F-35 Lightning II

Huomautettakoon, että Arizonasta lähti siirtolennolle neljän koneen F-35-parvi, joista vain kaksi pääsi perille Suomeen. Lisäksi kumpikaan koneista ei vastannut Suomelle myytävää konfiguraatiota, joten HX-hankkeessa silmiä piti siristää ihan kaikkien konetyyppien kohdalla.
Aletaan taas lähestyä tuttua ja vanhaa juupas/eipäs -keskustelua parhaasta hävittäjästä Suomelle. Ehkä on aika nostaa esille tämä vanha ketju, jossa kaikki Suomen hävittäjäkandidaatit tuli esiteltyä kattavasti: https://maanpuolustus.net/threads/pirkkalan-hx-testit-iltavapaat-osio.7093/
 
Aletaan taas lähestyä tuttua ja vanhaa juupas/eipäs -keskustelua parhaasta hävittäjästä Suomelle
No tuo Kanadan hävittäjäkauppa se vaan on edelleenkin ajakohtainen. Helposti siinä keskustelussa sivutaan HX-kilpailutusta ja vielä niin, ettei kaikkea enää muisteta.
 
Meteor integraatio F-35A:han etenee, hiljattain on tehty maakokeita, joita on vielä yksi jäljellä ennenkuin siirrytään kokeisiin lennoilla.

Melkoinen voimakaksikko kyseessä ja luonnollisesti Euroopalle on tärkeää, että koneeseen menee täällä valmistettuja ohjuksia ja mahdollisimman monipuolisesti.

 
Yhdysvalloissa AIM-260 JATM on ilmeisesti jo pienissä määrissä operatiivisessa käytössä, vuosikymmenen loppuun mennessä sarjatuotanto pääsee kunnolla vauhtiin. Kiinnostavaa nähdä kumpaa (AIM-260 vs. Meteor) ostetaan enemmän käytettäväksi F-35:n kanssa. Veikkaan ensimmästä.
 
Yhdysvalloissa AIM-260 JATM on ilmeisesti jo pienissä määrissä operatiivisessa käytössä, vuosikymmenen loppuun mennessä sarjatuotanto pääsee kunnolla vauhtiin. Kiinnostavaa nähdä kumpaa (AIM-260 vs. Meteor) ostetaan enemmän käytettäväksi F-35:n kanssa. Veikkaan ensimmästä.
Riippunee myös hinnasta ja saatavuudesta. Kysyntä voi nopeasti ylittää tarjonnan niin, että kaikille halukkaille ei ole 260:stä tarjolla. Tässä täytyy muistaa lähtötilanne, että jo nykyisissä ohjusmalleissa on ammuttu varastot nirkoisiksi Ukrainassa, Israelissa ja Punaisella merellä.
 
Yhdysvalloissa AIM-260 JATM on ilmeisesti jo pienissä määrissä operatiivisessa käytössä, vuosikymmenen loppuun mennessä sarjatuotanto pääsee kunnolla vauhtiin. Kiinnostavaa nähdä kumpaa (AIM-260 vs. Meteor) ostetaan enemmän käytettäväksi F-35:n kanssa. Veikkaan ensimmästä.
Mikä estää molempien hankkimisen? Jos nyt miettii huoltovarmuuden kannalta, niin eikö olisi hyödyllistä tuntea ja harjoitella molemmat.

Lähimmät eurooppalaiset liittolaiset kuitenkin käyttävät Meteoria, joten tarvittaessa myös heiltä voisi ottaa materiaaliapua vastaan.

Muok. tuossahan tosiaan kirjoitit, kumpaa ostetaan enemmän. Luin huolimattomasti.
 
Yhdysvalloissa AIM-260 JATM on ilmeisesti jo pienissä määrissä operatiivisessa käytössä, vuosikymmenen loppuun mennessä sarjatuotanto pääsee kunnolla vauhtiin. Kiinnostavaa nähdä kumpaa (AIM-260 vs. Meteor) ostetaan enemmän käytettäväksi F-35:n kanssa. Veikkaan ensimmästä.

Jos kappalemääristä puhutaan niin AIM-260 ehdottomasti. Jo ihan pelkästään sen vuoksi että USA käyttää aseisiin paljon enemmän rahaa kuin eurooppalaiset.

Isot sarjat kotimaahan tuovat myös kappalehintaa alaspäin -> halvemmat hinnat myös vaikka suomalaisille.
 
Jos kappalemääristä puhutaan niin AIM-260 ehdottomasti. Jo ihan pelkästään sen vuoksi että USA käyttää aseisiin paljon enemmän rahaa kuin eurooppalaiset.

Isot sarjat kotimaahan tuovat myös kappalehintaa alaspäin -> halvemmat hinnat myös vaikka suomalaisille.
Tähän juuri veikkaukseni perustuu, vaikka tarkoitinkin ennemmin käyttäjien määrää. Meteoria tehdään max joitakin satoja vuodessa, Amraamia, jonka suora korvaaja AIM-260 on, tehdään tuhansia (2400 taitaa olla tavoite 2027). Lisäksi AIM-260 on luokkaa 20 vuotta uudempaa suunittelua, kuin Meteor.

@Jopuni
Ei kai mikään muu kuin raha estä hankkimasta molempia. Se toisaalta on estänyt aika monta muutakin asiaa maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kappalemääristä puhutaan niin AIM-260 ehdottomasti. Jo ihan pelkästään sen vuoksi että USA käyttää aseisiin paljon enemmän rahaa kuin eurooppalaiset.

Isot sarjat kotimaahan tuovat myös kappalehintaa alaspäin -> halvemmat hinnat myös vaikka suomalaisille.

Hellyyttävää fanitusta, mutta Meteorin kappalehinta alittaa jo nykyisellään Amraamin modernien versioiden hinnat, ja valmistuksen skaalaus käyttäen mm. samoja tehtaita kuin Euroopan autoteollisuus on vasta meneillään. 260 tulee olemaan lähes varmasti kalliimpi ohjus ja eurooppalaisille maille näyttäisi olevan selkeänä prioriteettina ostaa omalta mantereelta silloin kun se on vain suinkin mahdollista.

Tiukka kisa tulee olemaan ja ostajlla aitoja vaihtoehtoja. Kapasiteetti ja aikataulut tilausketjussa tulevat myös vaikuttamaan päätöksiin.

 
Hellyyttävää fanitusta, mutta Meteorin kappalehinta alittaa jo nykyisellään Amraamin modernien versioiden hinnat, ja valmistuksen skaalaus käyttäen mm. samoja tehtaita kuin Euroopan autoteollisuus on vasta meneillään. 260 tulee olemaan lähes varmasti kalliimpi ohjus ja eurooppalaisille maille näyttäisi olevan selkeänä prioriteettina ostaa omalta mantereelta silloin kun se on vain suinkin mahdollista.

Tiukka kisa tulee olemaan ja ostajlla aitoja vaihtoehtoja. Kapasiteetti ja aikataulut tilausketjussa tulevat myös vaikuttamaan päätöksiin.


Jutun kuvatekstissä sanotaan: Meteor on Eurofighter under-fuselage pylons
meteor_crate.webp
Tuossa taitaa olla vain 3 asiaa mennyt väärin:
  • Meteor -> AMRAAM
  • Eurofighter -> F-35
  • pylon -> internal weapons bay
 
Korjasin vähän. Myyntihintakin voi tietysti laskea mutta mikään automaatio se ei ole. Lisäksi uuden tuotteen kehityskustannukset pitää kuolettaa ennen kuin rahaa alkaa jäädä viivan alle.
Sä varmaan työskentelet talkoo hengessä?

Tietysti osakkeenomistajille täytyy tulla osinkoa. Se että yritys kehittää paremman tuotteen jota se onnistuu myymään enemmän on merkki hyvästä työstä. Siitä saatava palkinto on osakkeen arvon nousu ja suuremmat osingot. Voit tietysti uskoa, ettei osakkeenomistaja tee mitään, mutta olet väärässä. Osakkeenomistajat valitsevat yritykselle hallituksen joka taas valitsee toimitusjohtajan ja niin edelleen. Heidän rahallinen panoksensa on usein vaakalaudalla jos yrityksellä menee huonosti.

Neuvostoliitossa kokeiltiin tätä "elämää ilman palkkiota" mallia ja katso miten hienoja tuotteita siellä tehtiin.
 
Sä varmaan työskentelet talkoo hengessä?

Tietysti osakkeenomistajille täytyy tulla osinkoa. Se että yritys kehittää paremman tuotteen jota se onnistuu myymään enemmän on merkki hyvästä työstä. Siitä saatava palkinto on osakkeen arvon nousu ja suuremmat osingot. Voit tietysti uskoa, ettei osakkeenomistaja tee mitään, mutta olet väärässä. Osakkeenomistajat valitsevat yritykselle hallituksen joka taas valitsee toimitusjohtajan ja niin edelleen. Heidän rahallinen panoksensa on usein vaakalaudalla jos yrityksellä menee huonosti.

Neuvostoliitossa kokeiltiin tätä "elämää ilman palkkiota" mallia ja katso miten hienoja tuotteita siellä tehtiin.
Siis mitä ihmettä? Luehan uudestaan, mitä kirjoitin: firmojen tehtävä on tehdä omistajilleen voittoa eikä myyntihinnalla tarvitse olla mitään tekemistä tuotantokustannuksien kanssa toisin kuin alkuperäisessä viestissä annettiin naivistisesti ymmärtää.
 
Hellyyttävää fanitusta, mutta Meteorin kappalehinta alittaa jo nykyisellään Amraamin modernien versioiden hinnat, ja valmistuksen skaalaus käyttäen mm. samoja tehtaita kuin Euroopan autoteollisuus on vasta meneillään. 260 tulee olemaan lähes varmasti kalliimpi ohjus ja eurooppalaisille maille näyttäisi olevan selkeänä prioriteettina ostaa omalta mantereelta silloin kun se on vain suinkin mahdollista.

Tiukka kisa tulee olemaan ja ostajlla aitoja vaihtoehtoja. Kapasiteetti ja aikataulut tilausketjussa tulevat myös vaikuttamaan päätöksiin.

Onko tiedossa onko meteorista tulossa uudempaa versiota?
En oo huomannu uutisia asiasta.
 
Turkki olisi heivaamassa S-400:t saadakseen F-35:ia. Eipä tuota paljon tarvitse pohtia kun on nähnyt millaista paskaa nuo Venäjän systeemit todellisuudessa ovat.

Jotain ilmatorjuntaa joutuvat myös hankkimaan tilalle. USA ottanee nuo ryssävehkeet vastaan harjoitusvastustajiksi osana pientä vastakauppaa.

Eikö sen pitäisi olla pelkästään positiivinen asia, että NATO-maassa voidaan treenata S-400:sta vastaan toimimista vaikka sitten F-35:lla?
 
Back
Top