En pääsee Maisaan sovelluksen kautta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maidan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Maidan

Respected Leader
Heittää minua jostain syystä safarin puolelle. Ja aukea siellä, ei sovelluksess. Onko paha ongelma?
Tää on jotenkin ihan sekaisin

Viimeksi muokattu:
Onko nyt niin, että Suomen tasavallassa - väitetysti yhtenäisvaltiossa - on alkanut osavaltiokehitys? Maakuntalehdissä ei tuollaisista palveluista hiiskutakaan.

Viimeksi muokattu:
Mikä virka tuolla Maisalla on?

Kirjauduin kokeeksi, ja tauluun lävähti ajanvarausehdotus sukuopolitautien klinikalle :rolleyes:

Hyvä kai siellä olisi käydä, ehkä Maisa on kuullut vaimosta jotain, mistä minä en tiedä mitään. Tapahan se kai tuokin on vihjata asiasta.

Tai ehkä se on vihjaus, että papparainsen kannattaa pistää toimeksi, ennen kuin on myöhäistä. Viimeinen tsäänssi?

Mikä virka tuolla Maisalla on?

Kirjauduin kokeeksi, ja tauluun lävähti ajanvarausehdotus sukuopolitautien klinikalle :rolleyes:

Hyvä kai siellä olisi käydä, ehkä Maisa on kuullut vaimosta jotain, mistä minä en tiedä mitään. Tapahan se kai tuokin on vihjata asiasta.

Tai ehkä se on vihjaus, että papparainsen kannattaa pistää toimeksi, ennen kuin on myöhäistä. Viimeinen tsäänssi?

Vielä ysärillä tuo käyntikokemus oli sellainen, ettei se unohdu, vaikka eläisin 150 vuotta ja niistä viimeiset 50 dementoituneena.

Maisa on kätevä, jos sattuu sairastamaan niin, että tarvitsee erikoissairaanhoitoa. Sieltä voi katsoa niin diagnoosit kuin tutkimustulokset ja selvittää, milloin on seuraavat tutkimukset, tehdä esitietolomakkeet sähköisenä, viestitellä terveydenhuollon kanssa jne.

Tarkoitus oli uusia reseptia, ja katsella mitä ne suunnittelee minulle lähetteen kanssa. Vähän aika sitten ei ollut ongelmia, mutta sitten kävi ilmi etten pääse pankkiinkaan sobelluksesta. Vaati kirjautumista ja että uudet turvallisuus toimet, pitää vaihtaa nelinumeroinen pin kuusi numeroiseksi, ja laittaa sormenjälki.
En huomannut mitään siihen viittava ilmoitusta kun viimeksi maksoin laskun, tai olin vähän stressaantunut ja hajamielinen.
Onko keillä tietoa, jos on Danske pankin asiakas, onko tullut viime aikana mitä muutoksia kirjautumisen kanssa?
Vähän outoa..

Itse uusin reseptit Omakannassa, mielestäni se on ajan tasalla koko ajan. Vastaavaa en löytänyt Maisasta.
Niin minäkin olen tehnyt, reseptin uusinut Oman kannan kautta, muu asiointi, asia lääkärille, mm pyyntö uusia resepti kun voimassaolo aika päättymässä tai muu asia - Maisan kautta.
Kirjoitin varmaan epäselvästi. Mutta kun se ei päästä Omakantaankaan.
Voi olla vika on pankin kanssa. Jotain muuttunut siellä...

Niin minäkin olen tehnyt, reseptin uusinut Oman kannan kautta, muu asiointi, asia lääkärille, mm pyyntö uusia resepti kun voimassaolo aika päättymässä tai muu asia - Maisan kautta.
Kirjoitin varmaan epäselvästi. Mutta kun se ei päästä Omakantaankaan.
Voi olla vika on pankin kanssa. Jotain muuttunut siellä...
Kirjaudutko mobiilivarmenteella, sekin vanhenee ja pitää uusia?

Danske bankin kirjautuminen muuttui muutama viikko sitten. Vaatii 6-numeroisen pin-koodin; myös sormenjälki käy.

Tietoturvaihmiset suosittelevat mobiilivarmenteen käyttöä silloin kuin se on mahdollista, eli pankissa käytetään pankkitunnuksia ja muuten mobiilivarmennetta.

Kirjaudutko mobiilivarmenteella, sekin vanhenee ja pitää uusia?
Jo, aina kirjaudun/ menen pankin mobiilisovelluksesta iPadista. Turvallisuussyistä. Voi johtua etten päivittänyt jonkun ajan pankkisovellusta, nyt päivitin.
Muistaakseni ID sovellusta myös, ei apua.
Huomenna soitan Apple tukeen, voi olla pitää poista koko sovellus ja ladata takaisin uudestaan. Ja sitten jos ei auta niin mennä pankkiin, siellä on kalliit puhelut, voisin nosta turvallisesti käteistä vähäsen.
Yöäpalkissa lukee "lukittu" merkki, tämä voi liittyä siihen ette halua näytön liikkuvan kun olen makuuasennossa. Tykkän että se on paikallaan.

Danske bankin kirjautuminen muuttui muutama viikko sitten. Vaatii 6-numeroisen pin-koodin; myös sormenjälki käy.

Tietoturvaihmiset suosittelevat mobiilivarmenteen käyttöä silloin kuin se on mahdollista, eli pankissa käytetään pankkitunnuksia ja muuten mobiilivarmennetta.
Mobiilivarmmentin on sama kun sovellus? No kai minun pitää mennä pankkiin..yksin en selviä, mulla oli loppun palaminen, pää on tohjona, kaveri, joka voisi auttaa, on lomalla.

Mobiilivarmmentin on sama kun sovellus?

Ei ole. Mobiilipankki on mobiililaitteisiin tehty verkkopankkisovellus, Danske ID on pankin tunnustautumissovellus, ja mobiilivarmenne on mm. digi- ja väestötietoviraston (entinen Väestörekisterikeskus) tarjoama tunnistautumiskeino.

Mobiilivarmennetta pidetään turvallisempana, mm koska salasanojen kalastelu esim. huijaussivustojen avulla on vaikeampaa. Alla lyhyesti tekoälyn tekemä yhteenveto:

Sekä mobiilivarmenne että pankkitunnukset ovat Suomessa hyväksyttyjä vahvan sähköisen tunnistamisen välineitä, mutta niiden turvallisuudessa on pieniä eroja käyttötavan ja teknisten yksityiskohtien vuoksi.
Tässä vertailu keskeisistä näkökulmista:

🔐 Turvallisuusvertailu: Mobiilivarmenne vs. Pankkitunnukset

OminaisuusMobiilivarmennePankkitunnukset
TunnistusvälineSIM-kortti & PIN-koodiKäyttäjätunnus, salasana, tunnuslukulaite/app
Fyysisen laitteen tarveTarvitset puhelimen, jossa on varmenne-SIMRiippuu pankista – yleensä myös puhelin tai tunnuslukulaite
Salasanakalastuksen riskiPienempi – ei kirjoiteta salasanoja selaimeenSuurempi – phishing-sivustot voivat huijata salasanat
SIM-kortin suojausSIM-kortti salattu ja PIN-suojattuEi erityistä fyysistä suojaa, ellei käytetä esim. tunnuslukusovellusta
Toimivuus verkon ulkopuolellaVaatii mobiiliverkkoyhteydenSovellukset voivat toimia myös ilman verkkoa
Tunnistautumisen hallintaYksi PIN, ei salasanojen muistamistaSalasana, käyttäjätunnus, mahdollisesti vaihtuva tunnusluku
VirusturvallisuusVarmenne toimii SIMillä – vähemmän altis haittaohjelmilleHaittaohjelmat voivat kaapata kirjautumistietoja

📌 Johtopäätös: Kumpi on turvallisempi?

• Mobiilivarmenne on joissain tapauksissa turvallisempi kuin pankkitunnukset, erityisesti koska:

• Se ei vaadi salasanojen kirjoittamista verkkosivuille.

• Tunnistus tapahtuu erillisessä ja salatussa SIM-kortissa.

• Vähemmän altis tietojenkalastelulle (phishing).

• Pankkitunnukset ovat kuitenkin edelleen laajasti käytössä ja turvallisia, jos käyttäjä on huolellinen, käyttää virustorjuntaa ja tarkistaa kirjautumissivut huolellisesti.

💡 Paras ratkaisu?
Monet asiantuntijat suosittelevat käyttämään molempia ja valitsemaan tilanteen mukaan. Esimerkiksi:

• Pankkiasioissa pankkitunnukset.

• Suomi.fi, veroasioissa ja tunnistautumisessa mobiilivarmenne voi olla nopeampi ja turvallisempi.

Back