F-35 Lightning II

eiqAGOv.png


http://www.afceaboston.com/documents/events/cnsatm2010/Briefs/3 - Thursday/2 - Thursday Afternoon/Track 1/04 Brandt - GPS-Based Landing System Comparison.pdf

Niin, tuo viittaa siihen että ne maa-asemat kestävät häirintää.

Luin myös tuon koko presentaation enkä vieläkään ole vakuuttunut. Ei tuo sitä periaatetta selvitä. Mutta en toista enää, koska menisi jankkaamiseksi.
 
Niin kyllä siinä tietysti on pieni ero maa ja ilma-komponentin välillä. Jos häirintää ei havaita maassa olevilla laitteilla ei silloin voida laskea mitään korjausarvojakaan lähetettäväksi lähestyville koneille. Jos taas maassa havaitaan häirintää otetaan se varmaankin huomioon korjausarvoissa.

Mitäpä luulette kuinka välttämätön tuollainen differentiaali-GPS on hävittäjäkoneille? Eiköhän se lentäjä osaa sen koneen tuoda laskuun ilman tuotakin lähes kaikissa olosuhteissa. Tietysti täydessä sumussa on hyvä olla jokin apuväline ettei tarvitse sen takia kauempana olevalle kentälle laskeutua. Näin Suomen näkökulmasta tuollainen JPALS on lähinnä apuväline joka ei varmasti ole välttämätön.
 
Uusimmasta Siivet-lehdestä bongattua:
'F-35 sisäiset aseripustimet voidaan muokata jopa kuudelle AMRAAMille mutta toistaiseksi kukaan käyttäjä ei ole sitä halunnut.' Hmm?!? Eikö hävittäjätoiminta olekaan kovin tärkeää ja eikö olekaan tärkeää kuljettaa maksimimäärää ilmataisteluohjuksia mukana? Toivottavasti edes Suomi haluaisi muokkauksen kuudelle AMRAAMille jos tuohon koneeseen päätyisi, että sen ainoa merkittävä kilpailuetu muihin koneisiin säilyisi.

'Meteor-ohjus voidaan integroida F-35een, mutta se on ollut vain Ison-Britannian projekti' Toisaalla lehdessä todetaan, että 'AMRAAMin jatkokehitys on lähes tiensä päässä'. Hmm?!? Jos parasta halutaan, toivottavasti Suomikin tuohon koneeseen päätyessään olisi mukana brittien kelkassa. Hmm....
 
Uusimmasta Siivet-lehdestä bongattua:
'F-35 sisäiset aseripustimet voidaan muokata jopa kuudelle AMRAAMille mutta toistaiseksi kukaan käyttäjä ei ole sitä halunnut.' Hmm?!? Eikö hävittäjätoiminta olekaan kovin tärkeää ja eikö olekaan tärkeää kuljettaa maksimimäärää ilmataisteluohjuksia mukana?

Jos kukaan asiantuntevista tahoista ei halua jotain parannusta niin voi varmaan aika turvallisesti olettaa että parannuksella on jokin sellainen hinta, mitä mikään niistä tahoista ei halua maksaa ja/tai parannus olisi jollain tavoin näennäinen.

Ehkä kuuden ilmataisteluohjuksen mahdollistaminen sulkee pois jonkin muun kuorman kuljettamisen mahdollisuudet?
 
Jos kukaan asiantuntevista tahoista ei halua jotain parannusta niin voi varmaan aika turvallisesti olettaa että parannuksella on jokin sellainen hinta, mitä mikään niistä tahoista ei halua maksaa ja/tai parannus olisi jollain tavoin näennäinen.

Ehkä kuuden ilmataisteluohjuksen mahdollistaminen sulkee pois jonkin muun kuorman kuljettamisen mahdollisuudet?

Kyllä tuo kuitenkin siihen viittaa, että maksimaalinen teho nimenomaan hävittäjätoiminnassa ei koneen kehittäjiä kiinnosta.
 
On se tulossa, joskus 2025 tienoilla tällä tietoa.

Let’s Do More Shots
28 Mar 2017 John A. Tirpak

"The F-35 program office is looking at adding capacity for another AIM-120 AMRAAM radar-guided air-to-air missile in each of the jet’s two weapons bays, increasing internal—and thus stealthy—missile loadout by 50 percent, program director Lt. Gen. Christopher Bogdan said March 22. Speaking with reporters after his speech at a McAleese/Credit Suisse conference in Washington, D.C., Bogdan said, “There is potential … to add a third missile on each side.”

The upgrade would likely be part of the Block IV program of F-35 enhancements, but “that’s something I know the services and all the partners” are interested in. Bogdan said this would not require some special version of AMRAAM, but “the same AMRAAM missiles that we carry today, just an extra one; probably on the weapons bay door.” The F-35 can carry two AMRAAMs in each bay now, or a mix of AMRAAMs and Joint Direct Attack Munitions internally.

SKSuldO.png
 
Toivottavasti myös Meteoria integroidaan, jos tuo Siivet-lehden tieto pitää paikkansa, että AMRAAM on käytännössä tiensä päässä.
 
Kyllä tuo kuitenkin siihen viittaa, että maksimaalinen teho nimenomaan hävittäjätoiminnassa ei koneen kehittäjiä kiinnosta.

Ymmärtääkseni F35:n suunnittelua ja työnkuvaa on ohjannut j ohjaa monotavoiteoptimoinnin sijaan monitavoiteoptimointi.

Esim. "Saadaan 10% enemmän jo valmiiksi täysin ylivoimaista ilmataistelukykyä mutta menetetään ilmasta maahan -kyky sisäisellä kuormalla lähes kokonaan" ei mielestäni olisi "niitä ei vaan kiinnosta" -tasoinen asia.
 
 
'Meteor-ohjus voidaan integroida F-35een, mutta se on ollut vain Ison-Britannian projekti' Toisaalla lehdessä todetaan, että 'AMRAAMin jatkokehitys on lähes tiensä päässä'. Hmm?!? Jos parasta halutaan, toivottavasti Suomikin tuohon koneeseen päätyessään olisi mukana brittien kelkassa.
Eikos lehteen kirjoittele ilmailualan asiantuntijat, joita Suomessa on vahan. Siksi itse kullakin voi olla (ihan hyvin perustellut) mielipiteensa ja synteesi syntyy sitten josku, monen numeron ilmestymisen jalkeen.

Meteor -ohjushan on monen maan projekti (esim. Rafalen ja Gripenin vakiovarustusta), mutta F-35 integrointi vaatii uuden version ("clipped wing" ; sisaisia asekuiluja varten).
- muista merkittavista F-35 (varhaisista) ostajista esim. Italia jatkaa Typhoonilla A2A roolissa (miksi maksaa jostain lisakehittelysta, jota ei ainakaan lahivuosina tarvita)... ja miksikahan esim. Hollanti osti perati 26 uusinta Amraan ohjusta F-35:iinsa? Istuvatko aidan paalla ja katsovat, mihin suuntaan muut heittavat kehitysrahansa? CUDAsta ei ole paljon kuulunut, Amraamin jatkosta kyllakin (mutta joku 5-8v ei ole oikeastaan yhtaan mitaan naissa jutuissa).

Niin, oliko meilla (jo?) niita pitkan kantaman A2A puikkoja? Kaikki on suhteellista, ja ilmavoimien taktiikka ja valittava konetyyppi (ja sen mukana aseistus) ovat keskenaan kytkoksissa - ainoa, mika on varmaa, on se, etta ohjuksia emme kehittele, vaan ne ja aikataulunsa ovat niita reunaehtoja, joita koneiden vertailuissa katsotaan (ja joudutaan ehka arvailemaankin... joku 2027/2032 on elinkaareen suhteutettuna aika lahella jo)
 
Gylliksen linkkaamasta:
"
Contract scope also includes the role change kits for the UK’s common Meteor stockpile for both Typhoon and Lightning.
- ei kay samat, eika ole varaa pitaa hyllytavarana, erikseen molemmille

ASRAAM is being integrated onto the F-35 as part of the aircraft’s Block 3 SDD programme.
- itseaan saattavan pommarin itsepuolustus (ei BVR- tai ilmaherruusohjus)
- eli vain valttamaton minimi; paha lahtea pommittamaan taysin ilman A2A aseistusta


Also set for future integration onto the F-35 is MBDA’s SPEAR precision surface attack missile. Meteor and SPEAR are advanced weapons

- tuo on totta, mutta SPEAR ei ole "oikea" risteilyohjus, vaan ennemminkin kantamaltaan rajoittunutta SEAD-aseistusta
that complement the ‘5th gen’ F-35, bringing networked capability with stand-off – both weapons are key elements of the UK’s carrier strike capability in the future."
- tuossa villakoiran ydin: F-35:ia tulee niin vahan seur. vuosikymmenen aikana, etta just riittavat tukialusten saamiseen hyotykayttoon
- tukialuksilta ei lenna muita suihkuhavittajia, siksi(kin) JSF:lla pitaa olla joku A2A aseistus olemassa (ilman etta ostetaan uudempia Amraameja ja samalla tapetaan Meteorin uskottavuus ja vientimarkkinat)
- SPEAR on sen verran kevyt, etta niita saadaan mukaan riittava maara myos "battlefield interdiction" tehtavan tayttamiseen - risteilyohjuksia taytyy saannostella "strategisempiin" kohteisiin... erityisesti kun ainoa risteilyohjusta kantava kone tulee olemaan maatukikohtiin sidottu Typhoon (sille paivitetaan Storm Shadow uudeksi versioksi. Tama uusi versio ei kuitenkaan tule pitkan kantaman meritoimintakoneisiin, vaan ne tulevat ampumaan seka meri- etta maamaaleihin SLAM-ER ohjuksia - joita ei arsenaalissa ennestaan ole, vaan joudutaan nyt erikseen, tahan hyvin rajattuun kayttotarkoitukseen hommaamaan)
 
Epäilenpä, että tämä on todennäköisempi selitys:

https://www.timesofisrael.com/storks-hit-f-35-sending-stealth-jet-to-garage/

Two storks hit an F-35 fighter jet during a training flight on Tuesday, requiring the plane to undergo maintenance work, the army said.

The birds hit the F-35, called the “Adir” in Hebrew, just before it was due to return to the Nevatim air base in the central Negev desert.

The army said the plane landed normally and that it did not sustain damage.


Yellow-billed stork (Bernard DUPONT / Wikipedia)
However, it was sent “for maintenance work as is common after impacts like this,” the IDF said in an email.

The army said the F-35 fighter jet, one of the seven currently in Israel’s possession, is expected to return to service in the next few days.
 
Back
Top