F-35 Lightning II

Toiset on mestareita hienosäätölekan käytössä. Toisaalta koko kone, kuin myös bis, oli aika lailla lekalla säädetyn näköinen.

Totta näin. Mutta Mig 21 oli aikanaan kova kone ihan ilmataistelussakin. Ulkonäkö ei ole aina kaikki kaikessa.

Mikä on hyvä asia F-35:n kannalta. Se ulkonäkö... Byörk...:sick:.
 
Totta näin. Mutta Mig 21 oli aikanaan kova kone ihan ilmataistelussakin. Ulkonäkö ei ole aina kaikki kaikessa.

Mikä on hyvä asia F-35:n kannalta. Se ulkonäkö... Byörk...:sick:.
Tokikin. F oli sitäpaitsi ihan sulavalinjaisen näköinenkin. Ajattelen tahollani, että F-35 muistuttaa jotain varpuslintua, maha täynnä...
 
Toiset on mestareita hienosäätölekan käytössä. Toisaalta koko kone, kuin myös bis, oli aika lailla lekalla säädetyn näköinen.
Voi niitä aikoja kun lapsuudessa oli normaali näky nähdä Bissejä Turun ilmatilassa timantti muodostelmassa. Nykyään näkee pelkästään sairaanhoitopiirin kopteria.
 
Tokikin. F oli sitäpaitsi ihan sulavalinjaisen näköinenkin. Ajattelen tahollani, että F-35 muistuttaa jotain varpuslintua, maha täynnä...
Pari stydiä ehdotelmaa jäniskevennyksenä perjantai-illan ratoksi:
F-35 Black-throated Sparrow (aavikkosirkku) -> Black Sparrow (iskevämpi nimitys ja huom. rimmaa Jack Sparrowin kanssa)
F-35 Starling (kottarainen)
F-35 Black Sparrowhawk (mustakanahaukka)

Ja sen pantterin voi pistää, no, vaikka sinne karkkipussiin. Linnut lentävät.
 
Pari stydiä ehdotelmaa jäniskevennyksenä perjantai-illan ratoksi:
F-35 Black-throated Sparrow (aavikkosirkku) -> Black Sparrow (iskevämpi nimitys ja huom. rimmaa Jack Sparrowin kanssa)
F-35 Starling (kottarainen)
F-35 Black Sparrowhawk (mustakanahaukka)

Ja sen pantterin voi pistää, no, vaikka sinne karkkipussiin. Linnut lentävät.

Musta Pantteri sopisi hyvin Leopardin korvaajaksi.

28607
 
Tokikin. F oli sitäpaitsi ihan sulavalinjaisen näköinenkin. Ajattelen tahollani, että F-35 muistuttaa jotain varpuslintua, maha täynnä...

Totta noinkin. Mutta itselleni kauneus koneissa syttyi kahdesta sivuvakaajasta. Ah! Kauneuden kukkanen nykyaikaisissa (+-50v) koneissa on omasta mielestäni F-14. Symmetriaa ja voiman tuntua! Myös varhaisemman mallin F-15 pääsi melkein samalle tasolle (E-malli on venytetty lätty). SU-35 on myös kaunis silmääni.

Ja jos on kone, mihin voidaan kirjoittaa nokkaan "kuolema", se on A-10.
 
Ja sen pantterin voi pistää, no, vaikka sinne karkkipussiin. Linnut lentävät.

Pantteri on siinäkin mielessä väärin, että kissaeläinten mukaan nimetyt koneet kuuluvat perinteisesti Grummanille.

Totta noinkin. Mutta itselleni kauneus koneissa syttyi kahdesta sivuvakaajasta. Ah! Kauneuden kukkanen nykyaikaisissa (+-50v) koneissa on omasta mielestäni F-14. Symmetriaa ja voiman tuntua!

Tämähän on aivan selvä asia. Top Gunin ensimmäiset neljä minuuttia kuvaavat hienosti sotilasilmailun huipentumaa, F-14, A-6 ja A-7.

 
Totta noinkin. Mutta itselleni kauneus koneissa syttyi kahdesta sivuvakaajasta. Ah! Kauneuden kukkanen nykyaikaisissa (+-50v) koneissa on omasta mielestäni F-14. Symmetriaa ja voiman tuntua! Myös varhaisemman mallin F-15 pääsi melkein samalle tasolle (E-malli on venytetty lätty). SU-35 on myös kaunis silmääni.

Ja jos on kone, mihin voidaan kirjoittaa nokkaan "kuolema", se on A-10.
A10 on todella "sitä jotain".
Joskus olen kuullut legedaarista brrrrrrrrrrrt sarjaa, kun pilotti hioivat maastomöyhennystaktiikkaansa 4 koneen rimpsulla. Jälkeä kun käytin katsomassa maastossa, niin selkeästi näkyi harjoituksen pointit, eli tulen avaamisen vaikutusetäisyys. Normaali "parhaan" hajonnan tulietäisyys on n. 1.2 km ja hajonta on silloin karkeasti ottaen 12 metriä. (GAU-8 tyypillinen ammunnan hajonta n. 5 mil,80%) . Tätä lyhemmillä tulietäisyyksillä GAU-8 "kaivoi ojaa", noin 2ft syvää, ja sitten jos avasi hanan merkittävästi kauempaa (n.3.6 km) eli suositellun maksimin tietämillä, niin sitä kranua tuli joka paikkaan, mutta tasaisesti. Hajonnan tasaisuus yllätti minut, jos pitäisi valita joku ase CAS toimintakoneeseen, niin ihan ehdoton olisi GAU-8 tai sen variantit. Harva asejärjestelmä kykenee puskemaan luotettavasti ja tarkasti sen 4200 round/min.
Rekyyli tässä setissä on muuten todella merkittävä. Vaikka strafing runiin lähdetään tehot päällä tulipurskeen aikana rekyyli hidastaa syöksynopeutta n. 6 kts/h ja voi jopa sammuttaa mopoista liekin palokaasuillaan. A-10.ssä on tätä liekin sammumista vastaan nykyään automaattinen suojajärjestelmä turbiinin esikammioissa.
Pitää yrittää joskus päästä seuraajaan kun ovat kovapanosharkoissa. Noviisit käyvät "siipiveikolla" ekasyöksyt varsinaisen rynnäkköyksikön siivellä, että saavat tuntumaa oikeaan kulmaan ja hajonnan passaamiseen, yms. Olisi upeaa päästä.
 
A10 on todella "sitä jotain".
Joskus olen kuullut legedaarista brrrrrrrrrrrt sarjaa, kun pilotti hioivat maastomöyhennystaktiikkaansa 4 koneen rimpsulla. Jälkeä kun käytin katsomassa maastossa, niin selkeästi näkyi harjoituksen pointit, eli tulen avaamisen vaikutusetäisyys. Normaali "parhaan" hajonnan tulietäisyys on n. 1.2 km ja hajonta on silloin karkeasti ottaen 12 metriä. (GAU-8 tyypillinen ammunnan hajonta n. 5 mil,80%) . Tätä lyhemmillä tulietäisyyksillä GAU-8 "kaivoi ojaa", noin 2ft syvää, ja sitten jos avasi hanan merkittävästi kauempaa (n.3.6 km) eli suositellun maksimin tietämillä, niin sitä kranua tuli joka paikkaan, mutta tasaisesti. Hajonnan tasaisuus yllätti minut, jos pitäisi valita joku ase CAS toimintakoneeseen, niin ihan ehdoton olisi GAU-8 tai sen variantit. Harva asejärjestelmä kykenee puskemaan luotettavasti ja tarkasti sen 4200 round/min.
Rekyyli tässä setissä on muuten todella merkittävä. Vaikka strafing runiin lähdetään tehot päällä tulipurskeen aikana rekyyli hidastaa syöksynopeutta n. 6 kts/h ja voi jopa sammuttaa mopoista liekin palokaasuillaan. A-10.ssä on tätä liekin sammumista vastaan nykyään automaattinen suojajärjestelmä turbiinin esikammioissa.
Pitää yrittää joskus päästä seuraajaan kun ovat kovapanosharkoissa. Noviisit käyvät "siipiveikolla" ekasyöksyt varsinaisen rynnäkköyksikön siivellä, että saavat tuntumaa oikeaan kulmaan ja hajonnan passaamiseen, yms. Olisi upeaa päästä.

No hitto! On varmasti ollut kokemus! Tänne muistaakseni joku postasi aiemmin testituloksia tankkeihin ammutuista testeistä missä pohdittiin hajontaa ja vaikutusta.

Olisi kyllä tavallaan hienoa nähdä ja kuulla livenä! Mutta en taida Afgoihin lähteä tällä iällä vain tuota kuullakseni:)!
 
Pantteri on siinäkin mielessä väärin, että kissaeläinten mukaan nimetyt koneet kuuluvat perinteisesti Grummanille.



Tämähän on aivan selvä asia. Top Gunin ensimmäiset neljä minuuttia kuvaavat hienosti sotilasilmailun huipentumaa, F-14, A-6 ja A-7.


Vaikka ottaa kaiken jenkkihäpän huomioon ja halveksuu sitä vaikka kuinka, Top Gun-elokuvan alku on mielestäni kaikkien aikojen top-3 paras elokuvan aloitus!!
 
No hitto! On varmasti ollut kokemus! Tänne muistaakseni joku postasi aiemmin testituloksia tankkeihin ammutuista testeistä missä pohdittiin hajontaa ja vaikutusta.

Olisi kyllä tavallaan hienoa nähdä ja kuulla livenä! Mutta en taida Afgoihin lähteä tällä iällä vain tuota kuullakseni:)!
Juu, ei kannata lähteä a-maahan pelkästään tuon vuoksi, voi palata lyijymanttelissa kotiin.
Joo, ampui heput (myös kivoja mimmejäkin pilotteina) tankkeien raatoja, sitä ei pääse katsomaan lähempää harjoitusten aikana, mutta videolla näkyi, kun sarja osuu nappiin. Jos on vaunussa mitä tahansa ulkopuolelle ripustettu härpäkettä, niin niillä ei tee mitään osuneen runin jälkeen. Käsittämätön on se sarjan voima ja jälki mitä jättää ap-kutit teräspintaan.
Sitten oli mielenkiintoista kuvaa ja filmiä, kun oli venäläisiä miehistönkuljetusvaunuja joita jollain kaukojutulla ohjattiin ja siihen tekivät runeja, ap.llä meni koko sarja sisään vaunuun. Se pullistui kuin pallokala siitä sarjasta. Tai ainakin näytti siltä. Jälkikäteen valokuvia siitä, niin kaikki läpi katosta ja etuyläpellistä. Osa meni myös lattiasta läpi. Vakuuttavan näköinen esitys.
 
Vaikka ottaa kaiken jenkkihäpän huomioon ja halveksuu sitä vaikka kuinka, Top Gun-elokuvan alku on mielestäni kaikkien aikojen top-3 paras elokuvan aloitus!!
Edelleen kova kuva vaikka on vanhasta maailmasta. Nykyään tulee vaan tietokoneanimoitua toimintasotkua lähikuvineen ja liikaa hidastusta realistisuuden unohtuessa. Ja elokuvamusiikki!!! Se on ihan sitä itseään. Harold Faltermeuer osasi tehdä musaa ja Steve Stevens kitarassa....aah! Kyllä stondis nousee:love:
 
F-35: What The Pilots Say
Firsthand accounts of flying the world’s most advanced fighter.

Billie Flynn | Experimental test pilot, Lockheed Martin
For four years, all people could talk about was how we’d lost a dogfight against a 40-year-old F-16. Paris was the first time we showed what the airplane could do.

Lieutenant Colonel David “Chip” Berke | USMC (ret.)
If you were to write down all the ways in which you could measure an airplane—payload, fuel, ordnance, handling—and ask 100 pilots to rank which is the most important, I guarantee you that 100 out of 100 pilots would say “situational awareness.” By far. Not a single pilot in the world would say “turn radius.” Not one. Because the more you know, the more accurately you know it, the better able you are to make a decision.

Lieutenant JG Thorys Stensrud | U.S. Navy Strike Fighter Squadron 125
My first flight was July 2018. It was surreal. I don’t think it really hit me until after we landed—just how impressive the jet is and how big a step it is from a T-45 to the first gray, Navy jet.

Colonel Arthur “Turbo” Tomassetti | USMC (ret.)
And every time I took somebody out for a first flight, when we came back—I was usually at plane side when they were coming down the ladder—I was waiting for the minute when they lifted their visor to see the expression on their face. And in every case, that expression was a smile.

Major Valerie “Twitch” Wetzbarger | F-35 instructor pilot, USAF 56th Fighter Wing, Luke Air Force Base
That mission {SEAD} is very similar to the F-15E, but the information fusion, pilot interface, and physical capabilities in the F-35 take our efficiency across the formation and among partner nations to a whole new level.

Jon Beesley | Lockheed F-35 Chief Test Pilot, 2002–2011
The F-35 is as maneuverable as any other airplane, except perhaps the F-22. Russian airplanes are also very maneuverable, but if you dig into [the Russian demonstrations of maneuverability], what you’re seeing is the capabilities of airplanes flown by exceptional pilots. What we were building with the F-35 is an airplane that everybody can fly. That’s the critical part of it.

Squadron Leader Andy Edgell | Royal Air Force, F-35 Patuxent River Integrated Test Force
Lots of people want me to make the comparison between the Harrier and the F-35, but it is chalk and cheese.

Lieutenant Colonel Yosef Morris | USAF 4th Squadron Commander, 388th Fighter Wing, Hill Air Force Base
Reading the first sortie on the first day, I certainly felt overwhelmed with the amount of information. And the next sortie I flew, I could manage some of my sensors differently to give me just the information I needed for that particular mission. Figuring out how to declutter your display to match the scenario is one of the main skills we learn here that we can’t simulate in day-to-day training, because you don’t get to train with the rest of the Department of Defense on a daily basis.
https://www.airspacemag.com/military-aviation/f-35-faces-most-critical-test-180971734/
 
Lieutenant Colonel David “Chip” Berke | USMC (ret.) kertoo signature managementista:

Air-defense networks can also be limiting for stealth aircraft. The first thing you have to think about in the F-35 is managing your signature. In an F-18, you don’t even think about it because everybody sees you the minute you take off, so you don’t spend a lot of time trying to hide. Managing all the components of low observability is very challenging, and pilots have to think about it all the time. And they don’t do it well the first time. We all struggle with that initially. But you de-brief and analyze and start to build a database of the methods being used to detect you. You start to build a strategy that will keep others from finding you. Where do you want to put other people in the formation so you can maximize information sharing and sensor coverage and sensor footprints? It’s really no different, from a philosophical viewpoint, from what we’ve always done. We spend a lot of time trying to figure out what our weaknesses are: What do I need to fix as a pilot?

In an F-22 and F-35, one of the most enjoyable things is being virtually undetectable until it’s way, way, way too late for the threat. If you manage the signature really well, and you do it in a way that is integrated with the other platforms, most of the time the threat doesn’t know you’re there. And that’s why I have extreme faith that the machine is going to be the most dominant aircraft ever built.
 
F-35: What The Pilots Say
Firsthand accounts of flying the world’s most advanced fighter.


https://www.airspacemag.com/military-aviation/f-35-faces-most-critical-test-180971734/

Pilotit kehuvat aina kritiikittömästi omaa konettaan - olipa se Sopwith Camel, MiG-21 tai F-22. Kyse on rakennetusta optimismista jonka avulla pyritään optimoimaan työkalun käyttöpotentiaali. Muistelmissa voidaan sitten puhua totta. Niin, ja omasta näkökulmastani tämän hetken tietojen mukaan F-35 olisi paras kone Suomelle.
 
Minä puolestaan kehun tätä kuvaa kritiikittömästi. ;)
Katso liite: 28610
Kuvasta: tuossa näkyisi olevan koneita uudella ja vanhalla pinnoitteella? Koneessa 5163 näkyy jokin rasia pystysiivekkeen edessä. Tutkaheijastin?

Olisi mielenkiintoista tietää että kuinka paljon uloimmat siipiripustimet ja AIM-9X:t lisäävät koneen heijastetta. Ilmeisesti vain AIM-120 voidaan laukaista rungon sisältä tällä hetkellä ja paikkoja on vain 4 (optio 6:lle kylläkin).
 
Olisi mielenkiintoista tietää että kuinka paljon uloimmat siipiripustimet ja AIM-9X:t lisäävät koneen heijastetta. Ilmeisesti vain AIM-120 voidaan laukaista rungon sisältä tällä hetkellä ja paikkoja on vain 4 (optio 6:lle kylläkin).

Muistan jonkin pilotin lausumasta - siis sitaatti artikkelissa - että ulkoiset ripustimet on nekin mietitty tutkaheijasteen osalta ja lisäävät heijastetta vain vähän.

Saa nähdä koska ripustimet kehitetään kokonaan tiputettaviksi.
 
Back
Top