F-35 Lightning II

Viidakon sananlasku: ”Pakkanenkin talttuu, kun keskustelu lentokoneista mpnetin foorumilla lämpenee.”

Ja toden totta; aamulla oli -25 Celsiuksen astetta mittarissa ja tämän avatessani enää -9. Globaalin lämpenemisen alkulähde on selvitetty!

Jos keskusteltaisiin foorumihahmojen (vrt. Putous) sijasta vaikka näistä ketjun koneen teknisistä asioista: asekuilujen lämpenemispulma on jo vanha tuttu, mutta mielenkiintoinen F-35:ssa on julmetun iso toho, joten voisiko tehokas moottori olla liikalämmön lähde tuolla kuilussa? Koneeseen on rakennettu polttoaineen kierrätystä hyödyntävä jäähdytysjärjestelmä, jonka avulla pintalämpöjen pitäisi pysyä paremmin kurissa.
 
Voi sillä vähän olla. Mutta se lämpiää niin paljon, että ei se ulkoilman lämpötilasta johdu. Tuo on vähän mystinen juttu ylipäänsä. Jos joku osaa selventää, mistä tarkemmin johtuu, niin saa valaista palstalle.

Jep; aerodynaamisesta paineesta, joka riippuu koneen muotoilusta ja nopeudesta. Koska F-35:ssä koko maha toimii siipenä, siinä ilmeisesti syntyy aika paljon paineaaltoa eli tihentymiä (E: ja ihan silkkaa kitkaa), joiden kuumenteuminen johtuu mahaan ja siinä oleviin luukkuihin. Matalalla lennettäessä ilma on tiheää ja vastus suuri.

Lämpötilan nousu tapahtuu aika vakiona riippumatta leveysasteesta. Ilmakehän lämpötilamuutos on aika vakio ylemmissä korkeuksissa; pohjoisen ja etelän ero on lähinnä siinä, että aurinko lämmittää etelämmässä alimpia kerroksia enemmän ja ilmakehä on hiukan paksumpi. Kun mennään 5000 jalan (noin 1500 metriä) yläpuolelle, olosuhteet ovat jo aika vakiot (ja siellä lentokorkeus ilmaistaankin yleensä lentopintoina, ei korkeutena maanpinnasta). Pohjoisessa lentopinta 300 (eli 30.000ft) on hiukan lähempänä maanpintaa kuin etelässä. Siellä lämpövaikutukset voidaan laskea tarkasti.

Alemmissa korkeuksissa olosuhteet tosiaan sitten vaihtelevat paikallisesti, mutta niissä lentolaskelmat tehdään ilmakehän tiheyskorkeuden mukaisesti, mikä muodostuu ilmakehän paineesta (korkeapaine vs matalapaine) ja vallitsevasta lämpötilasta. Tietyssä tiheyskorkeudessa syntyy tietty lämpötilan nousu koneen nopeudesta, siinä syntyvistä aerodynaamisista paineaalloista ja vastuksista riippuen. Tässä on itse asiassa niin päin, että kylmän ilman tiheys on suurempi ja siksi sen aiheuttama vastus (kitka) voi olla suurempi kuin lämpimän ja harvan ilman. Jos lämpötila nousee F-35:n ruumassa kymmeniä asteita (lähemmä 80-100°C ?), ei ulkoilman lämpötilaero (kymmenisen astetta) ole välttämättä merkittävä. Kylmän ilman lähtölämpö alempi, mutta vastus vastaavasti suurempi.

E: Noissa F-16.net-jutuissa viitataan ongelman olevan suuri kuumissa olosuhteissa, joten veikkaan että kuilujen valmiiksi korkea lähtölämpötila vaikuttaa enemmän. Eli jos kone on valmiiksi esim 40-asteinen, tilanne voi olla eri kuin koneen lähtiessä -15°C kentältä.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti 2020 mennessä alkaa olla sen verran valmista, että ylläpito on halvempaa. F35 flyaway cost on tippunut tässä ihan mukavasti. Loppupelissä merkkaa vain se, millaiseen paperiin nimet tulevat alle. Siinä mielessä on Suomen kannalta hyvä, että mukana on useampi kirittäjä. Ei pääse ihan sanelemaan.
Jos meillä on saatu 16 tonnista NH90 huolto tiristettyä kymppitonniin niin eiköhän lupa ole odottaa merkittäviä tuloksia myös tuon hankkeen osalta.
Ilmeisesti siellä on vasta käynnistynyt tai käynnistymässä monivuotiset huoltosopimukset, joihin on kirjattu tehokkuusbonuksia.
 
Jos meillä on saatu 16 tonnista NH90 huolto tiristettyä kymppitonniin niin eiköhän lupa ole odottaa merkittäviä tuloksia myös tuon hankkeen osalta.
Ilmeisesti siellä on vasta käynnistynyt tai käynnistymässä monivuotiset huoltosopimukset, joihin on kirjattu tehokkuusbonuksia.
Tuossa on vaan se ero että NH 90 huolto ON SUOMESSA, ei ulkomailla. Toki on Patrialla heko-huolto Arlandan kentällä mutta ei sentään Britanniassa. PAtria on pikkufirmana pystynyt ehkä kehittelemään huollon kustannustehokkaaksi.

Aikaisemmin kirjoitin tänne F-35 depot-huoltosopimuksista ja lafkoista ja read my lips: sellaista ei tule suomeen.
 
Turkin F-35 kauppojen estämiseksi lobbaustyö käynnissä:
http://www.ekathimerini.com/225918/...ratic-turkey-prompts-drive-to-halt-f-35-sales

"What role are the Greek and Armenian lobbies playing in blocking the F-35 sales to Turkey?

As you noted, our advocacy action has been undertaken in conjunction with ANCA. This is not the first time we’ve worked with them on arms sales issues. In 2012 and into 2013, we worked with ANCA to successfully block the transfer of naval frigates to Turkey. Last year, we were successful again in advocating against the small arms sales.

Both HALC and ANCA have activated our networks of activists. Thousands of emails and phone calls have gone into Senate offices. Nearly every US senator has been contacted multiple times. Our staffs are working directly with members of Congress to make sure that the opposition to this is loud and clear."
 
Ei oikein näytä etenevän

https://theprint.in/2018/02/15/chin...eration-indias-plans-with-russia-still-stuck/

China’s fifth-gen fighter jet now in operation; India’s plans with Russia still stuck
MANU PUBBY 15 February, 2018
https://www.facebook.com/sharer.php...eration-indias-plans-with-russia-still-stuck/
https://twitter.com/intent/tweet?te...ns-with-russia-still-stuck/&via=ThePrintIndia
https://plus.google.com/share?url=h...eration-indias-plans-with-russia-still-stuck/
Sukhoi_T-50_PAK_FA_52_blue_8730377442-696x464.jpg
An image of the Sukhoi T 50 (PAK FA) 52 / commons
Proposal to use HAL resources to fund development project blocked even as Air Force faces budget crunch. Project now requires PMO intervention.
New Delhi:
China may have operationalised its new fifth generation fighter aircraft – the only nation in the world other than US with this capability. On the other hand, Indo-Russian plans for an advanced counter to this remain uncertain, with the decision to go ahead now at the doorstep of the top echelons of government.
The J-20 ‘Black Eagle’ fighter jet has been flying since 2011, with China officially announcing its entry into combat service last week, albeit with an older engine that will reduce performance. In contrast, India and Russia have not been able to move ahead on signing a joint development plan for a new fifth generation fighter aircraft (FGFA), that is being negotiated since 2010.
Sources have told ThePrint that despite some progress seen in the first two years of the BJP government when the project was brought back to the table in cross-governmental discussions, talks have hit a major roadblock that can only be resolved with the direct intervention of the Prime Minister’s Office (PMO).
At one end is the Indian Air Force, which has expressed certain reservations on the performance characteristics of the proposed new fighter jet, including its stealth capabilities, the jet engine technology, and weapons package.
The biggest constraint, however, appears to be a lack of resources, with the Air Force not allocated even half of its projected demand for capital budget in the current and next financial years. In fact, resources are so stretched that the Air Force will struggle to meet its committed liabilities – the money required to make tranche payments of past purchases.
At the other end is Hindustan Aeronautics Limited (HAL), the proposed joint venture partner to manufacture the FGFA in India under an intergovernmental agreement. Faced with a lack of orders – the Su-30 MKI line will come to a halt within two years as all planes will roll out – HAL is keen to go ahead with the FGFA at the earliest.
In fact, it is learnt that HAL had a proposal at hand to use its internal resources to initially fund the developmental project with Russia – a sum to the tune of $ 4.5 billion – and manufacture the planes only after technical clearances from the Air Force. This proposal to tide over the resource crunch faced by the Air Force appears to have hit a roadblock as well.
While India has already spent $300 million on a preliminary design contract for the project with Russia that was completed in June 2013, the joint FGFA is now at a delicate edge, with a decision to be taken by the senior-most leadership on its future.
Time, however, may be running out, with Russia believed to have strongly conveyed that in case India does not take a call within the coming months, Moscow will go ahead with a different partner for the next generation fighter programme to meet its deadlines.
The Indian Air Force (IAF) is formally requesting a classified briefing by U.S. defense contractor Lockheed Martin on the capabilities of its fifth-generation stealth multirole F-35A Joint Strike Fighter Lightning II, the aircraft’s conventional takeoff and landing version, according to Indian media reports.

https://thediplomat.com/2018/02/rep...assified-f-35a-joint-strike-fighter-briefing/
 
The Indian Air Force (IAF) is formally requesting a classified briefing by U.S. defense contractor Lockheed Martin on the capabilities of its fifth-generation stealth multirole F-35A Joint Strike Fighter Lightning II, the aircraft’s conventional takeoff and landing version, according to Indian media reports.

https://thediplomat.com/2018/02/rep...assified-f-35a-joint-strike-fighter-briefing/

Siinä olisikin jenkeille aika hyvä houkutin, jos F-35:den myynnillä saavat de facto torpattua Pak-Fan.
 
Siinä olisikin jenkeille aika hyvä houkutin, jos F-35:den myynnillä saavat de facto torpattua Pak-Fan.

Kieltämättä siinä olisi kyllä melkoinen isku ryssän hävittäjä projektille. Hetken mietin sitä mahdollisuutta, että tämä olisi ollut suunniteltua ja tarkoitus oli vain viivytellä F-35 tarjouksen kanssa mahdollisimman pitkään, ennen kuin nykäisevät projektilta maton alta. Mutta tämä ei ole realistista, koska se vaatisi yhteistyötä Intian kanssa ja Intialaisilla on vissiin muutama miljardi kiinni tuossa projektissa.
 
Pakfaa enemmän jenkkejä voisi kiinnostaa kaupan vaikutus Kiinaan. Vahva Intia sitoo Kiinan voimat. Tosin jollain pitäisi estää ettei Intia vuoda konetta Venäjälle.
 
Itsenäinen ja muista riippumaton puolustuskyky on Intialle niin tärkeää, että F-35 on nykyisellä konseptilla aivan mahdoton ajatus. Esim. Intian Rafale kauppaan sisältyy ilmeisesti tutkan lähdekoodi. Mutta aina sitä voi tietoa valmistajilta kysellä ja hyvähän se on pysyä kartalla missä teknologisesti mennään.
///
http://aviationweek.com/federal-budget-2019/why-usaf-putting-brakes-f-35-ramp

"The U.S. Air Force has decided to buy Lockheed Martin’s F-35 more slowly than planned because the program still has not completed several critical milestones and the service is concerned about snowballing retrofit costs"
 
ALIS 3.0 testit valmis, 2019 seuraava milestone.
http://www.airforcemag.com/Features/Pages/2018/February 2018/ALIS-30-Testing-Complete-But-Improvements-Are-Slow.aspx

Tuorein tieto FY2018 Selected Acquisition Report , mutta vuoden 2012 rahassa, jotta säilyy vertailukelpoisuus aiempiin arvioihin elinkaaren hinnasta. O&S hinta nyt $1.1 biljoonaa / $1.5 biljoonaa kun koneiden valmistus ja T&K mukana. O&S = operointi ja tuki.
fyHlJfd[1].png

ENGINEERS AND MISSION SUPPORT
At the moment, Lightning engineers and mission support personnel are trained at Eglin AFB, Florida. The engineering personnel also use synthetic trainers and learn on equipment that is a step change from what they were taught on at RAF Cosford as Wg Cdr Williams explained:

“When you start peeling back what’s in this aeroplane it’s definitely next-generation stuff, right down to piping conduits and how your repair defects. There are some real engineering improvements from the ‘old school’; it’s a huge jump for the guys and girls on the team.”

One of the innovations of F-35 is the Autonomic Logistics Information System (ALIS) which gives F-35 operators the ability to plan, maintain and sustain the aircraft’s systems. Wg Cdr Williams: “The engineers pull off the joint technical data from the ALIS system and it tells them ‘if this happens, this is how you fix it’. They follow the process and ALIS ticks the aircraft as ready to fly. When all the ticks are completed the aircraft can be released for flight.”
------
“In so many ways it’s a different way of doing things that we’ve done for Tornado, Harrier and, to an extent, the Typhoon as well.
The F-35 is certainly a game-changing capability for the UK but it wouldn’t happen without a team of dedicated Airmen, Sailors and Marines who work hard every day toward the mission. It’s a huge privilege to be part of that.”
Wing Commander Scott Williams
https://raf-beta-public.org/news/raf-f-35b-pilot-explains-the-aircraft-and-training/
 
Viimeksi muokattu:

Pisti silmään tämä:

Despite it being the most up-to-date version of the logistics system, Gowder said Lockheed recognizes it must improve ALIS 3.0, as one of the major elements in its sustainment cost reduction efforts.

“One area [that] we do know” needs improvement is in the number of ALIS administrators, Gowder acknowledged. There are eight needed per squadron, and that must come down, she said, because manpower is a “key driver” of sustainment costs. Future versions will be more centralized to reduce the number of people needed to feed and maintain aircraft information.

Kahdeksan ALIS-ylläpitäjää per laivue :oops:
 
Tuossa on vaan se ero että NH 90 huolto ON SUOMESSA, ei ulkomailla. Toki on Patrialla heko-huolto Arlandan kentällä mutta ei sentään Britanniassa. PAtria on pikkufirmana pystynyt ehkä kehittelemään huollon kustannustehokkaaksi.

Aikaisemmin kirjoitin tänne F-35 depot-huoltosopimuksista ja lafkoista ja read my lips: sellaista ei tule suomeen.

Suomelle on luvattu sama paketti kuin Israelille, mitä se sisältää?
 
Suomelle on luvattu sama paketti kuin Israelille, mitä se sisältää?
Mistä vedät tuon?

Sisältänee ettei piuhoja tarvitse vetää Fort Meaden kautta Pentagoniin
 
Crisler sanoo, että Lockheed Martin on valmis ottamaan huomioon Suomen toiveet huoltovarmuudesta.
– Ymmärrämme huoltovarmuusnäkökohdat. Israelilla oli samankaltaisia vaatimuksia, ja heillekin pystyimme tarjoamaan sopivan ratkaisun, hän sanoo.
Crisler kuitenkin myöntää, että muista F-35-hävittäjän käyttäjämaista poikkeavan huoltojärjestelmän pystyttäminen voi lisätä kustannuksia.
– Vähän kuin kotitaloudessakin; jos haluat luomuruokaa, maksat luomun hinnan, hän vertaa.

Norjalainen aseyhtiö Kongsberg hankki keväällä 49,9 prosenttia Patrian osakkeista. Kongsberg toimittaa osia F-35-hävittäjiin. Crisler sanookin, että Lockheed Martin on jo alkanut tutustua Patriaan ja Instaan.
– Seuraamme mielenkiinnolla Kongsbergin ja Patrian yhteistyötä, sillä Kongsberg on jo mukana F-35 hankkeessa. Odotamme, että Patria ja Insta ovat mukana tarjoamassamme ratkaisussa, hän sanoo.

https://yle.fi/uutiset/3-8954212
 
Kaikki mitä minä olen nähnyt ALIS on serverifarmi, joten 8 adminia ei ole paljon jos vehje pyörii 24-7. Pienemmällä porukalla varmaan pärjää kun systeemi tulee tutuiksi ja lapsentauteja ei enään esiinny.

No on se aika paljon, jos ja kun kyse on vaan yhden laivuetason SOU-järjestelmän ylläpitovaatimuksista. Bisneslogiikka sijainnee suuremmaksi osaksi CPE-tasolla, missä ne varsinaiset serverifarmit on.

file.php
 
Back
Top