F-35 Lightning II

Kaikissa ehdokkaissa (ja Hornetissa) on käytössä ihan sama Link-16 mitä F-35:ssäkin. Nähdäkseni kyseessä ei ole ominaisuus joka olisi teknisesti erikoisen vaikea toteuttaa.
Suomen tykistöllä ei liene käytössä amerikkalaisen viestintäprotokollan mukainen CFF, joten joutuisimme joka tapauksessa kehittämään F-35:een oman ohjelmaversion jos vastaavan ominaisuuden haluaisimme.
Silti uutisia uusien aseiden integroinneista muihin HX-ehdokkaisiin ei juuri tule.
Helppoa ja halpaa sanotaan, mutta ei tehdä koska...
 
Aivopähkinän selityksenä lienee se, että F-35:n ominaisuuksien pääasiallinen referenssi on F-16.
Ruotsalaisilla on ainakin ihan hyvä syy jättää tuollaiset jutut kehittämättä. Jos sotalaivoilla ei ole it-ohjuksia, eikä armeijalla raketinheittimiä tai muutamaa putkea enemmän tykistöä, menee tuollaisissa sensor/shooter jutuissa rahat haaskuun.

Mutta on ihan varma, että jos joku tuollaisia kykyjä omaava sattuisi joskus Gripeneitä hankkimaan, olisi nuo kyvyt todella halpaa ja nopeaa kehittää... Niinhän siellä markkinointimateriaalissa sanotaan.
 
Silti uutisia uusien aseiden integroinneista muihin HX-ehdokkaisiin ei juuri tule.

Varmaan koska useimmat ovat käytössä olevia koneita joille on olennaiset aseet jo integroitu??
Kuten sanoin, tuo mainittu ominaisuus on sellainen jonka joutuisimme todennäköisesti kehittelemään alusta alkaen itse joka tapauksessa, koska meillä ei ole käsittääkseni armeijalla käytössä sen paremmin amerikkalaista kuin ruotsalaistakaan viestijärjestelmää.

Kokonaan toinen juttu sitten onko F-35:n sensorikapasiteetti sen verran parempi muita että sellainen ominaisuus olisi sille mielekkäämpi kehittää?
 
Silti uutisia uusien aseiden integroinneista muihin HX-ehdokkaisiin ei juuri tule.
Helppoa ja halpaa sanotaan, mutta ei tehdä koska...
...ei ole vielä varmoja uusien aseiden käyttäjiä?

Toki tämä riippuu myös siitä, mistä ja kenen valmistamista uusista aseista on kyse. Super Hornettiin integroidaan tarpeen mukaan sitä uutta jenkkiaseistusta, jota USN käyttää. Tai joku muu maksava asiakas. Jos koneella lentävä taho ei käytä jotain asetta, sen integrointi ei taida olla prioriteettilistalla.

Gripen E:n kohdalla on kyse tällä haavaa lisäksi siitä, että koneen kehitystyö oikeiden toimivien lentokoneiden osalta on alkuvaiheessa: kovin montaa testikonettakaan ei ole vielä ilmojen teillä. Jotain lienee jo pultattu alle testattavaksi ja softapuolella sovituksia on taidettu ajaa sisään NG-testikoneen tai aiempien kehitysversioiden avulla? Veikkaisin, että Meteor on ensimmäisten integroitujen joukossa.

No, tämä on jo useaan kertaan läpipureskeltua kauraa. Mm. @fulcrum ehtikin jo postaamaan hyvän kommentin tuohon edelle.

Se mielenkiintoinen juttu tulee esille yhteistoimintamallissa, jossa lentokone voi toimia muun sensoriverkon ja toisten asejärjestelmien kanssa yhteistyössä ja osana sitä tavalla, jota ei olla aiemmin kyetty tekemään. Ketjun aiheena oleva F-35 ohjasi muistaakseni taannoin datalinkillä testissä toisen tahon ampumaa ohjusta.
 
Viimeksi muokattu:
Se mielenkiintoinen juttu tulee esille yhteistoimintamallissa, jossa lentokone voi toimia muun sensoriverkon ja toisten asejärjestelmien kanssa yhteistyössä ja osana sitä tavalla, jota ei olla aiemmin kyetty tekemään. Ketjun aiheena oleva F-35 ohjasi muitaakseni taannoin datalinkillä testissä toisen tahon ampumaa ohjusta.
Ninnannonna, tuostahan edellä oli juuri juttua: merijalkaväen B osoitti maalin HIMARS raketinheittimelle joka tuhosi maalin.

Ja kyllä, muistat oikein. Maalta ammuttu SM-6 tuhosi F-35:n osoittaman kohteen.
 
F35 jakaa linkin kautta dataa jota se kerää ja muissa järjestelmissä on tehty integraatiota niin että se jaettu data pystytään hyödyntämään.
Itse en näkisi asiaa niin että F35 koneeseen olisi silloin integroitu jotain.
Muihin järjestelmiin on tehty integraatio jolla dataa pystytään hyödyntämään. Jos vastaavaa dataa voidaan jakaa muista koneista niin sekin toimisi vastaavalla tavalla.

Sitten jos F35 ohjaimissa olisi nappi jolla ampua HIMARS järjestelmällä havaittuun kohteeseen, niin silloin integraatiota olisi tehty myös siellä päässä.
 
Silti uutisia uusien aseiden integroinneista muihin HX-ehdokkaisiin ei juuri tule.
Helppoa ja halpaa sanotaan, mutta ei tehdä koska...

Ehkä on mennyt muutama uutinen ohi. Esim Eurofighteriin ollaan ympätty / ymppäämässä lyhyen ajan sisään mm. Meteor, Brimstone, SPEAR3 ja MARTE ER. Myös Rafale ja Gripen saivat vastikään Meteorin.
 
Aivan loistava anekdootti jälleen herra Engines:ltä, ensikäden muistelmat Sea Harrierin kamaluudesta huoltopäällikön silmin, ja lopussa lyhykäinen kohtelias vertaus F-35B:een ajatuksella "mikään ei voi olla pahempi kuin SHAR". Toisaalta se kuitenkin oli Naton parhaita A/A-hävittäjiä 90-luvun alussa.

https://www.pprune.org/showthread.php?p=10266842
Certainly, in combat, the F-35 will be a far more capable machine than the Harrier ever could have been. In support, it will be a challenge. Having worked with the people who took great pains to make servicing it as easy as it can be on an LO aircraft, I also know that it will be a better aircraft to maintain and support at sea. On that, I have no doubts at all.
 
Eikö tässä puhuta vähän eri asioista? Suunnitteluvaiheen päätökset vaikuttavat ratkaisevasti lopullisiin elinkaarikustannuksiin, mutta kustannusten suhteellinen osuus on suurin järjestelmän alkupäässä, jossa järjestelmän virheitä korjataan ja käyttöönotto ei ole vielä toteunut suunnitellussa laajuudessa, ja loppupäässä, jossa virhetiheys ja kustannukset taas kasvavat teknologian vanhentumisen myötä.

Life-cycle-stages-and-the-Bathtub-curve.png


F-35:n design driverit olivat seuraavanlaiset. Kaikki ei toki ole kehitysprosessin aikana mennyt ihan putkeen, kuten hyvin tiedetään.

http://www.jsf.mil/f35/f35_background.htm

Kyllä, tuo pitää myöskin paikkansa. Mutta on tosiaan hiukan eri asia. Missähän kohtaa muuten F-35 on käyrällä? Jossain Growthin alkupäässä? Vähän vaikea arvioida, kun koneita on rakennettu satoja, ja niillä on lennetty satojatuhansia tunteja, mutta kehitystyö on silti vielä kesken.

Mitä tulee F-35:den alkuperäisiin lupauksiin, muistan kun riemuitsin asiasta silloin 2000-luvun alussa, että "Siinä on Suomen seuraava kone".
 
Kyllä, tuo pitää myöskin paikkansa. Mutta on tosiaan hiukan eri asia. Missähän kohtaa muuten F-35 on käyrällä? Jossain Growthin alkupäässä? Vähän vaikea arvioida, kun koneita on rakennettu satoja, ja niillä on lennetty satojatuhansia tunteja, mutta kehitystyö on silti vielä kesken.

Mitä tulee F-35:den alkuperäisiin lupauksiin, muistan kun riemuitsin asiasta silloin 2000-luvun alussa, että "Siinä on Suomen seuraava kone".

Legacy-Hornet lensi täysillä jo 80-luvun alussa ja senkin kehitystyö on jatkunut näihin päiviin asti. Pitää olla huolisssan jos ensilinjan hävittäjän kehitystyö ei ole kesken.
 
Legacy-Hornet lensi täysillä jo 80-luvun alussa ja senkin kehitystyö on jatkunut näihin päiviin asti. Pitää olla huolisssan jos ensilinjan hävittäjän kehitystyö ei ole kesken.
Olin tulossa postaamassa samaa. Maailma on lisäksi mennyt tässä vielä "eteenpäin" kokoajan.

Ehkä Gripen tuleekin joskus "valmiina" ja sitä ei enää kehitetä. Ei nimittäin ole rahaa.
 
Viisaus on vaikeaa, mutta onneksi näsäviisaus on helppoa :rolleyes:

Legacy-Hornet lensi täysillä jo 80-luvun alussa ja senkin kehitystyö on jatkunut näihin päiviin asti. Pitää olla huolisssan jos ensilinjan hävittäjän kehitystyö ei ole kesken.
Paha sanoa, mutta veikkaan että foorumilla on vielä enemmän jäseniä jotka ovat syntyneet sen jälkeen kun Gripenin, Rafalen, Hornetin tai Typhoonin kehitys on aloitettu (1970-luku). Todennäköisesti moni meistä on mullan alla kun näiden kehitys loppuu, konetyypistä riippuen tämä lienee jossain 2030-luvun lopussa(SH) - 2050-luvun lopussa (F-35).

Jep. Foorumilla riittää näitä tahallisia väärinymmärtäjiä... Muistaakseni tuo vitsi on mainittu Lurkerin näppäimistöltä useampaankin kertaan, mutta tuossa nyt yksi esimerkki.

Olin tulossa postaamassa samaa. Maailma on lisäksi mennyt tässä vielä "eteenpäin" kokoajan.

Ehkä Gripen tuleekin joskus "valmiina" ja sitä ei enää kehitetä. Ei nimittäin ole rahaa.

:facepalm:

Hyvä että Lurker ennätti ensin, mutta muuten olisi kannattanut olla vain hiljaa..
 
Ehkä nämä näsäviisastelijat valottavat meille, että miksi Lockheed Martin F-35 kehitysohjelma kuvaa asioita täsmälleen samoin?

System Development and Demonstration = kehitystyö

Vähän vaikea arvioida, kun koneita on rakennettu satoja, ja niillä on lennetty satojatuhansia tunteja, mutta kehitystyö on silti vielä kesken.


1539243372174.png
 
Saapa nähdä, löytyykö ketään "viisasta" kommentoimaan itse asiaa...
 
...
:facepalm:
Hyvä että Lurker ennätti ensin, mutta muuten olisi kannattanut olla vain hiljaa..

Niin, Gripeniä varten on oma ketjunsa, mutta itseäni Gripenin kohdalla jännittää, ei se että tuleeko siitä Suomen seuraava hävittäjä, vaan se että mitä koneelle ylipäänsä käy. Jos se ei mene kaupaksi tarpeeksi niin päivitysten yms. hinnat on tietty pilvissä ja Saab ongelmissa.
 
———OT START———

Niin, Gripeniä varten on oma ketjunsa, mutta itseäni Gripenin kohdalla jännittää, ei se että tuleeko siitä Suomen seuraava hävittäjä, vaan se että mitä koneelle ylipäänsä käy. Jos se ei mene kaupaksi tarpeeksi niin päivitysten yms. hinnat on tietty pilvissä ja Saab ongelmissa.

Parhaat ja tuoreimmat Gripen -jutut voinee nykyään lukea täältä... ;)
———OT STOP———

Koetan keskittyä ketjun aiheeseen.
Varaosatuotanto ja -huolto ovat aika tärkeitä asioita, jotta koneilla voidaan lentää. Hankintaa tehtäessä on hyödyllistä mitoittaa tukipalvelut siten, että ralli voi olla päällä mahdollisimman vähillä keskeytyksillä. Myös F-35:n kohdalla ja meidän HX -hankettamme ajatellen huolto eri toimintaolosuhteissa ja sen omavaraisuusaste ovat myös Purasen kirjan uutisoinnissa tärkeitä elementtejä. HX -konetta hankittaessa hankitaan myös varaosakapasiteettia koneen elinkaaren ajalle. Koneen yksikköhinnan viilautuminen on askel hyvään suuntaan, mutta myös muut kustannustekijät otetaan kilpailutuksessa varmaankin hyvin tarkkaan syyniin.

A -mallin varsinaisessa sotakäytössä israelilaiset lienevät ainakin tällä hetkellä pisimmällä ja otaksun meidän asiantuntijoidemme (sorry foorumin Asiantuntijat, tarkoitan Ilmavoimien asiantuntijoita) seuraavan varsin kiinnostuneena sen maankolkan tapahtumia. Interssinä lienee myös seurata oman huoltomallin, omien applikaatioiden tekemisen sekä omien järjestelmien integroinnin toimivuutta. Iipot eivät tietenkään kerro avoimesti maailmalle kaikkea, mutta jyväsistä saanee jonkinlaisen patongin kasaan.
 
A -mallin varsinaisessa sotakäytössä israelilaiset lienevät ainakin tällä hetkellä pisimmällä ja otaksun meidän asiantuntijoidemme (sorry foorumin Asiantuntijat, tarkoitan Ilmavoimien asiantuntijoita) seuraavan varsin kiinnostuneena sen maankolkan tapahtumia. Interssinä lienee myös seurata oman huoltomallin, omien applikaatioiden tekemisen sekä omien järjestelmien integroinnin toimivuutta. Iipot eivät tietenkään kerro avoimesti maailmalle kaikkea, mutta jyväsistä saanee jonkinlaisen patongin kasaan.
Jos hieman rypistellään foliota.. Ostamalla Israelilta Gabrieleita, elektroniikkaa, ja ehkä pian ITOn, jne, voi mukana tulla myös ns.kylkiäisenä tietoa heidän F-35 puoleltaan. Enkä nyt sano että Gabriel ostettiin, että saadaan kuumimpia juoruja IDFn/IAFn lentäjiltä, mutta folion ohutta lisämaustetta arkkienkelin päälle :cool:
 
Back
Top