Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Me täällä hyvinvointialueilla emme tuollaisista hesalaisten palveluista mitään tiedäkään.
Mikä virka tuolla Maisalla on?
Kirjauduin kokeeksi, ja tauluun lävähti ajanvarausehdotus sukuopolitautien klinikalle
Hyvä kai siellä olisi käydä, ehkä Maisa on kuullut vaimosta jotain, mistä minä en tiedä mitään. Tapahan se kai tuokin on vihjata asiasta.
Tai ehkä se on vihjaus, että papparainsen kannattaa pistää toimeksi, ennen kuin on myöhäistä. Viimeinen tsäänssi?
Itse uusin reseptit Omakannassa, mielestäni se on ajan tasalla koko ajan. Vastaavaa en löytänyt Maisasta.Tarkoitus oli uusia reseptia
Niin minäkin olen tehnyt, reseptin uusinut Oman kannan kautta, muu asiointi, asia lääkärille, mm pyyntö uusia resepti kun voimassaolo aika päättymässä tai muu asia - Maisan kautta.Itse uusin reseptit Omakannassa, mielestäni se on ajan tasalla koko ajan. Vastaavaa en löytänyt Maisasta.
Kirjaudutko mobiilivarmenteella, sekin vanhenee ja pitää uusia?Niin minäkin olen tehnyt, reseptin uusinut Oman kannan kautta, muu asiointi, asia lääkärille, mm pyyntö uusia resepti kun voimassaolo aika päättymässä tai muu asia - Maisan kautta.
Kirjoitin varmaan epäselvästi. Mutta kun se ei päästä Omakantaankaan.
Voi olla vika on pankin kanssa. Jotain muuttunut siellä...
Jo, aina kirjaudun/ menen pankin mobiilisovelluksesta iPadista. Turvallisuussyistä. Voi johtua etten päivittänyt jonkun ajan pankkisovellusta, nyt päivitin.Kirjaudutko mobiilivarmenteella, sekin vanhenee ja pitää uusia?
Mobiilivarmmentin on sama kun sovellus? No kai minun pitää mennä pankkiin..yksin en selviä, mulla oli loppun palaminen, pää on tohjona, kaveri, joka voisi auttaa, on lomalla.Danske bankin kirjautuminen muuttui muutama viikko sitten. Vaatii 6-numeroisen pin-koodin; myös sormenjälki käy.
Tietoturvaihmiset suosittelevat mobiilivarmenteen käyttöä silloin kuin se on mahdollista, eli pankissa käytetään pankkitunnuksia ja muuten mobiilivarmennetta.
Mobiilivarmmentin on sama kun sovellus?
Sekä mobiilivarmenne että pankkitunnukset ovat Suomessa hyväksyttyjä vahvan sähköisen tunnistamisen välineitä, mutta niiden turvallisuudessa on pieniä eroja käyttötavan ja teknisten yksityiskohtien vuoksi.
Tässä vertailu keskeisistä näkökulmista:
Turvallisuusvertailu: Mobiilivarmenne vs. Pankkitunnukset
Ominaisuus Mobiilivarmenne Pankkitunnukset Tunnistusväline SIM-kortti & PIN-koodi Käyttäjätunnus, salasana, tunnuslukulaite/app Fyysisen laitteen tarve Tarvitset puhelimen, jossa on varmenne-SIM Riippuu pankista – yleensä myös puhelin tai tunnuslukulaite Salasanakalastuksen riski Pienempi – ei kirjoiteta salasanoja selaimeen Suurempi – phishing-sivustot voivat huijata salasanat SIM-kortin suojaus SIM-kortti salattu ja PIN-suojattu Ei erityistä fyysistä suojaa, ellei käytetä esim. tunnuslukusovellusta Toimivuus verkon ulkopuolella Vaatii mobiiliverkkoyhteyden Sovellukset voivat toimia myös ilman verkkoa Tunnistautumisen hallinta Yksi PIN, ei salasanojen muistamista Salasana, käyttäjätunnus, mahdollisesti vaihtuva tunnusluku Virusturvallisuus Varmenne toimii SIMillä – vähemmän altis haittaohjelmille Haittaohjelmat voivat kaapata kirjautumistietoja
Johtopäätös: Kumpi on turvallisempi?
- Mobiilivarmenne on joissain tapauksissa turvallisempi kuin pankkitunnukset, erityisesti koska:
- Se ei vaadi salasanojen kirjoittamista verkkosivuille.
- Tunnistus tapahtuu erillisessä ja salatussa SIM-kortissa.
- Vähemmän altis tietojenkalastelulle (phishing).
- Pankkitunnukset ovat kuitenkin edelleen laajasti käytössä ja turvallisia, jos käyttäjä on huolellinen, käyttää virustorjuntaa ja tarkistaa kirjautumissivut huolellisesti.
Paras ratkaisu?
Monet asiantuntijat suosittelevat käyttämään molempia ja valitsemaan tilanteen mukaan. Esimerkiksi:
- Pankkiasioissa pankkitunnukset.
- Suomi.fi, veroasioissa ja tunnistautumisessa mobiilivarmenne voi olla nopeampi ja turvallisempi.