F-35 Lightning II

Pilotin rajat tulivat vastaan legacy-koneessa, mutta tuleeko jos kone on F-35? Koneen idea on olla helposti lennettävä ja tilannetietoisuuden multiversumi.
Ongelma ei ole saada kaikkea tietoa näkyviin ja se vielä suodatetaan fiksusti mutta ihminen voi keskittyä kunnolla vain 1 asiaan yhtäaikaa (siis miehet).

Ongelmia tulee varmasti jos toimitaan ilmatorjunnan alueella ja sitä vastaan koska samaan aikaan pitää pommittaa, tarkkailla ilma-tilannetta ja ottaa huomioon ELSO-varoitukset. Siinä korostuu myös pilotin taidot ja kokemus kun pommien irrotessa, tutkavaroitin huutaa ja viholliskoneita lentelee lähellä.

Tietysti jos automaatio on sitä luokkaa että pommit lähtevät itsestään luukkujen alta "bomb`s away"-komennolla ja samalla tietokone kysyy laukaisulupaa ilmamaaliin, jonka tutka/IRST (tai muut koneet)on havainnut, luokitellut ja lukinnut. Pelkkä "FOX-1/3" äänikomennolla ja puikko matkaan.
 
Mitähän Australia maksoi omistaan? 12 niillä on käytössä. Suomelle varmaan riittäisi 6.
"It ended up being cheaper just to buy 12 brand new Growlers at $1.5 billion ($125m each)". Elinkaari sisältäen podit 3,7 mrd.

Ørland-piloter i nærkamp med amerikanske superfly
"This is the first time I have flown F-22 in close combat with F-35. Both planes have many of the same qualities. They are fast, very maneuverable and build on the same stealth technology. It's a game changer for both F-35 and F-22, says Gregoire.

"Today we trained on fighting within visual distance, that is, we are close to each other in close combat.

Is the Raptor better than F-35?

"I do not want to say that one of the planes is better than the other. They have different roles. The F-35 is a multi-role aircraft capable of solving almost all types of missions in a superior way. F-22 Raptor has the ability to shoot against ground targets, but is primarily specialized in air-to-air matches.

So it's a flight for "dogfighter", close combat airplane flight?

- You can say that way. What's exciting for us is to integrate more flight types together to get the most out of the whole, and F-22 contributes in a slightly different way to F-35.
https://www.fosna-folket.no/pluss/2018/08/15/Ørland-piloter-i-nærkamp-med-amerikanske-superfly-17328492.ece

https://forsvaret.no/aktuelt/f-35-og-f-22-trente-i-norge
 
Taisi vanha kunnon Raptor viedä rivien välistä luettuna, yritti kolmevitonen opettaa isäänsä nussimaan ja huonostihan siinä sitten kävi :cool:
Tuo kertoo myös sitä karua kieltä että stealth-konetta vastaan tarvitaan toinen stealth-kone. Ainakin aikojen saatossa tälläkin foorumilla on väitelty mm:
- Gripenilläkin on pieni tutkapoikkipinta-ala, kyllä sillä voi haastaa F-35:n
- Venäjän koneilla on omat vahvuutensa, voivat voittaa F-35 kunhan käyvät koiratappeluun tai..
- Onko stealthista oikeasti hyötyä kuinka paljon?..

Noh, nämä keskustelut taisivat olla kyllä ennen sitä aikaa kun alkoi selvitä että F-22/F-35 vie "vanhemman sukupolen" koneita lähes 100-0.
Entä jos tätä tulkitsikisin, oikein trollaten?

Heitetään väittämä että venäjä on noin 20 vuotta teknisesti jäljessä, mikä siis tarkottaisi sitä, että kun suomi saa vuonna 2025 stealth rynnäkkökoneensa, venäjä saa stealth ilmaherruus hävittäjänsä... (F22 about vuodesta 2005)

Okei irvailu sikseen, en sano etteikö F35 olisi yksi parhaista, ellei paras tarjokas, mutta jotain mielikuvien "munaa" siitä puuttuu, että tällainen vanhan koulukunnan jäärä saisi keinutuoliinsa kipinää. Kai sitä sitten vaan on vanha. Ainakin ilmavoimien terminologia on vuosien saatossa vaihtunut torjuntahävittäjistä, monitoimi koneisiin.

Noh, aika näyttää, mitä tuleman pitää.

Se mikä aidosti F35 kohdalla harmittaa, on kaikenlainen viivästys. Ehkä ei kannattaisi uskoa kaikkia totaalisen epävarmoja (esson baari) huhuja, joissa kerrotaan, että norjalle toimitetuista koneista, ainoastaan neljä olisi lentokuntoisia.
 
Ehkä ei kannattaisi uskoa kaikkia totaalisen epävarmoja (esson baari) huhuja, joissa kerrotaan, että norjalle toimitetuista koneista, ainoastaan neljä olisi lentokuntoisia.
Ehkä ei kannattaisi. Miettisit vaikka minkkejä senkin ajan. Kipinän puute saattaa johtua kiikkustuolissa jo miehestä itsestään. :unsure:

Tässä RAF:n minkki nimeltä CWO Liz Tunley kokeeksi.
mink_maj_liz_tunley.jpg
https://www.raf.mod.uk/aircadets/news/liz-scoops-prestigious-ganderton-sword/

edit: Tässä muuten Dolby Hanchelta tuoreimmat Norskien F-35-tilanteesta:
* 13 F-35s are delivered, 7 at Luke AFB, 6 at Ørland AB
* Next three will be delivered next month
* IOC is ecpected in 2019
* F-35s will start transitioning to active tasks in 2021-2022, including QRA from Evenes
* FOC is expected in 2025 - when all F-35s are delivered and the F-16s will be scrapped
 
Viimeksi muokattu:
Lisäilin edelliseen viestiin vielä tuon Gillianin haastattelun HX-koskien. Sen mukaan laivastolla on 8 Growleria 40 superhönöä kohti.
Tällä suhdeluvulla meille tulisi sitten kymmenisen Growleria ja siihen päälle 54 Super Hornettia. Eli esim. 45 F/A-18-E, 9 F/A-18G ja 10 EA-18G.
 
Entä jos tätä tulkitsikisin, oikein trollaten?

Heitetään väittämä että venäjä on noin 20 vuotta teknisesti jäljessä, mikä siis tarkottaisi sitä, että kun suomi saa vuonna 2025 stealth rynnäkkökoneensa, venäjä saa stealth ilmaherruus hävittäjänsä... (F22 about vuodesta 2005)

...

Tuossahan ei ole mitään irvailua. Jos Venäjä saa stelth-koneensa kuntoon (onneksi ollut vastatuulessa viimeaikoina) niin sitä suuremmalla syylä tarvitaan oma stealth-kone. Muistutan että edelleen stealth-kone tappaa ei-stealthin noiden harjoitusten perusteella 100-0 ja F-35 "rynnäkkökone" pärjäisi varmasti paremmin kuin ei-stealth "ilmaherruushävittäjä".

Jos Venäjällä on stealth-ilmaherruushävittäjä vuonna 2025 niin vettä täytyy Aurajoessa virrata kunnes heillä olisi niitä esim. yhtä monta kuin Suomella F-35:ia.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Luultavasti tammikuussa 2022 Norjassa on enemmän F-35:a rivissä kuin Gripen E:tä on rivissä koko maailmassa.
Jos ajatellaan, että saamme 64 F-35, Tanskalla on 27 F-35 ja Norjalla on 52 F-35 ja siihen päälle Ruotsin Gripenit, niin jos mahdollisessa sodassa Venäjää vastaan saisimme kaikkien em. maiden ilmavoimat puolustukseen, olisi Iivanalla kova paikka lähes 150 F-35:tä ja varmaan noin sataa Gripeniä lähteä tuhoamaan ja saamaan ilmaherruutta. Mutta hyvä ajatus teoriatasolla, eipä viimeksikään juuri Ruotsin Ilmavoimat kovin olleet talvi - tai jatkosodassa meitä auttelemassa.
 
Jos ajatellaan, että saamme 64 F-35, Tanskalla on 27 F-35 ja Norjalla on 52 F-35 ja siihen päälle Ruotsin Gripenit, niin jos mahdollisessa sodassa Venäjää vastaan saisimme kaikkien em. maiden ilmavoimat puolustukseen, olisi Iivanalla kova paikka lähes 150 F-35:tä ja varmaan noin sataa Gripeniä lähteä tuhoamaan ja saamaan ilmaherruutta. Mutta hyvä ajatus teoriatasolla, eipä viimeksikään juuri Ruotsin Ilmavoimat kovin olleet talvi - tai jatkosodassa meitä auttelemassa.

Tässä ei nyt mennyt juuri mitään oikein.
 
On muuten jämerä tämä case turkki: osa kovista f-35:sen kannattajista on ollut kovasti sitä mieltä että turkki ei aiheuta mitään riskiä.
Ja kovasti on hehkutettu huoltovarmuutta koska amerikkalainen kone, no nyt näyttää käyvän niin että riskit kostautuu ja huomattavia ongelmia tulee koska turkki, no onneksi ei olla tilanteessa että ollaan kriisissä ja meillä jo on f-35:nen ja tulee pikku ongelmia.
 
On muuten jämerä tämä case turkki: osa kovista f-35:sen kannattajista on ollut kovasti sitä mieltä että turkki ei aiheuta mitään riskiä.
Ja kovasti on hehkutettu huoltovarmuutta koska amerikkalainen kone, no nyt näyttää käyvän niin että riskit kostautuu ja huomattavia ongelmia tulee koska turkki, no onneksi ei olla tilanteessa että ollaan kriisissä ja meillä jo on f-35:nen ja tulee pikku ongelmia.
Kerro lisää, mitä huomattavia ongelmia on tullut?
 
HX:n kannalta ei taida olla kuin positiivinen asia jos Turkki kengitään mäelle. Uudet osatoimittajatkin luulisi siihen mennessä löytyneen. Mitään korvaamatonta osaamista Turkista tuskin löytyy, ja esimerkiksi sen moottorien huoltokeskuksen siirtyminen kokonaan Norjaan olisi tuskin huono asia huoltovarmuuden kannalta.

Kuka foorumilaisista on ollut sitä mieltä että Turkki ei aiheuta riskiä?
 
Jos ajatellaan, että saamme 64 F-35, Tanskalla on 27 F-35 ja Norjalla on 52 F-35 ja siihen päälle Ruotsin Gripenit, niin jos mahdollisessa sodassa Venäjää vastaan saisimme kaikkien em. maiden ilmavoimat puolustukseen, olisi Iivanalla kova paikka lähes 150 F-35:tä ja varmaan noin sataa Gripeniä lähteä tuhoamaan ja saamaan ilmaherruutta. Mutta hyvä ajatus teoriatasolla, eipä viimeksikään juuri Ruotsin Ilmavoimat kovin olleet talvi - tai jatkosodassa meitä auttelemassa.
Ruotsi antoi mitä kykenivät. Maalla ei talvella 39 juuri enempää ollut tarjota.
 
HX:n kannalta ei taida olla kuin positiivinen asia jos Turkki kengitään mäelle. Uudet osatoimittajatkin luulisi siihen mennessä löytyneen. Mitään korvaamatonta osaamista Turkista tuskin löytyy, ja esimerkiksi sen moottorien huoltokeskuksen siirtyminen kokonaan Norjaan olisi tuskin huono asia huoltovarmuuden kannalta.

Kuka foorumilaisista on ollut sitä mieltä että Turkki ei aiheuta riskiä?
Täysin samaa mieltä turkin tilanteesta.
Ja eiköhän tästä tai ilmavoimien tulevaisuus lirpakkeesta löydy kommentteja kuinka turkki ei aiheuta riskiä.
 
Huoltovarmuuden osalta Turkin poistuminen kuvioista on toki positiivista koko F-35 käyttäjäkunnalle, mutta muuten tilanne ei välttämättä ole ihan niin ruusuinen:

-100 konetta jää valmistamatta, ne eivät siirry kellekään, ne vain jäävät tekemättä, ei-positiivinen vaikutus
-koko F-35:n valmistus voi pysähtyä 1-2 vuodeksi, alihankintaketju täytyy tod. pitää sarjatuotanto-tilassa, jotta kukaan ei tipahda kyydistä, ei-positiivinen vaikutus
-uudet alihankkijat ajavat hitaasti tuotantoa ylös, F-35:n tuotantolinja ei välittömästi pysty vanhaan nopeuteen, ei-positiivinen vaikutus
-uudet länsimaiset alihankkijat voivat olla kalliimpia kuin Turkin vastaavat, ei-positiivinen vaikutus
-maksetaanko kokoonpanon väelle vuosia sohvalla istumisesta, jos ei, väkeä vaihtuu ja pitää uudelleen kouluttaa, ei-positiivinen vaikutus

Viimeisenä jokerina, vuosia jatkunut LM:n ja Pentagonin kärhämä koneen valmistus, kehitys, päivitys&korjaus kustannuksista. Paikallaan seisova tuotantolinja toisi siihen ihan uuden ulottuvuuden.

Toki on teoriassa mahdollista, että Turkki kyetään poistamaan JSF-ohjelmasta joustavasti, niin että osien tilaaminen Turkista loppuu sitä mukaa kun korvaaja on olemassa. Mattis ei tälläistä skenaariota julkisesti esittänyt.
 
HX:n kannalta ei taida olla kuin positiivinen asia jos Turkki kengitään mäelle. Uudet osatoimittajatkin luulisi siihen mennessä löytyneen.
Pari poimintaa artikkelista.
"supply chain disruption” that would drive up costs"
Positiivista?


"and would take approximately 18-24 months to re-source parts” made by Turkish companies"

Voi vaikuttaa toimituksiin myös sinne 20luvun puoliväliin.
 
Back
Top