F-35 Lightning II

Jopa 72 konetta olisi harkittavissa. Eli 3 x 24 koneen laivuetta.
Optimi olisi tämä mielestäni:
81 konetta kolmessa lennostossa yhteensä.

Jakautuu 27 koneen lentorykmenttiin per lennosto, missä taas on kolme yhdeksän koneen laivuetta, jotka koostuvat kolmesta kolmen koneen parvesta.

F-35 on kyvyiltään sen verran edennyt Hornetista, että kolme F-35:tä varmastikin päihittäisi kyvyissä neljän Hornetin parven, joka on nyt meillä parven organisaatio.
 
Optimi olisi tämä mielestäni:
81 konetta kolmessa lennostossa yhteensä.

Jakautuu 27 koneen lentorykmenttiin per lennosto, missä taas on kolme yhdeksän koneen laivuetta, jotka koostuvat kolmesta kolmen koneen parvesta.

F-35 on kyvyiltään sen verran edennyt Hornetista, että kolme F-35:tä varmastikin päihittäisi kyvyissä neljän Hornetin parven, joka on nyt meillä parven organisaatio.

3 koneen parvi on on taktisesti hankala, sillä jos joudutaan jakautumaan pareihin, niin yhdellä ei ole siipiveikkoa ja joudutaan pysymään parvikokoonpanossa. Siksi länsimaissa 4 koneen parvi, 8 koneen lentue ja 16-24 koneen laivue on havaittu päteväksi. Tosin osa käyttää myös 12 koneen laivuetta tms, mutta monesti erikoistarkoituksiin varatuilla koneilla.
 
Viimeksi muokattu:
 
Optimi olisi tämä mielestäni:
81 konetta kolmessa lennostossa yhteensä.

Jakautuu 27 koneen lentorykmenttiin per lennosto, missä taas on kolme yhdeksän koneen laivuetta, jotka koostuvat kolmesta kolmen koneen parvesta.

F-35 on kyvyiltään sen verran edennyt Hornetista, että kolme F-35:tä varmastikin päihittäisi kyvyissä neljän Hornetin parven, joka on nyt meillä parven organisaatio.
Oletko tosissasi vai ymmärsinkö väärin?
 
Neljä miljardia euroa 34 koneesta? Meidän HX-budjetilla (7-10 mrd. €) se olisi sitten 59-84 konetta. Nykyiseen konemäärään pääsisi 7,5 miljardilla eurolla. Jos luvut pysyvät tällaisessa tai muuttuvat halvemmaksi, tulee kaikilla muilla kilpailijoilla kova paikka eteen. Ei siinä vaiheessa Gripenin nuolijat (VL, SDP, Vihr, Keskusta) auta ku nuolla ylpeys ja hyväksyä F-35. Varsinkin jos 64 F-35:tä saataisiin tuohon seitsemän miljardin euros pintaan. Olisi vaikea enää perustella konemäärän leikkaustakaan.
Mitään perusteita ei tuolla hinnalla ole enää leikata konemäärästä.
Kuten jo pitkän aikaa sitten sanoin, mielestäni sotilastahojen olisi pitänyt pyrkiä alun alkaen puhumaan siitä 72 koneen tarpeesta, jota vähän väläyteltiin.
 
Mitään perusteita ei tuolla hinnalla ole enää leikata konemäärästä.
Kuten jo pitkän aikaa sitten sanoin, mielestäni sotilastahojen olisi pitänyt pyrkiä alun alkaen puhumaan siitä 72 koneen tarpeesta, jota vähän väläyteltiin.
Totta. Sitä on vaikea neuvotella lähtemällä liikkeelle 64 koneesta, jos lopullinen tavoite on 64 konetta. Ei jää yhtään liikkumavaraa ottaa takkiin. Jos 72 koneesta olisi lähdetty, olisi liikkumavaraa enemmän. Esim. tässä ketjussa taisi ollakin, että Hornetteja esitettiin hankittavaksi 9 D:tä ja 58 C:tä, ja lopullinen olikin sitten 7 D:tä ja 57 C:tä. Jos tämä trendi on toistuva, niin konemäärä saattaakin leikkaantua 60 koneeseen. 72 konetta hakiessa voisi olla mahdollisuudet tuohon 67-68 koneeseen, jos edellisen kierroksen esityksestä yleensäkin voisi johtaa johtopäätöksiä.
 
Jos nuo maat hankkisivat suhteutettuna populaationsa puolet siitä määrästä, jota Suomi on hakemassa eli 64, niin Belgialle tulisi sama määrä koneita ja Alankomaille 100 ja Tanskalle 32. Tästä näkee, mikä asenne ko. mailla on puolustusta kohtaan. Ei ihme, että Amerikassa ollaan tällaisiin maihin kyrpäännytty.

Belgia on herran kukkarossa eikä puolustus kiinnosta (toisin kuin 1919-1940 ja 1949-1989) mutta Tanskan ja Alankomaiden osalta kannattaa ottaa huomioon että molemmilla on vahvoja omien rajojen ulkopuolelle lähetettäviä maavoimia ja vahvat merivoimat jotka osaltaan ottavat osaa myös ilmapuolustukseen.
 
Esiselvitys Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaamisesta

Hornet-kalustoa voidaan käyttää monipuolisesti koko maan puolustamiseen, mutta hankitun hävittäjäkaluston lukumäärä (57 yksipaikkaista ja 7 kaksipaikkaista hävittäjää) ei pohjautunut operatiiviseen tarvemäärittelyyn, vaan Pariisin rauhansopimuksen keinotekoiseen rajoitukseen vuodelta 1947. Vuoden 1997 selonteon valmistelussa tarkasteltiin ilmavoimien hävittäjäkaluston lisähankintoja edellä mainitun rajoituksen korjaamiseksi, mutta Suomen taloudellisten edellytysten ei katsottu mahdollistavan taistelukoneiden lisähankintoja kyseisellä suunnittelukaudella. Hävittäjien lukumäärä on edelleen haasteellinen Suomen laajan alueen puolustamiseksi.

En löytäny mistään mainintaa että määrä olisi lukittu 64kpl. Jossain kun määrää on kysytty 64 on ollut mielestäni minimi.
 
Oleellisin tieto tässä 4 miljardin kaupassa lienee Le Soir lehden n. 76 miljoonaa euroa kappale, eli n. 86 miljoonaa dollaria kappale yksikköhinta. Joka on todennäköisesti ei-sitova kuten Tanskan tapauksessa, koska kyseistä hankintaerää ei ole vielä sovittu. Toinen on muistaa se, että myyntiluvassa ei ollut aseita ja en ole nähnyt niistä puhuttavan päivän uutisjutuissa, eli eivät näiden tietojen pohjalta kuulu 4 miljardin pakettiin.
 
Horneteissa aseet ja muut tilpehöörit olivat kaiketi vajaat 50% itse koneiden hinnasta. Tämä taas ei välttämättä tarkoita HX:n osalta yhtään mitään...
 
Katselin että toi vuoden 1997 lisähankinta olisi yhden uutisen mukaan ollut arvoltaan 17 miljardia markkaa. Eli käytännössä alkuperäisen Hornet-hankinnan verran. Aikamoinen määrä koneita se olisi ollut.

Linkkiä? Ainoa asia, johon liitän 17 miljardia markkaa, on arvio lopullisesta markkakustannuksesta valuuttakurssien ja indeksien muutosten jälkeen.

17.11.1999 Vääriä hintatietoja julkisuudessa Hornet-hankinnasta
Hornet-hankinnan hinnasta on viime päivinä keskusteltu julkisuudessa.

Hankinnan lähtöhintana näissä keskusteluissa on mainittu 9 miljardia markkaa. Tämä hintatieto on väärä. Eduskunta hyväksyi aikoinaan Hornet-hankintaan kaksi tilausvaltuutta, joista toinen oli 9 miljardia markkaa ja toinen 4,5 miljardia markkaa. Hankintaan myönnetty rahoituskehys on siis 13,5 miljardia markkaa eikä 9 miljardia.

Molempien tilausvaltuuksien perusteluissa on myös varauduttu valuuttakurssien ja indeksien muutoksista aiheutuvaan kustannusten nousuun. Julkisuudessa on arvioitu, että lähinnä kurssivaihtelusta johtuvaksi tämän päivän hintatasoksi noin 17 miljardia markkaa. Nykytietämyksen valossa mainittu summa pitää suunnilleen paikkansa. Lopullinen hankintahinta voidaan laskea vasta vuonna 2001, jolloin koko hankinta on maksettu.

https://www.defmin.fi/ajankohtaista...oja_julkisuudessa_hornet-hankinnasta.855.news

Lisähankintoja koskien hurjimmat huhut (unohtaen edustaja Laakso, taannoiset keskustelut @Rannari kanssa) koskivat ilmeisesti seitsemää konetta. Saatiinpahan tuohonkin lisävaloa.

Nykänen: Ei lisää Horneteja
KOTIMAA JULKAISTU 17.11.1999 08:13
Suomella ei kenraaliluutnantti Pertti Nykäsen mukaan ole minkäänlaisia suunnitelmia hankkia ilmavoimille lisää Hornet-hävittäjiä.

Puolustusministeriön kansiliapäällikkönä toimiva Nykänen kiistää tiedot, joiden mukaan ilmavoimat olisi hankkimassa seitsemää uutta konetta. Yleisradion uutiset kertoi ilmavoimien esikuntapäällikön, Pekka Tuunasen haastatteluun perustuen, että ilmavoimat tarvitsee seitsemän kaksipaikkaista konetta.


Samalla todettiin, että koko Hornet-hankinnan loppulasku on nousemassa 9,5 miljardista markasta 17 miljardiin markkaan. Kenraali Nykäsen mukaan luvut eivät täsmää, sillä Hornetien hankkimiseksi on myönnetty tähän mennessä 13,5 miljardia markkaa.
(MTV3)

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nykanen-ei-lisaa-horneteja/1822806
 
Puolustusministeriön tiedote josta selviää Hornet-hankkeeseen liittyvät rahasummat. Tilausvaltuudet 9,5 ja 4.42 miljardia markkaa. Loppusumma noin 18 miljardia markkaa. Taalan kurssi vaihteli alle neljästä yli kuuteen markkaan. Valuuttakurssiriski on merkittävä tekijä tälläkin kertaa.
 
https://www.militarytimes.com/news/...-grounded-again-for-new-round-of-inspections/

"Because the Marine Corps' F-35B short takeoff and vertical landing jets are subject to different stresses than the other models, only B models that have reached a certain number of flight hours will be grounded for inspections. F-35A conventional takeoff and landing aircraft and F-35C carrier takeoff and landing jets, however, will have tubes replaced as part of normal phased maintenance. "
 

PDF:ssä ei missään väitetä, tai edes indikoida, että toivotun lisähankinnan arvo olisi 17 miljardia markkaa. Hornet-hankinnasta yleisellä tasolla kerrottaessa arvioidaan Hornetien lopulliseksi hankintahinnaksi 17 miljardia markkaa. Ainoa yhteys 17 miljardin markan ja lisähankinnan välillä on siis asioiden mainitseminen samassa uutisessa.
 
Back
Top