F-35 Lightning II

Näkyvyys on just sitä että erottuu taustasta jollakin taajuudella. Vaikkapa infrapunassa.

Niin, erottuu taustasta. Miten sateliitti näkee sen koneen muuten kuin maata vasten, oli se millä korkeudella tahansa?

Enkä edes rupea menemään siihen, että miten se sateliitti siirtää sen tietonsa relevantissa ajassa mihinkään relevanttiin paikkaan? Tässä ei ole pitkä aika siitä, kun naapurin sateliitit käyttivät yhä filmikameroita. UAV:t mahdollisesti voisivat lentää matalampana kuin F-35 mutta jotenkin veikkaan, että kunnollista IRST järjestelmää kantava UAV näkyy F-35:n tutkassa aikaisemmin kuin F-35 sen UAV:n IRST:ssä. Jos sitä lennokkia ei alunalkaenkin havaittu maatutkalla joka hälytti hävittäjän pudottamaan tiedustelijan.

Eli en oikein vieläkään näe miten F-35 ei kykenisi lentämään korkealla.
 
https://www.thetimes.co.uk/article/defence-chiefs-told-to-sort-out-f-35-jet-costs-mwtgptkp6
http://www.bbc.com/news/uk-42734191

"Defence chiefs must “urgently resolve” talks with the Treasury over who picks up the bill for a fall in the pound when buying US-made F-35 jets, MPs said."
///
https://www.defensenews.com/air/201...-nominee-takes-aim-at-f-35-sustainment-costs/

The nominee for the Air Force’s next head of acquisition has set his sights on lowering sustainment costs for the service’s biggest procurement priority: the F-35 joint strike fighter.
“I am deeply concerned about the sustainment issues of the F-35...."
 
Aika kova yksikköhinta?
Ei ole yksikköhinta tiedossa, tuohon kun sisältyy paljon muutakin jos klikkasit linkin auki:

The Government of Belgium has requested to buy thirty-four (34) F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL) aircraft, and thirty-eight (38) Pratt & Whitney F-135 engines (34 installed, 4 spares). Also included are Electronic Warfare Systems; Command, Control, Communications, Computer and Intelligence/Communications, Navigational, and Identification (C4I/CNI); Autonomic Logistics Global Support System (ALGS); Autonomic Logistics Information System (ALIS); Full Mission Trainer; Weapons Employment Capability, and other Subsystems, Features, and Capabilities; F-35 unique infrared flares; Reprogramming center; F-35 Performance Based Logistics; software development/integration; aircraft ferry and tanker support; support equipment; tools and test equipment; communications equipment; spares and repair parts; personnel training and training equipment; publications and technical documents; U.S. Government and contractor engineering and logistics personnel services; and other related elements of logistics and program support. The estimated total case value is $6.53 billion.

Linkistä voit ihmetellä Super Hornetin hintaa Kanadalle

http://www.dsca.mil/major-arms-sales/government-canada-fa-18ef-super-hornet-aircraft-support

Kalliita romuja nuo ovat merkistä riippumatta.
 
Ei ole yksikköhinta tiedossa, tuohon kun sisältyy paljon muutakin jos klikkasit linkin auki:

The Government of Belgium has requested to buy thirty-four (34) F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL) aircraft, and thirty-eight (38) Pratt & Whitney F-135 engines (34 installed, 4 spares). Also included are Electronic Warfare Systems; Command, Control, Communications, Computer and Intelligence/Communications, Navigational, and Identification (C4I/CNI); Autonomic Logistics Global Support System (ALGS); Autonomic Logistics Information System (ALIS); Full Mission Trainer; Weapons Employment Capability, and other Subsystems, Features, and Capabilities; F-35 unique infrared flares; Reprogramming center; F-35 Performance Based Logistics; software development/integration; aircraft ferry and tanker support; support equipment; tools and test equipment; communications equipment; spares and repair parts; personnel training and training equipment; publications and technical documents; U.S. Government and contractor engineering and logistics personnel services; and other related elements of logistics and program support. The estimated total case value is $6.53 billion.

Linkistä voit ihmetellä Super Hornetin hintaa Kanadalle

http://www.dsca.mil/major-arms-sales/government-canada-fa-18ef-super-hornet-aircraft-support

Kalliita romuja nuo ovat merkistä riippumatta.

Eipä tullut luettua noin tarkasti. Mutta lujassa taitaa olla 64 F-35:a kaikkine aseineen ja tarvikkeineen suomeen.
 
Jutussa oli mainittu myös lista koneen ominaisuuksista jotka sisältyvät kauppaan. Olen ollut siinä uskossa että kaikissa tietyn valmistuserän koneissa on samat ominaisuudet mutta tuosta saa sen kuvan että ne on kuitenkin tilatessa ruksattavia ominaisuuksia ? Jos näin on, niin se selittää sen suuren eron joka on nähtävissä LM:n ilmoittamien tavoitehintojen ja toteutuneiden kauppojen välillä.
 
Jutussa oli mainittu myös lista koneen ominaisuuksista jotka sisältyvät kauppaan. Olen ollut siinä uskossa että kaikissa tietyn valmistuserän koneissa on samat ominaisuudet mutta tuosta saa sen kuvan että ne on kuitenkin tilatessa ruksattavia ominaisuuksia ? Jos näin on, niin se selittää sen suuren eron joka on nähtävissä LM:n ilmoittamien tavoitehintojen ja toteutuneiden kauppojen välillä.

Ihan niin kuin autokaupan ”alkaen”-hinnat jolla kukaan ei liene ikinä autoa kaupasta ulos saanut :unsure:
 
Ihan niin kuin autokaupan ”alkaen”-hinnat jolla kukaan ei liene ikinä autoa kaupasta ulos saanut :unsure:

Voi sen työntämällä saada tehtaalta ulos sillä "alk. + alv-hinnalla..." :D
 
Jutussa oli mainittu myös lista koneen ominaisuuksista jotka sisältyvät kauppaan. Olen ollut siinä uskossa että kaikissa tietyn valmistuserän koneissa on samat ominaisuudet mutta tuosta saa sen kuvan että ne on kuitenkin tilatessa ruksattavia ominaisuuksia ? Jos näin on, niin se selittää sen suuren eron joka on nähtävissä LM:n ilmoittamien tavoitehintojen ja toteutuneiden kauppojen välillä.
Kyllä ne samoja, samanlailla varustettuja koneita ovat.

Lämärin ilmoittama hinta on se, mitä se verme maksaa kun se lykätään kokoonpanohallin ovista pihalle.
Mutta ilmavoimat eivät osta pelkkiä koneita vaan kauppahinnat sisältävät paljon muuta kuten varaosia x-määräksi vuosia. Siksi noita ei voi laskea jakamalla kokonaissummaa konemäärällä ja todeta että tulos on yksikköhinta.
 
Kyllä ne samoja, samanlailla varustettuja koneita ovat.

Lämärin ilmoittama hinta on se, mitä se verme maksaa kun se lykätään kokoonpanohallin ovista pihalle.
Mutta ilmavoimat eivät osta pelkkiä koneita vaan kauppahinnat sisältävät paljon muuta kuten varaosia x-määräksi vuosia. Siksi noita ei voi laskea jakamalla kokonaissummaa konemäärällä ja todeta että tulos on yksikköhinta.

Tuon näki silloin aikoinaan hyvin Suomen ja Sveitsin Hornet-kauppojen yhteydessä. Kauppahinta per kone olivat aivan eri planeetoilta.
 
Ihan niin kuin autokaupan ”alkaen”-hinnat jolla kukaan ei liene ikinä autoa kaupasta ulos saanut :unsure:
Esimerkki. Valtran traktori X maksaa 100 000 euroa. Vastaava John Deere X 200 000. Mutta Valtrat myydään käytännössä runkoina, alkaen hinnoilla valtavan a`la carte lisävarustelistan takaa. Kun olet rustannut vastaavat vermeet kuin Jonnikassa, Valtra maksaakin yhtäkkiä 220 000, minkä lisäksi iso osa varusteista on purkkaliimattu runkoon, toisinkuin JD jossa kaikki on integroitu periaattella tämä on ja pysyy, sen ei tarvitse olla pikakiinnitetty.
 
Esimerkki. Valtran traktori X maksaa 100 000 euroa. Vastaava John Deere X 200 000. Mutta Valtrat myydään käytännössä runkoina, alkaen hinnoilla valtavan a`la carte lisävarustelistan takaa. Kun olet rustannut vastaavat vermeet kuin Jonnikassa, Valtra maksaakin yhtäkkiä 220 000, minkä lisäksi iso osa varusteista on purkkaliimattu runkoon, toisinkuin JD jossa kaikki on integroitu periaattella tämä on ja pysyy, sen ei tarvitse olla pikakiinnitetty.

F-35:ttä ei varmaan varustella samalla periaatteella :D
 
Mutta ilmavoimat eivät osta pelkkiä koneita vaan kauppahinnat sisältävät paljon muuta kuten varaosia x-määräksi vuosia. Siksi noita ei voi laskea jakamalla kokonaissummaa konemäärällä ja todeta että tulos on yksikköhinta.

Toisaalta tuo laskelma poikkeaa siitä miten Tanska oli laskenut F-35:n kulurakenteen. Heillähän ei koneen hankintahintaan oltu laskettu ollenkaan varaosia tai mitään muutakaan vaan ne lisättiin elinkaarikustannuksiin.

On muistettava että FMS-lupa kattaa mahdollisesti hankittavan kaluston. Kaikkea ilmoituksessa listattua ei välttämättä loppupeleissä osteta, ostoluvat usein hankitaan ns. yläkanttiin ettei tarvi ruveta tekemään uusia FMS-anomuksia jos suunnitelmat muuttuvatkin hienosäätövaiheessa.
 
Ja se dollariluku on edelleenkin vain ja ainoastaan arvio! Joskus tämä arvio on kohtuu lähellä toteutuvaa hankintaa ja joskus taas aivan eri luokassa, näin vaikka hankinta toteutuisi kappalemäärissä täysimääräisesti.
 
Back
Top