F-35 Lightning II

Pratt & Whitney kehittää ja päivittää F35:n moottoria. Tavoitteena 5-7% pienempi polttoaineenkulutus ja 7-10% enemmän tehoa:
http://insidedefense.com/daily-news/pw-exec-final-demo-f135-fuel-burn-reduction-program-slated-2017
"The final demonstration for the Navy's Fuel Burn Reduction program on the Joint Strike Fighter engine is slated for the first half of calendar year 2017, according to a Pratt & Whitney executive."
"The goal of the program is fuel burn improvement on the motor at about 5 to 7 percent and 7 to 10 percent improvement on thrust. Kenyon said the technology can be retrofitted and one option is to perform the improvements once the engine comes in for its scheduled depot overhaul."
"Kenyon said one of the Navy's stipulations when it outlined the effort was the solution would have to work on all three Joint Strike Fighter variants."
"What we are doing now is maturing that technology another step," Kenyon said. "Rather than just pushing the temperature up, is improve the efficiency of the turbine through understanding and managing our cooling there a little bit better."
 
Viimeksi muokattu:
27 - 43 min on viihdyttävä Bogdanin Mythbusters-jakso. Aiemmin vähän tylsä, josta tarttui vain tieto ALIS 16 miljoonaa riviä koodia. 52 minsan kohdalla kerrotaan mikä on suurin riski IOC:lle, eli se paljon puhtuttu viivästyminen: LM:n ja PW:n ERPpien (LM:llä ainakin SAP) tietojen yhdistäminen, jotta molemmat saataisiin yhdessä ALISiin. Nyt PW:n moottorin data tulee erikseen. Sekä sellainen ALISin toimintolaajennus, jolla pidettäisiin kirjaa yksittäisten osien elinajasta. Eli vaikka osa siirrettäisiin koneesta toiseen siitä pysyisi seuranta kunnossa. Tärkeä koska F-35:lla globaali varaosavarasto.
Ihan hyvä huomio myös 6. sukupolven Joint-suunnittelijoille. Kertoi F-35 ohjelman aloitetun 70% yhteneväisyyden ajatuksesta. Tänään luku on 20% luokkaa. Eli helposti mennään ihan väärillä odotuksilla kimppaan tai sitten muutetaan liikaa omia toiveita alustavista.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/213960#.V2pVG6LsEpk

"A senior official in the Air Force noted that all classified communications systems used in the jets will be produced in Israel. The United States has even given a special exception allowing the IDF to use its own electronic warfare systems."

Israel asentaa oman uudemman ja kehittyneemmän EW:n.

http://www.jpost.com/Israel-News/Israel-to-install-its-own-cyber-defenses-on-F-35-jets-457438

"Kelman praised the jet across the board, saying it would significantly upgrade Israel's ability to defend itself, but added that he had been greatly disturbed by the issue of cyber defense for the stealth aircraft."

ALISin tietoturvan taso nostanut varmaan tukat pystyyn Israelissa.

"We are integrating Israeli defense companies to carry out some of the maintenance," he said. The US will still be responsible for basic maintenance functions, which it will carry out of an installation at the IAF's Nevatim airbase in southern Israel.

Eli USA:n palkkaamat alihankkijat huoltavat konetta Nevatimin tukikohdassa, näin Israelilla on "itsenäinen" huoltokyky.

http://www.defensenews.com/story/de...5-software-mountain-home-deployment/86191386/

"We cleared 88 of 88 sorties, and we were on time for 100 percent of those sorties for the large force exercises,”

Sortie määrä olisi ollut luonnollisesti vähän heikompi, jos kahta varakonetta ei olisi ollut saatavilla ja vaihtoa suoritettu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa yllä laittamassani videossa Bogdan kertoi, että hänen toimistonsa oli suorittanut 300 penetration testiä viime vuonna. Eli tietoturvaa ei ainakaan ole ihan laiminlyöty.
 
Israelin enismmäinen F-35 vastaanotetaan tänään Teksaissa. 33 konetta, 110 miljoonaa dollaria kappale. Hinnassa varmaan liitolaisalennusta?

Tällä hinnalla 60 konetta maksaisi siis 6,6 miljardia dollaria.

Today: Israel to receive first F-35 stealth jet from the US
The Israeli Air Force (IAF) will receive its first F-35 stealth jet from the US today. The official ceremony will take place in Texas, where the plane was manufactured. All 33 F-35 planes purchased by Israel are expected to be delivered by 2021.

Today (Wednesday), Israel will receive its first F-35 stealth jet from the US. According to the deal between the US and Israel, the IAF is expected to receive 33 stealth fighter jets.

The official ceremony will take place at Lockheed Martin Aeronautics’ headquarters in Texas. IAF representatives and Defense Minister Avigdor Lieberman will attend the ceremony. When the IAF receives the F-35 jet, it will become the first air force in the Middle East to possess the advanced fighter aircraft.

The Defense Ministry bought 33 fifth generation F-35 planes for about 110 million dollars per plane, according to Lockheed Martin Aeronautics. The stealth fighter jets are expected to be delivered to Israel by 2021.

http://www.jerusalemonline.com/news...ine&utm_campaign=MiddayNewsletter+-+Recurring
 
http://www.telegraph.co.uk/business...repair-kit-on-f-35-jets---even-though-it-was/

"However, US export regulations mean that when the complex electronic systems on the jets need repairs, they will have to go back to the US; RAF engineers will not be able to fully service the equipment, even though it was built by a British-owned company."

Miten homma mahtaa mennä Hornetien osalta? Onko meillä kyky huoltaa ja tarvittaessa myös korjata mikä tahansa vika koneen missä tahansa elektronisessa laitteessa a:sta ö:hön? Voisin kuvitella että tukea aina toisinaan tarvitaan. Missä laajuudessa sitä tarvitaan on tietysti ihan eri kysymys.
 
file.php
 
Israel-F-35-Adir-Debut-Profile-1.jpg
 
Miten homma mahtaa mennä Hornetien osalta? Onko meillä kyky huoltaa ja tarvittaessa myös korjata mikä tahansa vika koneen missä tahansa elektronisessa laitteessa a:sta ö:hön? Voisin kuvitella että tukea aina toisinaan tarvitaan. Missä laajuudessa sitä tarvitaan on tietysti ihan eri kysymys.

Julkisesti on sanottu, että Sveitsin/RUAG:n kanssa tehdään yhteistyötä komponenttikorjauksissa. Sanamuoto antaa myös ymmärtää, että molemmilla olisi sellaisia kykyjä, joita ei toisella ole. Eli ilmeisestikään ihan kaikkea ei pystytä korjaamaan. Tosin tuntuisi erikoiselta, jos omavaraista huoltoa suunniteltaessa Suomi ja Sveitsi olisivat priorisoineet kyvyt eri järjestykseen siten, että maat pystyvät täydentämään toistensa puutteita. Mutta ehkä minä nyt ylitulkitsen, ja kyse on esimerkiksi kapasiteetista. Jos Suomessa on huono päivä ja kahdesta koneesta on yhtä aikaa jokin osa rikki samalla kun Sveitsissä on vapaata kapasiteettia, niin yksi osa voidaan lähettää korjaukseen sinne. Ja vice versa. En tiedä.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/patria_ja_ruag_yhteistyosopimukseen_fa_18_hornetien_yllapidosta

Molemmat osapuolet huoltavat Hornetin komponentteja nykyisissä toimipisteissään. Mikäli Patrialla on Hornetin sellaisen laitteen huoltokykyä, jota RUAG:lla ei ole, voi RUAG tilata huoltotyön Patrialta ja päinvastoin.
 
27 - 43 min on viihdyttävä Bogdanin Mythbusters-jakso. Aiemmin vähän tylsä, josta tarttui vain tieto ALIS 16 miljoonaa riviä koodia. 52 minsan kohdalla kerrotaan mikä on suurin riski IOC:lle, eli se paljon puhtuttu viivästyminen: LM:n ja PW:n ERPpien (LM:llä ainakin SAP) tietojen yhdistäminen, jotta molemmat saataisiin yhdessä ALISiin. Nyt PW:n moottorin data tulee erikseen. Sekä sellainen ALISin toimintolaajennus, jolla pidettäisiin kirjaa yksittäisten osien elinajasta. Eli vaikka osa siirrettäisiin koneesta toiseen siitä pysyisi seuranta kunnossa. Tärkeä koska F-35:lla globaali varaosavarasto.

Miten minusta tuntuu, että ALIS on sotateollisuuden eResepti? :rolleyes:
 
Israeli Air Force chief wants 75 F-35s; potentially the B-model
http://alert5.com/2016/06/23/israeli-air-force-chief-wants-75-f-35s-including-the-b-model/

Israeli Air Force chief, Brig. Gen. Tal Kelman, says his service needs 75 Lockheed Martin F-35s. So far, Israel has committed to 33 F-35A jets and Minister of Defense, Avigdor Lieberman, has agreed to buy another 17 jets to raise the total number to 50 F-35As.

Kelman revealed that for the other 25 aircraft, his people are examining the F-35B as an option.

“The F-35B may be limited relatively to the A model regarding the amount of munitions it can carry, but has other advantages that may aid us in different scenarios,” Kelman was quoted as saying.
 
Kun samainen kirjoittaja kertoo f-35:n kiitoratapituuden vaatimukseksi ( nousu lastissa ) 3000m ja tällä perustein myös rankkaa ko koneen lähestulkoon ulos varteenotettavana vaihtoehtona niin minulla kyllä herää kysymys montako Armatankin argumenttia on hätäisesti pääteltynä. Toki olen lukenut vain nämä kaksi artikkelia mutta tämän perusteella syntyi varautunut suhtautuminen näihin "tietoihin".
 
Kun samainen kirjoittaja kertoo f-35:n kiitoratapituuden vaatimukseksi ( nousu lastissa ) 3000m ja tällä perustein myös rankkaa ko koneen lähestulkoon ulos varteenotettavana vaihtoehtona niin minulla kyllä herää kysymys montako Armatankin argumenttia on hätäisesti pääteltynä. Toki olen lukenut vain nämä kaksi artikkelia mutta tämän perusteella syntyi varautunut suhtautuminen näihin "tietoihin".

Eri kirjoittaja, vaikka blogi onkin sama.

Mutta tuo 3 000 metrin vaatimus on peräisin RAAF:ltä, joka pitää sitä pienimpänä turvallisena matkana uusien F-35-lentäjien koulutuksessa. Kokeneemmilla lentäjillä vaatimus tippuu RAAF:n mukaan noin 2 500 metriin, mutta se onkin sitten ehdoton minimi. Jälkipoltolla kone toki pystyy nousemaan lyhyemmältäkin kentältä, mutta nuo olivat RAAF:n vaatimukset.
 
Back
Top