F-35 Lightning II

Softapuolella suomalaiset varmasti pyrkivät tavanomaista suurempaan itsenäisyyteen samaan tyyliin kuin Israel. Tämäkin on asia joka kehittyy myös koneiden oston jälkeen ja käytännön ohjaamana.
Tätä softapuolta tarkoitin. Jos koneen keräämä data olisi "pakkosiirtää" koneen valmistajalle olisi se linkki myös toiseen suuntaan.

Tätä softapuolta tarkoitin. Jos koneen keräämä data olisi "pakkosiirtää" koneen valmistajalle olisi se linkki myös toiseen suuntaan.
Minä luulen, että tässä suhteessa meidän ja jenkkien välinen yhteistyö on hyvin avointa (pienen luotetun joukon kesken) ja tiedonvaihto molempiin suuntiin molempien etu. Konekin on pitkälle vielä kehitysvaiheessa joten on meille hyväksi, että tietoja vaihdetaan. Toisaalta hienoa, jos meillä on myös jotain annettavaa. Ja näin itäisellä eturintamalla kun olemme niin varmasti annettavaa myös on. Jenkit puolestaan varmasti vaativat myös tiukempia auktorisointiehtoja ja tietoturvakulttuuria. Enää ei Tuomiojat saa kansioita selattavakseen.

Australialaisen kertomus millaista on lentää F-35:lla.
LUKE DAYS - FLYING THE F-35
Nov-Dec 2018 Andrew McLaughlin

"...An RAAF F-35A pilot explains what it's like to fly the next generation jet
When I got to fly it I had a mix of emotions, I was both excited and nervous - excited to fly an F-35A, but nervous about making a mistake. We rehearsed the flight in the sim the day prior with our IP (instructor pilot), and on the day I was grateful for the 7:00 am walk time in the Phoenix heat!

After finally getting up the ladder and successfully strapping in, I was ready to start. From then on the whole experience was just like the sim, even taxing to the EOR (end of runway) was the same. I did briefly have one thought, 'I can't believe I am doing this', but that was short lived as my focus returned to the checklist.

The first time I noticed something different was on the takeoff roll. We did a mil power (non-afterburner) take off, and this was the first time I had felt the acceleration - the F-35A has more 'go' than the classic, that's for sure. We took off in mil power with 18,000 pounds of fuel, whereas the classic would have a maximum of 16,500 pounds with three external tanks and need to do a full AB (afterburner) takeoff.

I flew the departure just like the sim. I would say you feel a bit like you're floating in the F-35 because there is not much aircraft in your field of view, he added. In the Hornet you have the LEX (leading edge extension) which you can see, and the wings are not that far behind you. On the F-35 there is no LEX and the wings seem further back and are a shorter span.

We decided to transit supersonic, so I selected full AB and started to climb, and again I was reminded that this thing has some thrust! I only went to Mach 1.2 as we had already reached our airspace, and once in the airspace I started to pull some alpha (angle of attack, AOA).

The point of this was to get a feel for the different AOAs and roll rates. As briefed, the F-35 felt similar to the Hornet in differing AOA regimes - I was quite aggressive and the jet was extremely stable. After this I did some break turns - these are done faster in the F-35 so are more about G than AOA.

Overall, I found the seat and HMD (helmet) very comfortable under G. The F-35A tends to bleed less at high speeds than the Hornet, so I think we might be fighting faster than what we did in Hornet which loved to fight slow. The F-35 is also faster than the Hornet in the approach and landing phase. At Luke this is not a factor as we share the airfield with F-16's, but at Williamtown there will be some procedures to work out with slower civilian aircraft.

On the return leg the thing that stood out the most was all the air tracks on my tactical situation display - with zero input from me the jet was giving me the picture. The advanced sensors and how they are fused is one of the jet's biggest strengths. In a 4th gen fighter you spend a lot of your effort manually working sensors or interpreting them, leaving not much mental capacity for tactical decision making.

I pitched on downwind and conducted my pre-landing checks. These are somewhat simplified as you just put down the gear down which changes the flight control laws. As I rolled out on finals and slowed to on speed, I remember thinking, 'this is my first landing in an F-35A', but I used the technique I was taught and the jet touched down very gently.

Overall the jet was very easy to configure, fly around base and finals, and land - in some ways easier than the Hornet. I did a touch and go, and we then did a precautionary flameout (PFO) which I was nervous about as the jet is very slippery and very hard to slow down. With the PFO done I just did some more circuits until it was time to full stop.

I taxied back and shutdown to be greeted by my squadron mates and my family. I clearly remember the sense of relief knowing that I had done it.

Overall compared to a Hornet, The F-35 is noticeably faster while carrying more fuel, and was extremely stable and easy to fly. I can't wait to get to the tactical flying!"..."

Lähde ADBR Nov-Dec 2018 Volume 37 No.6

MBDA on muuten piirrellyt oman kuvansa, jossa F-35B:hen lastataan 8 x SPEAR, 2 x Meteor & 2 x ASRAAMs siipikiskoon.

Liitteet

• mbda.JPG
    mbda.JPG
    86.7 KB · Luettu: 53
Viimeksi muokattu:
1:20.

Red Flag -harjoituksissa yhdellä F-35:lla on kyetty tuhoamaan jopa 20 viholliskonetta.
Yhdysvaltojen ilmavoimien kolmiviikkoinen Red Flag -taisteluharjoitus on tuonut uutta tietoa F-35A Lightning II -monitoimihävittäjän suorituskyvystä, kertoo The Aviatonist. F-35 on yksi viidestä Suomen nykyisten Hornet-hävittäjien seuraajaksi ehdolla olevasta koneista.

Helmikuun alussa Nevadassa järjestetyssä Red Flag -harjoituksessa testattiin F-35:n kykyä toimia erittäin haasteellisissa taisteluympäristöissä. Tehtäviä toteutettiin muun muassa tilanteissa, joissa viestintä tai GPS-paikannus oli lamautettu.

– Nämä olosuhteet korostavat F-35:n viidennen sukupolven hävittäjän ominaisuuksia. Olemme niistä huolimatta kyenneet toimimaan onnistuneesti, Yhdysvaltojen ilmavoimien everstiluutnantti Yosef Morris sanoo.

– F-35:n kyky välittää tietoa muille taisteleville joukoille tekee jokaisesta koneestamme paremman, Morris jatkaa.

https://www.verkkouutiset.fi/f-35-sotaharjoituksessa-tehokas-jopa-vasta-alkajan-kasissa/

Mutta mitä olivat nuo 20?

1:20.

Mutta mitä olivat nuo 20?

"Therefore, Wood did not provide specific details about the type’s overall kill ratio against the Red Air, but at least we know a young pilot, with just a few missions in the Lightning II, achieved four (simulated) kills in a RF mission: whatever the ROE (Rules Of Engagement) and the role of other aircraft teaming with the F-35s, it’s an interesting result, suggesting the aircraft can be lethal even in the hands of recently graduated pilots"

20:1 kill ratio on vuoden 2017 RF-harjoituksesta.

Vaikka F-35 -fani olenkin, niin toteanpahan vaan, että kun HAL Tejas pääsee Red Flagiin saamme kuulla saman tapaista uutisointia...

Samantapaista uutisointia eli F-35 pudottaa yhä muut?

Mitä tulee tuohon uutiseen, en tiedä kenelle tulee yllätyksenä että jos pistetään 5. sukupolven häivehävittäjä 4. sukupolven koneita vastaan niin "tapposuhteet" on melko jäätävät.

Voit lohduttautua sillä että F-35:n häivepinnoita tarvitsee yhä jokaisen lennen jälkeen 24 tuntia huoltoa joka maksaa 22,5 miljoonaa / huolto. Asia on näin! :mad:
Puhumattakaan siitä, ettei se kykene lentämään sateella tai yöllä. Lisäksi Syyriassa S-300 on tuonut näitä tonttiin tusinoittain. Ehkä juuri siksipä Turkki onkin vetäytynyt ohjelmasta ja päättänyt hankkia sen sijaan SU-57 -hävittäjiä :alien:

Viimeksi muokattu:
Voit lohduttautua sillä että F-35:n häivepinnoita tarvitsee yhä jokaisen lennen jälkeen 24 tuntia huoltoa joka maksaa 22,5 miljoonaa / huolto. Asia on näin! :mad:

Eli lentojen ollessa keskimäärin tunnin mittaisia 8000 lentotuntia vuodessa tekee pauttiarallaa 180 miljardia euroa huoltokuluina. Vaatinee lisäbudjetin :unsure:

Villi huhu kertoo, että tiukoissa 9G:n käännöksissä häivepinnoitetta on irronnut neliömetrin palasina F-35:n pinnasta! :alien: #meollaanhävittytääpeli

F-35:sen ominaisuudethan kuullostavat olevan sitä luokkaa, että naapuri alkaa(tai tekee jo sitä) vastustamaan sen hankintaa Suomelle, yhtä voimakkaasti, kuin NATO-jäsenyyttä.

F-35:sen ominaisuudethan kuullostavat olevan sitä luokkaa, että naapuri alkaa(tai tekee jo sitä) vastustamaan sen hankintaa Suomelle, yhtä voimakkaasti, kuin NATO-jäsenyyttä.

Vaikkei edes mihinkään salaliittoteorioihin uskoisi (itse olen huono uskomaan salaliittoteorioihin), niin selvää on että naapuri tekee kaikkensa vaikuttaakseen että meille tulee mahdollisimman vähän ja mahdollisimman huonoja hävittäjiä. Tämä ei ole salaliittoteoriaa vaan ihan maalaisjärkeä.
Venäjän mielipidevaikuttaminen on täällä kuitenkin aika suurta, tätä ei varmaan kukaan kiistä, joten miksi eivät koettaisi vaikuttaa kaikin keinoin myös puolustushankintoihin.

Back