F-35 Lightning II

Koneiden kehittämiseen menee vuosikymmeniä, jos teknologisen etumatkan haluaa säilyttää, uutta on syytä kehittää koko ajan. Vastustajatkaan eivät istu peukut pyllyssä.
Ehkä minun pitäisi alkaa käyttämään enemmän hymiöitä.
 
Hyvät trollit on lomalla?

Anteeksi. En tajunnut, että näitä asioita ei saa kyseenalaistaa saati keskustella niistä. Sovitaan nyt sitten, että F-22 estää vihamielistä Kanadaa ja Meksikoa miehittämästä USA:aa ja on siksi erittäin tarpeellinen. Lähi-Idässähän noita ei käytetä. En viitsi jatkaa tästä ettei tule banneja.
 
Kysyn tätä nyt sitten ihan tosissani vailla parempaa tietoa. Eli mitä sitten tehdään kun molemmilla osapuolilla on samantasoiset häivekoneet, esim. nyt vaikka F-35 vastaan F-35 ? Lennellään vapaasti toisen alueella ja vilkutetaan jos sattumalta kohdataan? Häivekone ei käsittääkseni auta yhtään toisen häivekoneen havaitsemisessa.
 
Kysyn tätä nyt sitten ihan tosissani vailla parempaa tietoa. Eli mitä sitten tehdään kun molemmilla osapuolilla on samantasoiset häivekoneet, esim. nyt vaikka F-35 vastaan F-35 ? Lennellään vapaasti toisen alueella ja vilkutetaan jos sattumalta kohdataan? Häivekone ei käsittääkseni auta yhtään toisen häivekoneen havaitsemisessa.
Ei ne häivekoneet sentään näkymättömiä ole.
 
Anteeksi. En tajunnut, että näitä asioita ei saa kyseenalaistaa saati keskustella niistä. Sovitaan nyt sitten, että F-22 estää vihamielistä Kanadaa ja Meksikoa miehittämästä USA:aa ja on siksi erittäin tarpeellinen. Lähi-Idässähän noita ei käytetä. En viitsi jatkaa tästä ettei tule banneja.

Eikös tämäkin juttu sieltä lähi-idästä ole?

 
Jossain selitti F-22 -lentäjä, että hän voi huomaamatta hiippailla rosvon takapuskuriin ja jysäyttää kehnon alas pelkällä tykillä - pitäiskö uskoa?
Riippuu ehkä vastustajan koneista. Mutta ainakin vanhempien koneiden kanssa on onnistunut


Koneiden tutkat näkee perinteisesti eteenpäin?:unsure:

Eli kaikki riippuu awacs/maavalvonta. Ei siitä seurattavasta koneesta. Kyllä kakskakkosenkin taakse voi hiipiä vaikka jumbojetillä.. Ei se sitä ominvoimin näkisi.
 
Koneiden tutkat näkee perinteisesti eteenpäin?:unsure:

Eli kaikki riippuu awacs/maavalvonta. Ei siitä seurattavasta koneesta. Kyllä kakskakkosenkin taakse voi hiipiä vaikka jumbojetillä.. Ei se sitä ominvoimin näkisi.
Ja luulisin, että 10 kilsastakin kuuluu alas maankamaralle aikamoiset pärinät, että ainakin alhaalla osataan sanoa, että täällä lentelee joku. Mutta se ei auta, jos omiakin on taivaalla silloin.
 
Koneiden tutkat näkee perinteisesti eteenpäin?:unsure:

Eli kaikki riippuu awacs/maavalvonta. Ei siitä seurattavasta koneesta. Kyllä kakskakkosenkin taakse voi hiipiä vaikka jumbojetillä.. Ei se sitä ominvoimin näkisi.

Ainakin F-35:sta on sanottu että siinä pilotti pystyy näkemään myös ikään kuin koneen läpi. Joten ilmeisesti alhaalta (ehkä takaakin) lähestyvän koneen näkisi jos lentäjä hoksaisi välillä skannata koneensa ympäristöä muualtakin kuin etusektorista?
"The Distributed Aperture System is a network of six cameras around the aircraft that provide a 360-degree field of view to the pilot, giving him also the ability to see through the aircraft structure, thanks to the imagery projected onto the helmet’s visor. "
 
Ainakin F-35:sta on sanottu että siinä pilotti pystyy näkemään myös ikään kuin koneen läpi. Joten ilmeisesti alhaalta (ehkä takaakin) lähestyvän koneen näkisi jos lentäjä hoksaisi välillä skannata koneensa ympäristöä muualtakin kuin etusektorista?
Se ei ole oleellista, näkeekö pilotti alas taakse, jos kääntää päänsä sinne, vaan se tunnistaako taakse alas osoittavat kamerat ja sensorit sieltä lähestyvän maalin ja hälyttävät pilotin. Tuommoinen järjestelmä on tarjolla moneen koneeseen nykyään (alkaen israelilaisista matkustajakoneista), ohjelmistojen hienostuneisuudesta on vaihtelevia tietoja.
 
In other news,

Peter Degerfeldt on käynyt Norjan puolella vähän kuvaamassa:

Kylläpä F-35 osaa olla kaunis kone. Ei ehkä rakkautta ensisilmäyksellä, mutta kyllä siihenkin silmä tottuu. Eikä kuvaajallakaan näytä käsi vapisevan.
 
Ainakin F-35:sta on sanottu että siinä pilotti pystyy näkemään myös ikään kuin koneen läpi. Joten ilmeisesti alhaalta (ehkä takaakin) lähestyvän koneen näkisi jos lentäjä hoksaisi välillä skannata koneensa ympäristöä muualtakin kuin etusektorista?
"The Distributed Aperture System is a network of six cameras around the aircraft that provide a 360-degree field of view to the pilot, giving him also the ability to see through the aircraft structure, thanks to the imagery projected onto the helmet’s visor. "

Tuo on kuitenkin vain 360 asteen kamerajärjestelmä, ei 360 asteen tutkajärjestelmä.
 
Se ei ole oleellista, näkeekö pilotti alas taakse, jos kääntää päänsä sinne, vaan se tunnistaako taakse alas osoittavat kamerat ja sensorit sieltä lähestyvän maalin ja hälyttävät pilotin. Tuommoinen järjestelmä on tarjolla moneen koneeseen nykyään (alkaen israelilaisista matkustajakoneista), ohjelmistojen hienostuneisuudesta on vaihtelevia tietoja.

Jos tuo ominaisuus löytyy matkustajakoneistakin luulisi olevan vain ajan kysymys milloin automatiikka on myös F-35:ssa. Jonkun pitäisi kysyä tuosta asiasta sitten kun F-35:t ovat Suomessa testivuorossa.

Mutta kyllä mahdollisuudesta nähdä 360 astetta koneen ympärille on paljon hyötyä verrattuna 4gen koneisiin - vaikka sitä automaattista varoitinta ei vielä olisikaan. En tiedä onko.
 
Kylläpä F-35 osaa olla kaunis kone. Ei ehkä rakkautta ensisilmäyksellä, mutta kyllä siihenkin silmä tottuu. Eikä kuvaajallakaan näytä käsi vapisevan.

Onhan siihen silmä sen verran tottunut (paitsi takanäkymään) että muut HX-koneet näyttävät lähinnä antiikilta. No, Rafale ehkä jollakin tavalla näyttää modernilta.
 
Onhan siihen silmä sen verran tottunut (paitsi takanäkymään) että muut HX-koneet näyttävät lähinnä antiikilta. No, Rafale ehkä jollakin tavalla näyttää modernilta.
F-35 on ehdottomasti moderneimman näköinen, kyllä. Rafale on muodoiltaan hieno, mutta keulan tulisi olla isompi. Rafale näyttää liian 'takapainoiselta', jos näin voi sanoa.
 
 
Se ei ole oleellista, näkeekö pilotti alas taakse, jos kääntää päänsä sinne, vaan se tunnistaako taakse alas osoittavat kamerat ja sensorit sieltä lähestyvän maalin ja hälyttävät pilotin. Tuommoinen järjestelmä on tarjolla moneen koneeseen nykyään (alkaen israelilaisista matkustajakoneista), ohjelmistojen hienostuneisuudesta on vaihtelevia tietoja.
Mihinkä matkustajakoneissa käytettävään järjestelmään viittaat? Isoihin koneisiin asennettavat ohjustorjuntajärjestelmät, joita Israelkin on vamistanut, perustuvat UV-sensoreihin, jotka eivät taida olla edes kuvaa muodostavia. Tuollainen järjestelmä etsii rakettimioottorin UV-jälkeä, taakse hiipivästä lentokoneesta tuskin ymmärtää mitään.

F-35 DAS on sitten ihan eri systeemi.
 
Back
Top