F-35 Lightning II

Ne lisäävät pelotetta santsaamalla omaan vahvuuteen eli taktisiin ohjuksiin. Hypersoonisia testataan jo ja seuraavaksi niitä aseistetaan pelotteeksi ydinkärjillä.
Ryssän seuraava suunnitelma voisi olla ydinkärjellä varustettuja IT-ohjuksia. Ei ole väliä saako lukittua ohjusta vihollishävittäjään. Riittää vaan kun saa vähän sinne päin. o_O :love: :salut: :uzi: :camo:
 
Ryssän seuraava suunnitelma voisi olla ydinkärjellä varustettuja IT-ohjuksia. Ei ole väliä saako lukittua ohjusta vihollishävittäjään. Riittää vaan kun saa vähän sinne päin. o_O :love: :salut: :uzi: :camo:
Venäjän "Poseidon" ydintorpedo on osoitus siitä miten paljon pelotteeseen ne haluavat nojata. Vaikka Poseidon olisi täysi ankka, sen vaikutus on psykologisesti melkoinen.
 
Trump: Japani aikoo ostaa Yhdysvalloilta yli sata F-35-hävittäjää
Japani aikoo Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin mukaan ostaa Yhdysvalloilta 105 kappaletta F-35-hävittäjiä, kertoo uutistoimisto AFP.

Trumpin mukaan Japanista tulisi kaupan jälkeen eniten F-35-hävittäjiä omistava Yhdysvaltojen liittolainen.

AFP:n mukaan Trump viittaa kaupalla mitä ilmeisimmin F-35-hävittäjiä valmistavan Lockheed Martinin ja Japanin väliseen kauppasopimukseen. Japanin hallinto ilmoitti viime joulukuussa, että se suunnittelee ostavansa F-35-A-hävittäjiä 105 kappaletta. Japanilaismediat uutisoivat tuolloin, että kauppa tulisi maksamaan noin 9,1 miljardia dollaria.

AFP:n mukaan Valkoisesta talosta ei ole kommentoitu Trumpin maanantaista ilmoitusta hävittäjäkaupoista.

Japanin puolustusvoimilla on F-35-hävittäjiä tällä hetkellä 13 kappaletta.

Yksi F-35-hävittäjä syöksyi mereen Pohjois-Japanissa huhtikuussa. Kone katosi tutkasta, kun se osallistui ilmataisteluharjoitukseen kolmen muun koneen kanssa.

Japanilaisen uutissivusto Mainichin mukaan ennen huhtikuun onnettomuutta hävittäjistä seitsemän on joutunut tekemään useita hätälaskuja. Hätälaskut ovat sattuneet kesäkuun 2017 ja tammikuun 2019 välisenä aikana.

F-35-hävittäjä on yksi ehdokas Suomen käynnissä olevassa hävittäjähankinnassa eli niin sanotussa HX-hankkeessa. 7–10 miljardin euron kilpailutuksessa on mukana viisi valmistajaa. Suunnitelmien mukaan Suomi päättää nykyisten Hornet-hävittäjien seuraajista kahden vuoden kuluttua.

Donald Trump on parhaillaan nelipäiväisellä valtiovierailulla Japanissa. Trump tapasi maanantaina Japanin pääministerin Shinzo Aben. Trump ja Abe ovat keskustelleet muun muassa Japanin ja Yhdysvaltojen kauppasuhteista.

”He [japanilaiset] ovat erinomaisia liikemiehiä ja neuvottelijoita, ja ovat asettaneet meidät erittäin hankalaan paikkaan. Luulen silti, että me tulemme pääsemään sopimukseen Japanin kanssa”, Trump kommentoi tapaamisen jälkeen viitaten Japanin ja Yhdysvaltojen välisiin kauppasuhteisiin.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Trump oli sanonut tapaamisen alussa, että hän uskoo maiden välisen kaupan saavuttavan tasapainon elokuuhun mennessä. Trump kertoi myös uskovansa, että Yhdysvalloilla on nyt hyvät mahdollisuudet solmia uusi kauppasopimus Kiinan kanssa, kertoo AFP.

Reutersin mukaan Japani ei ole suostunut siihen, että maat solmisivat kauppasopimuksen elokuuhun mennessä. Japanissa pidetään vaalit heinäkuussa.
 
Trump: Japani aikoo ostaa Yhdysvalloilta yli sata F-35-hävittäjää

Mikä näiden toimitusaika alkaa olemaan? Iltalehdessä oli juttu (joskin ei varmaan koko totuus), että nyt valmistuisi 120kpl vuodessa Yhdysvalloissa [korjaus: 130kpl nyt, 200kpl 2023]. Sitten tietty Italia.... Mutta jono on varmaan jo aika pitkä tällä tilauskannalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä näiden toimitusaika alkaa olemaan? Iltalehdessä oli juttu (joskin ei varmaan koko totuus), että nyt valmistuisi 120kpl vuodessa Yhdysvalloissa. Sitten tietty Italia.... Mutta jono on varmaan jo aika pitkä tällä tilauskannalla.
Ei hajuakaan.

Huomasin tosin että tuossa hesarin jutussa oli pieni virhe, kun luki että Japani on tilaamassa 105x F-35-A lisää - todellisuudessa 63x F-35A + 42x F-35B.
 
Oli eilen vähän kiire tuota edellistä pohtiessani. Tässä ajatuksen taustalla kytenyt juttu Iltalehdestä parin päivän takaa:

 
Ryssän seuraava suunnitelma voisi olla ydinkärjellä varustettuja IT-ohjuksia. Ei ole väliä saako lukittua ohjusta vihollishävittäjään. Riittää vaan kun saa vähän sinne päin. o_O :love: :salut: :uzi: :camo:
Ryssä huomioon ottaen "sinne päin" on melko tarkka toleranssi, voi mennä välillä toiseenkin suuntaan. :whistle:
 
Näkökulma: Puolakin aikoo tilata F-35-häivehävittäjää – Suomi on seuraava Venäjän rajanaapuri, joka valitsee uuden hävittäjänsä

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotim...puri-joka-valitsee-uuden-havittajansa/821067/

On mielenkiintoista ja samalla varsin huolestuttavaa seurata, mihin suuntaan poliittinen tuuliviiri täällä kotona heilahtelee puoluspolitiikassa ja siihen liittyvien asioiden hämmentämisessä. Muistetaan iltarukouksessa pyytää varjelusta rikkiviisaiden ja fanaattisten broilereiden neronleimauksilta.

Edit: Postaus tuli olosuhteiden (ukkonen ja Gripen -sateenvarjo) vuoksi myös Gripen E-ketjuun. Jutussa kyllä mainitaan myös Gripen - ja kommenttiosiossa myös. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tanska havittelee lisää.


Turkin slotti kelpaisi muille.

 

AIM Norway MRO-yhtiö odotetusti Patrialle ja Kongsbergille
- huoltaa mm. Norjan F-35 -hävittäjiä


Patria ja Kongsberg saivat MRO-palveluita tarjoavan AIM Norway -yrityskaupan päätökseen.
Nyt Aerospace Industrial Maintenance Norway AS:n omistavat puoliksi Kongsberg Defence & Aerospace AS (KDA) (50,1 %) ja Patria (49,9 %).
AIM Norway vastaa Norjan ilmavoimien lentokoneiden ja helikoptereiden huolloista, kunnossapidosta ja päivityksistä.


”Tavoitteenamme on kehittää yhtiötä edelleen. Patrian vahvuutena on merkittävä ilmailuhuoltotoiminnan kokemus sekä osaaminen.
Yhdessä Patria ja Kongsberg luovat vahvan perustan yhtiön jatkokehitykselle.
Hankinta on meille luonteva seuraava askel, sillä olemme jo pitkään tuottaneet Norjan puolustusvoimille NH90- ja Bell 412-helikoptereiden huoltoja”, sanoo Patrian liiketoimintajohtaja Jukka Holkeri.

AIM Norwayllä on ollut merkittävä osuus Norjan ilmailuteollisuudessa jo vuodesta 1916.
Se työllistää noin 440 henkilöä. Yrityksen päätoimipiste sijaitsee Kjellerissä, ja sillä on myös operatiivinen yksikkö Ryggen lentoasemalla.

AIM Norway vastaa pääosin sotilasilmailun raskaista huolloista, kunnossapidosta ja päivitystyöstä.
Keskeisiä tehtäviä nykyisen Lockheed Martin F-16 --hävittäjäkaluston ja Westland Sea King -helikoptereiden huollon lisäksi uuden Lockheed Martin F-35 -häivehävittäjän sekä Norjan uusien Leonardo AW101-pelastushelikoptereiden huolto.
 

AIM Norway MRO-yhtiö odotetusti Patrialle ja Kongsbergille
- huoltaa mm. Norjan F-35 -hävittäjiä


Patria ja Kongsberg saivat MRO-palveluita tarjoavan AIM Norway -yrityskaupan päätökseen.
Nyt Aerospace Industrial Maintenance Norway AS:n omistavat puoliksi Kongsberg Defence & Aerospace AS (KDA) (50,1 %) ja Patria (49,9 %).
AIM Norway vastaa Norjan ilmavoimien lentokoneiden ja helikoptereiden huolloista, kunnossapidosta ja päivityksistä.


”Tavoitteenamme on kehittää yhtiötä edelleen. Patrian vahvuutena on merkittävä ilmailuhuoltotoiminnan kokemus sekä osaaminen.
Yhdessä Patria ja Kongsberg luovat vahvan perustan yhtiön jatkokehitykselle.
Hankinta on meille luonteva seuraava askel, sillä olemme jo pitkään tuottaneet Norjan puolustusvoimille NH90- ja Bell 412-helikoptereiden huoltoja”, sanoo Patrian liiketoimintajohtaja Jukka Holkeri.

AIM Norwayllä on ollut merkittävä osuus Norjan ilmailuteollisuudessa jo vuodesta 1916.
Se työllistää noin 440 henkilöä. Yrityksen päätoimipiste sijaitsee Kjellerissä, ja sillä on myös operatiivinen yksikkö Ryggen lentoasemalla.

AIM Norway vastaa pääosin sotilasilmailun raskaista huolloista, kunnossapidosta ja päivitystyöstä.
Keskeisiä tehtäviä nykyisen Lockheed Martin F-16 --hävittäjäkaluston ja Westland Sea King -helikoptereiden huollon lisäksi uuden Lockheed Martin F-35 -häivehävittäjän sekä Norjan uusien Leonardo AW101-pelastushelikoptereiden huolto.

Kyllähän tässä Kongsberg-Patria -kuviossa nyt tehdään kokonaisuudessaan aika selkeää latua pohjoismaiselle yhteistyölle ja -hankintatoimelle. Mikä on Patrian ja sitä kautta Suomen valtion motivaatio omistaa Norjan hävittäjähuoltoa jos ei valmistauduta yhdistämään sitä Suomen hävittäjähuoltoon. Yhdistämisellä saavutettu synergia jäänee aika ohkaseksi jos kalusto on täysin eri.

Olisi kiva tietää mikä on Patrian saama strateginen ohjaus vai toimivatko puhtaasti oman päätöksenteon varassa riskillä tulevaa ennakoiden.
 
Kyllähän tässä Kongsberg-Patria -kuviossa nyt tehdään kokonaisuudessaan aika selkeää latua pohjoismaiselle yhteistyölle ja -hankintatoimelle. Mikä on Patrian ja sitä kautta Suomen valtion motivaatio omistaa Norjan hävittäjähuoltoa jos ei valmistauduta yhdistämään sitä Suomen hävittäjähuoltoon. Yhdistämisellä saavutettu synergia jäänee aika ohkaseksi jos kalusto on täysin eri.

Olisi kiva tietää mikä on Patrian saama strateginen ohjaus vai toimivatko puhtaasti oman päätöksenteon varassa riskillä tulevaa ennakoiden.
NH90 on yhteinen joka tapauksessa. Tosin se on Patria Aviationin huki eikä AIMin, joka on Norjan hävittäjähuoltaja.
Konsolidaatio on aina mahdollisuus, mutta toki tulevan ennakointi olisi ideaalitilanne.
 
Kyllähän tässä Kongsberg-Patria -kuviossa nyt tehdään kokonaisuudessaan aika selkeää latua pohjoismaiselle yhteistyölle ja -hankintatoimelle. Mikä on Patrian ja sitä kautta Suomen valtion motivaatio omistaa Norjan hävittäjähuoltoa jos ei valmistauduta yhdistämään sitä Suomen hävittäjähuoltoon. Yhdistämisellä saavutettu synergia jäänee aika ohkaseksi jos kalusto on täysin eri.

Olisi kiva tietää mikä on Patrian saama strateginen ohjaus vai toimivatko puhtaasti oman päätöksenteon varassa riskillä tulevaa ennakoiden.
Kyllä tuo on ihan tietoinen ohjattu päätös. Yksi vauhdittaja on yritysten toimesta saatava parempi tietoturva ja Nato-auktorisoinnit joihin ei Suomen viranomaiset yksinään pysty. Tässä kombinaatiossa ei kaikenmaailman poliitikot Tuomiojineen tai Packalenein pääse palomuurin läpi.
 
Back
Top