F-35 Lightning II

Siivet-lehden 1/2019 F-35 huoltoa koskevasta artikkelista lyhyt referaatti. Artikkelin kirjoittaja on Pertti Perttula, "Paras hävittäjä Suomelle - Hornetin seuraajaehdokkaat"-kirjan kirjoittaja. Hän kerää joka lehteen myös uutisia HX-ehdokkaista. Haastateltavana on F-35:n ylläpitostrategian johtaja Steve Sheehy.

Helposti huollettava
- Ei enää mustia laatikoita, vaan kiintolevyn kokoisia moduleita , joita huolletaan.
-Helppo pääsy ase- ja pyöräkuilujen sekä ohjaamon istuimen takaa.

Kenttäolosuhteet
-PMA, Portable Maintenance Aid, ainoa huoltoapulaite jonka mekaanikko tarvitseee seisontapaikalla. Maantietukikohta mainittu.
-PMA:lla voidaan käynnistää sisäinen APU, jolla voi testata järjestelmiä, siirtää polttoainetta tankista toiseen jne.
-Kuusi erillistä hydrauliikkajärjestelmää ohjauspinnoilla, yksi niistä voi vikaantua ja tietokone kompensoi sen viidellä muulla.
-Aseiden laukaisujärjestelmä pneumaattinen, luotettavampi myös korkeissa G-lukemissa. Ei vaivalloista putsaamista

Alis
-PMA kytketään koneesta irroittamisen jälkeen autonomiseen logistiikkajärjestelmään tietojen siirtoa varten.
-Ehdottaa pätevää mekaanikkoa suorittamaan tehtävä.
-Kaikki data Fort Worthiin, josta jaetaan tietoa harkiten eteenpäin
-Auttaa paikallistamaan mahdollisesti viallisia tai niitä osia jotka eivät täytä laatukriteerejä.
-Lentäjillä kaksi simulaattoria PTA- (Pilot Training Aid) ja FMS (Full Mission Simulator), mekaanikoilla oma ASMT-simulaattori (Aircraft System Maintenance Trainer).

Häivepinnoite
-Nykyisin korjaukset nopeampia, jopa 10-kertaisesti.
-Runkopaneelien aukaisu ei vaadi erillistä häivepinnoitteiden korjaamista.
-Yli 10 huoltohenkilötyötuntia ennen kuin pinnoitteeseen tarvitsee koskea

Elinkaarikulut
-DAS-kamerajärjestelmän ongelmat
-15 tuotantosarjasta alkaen DAS-valmistaja vaihtuu. 2-kertaa suorituskykyisempi, 5-kertaa luotettavampi ja 45% edullisempi
-Varaosien saatavuutta parannettu muuttamalla alihankkijoiden sopimuskäytäntöjä.

Missä huollot?
-Kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä Suomessa, ei ole mitään miksi pitäisi lähettää Italiaan.
-Joissakin hyvin suurissa muutostöissä LM:n kenttätiimit avustaisivat suomalaisia. Tarve teoreettinen, ei tiedossa olevia tarpeita tai muutoksia.
-Vähemmän ylläpitoa ja huoltoa kuin nykysukupolven koneissa ml. Hornettimme.
-Kypsän järjestelmän merkki: 9 huoltotyötuntia per lentotunti. F-35, tämänhetkinen huoltotarve alle sen, 6,3 httuntia per 1 lentotunti.
- 70% osista ei ole vielä hajonnut tai vikaantunut marraskuuhun 2018 mennessä. Lentotunteja 170 000, eurooppalaisten osuus 9000h. Kypsän järjestelmän rajana pidetään 200 000h
-Vikaantuneista tai rikkoontuneista osista 26% kesti kauemmin kuin arvioitiin.
-Luotettavuus parempi kuin odotettiin aikaisempien konetyyppien perusteella
No juu ensinnäkin tämä juttuhan pitää ottaa erittäin vahvan suola-annoksen kanssa. Mutta toisaalta uskon että mr.sheehy ei voi täysin valehdellakkaan tuon suomessa tapahtuvan huollon osalta, ja jos huolto saataisiin järkevällä hinnalla Suomeen niin ainakin itseltä poistuisi yksi kritiikin ja huolen aihe koskien kolmevitosta.
 
Ei niillä ole ehdotettu saatavan samanlaisia säästöjä.
Tässä on aiempi esimerkki ilmapommituspaketista, joka aiheuttaa aivan helvetillisen koreografiatarpeen kun jokaisen pommit pitäisi saada maaliin samaan aikaan.

- 16 or 24 or 32 A-7D for the strike
- 2 EB-66 for standoff jamming
- 6 or 8 F-105G Weasels for SEAD
- one EC-121 "AWACS' (Disco)
- 8 to 12 F-4E MIGCAP/sweep
- 1 HC-130 "King" for CSAR up near NE Laos
- 4 A-7D Sandies orbiting near King for quick CSAR response: the Jollies came outta NKP and were also up there.

Noin 50 konetta! F-35 on ehdotettu kykenevän korvaamaan valtaosan tuosta kun siinä on kantamaa, selviytymiskykyä ja riittävä oma tiedustelu/maalituskyky ja asevaikutus.
Vanhemmilla koneilla ei ole samanlaista kykyjen yhdistelmää vaan tarvitaan lukuisia spesialistikoneita. Esim. F-16CJ Weasel SEADia, EA-18G EW, E-3 AWACS, F-15E Strike...

Minusta artikkelin sanoma on uskottava. Kun F-35 tekee tarpeettomaksi osia tuollaisista paketeista, niissä laskelmissa säästöpotentiaali on massiivinen. Jokaisen tarpeettoman koneen myötä vapautuu resursseja.

Meillä ei toki ole tällaista suuren mittakaavan toimintaa mistä säästää. Saadaan vain uusia, entistä monipuolisempia suorituskykyjä.

Eli kuten tämä 70-luvun hävittäjälentäjä kertoo, siirtymä kohti entistä itsenäisempiä kykyjä säästää ja helpottaa monin tavoin. Sitä on tapahtunut jo aiemmin, mutta F-35 on taas yksi loikka eteenpäin. Ehkä jopa suurempi kun entiset...

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=411386#p411386
Nokun en ottanut kantaa mihinkään muuhun kun sen ukkelin kirjoitukseen, j
Ei niillä ole ehdotettu saatavan samanlaisia säästöjä.
Tässä on aiempi esimerkki ilmapommituspaketista, joka aiheuttaa aivan helvetillisen koreografiatarpeen kun jokaisen pommit pitäisi saada maaliin samaan aikaan.

- 16 or 24 or 32 A-7D for the strike
- 2 EB-66 for standoff jamming
- 6 or 8 F-105G Weasels for SEAD
- one EC-121 "AWACS' (Disco)
- 8 to 12 F-4E MIGCAP/sweep
- 1 HC-130 "King" for CSAR up near NE Laos
- 4 A-7D Sandies orbiting near King for quick CSAR response: the Jollies came outta NKP and were also up there.

Noin 50 konetta! F-35 on ehdotettu kykenevän korvaamaan valtaosan tuosta kun siinä on kantamaa, selviytymiskykyä ja riittävä oma tiedustelu/maalituskyky ja asevaikutus.
Vanhemmilla koneilla ei ole samanlaista kykyjen yhdistelmää vaan tarvitaan lukuisia spesialistikoneita. Esim. F-16CJ Weasel SEADia, EA-18G EW, E-3 AWACS, F-15E Strike...

Minusta artikkelin sanoma on uskottava. Kun F-35 tekee tarpeettomaksi osia tuollaisista paketeista, niissä laskelmissa säästöpotentiaali on massiivinen. Jokaisen tarpeettoman koneen myötä vapautuu resursseja.

Meillä ei toki ole tällaista suuren mittakaavan toimintaa mistä säästää. Saadaan vain uusia, entistä monipuolisempia suorituskykyjä.

Eli kuten tämä 70-luvun hävittäjälentäjä kertoo, siirtymä kohti entistä itsenäisempiä kykyjä säästää ja helpottaa monin tavoin. Sitä on tapahtunut jo aiemmin, mutta F-35 on taas yksi loikka eteenpäin. Ehkä jopa suurempi kun entiset...

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=411386#p411386
Ei kun nyt ymmärsit ajatukseni väärin, ei ollut tarkoitus missään vaiheessa kieltää että f-35:elle on paikkansa vaan otin kantaa linkkaamasi kirjoittajan kommenttiin mistä olin laittanut lainauksenkin.
 
Jatkuva trollaus miten F-35 on "joint shit fighter" :D

Uskottavuus on tältä forumin jäseneltä mennyt aikoja sitten.

Saabismi on sairautta.

Kukaan ei kiistä, etteikö F-35 olisi venynyt projektina, ollut ongelmaton ja tullut kehittäjilleen kalliiksi. Se nyt kuitenkin on ainoa uusin operatiivinen 5. sukupolven hävittäjä.

Ostatko Ladan kun halvemalla saa Mersun, sanon vaan mä.
 
Jatkuva trollaus miten F-35 on "joint shit fighter" :D

Uskottavuus on tältä forumin jäseneltä mennyt aikoja sitten.

Saabismi on sairautta.

Kukaan ei kiistä, etteikö F-35 olisi venynyt projektina, ollut ongelmaton ja tullut kehittäjilleen kalliiksi. Se nyt kuitenkin on ainoa uusin operatiivinen 5. sukupolven hävittäjä.

Ostatko Ladan kun halvemalla saa Mersun, sanon vaan mä.
Ei kyllä viestistäsi selvinnyt ketä tarkoitit, mutta pistä korkki kiinni.
 
Itsellä ja varmaan monella muullakin nuo huollot oli se tärkein seikka haittaamassa mielessä F-35:n kohdalla. Jos asia on noin että kaikki hoituu Suomessa niin eiköhän valinta ole siinä.
Pannaan 64kpl tilaukseen :D Lahden toisella puolen revittäisiin jälleen kerran itku/potku raivareita.
 
No juu ensinnäkin tämä juttuhan pitää ottaa erittäin vahvan suola-annoksen kanssa. Mutta toisaalta uskon että mr.sheehy ei voi täysin valehdellakkaan tuon suomessa tapahtuvan huollon osalta, ja jos huolto saataisiin järkevällä hinnalla Suomeen niin ainakin itseltä poistuisi yksi kritiikin ja huolen aihe koskien kolmevitosta.

Markkinamiesten puheet ovat markkinamiesten puhetta, olivatpa nämä kenen leivissä hyvänsä. Täysin katteettomia lupauksia ei kuitenkaan olettaisi Suomelle virallisissa tarjouksissa annettavan. LM haluaa saada kaupat aikaiseksi ja tämä on lähtökohta. Kauppaa ei voi rakentaa tyhjän ja olemattoman päälle ainakaan meidän HX -hankkeemme vaatimuksia tarkasteltaessa. Joten, vaikka mukana olisi hiven ruusun tuoksua, silkkoa ei käy Lämärin tarjoaman, kuten ei muidenkaan. Meille soveltuvan huoltomallin tarjoaminen parantaa selvästi F-35:n mahdollisuuksia kilpailussa; huoltoon liittyvät vaatimukset edellyttävät tiettyjä asioita jatkoon pääsemiseksi.

Foorumilla tapahtuu joskus paradoksaalisia asioita: kun esitin tovin aikaa aiemmin, että LM tekee HX -hankkeessa meille kovan ja kilpailukykyisen tarjouksen, johon sisältyy meille räätälöity huoltomalli, tulin lauletuksi voimalla syvälle suohon muutamien kiivaiden F-35 -kannattajien toimesta. (!) Edullinen tarjous ei ollut mahdollista ja meille ei tarjota mitään räätälöidysti koska poikkeuksia ei tehdä ja se maksaisi sitäpaitsi järjettömän paljon.

Voi olla, että olen edelleen väärässä olettamusteni kera, mutta HX -hankkeen kannalta asiat vaikuttaisivat julki tuodun valossa etenevän meille suotuisaan suuntaan. Kova kilpailu on vain hyvästä.
 
Viimeksi muokattu:
Markkinamiesten puheet ovat markkinamiesten puhetta, olivatpa nämä kenen leivissä hyvänsä. Täysin katteettomia lupauksia ei kuitenkaan olettaisi Suomelle virallisissa tarjouksissa annettavan. LM haluaa saada kaupat aikaiseksi ja tämä on lähtökohta. Kauppaa ei voi rakentaa tyhjän ja olemattoman päälle ainakaan meidän HX -hankkeemme vaatimuksia tarkasteltaessa. Joten, vaikka mukana olisi hiven ruusun tuoksua, silkkoa ei käy Lämärin tarjoaman, kuten ei muidenkaan. Meille soveltuvan huoltomallin tarjoaminen parantaa selvästi F-35:n mahdollisuuksia kilpailussa; huoltoon liittyvät vaatimukset edellyttävät tiettyjä asioita jatkoon pääsemiseksi.

Foorumilla tapahtuu joskus paradoksaalisia asioita: kun esitin tovin aikaa aiemmin, että LM tekee HX -hankkeessa meille kovan ja kilpailukykyisen tarjouksen, johon sisältyy meille räätälöity huoltomalli, tulin lauletuksi voimalla syvälle suohon muutamien kiivaiden F-35 -kannattajien toimesta. (!) Edullinen tarjous ei ollut mahdollista ja meille ei tarjota mitään räätälöidysti koska poikkeuksia ei tehdä ja se maksaisi sitäpaitsi järjettömän paljon.

Voi olla, että olen edelleen väärässä olettamusteni kera, mutta HX -hankkeen kannalta asiat vaikuttaisivat julki tuodun valossa etenevän meille suotuisaan suuntaan. Kova kilpailu on vain hyvästä.

Jos meille tarjotaan Lämärin toimesta Israelin huoltomallia kohtalaiseen hintaan, niin F-35 on vahvoilla. F-35F :D

En stressaannu vaikka tulis Gripen E, mutta LM on vahvoilla, kun Suomi on integroitunut jenkkikamaan niin voimakkaasti.
 
...
Foorumilla tapahtuu joskus paradoksaalisia asioita: kun esitin tovin aikaa aiemmin, että LM tekee HX -hankkeessa meille kovan ja kilpailukykyisen tarjouksen, johon sisältyy meille räätälöity huoltomalli, tulin lauletuksi voimalla syvälle suohon muutamien kiivaiden F-35 -kannattajien toimesta. (!) Edullinen tarjous ei ollut mahdollista ja meille ei tarjota mitään räätälöidysti koska poikkeuksia ei tehdä ja se maksaisi sitäpaitsi järjettömän paljon.

Voi olla, että olen edelleen väärässä olettamusteni kera, mutta HX -hankkeen kannalta asiat vaikuttaisivat julki tuodun valossa etenevän meille suotuisaan suuntaan. Kova kilpailu on vain hyvästä.

Tässä on varmasti taustalla ihan ymmärrettäviä asioita, täytyy muistaa että kukaan foorumilla tuskin on mikään asiantuntija.
Ja tarkoitan että kukaan foorumilla tuskin on mikään asiantuntija mitä tulee hävittäjiin tai kansainväliseen asekauppaan.
 
Tässä on varmasti taustalla ihan ymmärrettäviä asioita, täytyy muistaa että kukaan foorumilla tuskin on mikään asiantuntija.
Ja tarkoitan että kukaan foorumilla tuskin on mikään asiantuntija mitä tulee hävittäjiin tai kansainväliseen asekauppaan.
No tuo nyt on ihan 100% varma. Ja asiantuntija taas ei mitään tietoja jaa jollakin randomifoorumilla, vaan pysy visusti hiljaa. Sotilasasioissa ne oikeat asiantuntijat ovat hiljaa ja diletantit taas eivät.
 
https://www.janes.com/article/86336/south-korean-consortium-selected-for-f-35-mro

South Korean consortium selected for F-35 MRO


A consortium of South Korean aerospace companies has been selected by the US government to provide maintenance, repair, and overhaul (MRO) services for Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter aircraft, the Defense Acquisition Program Administration (DAPA) has announced.

DAPA said in a statement on 13 February that the consortium - termed by DAPA as 'Team ROK' - includes Hanwha Systems, Hanwha Aerospace, Korean Air Aerospace Division, LIG Nex1, and logistics specialist Hyundai Glovis.

DAPA said it was notified of the decision by the US Department of Defense (DoD). It added that the selection of Team ROK followed a review undertaken by the DoD of proposals to expand MRO involvement in the F-35 programme by countries involved in developing the aircraft and by countries committed to procuring the platform.

DAPA said that Team ROK has been allocated responsibility to provide MRO services in support of components and systems across three areas: avionics, "machinery and electronics", and in-flight egress systems, adding that the decision supports local industry's efforts to gain access to the F-35 global supply chain and, at a wider level, to boost the country's defence exports.

"DAPA is promoting innovation to transform domestic defence companies into a competitive export-oriented industry," it said.
"The selection of [Team ROK] is a success story that shows the way for the defence industry to move forward."
 
Tuo kaikki huolto Suomessa pistää vielä projektin pohtimaan moneen otteeseen haluavatko vain kyvyn vaihtaa komponentit Suomessa (ja ison pinon niitä) vai kyvyn korjata ne. Toisessa lähetetään entiset Italiaaan kun tilalle asennetaan uusi. Jälkimmäisessä pystytellään enemmän kallista infraa, kuten Israelissa. https://www.flightglobal.com/news/a...out-f-35s-tier-ii-global-repair-netwo-455712/

Johonkin se kalliis 30% teollisyhteistyön osuus pitää tosin hassata.

Myös ICP eli integrated computing processor vaihtuu LOT 15 (toimitukset 2023) alkaen. Samanlaisia isoja lukuja:
  • 75 percent reduction in unit cost
  • 25 times increase in computing power to support planned capability enhancements
  • Greater software stability, higher reliability, and increased diagnostics resulting in lower sustainment costs
  • An Open System Architecture to enable the flexibility to add, upgrade and update future capabilities
https://www.f35.com/news/detail/loc...-corporation-to-deliver-f-35s-next-generation Tuolla mainitaan myös DAS osalta, että sen vaihto säästää 3 Mrd elinkaarikuluja. Perttulan haastattelussa sama oli muodossa 45% edullisempi.
 
Viimeksi muokattu:
The F-35 Lightning II Joint Program Office intends to solicit and negotiate multiple contracts to buy 485 stealth fighters from Lockheed Martin.

“We are committed to having a less than $80 million F-35A by 2020,” says the office.

Lot 15 would include 116 F-35As, 29 F-35Bs, and 24 F-35Cs; a total of 169 aircraft.

Lot 16 would include 101 F-35As, 32 F-35Bs, 24 F-35Cs; a total of 157 aircraft.

Lot 17 would include 98 F-35As, 37 F-35Bs, and 24 F-35Cs; a total of 159 aircraft.


https://www.flightglobal.com/news/a...gotiations-to-buy-485-lockheed-martin-455793/
 
Viimeksi muokattu:
Ei niillä ole ehdotettu saatavan samanlaisia säästöjä.
Tässä on aiempi esimerkki ilmapommituspaketista, joka aiheuttaa aivan helvetillisen koreografiatarpeen kun jokaisen pommit pitäisi saada maaliin samaan aikaan.

- 16 or 24 or 32 A-7D for the strike
- 2 EB-66 for standoff jamming
- 6 or 8 F-105G Weasels for SEAD
- one EC-121 "AWACS' (Disco)
- 8 to 12 F-4E MIGCAP/sweep
- 1 HC-130 "King" for CSAR up near NE Laos
- 4 A-7D Sandies orbiting near King for quick CSAR response: the Jollies came outta NKP and were also up there.

Noin 50 konetta! F-35 on ehdotettu kykenevän korvaamaan valtaosan tuosta kun siinä on kantamaa, selviytymiskykyä ja riittävä oma tiedustelu/maalituskyky ja asevaikutus.
Vanhemmilla koneilla ei ole samanlaista kykyjen yhdistelmää vaan tarvitaan lukuisia spesialistikoneita. Esim. F-16CJ Weasel SEADia, EA-18G EW, E-3 AWACS, F-15E Strike...

Niin F-35 korvaa mitä? :) Mitään noista koneista ei ole ollut käytössä 25+ vuoteen (no HC-130 taitaa olla vielä).
AWACSien tai CSARin tarve ei tietenkään F-35:n myötä katoa, häirintäkoneitakin luultavasti tullaan ainakin jonkun verran F-22/F-35:n tukena käyttämään, vaikka tulevaisuudessa sekin voi olla F-35.
Tarvittavien koneiden kokonaismäärässä epäilemättä tapahtuu isompi pudotus (ja tapahtui myös kun nuo wanhat räyskät vaihtuivat F-16:een). Tai osin se riippuu kohteesta, joissain tapauksissa voidaan edelleen tarvita iso määrä pommeja alueelle.
 
Niin F-35 korvaa mitä? :) Mitään noista koneista ei ole ollut käytössä 25+ vuoteen (no HC-130 taitaa olla vielä).
AWACSien tai CSARin tarve ei tietenkään F-35:n myötä katoa, häirintäkoneitakin luultavasti tullaan ainakin jonkun verran F-22/F-35:n tukena käyttämään, vaikka tulevaisuudessa sekin voi olla F-35.
Tarvittavien koneiden kokonaismäärässä epäilemättä tapahtuu isompi pudotus (ja tapahtui myös kun nuo wanhat räyskät vaihtuivat F-16:een). Tai osin se riippuu kohteesta, joissain tapauksissa voidaan edelleen tarvita iso määrä pommeja alueelle.

Suurin ero Vietnamin aikoihin verrattuna tulee täsmäaseiden myötä. Jos GPS-häirintää ei ole, päästään vaikkapa yhdellä JDAM:lla samaan vaikutukseen kuin n2 määrän rautapommeilla. JDAM ei ole toki taikaluoti, välillä tarvitaan muitakin täsmäaseita joilla on sama vaikutus.
 
No juu ensinnäkin tämä juttuhan pitää ottaa erittäin vahvan suola-annoksen kanssa. Mutta toisaalta uskon että mr.sheehy ei voi täysin valehdellakkaan tuon suomessa tapahtuvan huollon osalta, ja jos huolto saataisiin järkevällä hinnalla Suomeen niin ainakin itseltä poistuisi yksi kritiikin ja huolen aihe koskien kolmevitosta.

Amerikkalaiseen hypetystyyliin kuuluu esittää asiat niin että väite on totta tietyin olettamuksin tai koskien vain jotain hyvin pientä osaa kokonaisuudesta. USAFin omien laskelmien mukaan F-35 olisi noin 5000USD per lentotunti kalliimpi käyttää kuin F-16 (alunperin $7500 ennenkuin eroa hilattiin alaspäin hiukan kyseenalaisella kikkailulla). Eriteltynä kustannusrakenne on kuitenkin koneilla erilainen, eli joissain kategorioissa F-35 on tosiaan laskelmien mukaan edullisempi käyttää kuin F-16. On ihan uskottavaa että F-35 vaatii vähemmän jotain huoltoa (etenkin uutena) kuin Hornet. Olihan Hornettikin huoltotuntien suhteen paljon vähemmän vaativa kuin edeltäjä F-4 Phantom.

Ysärinä Boeing teki Finnairille aivan huippu-upean tarjouksen. Finski oli tuolloin vähän vaikeuksissa ylikapasiteetin kanssa ja MD-11 ei ollut ihan täyttänyt odotuksia. Boeing esitti, että vaihdetaan koko fliitti (Finskillä oli tuolloin melkein pelkästään Douglasin koneita) Boeingin tuotteisiin ja he järkkäävät käytettyjen koneiden kaupan eteenpäin. Heidän laskelmiensa mukaan Finnair jopa tienaisi hommalla. No tämähän kuulosti kaikkien mielestä aivan mahtavalta ja mediassa pyöri innostuneita arvioita siitä miten Finnair nyt ilmanmuuta hyväksyy loistodiilin.
Finski rupesi tutkimaan tarjousta ja tuli pian siihen tulokseen että Everettin suuri valkoinen päällikkö oli puhunut kaksihaaraisella kielellä. Etenkin kapearunkokaluston osalta tarjous ei sisältänyt sellaisia koneita sellaisessa varustuksessa joita Finnair olisi tarvinnut. Tienaamisen sijasta olisikin pitänyt maksaa lisää. Boeing oli yrittänyt myydä finskille partahöylän jotta pääsisi rahastamaan partaterillä.

Ja tietysti amerikkalainen saattaa joskus varsin valehdellakin, kuten Nokia huomasi asioidessaan Microsoftin kanssa.
 
Suurin ero Vietnamin aikoihin verrattuna tulee täsmäaseiden myötä. Jos GPS-häirintää ei ole, päästään vaikkapa yhdellä JDAM:lla samaan vaikutukseen kuin n2 määrän rautapommeilla. JDAM ei ole toki taikaluoti, välillä tarvitaan muitakin täsmäaseita joilla on sama vaikutus.

Laserohjattuja pommeja oli käytössä jo Vietnamin sodassa (Paveway, Walleye). Tietysti maalinosoitus oli monesti vaikeaa ja ne ovat sääriippuvaisempia kuin GPS-aseet.
Yksi F-16:n isoista eduista aikoinaan oli muuten pommitustarkkuus rautapommeilla. Se oli noin 3* tarkempi kuin F-4. Osirakin reaktorikin pommitettiin ihan tyhmillä pommeilla.
 
Laserohjattuja pommeja oli käytössä jo Vietnamin sodassa (Paveway, Walleye). Tietysti maalinosoitus oli monesti vaikeaa ja ne ovat sääriippuvaisempia kuin GPS-aseet.
Yksi F-16:n isoista eduista aikoinaan oli muuten pommitustarkkuus rautapommeilla. Se oli noin 3* tarkempi kuin F-4. Osirakin reaktorikin pommitettiin ihan tyhmillä pommeilla.

Toki, tosin Vietnamin sodan aikana LGB-pommeja oli melko vähän ja maalinosoitusjärjestelyt olivat melko primitiivisiä. Pommitustarkkuus tyhmilläkin pommeilla on sangen hyvä, muttei oikein riittävä pistemaaleja vastaan ilman suuria konemääriä.
 
Flight of the Intruderia tuli nöösipoikana veivattua. Vaikeaa sen Pavewayn käyttö kyllä oli :) DIANElla melkein osui helpommin.
MiGien ampuminen alas A-6:lla oli toisaalta yllättävän helppoa...
 
Back
Top