F-35 Lightning II

Kaikki on mahdollista. F/A-XX:n rahoista otettiin kuitenkin laivaston ehdotukseen nähden jouluna 2/3 pois.

"The Navy planned to quadruple funding for research and development of the so-called F/A-XX, which was just $5 million in 2019, with most of the increase going toward research into a “Next Generation Advanced Engine effort,” according to the Navy’s budget submission. The effort was fully authorized in the National Defense Authorization Act, but a conference of House and Senate appropriators cut the engine research entirely, saying it was “early to need.”
The Navy’s budget request asked for $20.7 million, but Congress ultimately appropriated $7.1 million, a 66 percent cut. Congress sent the bill to the president Thursday, who was expected to sign it."
 
Kyllä nekin ollaan tämän hetkisten suunnitelmien mukaan viemässä. NGJ jatkaa uraansa seurajaan kanssa, kuten edeltäjäkin teki. 2040 saattaa olla tiimat aika täynnä Growlereista, sen verran vähän niitä on ja ovat kovalla käytöllä.

Kuvat viime syksyn Tailhookista:
Kiitos, hyvä yhteenveto, näitä arvaillaan täällä usein.
Pieni lisäys, tosin ilman lähdettä:
Vaikka Growler on rakennettu SH:n pohjalle, vaatii SH:n muuntaminen Growleriksi silti joitakin aikaa vieviä rakenteellisia muutoksia.

Uudet SH:t toimitetaan ikään kuin Growlereina ilman elsovarustusta. Muunto Growleriksi tapahtuu entistä nopeammin, vaikkapa kun siirretään NGJ + muut hilut väsyneestä murisijasta.
 
Kiitos, hyvä yhteenveto, näitä arvaillaan täällä usein.
Pieni lisäys, tosin ilman lähdettä:
Vaikka Growler on rakennettu SH:n pohjalle, vaatii SH:n muuntaminen Growleriksi silti joitakin aikaa vieviä rakenteellisia muutoksia.

Uudet SH:t toimitetaan ikään kuin Growlereina ilman elsovarustusta. Muunto Growleriksi tapahtuu entistä nopeammin, vaikkapa kun siirretään NGJ + muut hilut väsyneestä murisijasta.
Hyvä on vertailla Growlerin edeltäjän taivalta:
The Prowler Retires After 48 Years of Electronic Warfare—And No Combat Losses
The iconic Northrop Grumman EA-6B flies into history—and the National Air and Space Museum collection.
https://www.airspacemag.com/airspacemag/prowlers-last-prowl-180972608/


Prowler lensi vuodesta 1971 lähtien (1972 ensimmäinen sota Vietnamissa) ja kävi läpi 4 suurta päivitystä. Viimeisin oli ICAP III -vuonna 2005. Häirintäkoneen suunnittelu ja integraatiot ovat ilmeisen vaativia sekä kehityspolku sellainen että uusia koneita ei vain pimppailla silloin tällöin. Growler jatkaa hyvin todennäköisesti 2060 saakka vähintään jossain muodossa.

Siksi suhtaudun huvittuneisuudella Saabinistien Gripen-Growler höpinään.
 
"Lockheed Martin Corp. showed “marked improvement” by delivering its F-35 jets on time -- and sometimes early -- as the No. 1 defense contractor seeks approval for full-rate production decision by December, according to the Pentagon agency that oversees contracts.

The Defense Contract Management Agency said Lockheed delivered 134 of the fighter jets in 2019, seven more than its contractual requirement for the year and three more than its annual “commitment” to the Pentagon program office."

Bloomberg: Lockheed's Long-Troubled F-35 Shows Improvement, Pentagon Finds
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Eikös Suomenkin hankinnasta käytännössä tule vastaava ilmoitus, jos jenkit voittavat, josta käytännössä ilmenee koneiden määrä ja aseistus? Ainakin JASSM-määrät yms paljastuivat sitä kautta

Esimerkiksi Harpoonista tieto tuli julki jo tarjouspyyntövaiheessa. Suomessa tieto on luonnollisesti salassa pidettävä vaikka myyjä julistaisi sen koko maailmalle.

JASSM:n osalta tietysti paljastui vain suurin mahdollinen määrä jonka Suomi olisi saanut hankkia. Ehkä se täyttyi ja ehkä ei. Sama pätee mm. GMLRS-raketteihin.
 
Postattu vasta 2.1. sivulla 562.
 

"WASHINGTON - The United States government has given the green light for the sale of up to a dozen elite stealth fighter jets and related equipment to Singapore for US$2.75 billion (S$3.7 billion), it said on Thursday (Jan 9).

It said that Singapore requested to buy four F-35Bs with the option to buy eight more of the same aircraft, as well as up to 13 engines, electronic warfare systems and related support and logistics services."
 
Joulukuulta, mutta en nyt äkkiseltään selaamalla huomannut, että olisi ollut aikaisemmin esillä:


Something seems to be wrong with the operating capabilities of Norway’s growing fleet of new F35 fighter jets, but no one will specify what the problem is. Norway’s State Auditor General is criticizing the government in a report to Parliament on the new jets, but the report is classified and therefore being handled as top secret.
 
Joulukuulta, mutta en nyt äkkiseltään selaamalla huomannut, että olisi ollut aikaisemmin esillä:

Ei vaikuta hyvältä jos on noin salaista. Yleensä koneen ongelmat on kerrottu melko avoimesti ja niitä on sitten riepoteltu kaiken kansan edessä huutonaurulla. Tähän saakka monet kysymykset on ratkottu, mutta suurin kysymys koskee juuri tuota operatiivista toimintaa ja huoltoa. On epävarmaa että kuinka paljon Suomelle saataisiin hankittua varaosia jemmaan, tuon depot-systeemin ulkopuolelle kun puute varaosista ja huoltoketjussa on vaivannut jo vuosia.

ALIS oli epäonnistunut järjestelmä ja se joudutaan suunnittelemaan uudelleen, koska se ei toiminut. Lukessa koneet eivät ole ALISin kytkettyinä tästä syystä ja koska koneet siellä eivät ole operatiivisessa toiminnassa. Norjassa ovat pikkuhiljaa ja lasten tauteja tuossa suhteessa ei voi enää olla.
 
Ei vaikuta hyvältä jos on noin salaista. Yleensä koneen ongelmat on kerrottu melko avoimesti ja niitä on sitten riepoteltu kaiken kansan edessä huutonaurulla. Tähän saakka monet kysymykset on ratkottu, mutta suurin kysymys koskee juuri tuota operatiivista toimintaa ja huoltoa. On epävarmaa että kuinka paljon Suomelle saataisiin hankittua varaosia jemmaan, tuon depot-systeemin ulkopuolelle kun puute varaosista ja huoltoketjussa on vaivannut jo vuosia.

ALIS oli epäonnistunut järjestelmä ja se joudutaan suunnittelemaan uudelleen, koska se ei toiminut. Lukessa koneet eivät ole ALISin kytkettyinä tästä syystä ja koska koneet siellä eivät ole operatiivisessa toiminnassa. Norjassa ovat pikkuhiljaa ja lasten tauteja tuossa suhteessa ei voi enää olla.
Joo. F-35:n asema kisassa ei ole niin turvattu kuin ajattelisi. Tässähän jos Ilmavoimat haluavat pelata varman päälle niin saattaa Rafalen puolelle hankinta kääntyä. Kulut tiedetään hyvin, kehitys puoleksi vuosisadaksi eteenpäin suunniteltu pääkäyttäjän toimesta, kehitystahti rivakka esim. Typhooniin verrattuna, hyvät asevaihtoehdot, elso-kyvyt Spektralla hyvää luokkaa. Ja täysi kontrolli tuotteesta ilman mustia laatikoita ja täysi teknologian siirto + kokoonpano Suomessa.
 
Joo. F-35:n asema kisassa ei ole niin turvattu kuin ajattelisi. Tässähän jos Ilmavoimat haluavat pelata varman päälle niin saattaa Rafalen puolelle hankinta kääntyä. Kulut tiedetään hyvin, kehitys puoleksi vuosisadaksi eteenpäin suunniteltu pääkäyttäjän toimesta, kehitystahti rivakka esim. Typhooniin verrattuna, hyvät asevaihtoehdot, elso-kyvyt Spektralla hyvää luokkaa. Ja täysi kontrolli tuotteesta ilman mustia laatikoita ja täysi teknologian siirto + kokoonpano Suomessa.
Käännyn kuitenkin F-35 jälkeen Boeingin suuntaan, koska USA-kone sieltä lähtökohtaisesti tulee. SH:a saadaan kehitettyä myös ja kokoonpano saataisiin varmaan suomeen, kuten oli Legacyn kanssa. Growler olisi todella cool kyky meille ja loisi kokonaan uuden elementin ilmavoimiin. Sen kautta tulisi myös runsaasti ELSO-tietoa suomeen.
 
Palstalla olevan kova vimma siitä kokoonpanosta, vaikka kuinka moneen kertaan tullut arvioitua sen olevan kallis tikki.
Esim. Japani investoi miljarditolkulla omaan kokoonpanolinjaansa ja oli jo aikeissa muuttaa sen huoltopumpuksi. Edes kaikkia omia tilauksia eivät olisi tehneet vaan ostaneet edullisemmin ulkoa. Sittemmin on kerrottu, että Mitsubishi Heavy Industries olisi karsinut läskit prosesseistaan ja tuotanto voi jatkua. Muiden koneiden kokoamisen osalta on hiljaista, sillä pitää olla kilpailukykyinen.

Kannattaneeko Suomen omia varten investoida/tärvätä rahaa kokoonpanoon? Ei meistä kummoista osavalmistajaa tule kuitenkaan. Jos ei ostettaisi F-35:tta niin minkä yleensä arvioidaan menevän kaupaksi? SH osalta siintää viimeisen ostajan titteli kuten kävi H:n kanssa. Rafalea voisi vielä liikahtaa, mutta etenkin T näyttää jo monelle Tempestilta. Tilaukset ohjautuisi tietysti sinne.
Gripenissä on puolestaan jo kaksi tuotantolinjaa alle 100:n kappaleen kokonaistuotannolle (Typhoonilla oli 4, mutta määrä isompi).

Jan 2019:
Japan has confirmed it will not use in-country final assembly facilities for its next lot of Lockheed Martin F-35 fighter jets.
A spokesperson from the U.S. ally’s Acquisition, Technology and Logistics Agency, or ATLA, told Defense News it will instead acquire aircraft imported from overseas for its upcoming fiscal 2019 contract.

Jan 2020:
The Japanese government is reversing plans to shut down a Mitsubishi Heavy Industries’ F-35 Final Assembly and Check Out (FACO) facility in Nagoya, Japan, according to local media reports.

The government has been reviewing options to close the FACO facility by 2022 and instead directly import fifth-generation Lightning II F-35A stealth fighter jets in fly-away condition from the United States as a cost saving measure.

Japan is now looking to reverse its decision to import F-35s after Mitsubishi Heavy Industries overhauled its assembly process to reduce costs.

“Finishing one F-35 in Japan is now expected to cost 9.37 billion yen ($86.3 million), compared with 9.42 billion yen to ship the plane from the U.S., according to Japan’s Defense Ministry,” the Nikkei Asian Review reported in mid-December. “The cabinet is expected to approve the domestic production plan soon.”

LM:n info Nagoyan FACO:sta.
The Japanese FACO facility will perform the final assembly and check-out of 38 F-35 Lightning II aircraft to be delivered to the JASDF. The first four F-35s for the JASDF are being built at the Fort Worth, Texas, F-35 factory.

Turkin investointien F-35:aa varten kerrottiin olevan yli 1.25 mrd kesään 2019 mennessä:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top