F-35 Lightning II

Mielenkiintoista, ensimmäinen kerta kun F-35 ei tullut valituksi silloin kun se on tarjolla. Luftwaffessa ollaan varmaan supertyytyväisiä...[/QUOTE]
Luftwaffen upseerit nyt:
c5c.gif
 
Mielenkiintoista, ensimmäinen kerta kun F-35 ei tullut valituksi silloin kun se on tarjolla. Luftwaffessa ollaan varmaan supertyytyväisiä...

Onhan tämä sangen mielenkiintoista. Pommikoneeksi haukutaan ja sitten kun on ensimmäisen kerran kisaamassa pommarihommiin niin karsiutuu jo lähdössä :unsure:
 
Onhan tämä sangen mielenkiintoista. Pommikoneeksi haukutaan ja sitten kun on ensimmäisen kerran kisaamassa pommarihommiin niin karsiutuu jo lähdössä :unsure:

Samaa olin tulossa postaamaan :D
Muistetaan siis jatkossa että F-35 myy parhaiten monitoimihävittäjänä, Eurofighter (lienee varma valinta?), sitten taas pesee sen monitoimikoneena.

Ehdotan että Suomi voisi ottaa mallia ja hankkia esim. 50 kpl F-35 putsaamaan taivasta ja 14 Eurofighteriä maataisteluhommiin :cool:

Mielenkiintoista, ensimmäinen kerta kun F-35 ei tullut valituksi silloin kun se on tarjolla. Luftwaffessa ollaan varmaan supertyytyväisiä...

Veikkaan että tyytyväisyys on samaa tasoa kuin Ruotsilla sen joutuessa ostamaan Gripeneitä Saabin tukemiseksi (puolet tietty koipussiin hapantumaan).
 
Kyllä minuakin vituttaisi jos joutuisin tyytymään poliittisista syistä 8000 sarjan Valtraan, kun olisin tarvinnut 8R John Deeren. Ainoa yhteinen niillä on Pohjoismaisen valmistajan kunnianhimoinen näkemys oman koneensa kuulumisesta 8 tuhatta sarjaan, samaa työtä niillä ei saa tehtyä.

Traktorivertaus on aina paikallaan kun puhutaan hävittäjistä :):cool:
 
Saksa pudottaa F-35:n pois ostoslistalta. Eurofighter ja F-18 jatkavat kilvassa.

Ranskalais-saksalainen FCAS ja Nuclear sharing kysymysmerkkeinä.

The German defence ministry has decided not to buy the F-35 stealth fighter as a replacement for the country’s ageing Tornado fleet, and is instead looking at acquiring either more Eurofighters from Airbus or the Boeing-made F-18.A final decision has yet to be made, defence officials said in Berlin on Thursday evening, but the ministry has now effectively narrowed down the choice from four planes to two. Aside from the Eurofighter, the F-35 and the F-18, Germany had initially also considered the F-15 as a possible Tornado replacement. Both the F-35, made by Lockheed Martin, and the F-15, also made by Boeing, have now dropped out of the race.

France, on the other hand, is understood to have argued strongly against a German acquisition of the F-35, which is widely seen as the most advanced of the four jets on offer and could have served German military needs for years to come. According to defence analysts, buying the older F-18 poses much less of a threat to Franco-German plans to build a super-modern next-generation “Future Combat Air System” after 2035.

It is still possible that the German defence ministry will decide to shun the F-18 and buy only the Eurofighter. That is the solution favoured by key members of parliament, especially those from the Social Democratic party, the junior partner in Angela Merkel’s coalition government. But such a move would raise immediate questions over Germany’s ability to participate in Nato’s “nuclear-sharing” arrangement, whereby US nuclear weapons are kept on European bases, ready for deployment by European planes. In the case of Germany, that task is currently performed by Tornado planes, which means any replacement needs to be technically capable as well as certified by the US to carry American nuclear warheads.Some analysts doubt the Eurofighter could win that certification before the 85-strong Tornado fleet is phased out, a process that is expected to start in 2025. In the case of the F-18, there are no such doubts.

https://www.ft.com/content/cb0f12dc-2599-11e9-b329-c7e6ceb5ffdf?desktop=true&segmentId=7c8f09b9-9b61-4fbb-9430-9208a9e233c8#myft:notification:daily-email:content
 
Jos F-35 tiputetaan pois, niin tuskinpa Superötökkääkään valitaan. Eiköhän tää peli mennyt jo Taifuunille

Tuolta se kyllä näyttää näin maallikolle, mutta foliohattuni antoi sellaisen ajatuksen, että tämä voi olla jenkeiltä erittäin ovela liike.

Salaliittoteoria menee näin:
- Hävittäjäkaupat ovat aina myös politiikkaa. Boeing on Trumpin hallinnolle tärkeä firma ja tarvitsee apua SuperHornetin myyntiin. Pitkälti siksi, että F-35 on muutenkin kulkenut voittokulkua ja jenkeille on järkevää, että hävittäjävalmistajia on enemmän kuin yksi markkinoilla.
- Boeingille lupaavimmat kauppakumppanit Euroopassa olisivat Suomi ja Sveitsi edellisten Hornettien myötä muodostuneen vahvan suhteen takia. Espanja todennäköisesti menee F-35:n ja/tai Eurofighterin pirtaan, koska STOVL/laivasto ja paikallinen teollisuus.
- Suomi on kallellaan F-35:een, mutta Trumpin hallintopa myisikin paljon mielummin Superhornetteja. Superhornet on kisassa kakkospaikalla jenkkisuhteen ja historian takia, mutta Gripen ja Eurofighter hengittävät niskaan ja Eurofighter voisi Saksan kaupan myötä jopa uhata Superhornettia. Sveitsissä taas Rafale ja Gripen ovat vahvoilla ja Eurofighterillakin on jotain mahdollisuuksia. Myös siellä tarvitaan raskasta tukea, että SuperHornet voitaisiin valita.
- Niinpä ameroikoissa katsotaan, että paras tuki SuperHornetille Suomen HX-kisassa ja Sveitsissä olisi se, jos näiden maiden selvästi tärkein kauppakumppani ja muutenkin kaveri Euroopassa eli Saksa päätyisi ostamaan Superhornetteja. Saksa ei kuitenkaan halua SuperHornettien kokoonapanoa ja huoltoa, vaan olisi erittäin tyytyväinen, jos koneet kokoaisi ja huoltaisi joku muu. Esimerkiksi luotettava ja tottelevainen kesämökkimaa pohjoisesta.
- Amerikkalaiset tarjoavat Saksalle SuperHornetteja, jotka voitaisiin mahdollisesti koota/huoltaa Tikkakoskella ja eväävät ydinaseintegraation Eurofighterilta, lähes pakottaen Saksan ostamaan jonkin verran Superhornetteja.
- Tämä vahvistaa SuperHornetin asemaa HX-kisassa merkittävästi. Suomen EU-kaveri ostaa samoja koneita suunnilleen samalla aikataululla ja Suomelle paketti muodostuu taloudellisestikin kiinnostavaksi, kun kokoonpano ja huolto tuovat töitä myös Suomen ulkopuolelta. Samoiten hankintojen koordinointi Saksan kanssa saa EU:ssa vahvan poliittisen tuen ja Kataisen investointirahahanat ovat höllällä.

Tämä siis täysin foliohattukamaa, mutta tulipahan nyt mieleen.
 
SuperHornet valittaisiin vaan sen vuoksi, että B-61 ydinpommi on integroitu siihen valmiiksi eikä integrointia Typhooniin tarvitsisi tehdä, sitä hankittaisiin aika pieni määrä.

Ei taida olla integroitu, vaikka luulisi että SH:iin integrointi onnistuisi helpommalla ja halvemmalla. Growler varmaan houkuttaa myös, EW-koneita olisi myös korvattava.
 
Growler on ainoa selitys ajatukselle harkita F-18:aa. Todennäköisempi on puliveivaus, jolla pönkitetään kotimaisia työpaikkoja ja Ranska-yhteistyötä. Näyttäisihän se hölmöltä jos suoraostoa yrittäisivät. Kaatuisi helposti kuin Kanadassa.
 
SuperHornet valittaisiin vaan sen vuoksi, että B-61 ydinpommi on integroitu siihen valmiiksi eikä integrointia Typhooniin tarvitsisi tehdä, sitä hankittaisiin aika pieni määrä.
Ei taida olla integroitu, vaikka luulisi että SH:iin integrointi onnistuisi helpommalla ja halvemmalla. Growler varmaan houkuttaa myös, EW-koneita olisi myös korvattava.
Turun sanomat tietää kertoa seuraavaa:

https://www.ts.fi/uutiset/maailma/4...litseekin+90+Eurofighteria+tai+Super+Hornetia
Yhtenä valintaperusteena on kerrottu, ettei F-35 pysty kantamaan ydinaseita, kuten korvattava Tornado-hävittäjä.

Ydinaseiden kantokykyä vaatii Nato-puolustusliitto. Saksa pyytääkin Yhdysvaltojen Super Hornetin valmistajalta Boeingilta suunnitelmaa, kuinka ydinaseiden lisääminen asevalikoimaan onnistuisi. Yhdysvaltain hallituksen pitäisi myös valtuuttaa Super Hornet ydinasekelpoiseksi, mikä voi viedä aikaa.

Eurofighteria on tällä vuosikymmenellä muunnettu monitoimihävittäjäksi, mutta se ei ainakaan vielä sovellu ydinaseiden laukaisuun.
 
Tuolta se kyllä näyttää näin maallikolle, mutta foliohattuni antoi sellaisen ajatuksen, että tämä voi olla jenkeiltä erittäin ovela liike.

Salaliittoteoria menee näin:
- Hävittäjäkaupat ovat aina myös politiikkaa. Boeing on Trumpin hallinnolle tärkeä firma ja tarvitsee apua SuperHornetin myyntiin. Pitkälti siksi, että F-35 on muutenkin kulkenut voittokulkua ja jenkeille on järkevää, että hävittäjävalmistajia on enemmän kuin yksi markkinoilla.
- Boeingille lupaavimmat kauppakumppanit Euroopassa olisivat Suomi ja Sveitsi edellisten Hornettien myötä muodostuneen vahvan suhteen takia. Espanja todennäköisesti menee F-35:n ja/tai Eurofighterin pirtaan, koska STOVL/laivasto ja paikallinen teollisuus.
- Suomi on kallellaan F-35:een, mutta Trumpin hallintopa myisikin paljon mielummin Superhornetteja. Superhornet on kisassa kakkospaikalla jenkkisuhteen ja historian takia, mutta Gripen ja Eurofighter hengittävät niskaan ja Eurofighter voisi Saksan kaupan myötä jopa uhata Superhornettia. Sveitsissä taas Rafale ja Gripen ovat vahvoilla ja Eurofighterillakin on jotain mahdollisuuksia. Myös siellä tarvitaan raskasta tukea, että SuperHornet voitaisiin valita.
- Niinpä ameroikoissa katsotaan, että paras tuki SuperHornetille Suomen HX-kisassa ja Sveitsissä olisi se, jos näiden maiden selvästi tärkein kauppakumppani ja muutenkin kaveri Euroopassa eli Saksa päätyisi ostamaan Superhornetteja. Saksa ei kuitenkaan halua SuperHornettien kokoonapanoa ja huoltoa, vaan olisi erittäin tyytyväinen, jos koneet kokoaisi ja huoltaisi joku muu. Esimerkiksi luotettava ja tottelevainen kesämökkimaa pohjoisesta.
- Amerikkalaiset tarjoavat Saksalle SuperHornetteja, jotka voitaisiin mahdollisesti koota/huoltaa Tikkakoskella ja eväävät ydinaseintegraation Eurofighterilta, lähes pakottaen Saksan ostamaan jonkin verran Superhornetteja.
- Tämä vahvistaa SuperHornetin asemaa HX-kisassa merkittävästi. Suomen EU-kaveri ostaa samoja koneita suunnilleen samalla aikataululla ja Suomelle paketti muodostuu taloudellisestikin kiinnostavaksi, kun kokoonpano ja huolto tuovat töitä myös Suomen ulkopuolelta. Samoiten hankintojen koordinointi Saksan kanssa saa EU:ssa vahvan poliittisen tuen ja Kataisen investointirahahanat ovat höllällä.

Tämä siis täysin foliohattukamaa, mutta tulipahan nyt mieleen.

Eiköhän edullisin paikka koota koneet ole kuitenkin Yhdysvalloissa Boeingin tehtailla? Kokoonpano paikallisesti tulee tavanomaisesti aina kalliimmaksi. Ydinpommikoneen raskaan huollon ulkoistaminen pieneen reunavaltioon olisi myös varsin ihmeellistä, vaikkakin ehkä aavistuksen kokoonpanoa realistisempaa.

Käsittääkseni Saksalle on myös tarjottu sellaista konetyyppiä kuin F-15GA. Mikäli Trumpin hallinto ei pyöri kuin tuuliviiri, niin siellä ei juonita Suomi-Saksa-liittoa vol 2. Suomelle kun F-15 ei ole tarjolla.
 
Ensimmäistä kertaa minä tuollaisesta vaihtoehdosta kuulen! :oops: Onko lähdettä?


http://canadianpower.shoutwiki.com/wiki/McDonnell-Douglas_F-15E_Strike_Eagle

Boeing offered 90 F-15GA (German Advanced) fighters to Germany as Tornado IDS and ECR replacement.[165]

https://wikivividly.com/wiki/F-15E_Strike_Eagle
 
Wikin lähde on vuodelta 2017, en menisi tuon perusteella vetämään suuria johtopäätöksiä. Fiktiivisiä F-15:n variantteja tuntuu syntyvän pari vuodessa.

F-15 on ollut vaihtoehtona viime vuonnakin. Mitä kirjainrykelmää se sitten lopulta mukanaan kantaa, se on toinen asia, mutta ei liene kauhean olennaista.

Airbus and the U.S. government submitted data this spring about the four fighter jet models under consideration - the Eurofighter, Lockheed’s F-35, and the Boeing F/A-18E/F or F-15E.

https://www.reuters.com/article/us-...-quicker-fighter-jet-deliveries-idUSKCN1LR24V
 
Back
Top