseen. Puolustusvoimat antaa ja kouluttaa järjestelmäkohtaiset puhdistusvälineet ja menetelmät kaikille käytössä oleville järjestelmille.
Omia välineitä ei tarvita eikä niitä saa käyttää. Tämä koskee niin isoja kuin pienempiäkin aseita.

http://view.24mags.com/sites/all/fi...ac5fb2c94fd61a805ae36ae6d2fcb2bb/document.pdf

Jep, ei ole ei. Sen käyttö harjoituksissa kannattaa tehdä hiukan sivummalla. Erittäin hyvä se kyllä on.

Nooh, eihän se silla ja puikko ole kun vasta muutama sata vuotta vanhaa tekniikkaa. Kyllä niillä hinkkaamalla saadaan vielä suuri määrä piipuja pilattua ennen kuin Suomen Torni herää nykyaikaan.
 
Jep, ei ole ei. Sen käyttö harjoituksissa kannattaa tehdä hiukan sivummalla. Erittäin hyvä se kyllä on.

Nooh, eihän se silla ja puikko ole kun vasta muutama sata vuotta vanhaa tekniikkaa. Kyllä niillä hinkkaamalla saadaan vielä suuri määrä piipuja pilattua ennen kuin Suomen Torni herää nykyaikaan.
Torni on torni ja käskyt ovat käskyjä :).
Oletko kuullut/kysynyt mitään perusteluja tälle määräykselle?
 
Vannon nykyisin Frogluben nimeen. Aivan loistavaa tököttiä, mutta ehdottomasti kannattaa lukea käyttöohjeet. Porukka käyttää sitä aika paljon väärin, ja sitten kiroavat koko aineen kun se ei toimikaan. RTFM (read the fucking manual).
Oikein käytettynä olen huomannut että se pesee kaikki muut öljyt, rasvat sun muut. Uusi Extreme- versio on vieläkin häjympää kamaa, ja sopii Suomalaisiin oloihin hyvin, kun on pakkasen kestävää.
 
Back
Top