F-35 Lightning II

Niin, mikä asia on ollut raporteissa? Se että IOT&E-testiohjelmaan ei kuulu pitkäaikainen offline jakso, vai se että se offline käyttö onnistuu vähintään kolmenkymmenen päivän ajan? Jos asia oli ennestään tuttu ja ymmärsit lainaamasi tekstinpätkän oikein, miksi hourailet jostain ”lähes jatkuvista yhteyksistä”...

Tyhmiin kysymyksiin saa tyhmiä vastauksia.

Tyhmiin kysymyksiin saa tyhmiä vastauksia? Sanonta menee kylläkin siten, että "ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmiä vastauksia".

Sopii erinomaisesti tähän. Eli kyse on siitä (kuten hyvin ymmärrät) että jo pitkään on puhuttu F-35:n tarpeesta olla yhteydessä ALIS-järjestelmään. Bogdanov yrittää luonnollisesti vähätellä kysymystä sanomalla että 30 päivää menee ilman yhteyttä. Selvä. Kyllä minä tämän ymmärsin (joskin ongelma on siinä, että Bogdanovin väitettä ei ole testattu millään tavalla). Kysymys oli: Miksi tämä yhteys yleensä pitää olla olemassa koneen toiminnan kannalta? Ei se, kauanko kone selviää ilman yhteyttä vaan miksi sen yhteyden yleensä pitää olla olemassa koneen lentämisen kannalta? Ja jos asia jäi epäselväksi, ohessa muutama lähde jossa mietitään samaa aihetta. Ihan tiedoksi, että tästä aiheesta on kirjoitettu myös muutamassa muussa maassa.

https://www.defensenews.com/air/2016/04/27/could-connectivity-failure-ground-f-35-it-s-complicated/

https://www.pogo.org/investigation/2018/03/f-35-still-no-finish-line-in-sight/

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3552155/Controversial-F-35-fighter-jet-brain-problem-entire-fleet-grounded-claims-report.html

http://fortune.com/2016/04/18/f-35-glitches-could-ground-fleet/

https://www.reuters.com/article/us-lockheed-fighter-idUSKCN0XB2IA

https://www.marinecorpstimes.com/news/your-marine-corps/2018/04/27/the-corps-struggles-to-maintain-the-f-35-overseas-as-after-action-reports-enter-an-echo-chamber/

https://www.gao.gov/assets/680/676576.pdf

Eli vielä rautalangasta. Miksi kone tarvitsee yhteyden ALIS-järjestelmään pystyäkseen lentämään?
 
Eli vielä rautalangasta. Miksi kone tarvitsee yhteyden ALIS-järjestelmään pystyäkseen lentämään?
Kenen mukaan tarvii? Tämä omasta linkistäsi:

Losing connectivity to ALIS would be a pain, but hardly fatal, the JPO contends. If jets are unable to use ALIS — a ground-based system that provides sustainment and support, but not combat capabilities for the jet — the F-35 is still a usable plane. In fact, the worst case scenario would be that operators would have to track maintenance and manage daily squadron operations manually, just as older jets do.

The best description of the problem came from Gen. Ellen Pawlikowski, chief of Air Force Materiel Command, who compared ALIS to a laptop computer.

"You can turn on your laptop, you can use it, you can turn it off and never be on the internet," Pawlikowski said April 28 during a Defense Writers Group event. "But eventually there is stuff you want to send out by email, eventually there are things you may want to put on your Google drive."

Yes, the F-35 can take off and land without connecting to ALIS; yes, operators can make repairs without the logistics system, Pawlikowski said. But at some point users need to feed that information up to the central ALIS hub, she stressed.

"I don't need ALIS to put fuel in the plane and fly it, [I can] take a part and replace it if I have the spares there," Pawlikowski said. "But somewhere along the line I've got to tell ALIS that I did it so that the supply chain will now know that that part has got to be replaced."

Bogdanov ja Daily Mail... Pääsen ehkä helpommalla kun lopetan nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Alankomaiden puolustusministeri on ilmoittanut aikeista hankkia lisää F-35 hävittäjiä

Alankomaat tulisivat hankkimaan arvioiden mukaan 15 F-35 hävittäjää ennen päätettyjen 35 koneen lisäksi.
Ilmavoimat haluaisivat kuitenkin yhteismääräksi 67, joista olisi neljään squadroonaan ja seitsemän konetta koulutuskäyttöön Yhdysvalloissa.

Tämä ei kokonaisuudessa ole suuri määrä verrattuna että Japani hankkii 100 entisten 42 koneen lisäksi. Myöskin Israelin arvioidaan hankkivan lisää.
Nämä kolme lisätilausta yhdessä niitä käyttämään päässeistä valtioilta kertovat luottamuksesta konetyyppiä kohtaan.

Yhdistyneiden Arabiemiraattien (UAE) kenraalimajuri Al Hashmi kertoo mahdollisuuksista hankkia F-35 hävittäjiä.
Katso 6 minuutin kohdalta
 
@inscout asiat joita toit nyt esillä on käsitelty tässäkin ketjussa about 470 sivun verran ja silti halusit tuoda ne samat hokemat taas kerran esille niin on varmaan ihan selvää minkä takia @Gyllis1 kommentoi viestejäsi kuten hän teki. Tietenkin olisi hienoa jos aina voisimme olla hienovaraisempia ja kohteliaampia toisiamme kohtaan.

F-35 on jotain sellaista mitä kukaan ei ole koskaan aikaisemmin tuonut markkinoille ja tähän hyvin laajaan kokonaisuuteen kuuluu tuo ALIS, kuten myös se että kehitystyö kestää kauemmin kuin hyvin vaatimattomilla kilpailevilla tuotteilla. Surkuhupaisana esimerkkinä Saabin muutamassa vuodessa FOCkiin koneet.

Tästä laajasta kokonaisuudesta (F-35) voisi käyttää vertausta vaikka Googlen karttapalveluun ja miksi se toimii palvelimelta eikä suorana asennuksena päätelaitteessa, tarjoten näin huomattavasti laajemman palvelukokonaisuuden kuin mikään kilpailijoista. Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.
 
@inscout asiat joita toit nyt esillä on käsitelty tässäkin ketjussa about 470 sivun verran ja silti halusit tuoda ne samat hokemat taas kerran esille niin on varmaan ihan selvää minkä takia @Gyllis1 kommentoi viestejäsi kuten hän teki. Tietenkin olisi hienoa jos aina voisimme olla hienovaraisempia ja kohteliaampia toisiamme kohtaan.
Tämä. Päiväni murmelina -elokuvan keskustelufoorumiversio.
 
@inscout asiat joita toit nyt esillä on käsitelty tässäkin ketjussa about 470 sivun verran ja silti halusit tuoda ne samat hokemat taas kerran esille niin on varmaan ihan selvää minkä takia @Gyllis1 kommentoi viestejäsi kuten hän teki. Tietenkin olisi hienoa jos aina voisimme olla hienovaraisempia ja kohteliaampia toisiamme kohtaan.

F-35 on jotain sellaista mitä kukaan ei ole koskaan aikaisemmin tuonut markkinoille ja tähän hyvin laajaan kokonaisuuteen kuuluu tuo ALIS, kuten myös se että kehitystyö kestää kauemmin kuin hyvin vaatimattomilla kilpailevilla tuotteilla. Surkuhupaisana esimerkkinä Saabin muutamassa vuodessa FOCkiin koneet.

Tästä laajasta kokonaisuudesta (F-35) voisi käyttää vertausta vaikka Googlen karttapalveluun ja miksi se toimii palvelimelta eikä suorana asennuksena päätelaitteessa, tarjoten näin huomattavasti laajemman palvelukokonaisuuden kuin mikään kilpailijoista. Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.

@peelo ja @Gyllis1

Sittenhän kysymys on helppo jos siihen on vastattu lukuisia kertoja. Auttakaa tyhmää ja yksinkertaista.

Eli siis edelleen. Miksi F-35 koneen pitää olla yhteydessä ALIS-palvelimeen voidakseen toimia? Gylliksen vastaus "30 päivän aikana ei tarvitse olla yhteydessä" ei vastaa kysymykseen millään tavalla. Minä en tunne ensimmäistäkään järjestelmää, joka lähtökohtaisesti on suunniteltu autonomiseen toimintaan haastavassa ympäristössä mutta on vaarassa lopettaa toimintansa ilman säännöllistä yhteyttä mainframeen. Jos katsotte linkkejäni (mitä siis ette tehneet) niin huomaisitte että tämä aihe kiinnostaa muitakin kuin tämän palstan kirjoittajia.
 
"I don't need ALIS to put fuel in the plane and fly it, [I can] take a part and replace it if I have the spares there," Pawlikowski said. "But somewhere along the line I've got to tell ALIS that I did it so that the supply chain will now know that that part has got to be replaced."

t.

En kyllä minäkään ymmärtänyt miksi sen pitää olla kiinni verkossa.

Eli mitä tapahtuu kun ylitetään tuo piste?
Eihän kone siihen sammu vaikka huoltoketju ei tiedä mitä on vaihdettu. Olettaen tietysti että kone on muuten kunnossa.

Liittyisikö tähän?

"Lockheed Martin could set a time or flight hour limit on how long a country would be able to operate free of ALIS before needing to reconnect or seek some sort of extension from the company.
Lockheed Martin has been steadfastly opposed to any plan that might de-link ALIS from the Joint Strike Fighter, which could allow F-35 operators to hire other defense contractors to provide various services during the type's lifecycle"

http://www.thedrive.com/the-war-zon...stop-jets-computer-from-sharing-their-secrets
 
Ja itse epäilen asian olevan kiinni juurikin tuon @Passi postaaman linkin ajatuksen takana. Apple esimerkiksi on ohjelmoinut iOS:iin osia, jotka tunnistavat ei-OEM osat. Olen itse törmännyt laturien ja akkujen osalta tähän koodiin. Järjestelmä tunnistaa tarvikelaturin ja estää sen toiminnan vaikka jännitteen toleranssin puolelta ongelmaa ei olisi. Tämä johtaa siihen, että sinänsä toimiva vehje sammuu jos et käytä OEM-osia. Viihde-elektroniikassa tämä on ikävä ominaisuus. Sotatarvikkeessa se voi maksaa verta.

Ja juuri tähän tarvitaan nettiyhteyttä. Valvomaan osien vaihtoa/huoltoa. Ja jos tietoa ei tule, järjestelmä sulkee itsensä "vikamoodiin". Tätä samaa kikkaa yritetään autoteollisuudessa koko ajan mutta turvavaatimukset ja lainsäädäntö rajoittavat sitä. Sotatarvikkeissa ei tällaisia rajoitteita ole.

Muitakin syitä toki voi olla. Minä vain en ole niistä tietoinen.
 
...
Ja juuri tähän tarvitaan nettiyhteyttä. Valvomaan osien vaihtoa/huoltoa. Ja jos tietoa ei tule, järjestelmä sulkee itsensä "vikamoodiin". Tätä samaa kikkaa yritetään autoteollisuudessa koko ajan mutta turvavaatimukset ja lainsäädäntö rajoittavat sitä. Sotatarvikkeissa ei tällaisia rajoitteita ole.

Muitakin syitä toki voi olla. Minä vain en ole niistä tietoinen.

Väitätkö siis että tämä on yksi syy ja voi olla muitakin syitä? Vai veditkö tämän ajatuksen vaan hatusta? Kirjoitat nimittäin siihen tyyliin että siitä saa käsityksen että tiedät tämän.

Edit: Jaaha, ok, et tainnutkaan viitata tähän.
 
Mitä ihmettä? 16 desibeliä on pienempi ääni kuin mitä syntyy kellon tikityksestä tai kuiskauksesta, se on samaa luokkaa kuin lehtien havina puussa.
Desibelit on logaritminen asteikko. Esim meluntasossa jokainen kymmenen desibelin (1 belin) nousu tarkoittaa äänen energian kymmenkertaistumista.
 
Viimeksi muokattu:
64.

Suomi valmistautuu tekemään vuonna 2021 arviolta 7–10 miljardin euron päätöksen, kun vanha Hornet-kalusto vaihdetaan uusiin monitoimihävittäjiin. Yhteensä Suomi tilaa 64 hävittäjää.

CBO laskee raportissa, että F-35A-hävittäjä on Yhdysvaltain konehankintojen kalleimpia osia. Sen lisäksi myös KC-46-tankkerikone, B-21-pommikone ja C-130J-kuljetuskone kuuluvat hinnaltaan arvokkaimpiin hankintoihin.

”F-35A on kaikkein kallein ohjelma aina 2020-luvun lopulle”, CBO ennustaa raportissa.

USA:n ilmavoimien nykyisestä hävittäjäkalustosta 85 prosenttia on 1970-luvulla suunniteltuja konetyyppejä. Loput 15 prosenttia ovat uudempia F-22- ja F35-malleja.

Taulukon perusteella A-10-, F-15E-, F-16C/D ja F-35A-hävittäjien yksikköhinta on samaa suuruusluokkaa eli 94 miljoonaa dollaria kappaleelta.

CBO muistuttaa erikseen häiveominaisuuksien hinnasta, koska ne nostavat kustannuksia.

”B-2-pommikone sekä F22- ja F35A-hävittäjät ovat kokeneet kustannusnousuja, jotka ovat laskeneet niiden tuotantoa ja vähentäneet hankintoja”, CBO päättelee raportissa.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/267259-suomen-havittajakisa-usassa-haarukoidaan-nyt-f-35-koneen-hintalappua-kaikkein-kallein
 
Yleensä F-35 juttuja tulee sen jälkeen kun toimittajaryhmä on vieraillut Yhdysvalloissa Lockheed Martiniin kutsusta. Lännen Median Joonas Kuikka on myönteinen kirjoittaja. Jutut ovat maksumuurin takana. Ei niissä mitään ihmeellistä varmaankan ole, mutta suurelle yleisölle tärkeitä.
Ikävä kyllä
TS, Joonas Kuikka 25.11.18
IL, Juha Muurinen, 26.11.18

Mitä tähän Olli Herrallan artikkeliin Kauppalehdessä
tulee niin se on klassista ”valtavan kallis ohjelma” -tarinankerrontaa. Siinä ikään kuin pyöritellään Yhdysvaltain numeroilla” aika harhaanjohtavasti ja yritetään se kytkeä Suomen hävittäjähankinta. Kaikkein tärkeintä on huomata mitä artikkelista puuttui.
Jätettiin kokonaan kertomatta että tilauskirjat ovat pullollaan ja suuruuuden ekonomia laskee hintaa ja parantaa laatua.
Miten nyt Kauppalehden toimittajalle kävi tälläinen moka?
Kauppalehden toimittajakin on varmaan ollut Locheed Martinin reissulla, mutta taisi olla joku muu kuin Herrala?

Suomen hävittäjähankinta on aika paljon toisinto Norjan hankinnasta.
Molemmissa maissa ovat vastakkain F-35 ja Gripen E/F.
Norjan evaluaatio oli aikanaan hyvin yksiselitteinen. F-35 voitti joka ainoan asian mitä arvioitiin. Kaiken lisäksi norjalaiset arvioivat Gripenin kalliimmaksi kuin F-35:n ja että se ei täyttänyt edes Norjan asettamia vaatimuksia.

Virallisella taholla yritetään olla paljastamatta mikä on suosikki. Kuitenkin se on selvää että muut koneet (etenkin Gripen) toimivat jäniksinä, jotta mahdolliseen kauppaan saadaan haluamamme ehdot.

5. sukupolven kone on ennätyksellisessä massatuotannossa. 4. sukupolven Gripen E:stä on saatu vain kaksi prototyyppiä ilmaan.
Siivet, 12.12.18, Valmistustahti ylös, hinta alas

Norjan ja Suomen välinen syvenevä yhteistyö aseteollisuudessa on kuin tähdätty tulevaan hävittäjähankintaan!
Patria 13.12.18 Kongsberg ja Patria ostavat valtiollisen AIM Norwayn ja vastaavat sen Norjan ilmavoimille tekemästä lentokoneiden ja helikopterien huolto-, ja kunnossapito- ja päivitystyöstä.
TU. 13.12.18. AIM er Solgt til Kongsberg og Patria
Vi tar det viktig steg i det internasjonale forsvarsmarkedet
 
Back
Top