Helikopterit herättivät ihmetystä pääkaupunkiseudulla

23 Maa 2014

Voivoi, ministeri Kyllönen!
Kirjoittanut Raimo Ilaskivi

Olen kovasti arvostanut liikenneministerimme toimintaa monissa tärkeissä asioissa, mutta nyt yllätyin. Ja näin ihan kahdestakin syystä, kun lueskelin ministerin Helsingin Sanomille antamaa kahta lausuntoa.

Malmin lentokenttä oli liikenneministerin ensimmäinen kohde. Ja kuinka? Hän asetti vastakkain 10000 ihmisen asunnontarpeen ja 70 ilmailunharrastajan toimintaedellytykset. Malmin kenttä voitaisiin ministeri Kyllösen mielestä siirtää pois koska tahansa – varsinkin kun muutama valtion viranomainen ei hänen tietojensa mukaan tätä kiivaasti vastustaisi.

Mutta mitä unohtui? Paljon. Ensinnäkin se, että kentän siirron edellytykseksi on sovittu korvaavan kentän löytyminen, ja sellaista ei ole maastoista osoitettu, vaikka etsijät ovat olleet liikkeellä sananmukaisesti kissojen ja koirien kanssa. Ja muuta? Mistäköhän tuo luku 70 on löydetty? Kenttää kayttävät toki harrastajat, mutta sata- tai peräti tuhatlukuiset, sekä myös esim. kentällä toimiva moderni ja keskeinen lentokoulu ja Rajavartiolaitos, liikelentoyrittäjät jne jne; siellä huolletaan ja sinne on keskittynyt koko joukko muita toimintoja merkittävinä työtilaisuuksien ylläpitäjineen.

Tein Harri Holkerin hallituksen toimeksiannosta neljännesvuosisata sitten kartoituksen asuntorakentamiseen soveliaista kohteista Helsingin kaupungin alueella – eräinä taustatietiona käytin lentoharrastukseni avulla ilmasta tekemiäni havaintoja. Näitä alueita oli todella riittävästi ilman Malmiakin, eikä kaikkia niistä vieläkään ole otettu käyttöön; Haltialan pelloillakin viljellään edelleen niin kallista viljaa, että jos peltomaa arvioitaisiin tonttimaan hinnoin, sitä viljaa ei kenenkään kannattaisi syödä.

Vein tuolloin myös erään Malmin kenttätoimintojen kritisoijan Piper Arrowilla katselemaan Helsinkiä ja näitä tyhjiä alueita ilmasta. Keskikaupungin päällä lopuksi pyöriessämme totesin, että riittääkö, mennäänkö takaisin Malmille – missähän se muuten sijaitsee? Lennätettäväni ei kenttää pystynyt ilmasta löytämään ja totesi sitten palattuamme hieman nolona, että pienihän se alue on. Saisinko suositella Malmin kentän ystäville ministeri Kyllösen suostuttelua mukaan vastaavanlaiselle lennolle ja tutustumaan henkilökohtaisesti kentän muihinkin toimintoihin; toivottavasti viikonloppuna, jolloin lukuisat perheet silmät innosta kiiltelevine lapsineen seuraavat lentotoimintaa ajatuksella, että vielä sitä minäkin!

Espoon metron jatkon rahoitus oli sitten ministeri Kyllösen toinen kohde. Ei kaavailtua valtion rahaa. Muistiini palautui aiemmat kannanotot siitä, kuinka joukkoliikennettä tulisi suosia yksityisen autoilun sijasta. Eivät nämä kaksi mielipidettä kovin hyvin tunnu sopivan yhteen. Espoo jos jokin metropolialue kuuluu nimenomaan yksityisautoilun lähteisiin ja sinne, jos jonnekin tarvittaisiin tehokasta julkista liikennettä, josta länsimetro on mainio esimerkki.

Hallitus on myös korostanut tarvetta luoda työpaikkoja ja elvyttää keinoin, jotka tähän soveltuvat. Jo 1930-luvulta alkaen infrainvestoinnit, maanteiden ja rautateitten ja nyt siis metron rakentaminen ovat esimerkkejä tehokkaasta työllisyys- ja elvytyspolitiikasta. Ei kai tällaista keinoa nykytilanteessa kannata heittää nurkkaan, lasta pois pesuveden mukana! Lyötäisiinhän länsimetron puitteissa itse asiassa kahta kärpästä samalla iskulla.

Eli voivoi, ministeri Kyllönen!

"Helsingin hallinnon itku tonttimaan puutteesta ja sen vuoksi vaikkapa Sipoosta sen ryöstö, on käsittämättömien itkupillien ajatusmaailmaa! Nyt ei tarvitse Pipprilläkään nousta katsomaan alaspäin. Voi Googlailla mapilla, kuinka neliökilometreittäin on rakentamatonta aluetta heti Viikinmäestä alkaen!
Kun niin mielellään Stadista halutaan käyttää muotoa ”suurkaupunki”, niin rakentamatonta on aivan kantakaupungin liepeillä ylöspäinkin. Suomalaisetkin osaisi jo rakentaa 35-45 kerroksisia liike/asuintaloja vaikka Hertsikkaan, Hernesaareen, tai Munkkaan. Ei niitä taloja kerralla ole pakko Somaliasta pakkohaetuille antaa asuttavaksi. Niihin saa mahtumaan 900 asuntoon 5 000 suomalaista!

Kyllönen on hallituksen tasapaksua ministeriainesta. Kataisen hallituksesta en löydä ainuttakaan älyllisesti toimivaa, enkä johdonmukaisuudessaan järkevää ministeriä. Tuomiojakin on osoittanut jo ne toimintamerkit, joilla ministeriksi ei pitäisi pyrkiä. Nuoremmat ovat joko Kyllösen tapaan tietämättömiä, ylpeitä ja ylissivistykseltään avuttomuuden tilassa! On! Onhan heillä maisteriarvot, joillakin tohtorisarvokin, mutta edellinen lauseeni pätee silti.

Vieläkö Raimo ihmettelet, että maistan Kossua mielelläni, etten liikaa pohdi tätä menoa selvinpäin?"

Vittumaine Aulis

23.3.2014, klo 15:31
 
Se siitä sitten. Vihervasemmisto koplasi asian kehysriiheen ja sekoomus komppasi:

yle 25.3.2014 klo 18:50
Kehysriihi: Malmin kentälle asuntoja, länsimetron jatkeelle ei rahaa
Hallitus on todennäköisesti päätymässä periaateratkaisuun, jossa Helsingin Malmin lentoaseman toiminta päättyisi ja alue siirrettäisiin asuntorakentamiseen.

Kuva: Lassi Tolvanen
Ministeri Merja Kyllönen (vas.) ilmoitti jo viime viikolla olevansa Malmin lentokentän sulkemisen kannalla. Nyt hallitus on linjaamassa kehysriihessään alueen siirtämisestä asuntorakentamiseen. Ajankohta olisi ilmeisesti 2020-luvulla.
 
Nyt on sitten kaikki tehty pääkaupunkiseudun kohtuuhintaisen asumisen puolesta. :rolleyes:
 
Helsinki on malliesimerkki siitä mitä tapahtuu, kun 200 000 junttia haluaa asua omakotitalossa 10 km päässä keskustasta. Kaavoitus on niin päin v-ttua kuin olla voi, ei voi rakentaa omille pelloille niin pitää sitten rakentaa Sipoon pelloille.

Oispa kiva kun Suomessakin olis edes yksi kaupunki, suurkaupunkeja ei tällä väestömäärällä saa aikaiseksi.
 
koska Malmin kenttä jyrätään niin joutaa mennä mokoma mökkikyläkin (samoin ne siirtolapuutarhat joutaa jyrätä asuntotonteiksi):

yle 30.4.2014 klo 8:59
"Helsinkiläiset maksavat kalliin hinnan pienen vasemmistoeliitin mökkeilystä"
Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja arvostelee Kivinokan rakentamisen vastustajia kovin sanoin. Hänen mukaansa alueen rakentamista vastustava vihervasemmisto huijaa kaupunkilaisia.

Kuva: Yle
Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtajan Risto Rautavan (kok) mukaan uusien asuntojen rakentaminen käy Helsingissä hankalaksi. Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti tiistaina palauttaa Kivinokan suunnitteluperiaatteet takaisin valmisteluun.

Rautavan mukaan kovat asuntotavoitteet vaativat Helsingissä uusien alueiden kaavoittamista sekä tiukkaa täydennysrakentamista. Monilla alueilla uutta kaavoitttamista kuitenkin vastustetaan.

– Täydennysrakentaminen kohtaa koko ajan vaikeuksia. Jokainen alue josta me yritetään rakentaa, niin tuntuu kohtaavan tosi suurta vastustusta.

Kaupunkisuunnittelulta edellytetään asuntotonttien kaavoittamista, niin ei tällaisella politiikalla tontteja tulla ikinä saamaan.

– Risto Rautava, kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja

– Päättäjien olisi pitänyt ottaa vastuu asuntotuotantotavoitteista. Kaikki olivat sitä mieltä, että suunnittelu oli tehty hyvin. Sillä olisi saatu luonnonläheinen, kantakaupungin tuntumassa oleva asuin- ja ulkoilualue, Rautava sanoo.

Rakentamissuunnitelman palautusta kannattivat vasemmistoliitto, vihreät ja sosialidemokraatit. Kokoomus ja perussuomalaiset jättivät eriävän mielipiteen asiasta. Rautava ei säästele sanojaan arvostellessaan alueen rakentamisen vastustajia.

– Vihervasemmisto lähinnä huijaa helsinkiläisiä. Se tietysti kuulostaa kovin kauniilta, jos puolustetaan luontoa ja pelastetaan Kivinokka. Oikeasti helsinkiläiset maksavat kalliin hinnan pienen vasemmistoeliitin mökkeilystä metroradan varrella.

– Kaupunkisuunnittelulta edellytetään asuntotonttien kaavoittamista, niin ei tällaisella politiikalla tontteja tulla ikinä saamaan, Rautava puuskahtaa.
 
Asuntojen sullominen alati tiiviimpään Helsingissä on tolkutonta touhua. Pääkaupunkiseutu on jo nykyisin liikenteen puolesta täysi painajainen. Lisärakentamisen sijaan pitäisi pikemminkin purkaa rakennuksia kunnollisten väylien ja parkkipaikkojen edestä. Uudisrakentaminen kehä kolmosen taakse.
 
Asuntojen sullominen alati tiiviimpään Helsingissä on tolkutonta touhua. Pääkaupunkiseutu on jo nykyisin liikenteen puolesta täysi painajainen. Lisärakentamisen sijaan pitäisi pikemminkin purkaa rakennuksia kunnollisten väylien ja parkkipaikkojen edestä. Uudisrakentaminen kehä kolmosen taakse.

Ei kelpaa. Tonttimogulit ja virheä aate ei kannata.
 
Asuntojen sullominen alati tiiviimpään Helsingissä on tolkutonta touhua. Pääkaupunkiseutu on jo nykyisin liikenteen puolesta täysi painajainen. Lisärakentamisen sijaan pitäisi pikemminkin purkaa rakennuksia kunnollisten väylien ja parkkipaikkojen edestä. Uudisrakentaminen kehä kolmosen taakse.

Samaa mieltä. Malmin kenttä ja Kivinokka pitäisi säästää. Sipoosta ryöstettiin monta tuhatta hehtaaria metsää ja peltoa Helsinkiin, ekä siellä ole muuta uutta kuin "oligarkki" Harkimon koti ja muutama ökyasunto. Meren rannalla.

Saivat vasurit ja vihreät retkuun sen Malmin kophdalla. Prolelle asuntoja... Miksi ei merelle?

Malmin kenttä on 124 hehtaaria. Kivinokan pinta-ala?

Kivinokka. Siirtolapuutarha näkyy hyvin. Tässä viedään vain tavalliselta ihmiseltä mahdollisuus tähän. Tulee kalliita asuntoja.

Mutta vassarit voivat muuttaa Malmin uuteen ghettoon. itsepähän ajoivat sitä Kokoomuksen vasallina.

kivinokka_c_ilmakuva_2.JPG
 
Tsadissa on tilaa ylöspäin vaikka kuinka paljon. Mutta ei käy, kun kuulemma kaupunkikuvan eheys vaatii lättänää rakentamista. Tornitalosta tulee hyväksyttävä vasta kun se kaadetaan kyljelleen ja sijoitetaan jonnekin metsälähiöön. Näitä pötköttäviä taloja sitten makaa metsissä kuin taivaalta pudonneina. Muka kaupunkia..
 
Asuntojen sullominen alati tiiviimpään Helsingissä on tolkutonta touhua. Pääkaupunkiseutu on jo nykyisin liikenteen puolesta täysi painajainen. Lisärakentamisen sijaan pitäisi pikemminkin purkaa rakennuksia kunnollisten väylien ja parkkipaikkojen edestä. Uudisrakentaminen kehä kolmosen taakse.

Ymmärrän kyllä että suomalaiselle heteromiehelle kaksi ihmistä saman auton kyydissä haiskahtaa vaarallisesti kommunismille, mutta kaupunkisuunnittelussa on yleisesti hyväksytty mallli tiivis liikekeskusta jonka ympärillä on tiheästi rakennettu asuinvyöhyke. On täysin järjetöntä rakentaa kaupunkien liikennerakaisuja yksityisautoilun varaan koska tula yksinkertaisesti loppuu kesken. Muutaman savun pikkukylät on sitten erikseen

Raideliikenne, metro, raitiovaunu ja kevyen pikaraideliikenteen laajentaminen antaisi kasvumahdollisuuksia pääkaupunkiseudullekin.
 
Ymmärrän kyllä että suomalaiselle heteromiehelle kaksi ihmistä saman auton kyydissä haiskahtaa vaarallisesti kommunismille, mutta kaupunkisuunnittelussa on yleisesti hyväksytty mallli tiivis liikekeskusta jonka ympärillä on tiheästi rakennettu asuinvyöhyke. On täysin järjetöntä rakentaa kaupunkien liikennerakaisuja yksityisautoilun varaan koska tula yksinkertaisesti loppuu kesken. Muutaman savun pikkukylät on sitten erikseen

Raideliikenne, metro, raitiovaunu ja kevyen pikaraideliikenteen laajentaminen antaisi kasvumahdollisuuksia pääkaupunkiseudullekin.

Mutta sitten täytyy saada liityntäpysäköinnit kuntoon. Millä menet sinne metroasemalle, jos et satu ihan vieressä asumaan? Esim. Helsingin Ruoholahden ostoskeskuksen parkkihallissa on liityntäpysäköinti. Ajatuksena on, että Kirkkonummen/Espoon suunnalta tulevat eivät aja keskustaan, vaan jättävät autot liityntäparkkiin ja siirtyvät metroon (Ruoholahti on siis metron pääteasema). Hyvä ajatus. Toimiiko käytännössä? Ei toimi. Miksi? Tulet klo 08:00 aamulla sinne, niin liityntäparkki on täynnä. Menet ns. täydellä hinnalla sisään parkkihalliin (25 euroa/päivä) ja huomaat, että siellä on kuitenkin satoja vapaita autopaikkoja. Miksi näitä ei anneta liityntäpysäköinnin käyttöön?

Joko autetaan käyttämään julkista tai sitten mennään omalla autolla. Ei voi olla niin, että ei saa mennä autolla, mutta julkisillakaan ei pääse.
 
Kaupunkikuva.. Ei Tallinna huonolta näytä vaikka siellä pari korkeampaa rakennusta onkin. Tai Lontoo. Ei tornitalot tarvitse ympärilleen mitään Hongkongia tai Manhattania jotta ne näyttäisi hyvältä!
 
Helikopterit herättivät ihmetystä
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/helikopterit_herattivat_ihmetysta-katso_kuvat/


Vartin lukijat ovat tehneet pääkaupunkiseudulla useita havaintoja Puolustusvoimien NH90-kuljetushelikoptereista torstain aikana. Lennot liittyvät Utin Jääkärirykmentin käynnissä olevaan sotaharjoitukseen.

— Kyseessähän on meidän heinäkuussa kotiutuvien varusmiesten loppusota. Tämän harjoituksen tavoitteena on harjoitella yhteistoimintaa helikoptereiden kanssa, kertoo esikuntapäällikkö Pasi Rekilä Utin Jääkärirykmentistä.

Helikoptereita ja harjoitusjoukkoja liikkuu alueella tiistain ja perjantain välisenä aikana.

— Kahden helikopterin lisäksi harjoitukseen osallistuu satakunta varusmiestä, jotka alkoivat jo torstain aikana siirtyä takasin Uttiin.

Havaintoja helikoptereista on tehty ainakin Kilossa, Karamalmilla ja Munkkiniemessä.

Utin Jääkärirykmentin harjoitus ei liity parhaillaan itäisellä pääkaupunkiseudulla käynnissä olevaan Kaartin Jääkärirykmentin sotaharjoitukseen.

Muistaakseni Putin totesi TV-esiintymisessään, ettei Suomen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Miksi sitten pitää hätistellä äänestäjiä, tuomalla näyttävä leikkisota keskelle siviilikeskusta? Tällätavallako se Suomen natokannatus nousee, kun lietsotaan turvattomuudentunnetta tahallaan?
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni Putin totesi TV-esiintymisessään, ettei Suomen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Toisinsanoen Venäjällä ei ole tällähetkellä intressejä hyökätä Suomeenpäin, miksi sitten pitää hätistellä äänestäjiä, tuomalla näyttävä sotaharjoitus keskelle siviilikeskusta? Tällätavallako se natokannatus nousee, kun lietsotaan turvattomuudentunnetta tahallaan?

Tai jos käytämme yleisesti havaittua tulkintaa venäläisistä puheista (tehdään päinvastoin kuin sanotaan), niin tuo Putinin kommentti tarkoittaa, että Suomen kanssa tulee seuraavaksi ongelmaa.
 
Tai jos käytämme yleisesti havaittua tulkintaa venäläisistä puheista (tehdään päinvastoin kuin sanotaan), niin tuo Putinin kommentti tarkoittaa, että Suomen kanssa tulee seuraavaksi ongelmaa.

..tuo taas lienee yleisin tällä palstalla käytetty sananparsi. Jos halutaan luoda pysyvä epäluottamus Venäjää kohtaan ja natokannatus kattoon, niin sen aika on nyt, eikä siihen tarvita tosiseikkoja. Riittää kun pelotellaan pientä ihmismieltä riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Vuosaareen asti menee metro ja Helsinkiin lunastettu Sipoo alkaa Vuosaaresta, samoin ne tuhannet pakkolunastetut hehtaarit. Malmin kenttä on kaukana radasta, ja ajotiet kapeita. Erään asiassa jäävin kauppiassuvun agenda tämä on ollut niin pitkään kuin muistan.

Malmin hanke myytiin vihreille ja oskupajamäille juuri joukkoliikenteellä. Sinne ei tehdä kai mitään parkkipaikkojakaan juuri, että pakotetaan asukkaat moodiin.

Tornitaloille kyllä. Esimerkiksi valmiiksi pilattuun Pasilaan. Taivasta kohti saa yhteen mökkiin saman kuin Malmin pienkerrostaloghettoon.

Suomalaista arkkitehtiä huimaa kolmannessa kerroksessa.
 
Muistaakseni Putin totesi TV-esiintymisessään, ettei Suomen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Miksi sitten pitää hätistellä äänestäjiä, tuomalla näyttävä leikkisota keskelle siviilikeskusta? Tällätavallako se Suomen natokannatus nousee, kun lietsotaan turvattomuudentunnetta tahallaan?

Kukin näkee missäkin toiminnassa salattuja tarkoitusperiä haluamallaan tavalla, varsinkin jos on jäänyt aamulla lääkkeet ottamatta... Onko siis niin, että on parempi olla harjoittelematta ns. terävällä kärjellä niitä toimenpiteitä, jotka osaltaan mahdollisen kriisin aikana vaikuttaisivat turvallisuustilanteeseen positiivisesti, koska eri puolilla pääkaupunkiseutua foliohatut hätääntyvät? Voisiko olla niin, että se suurempi enemmistö, joka ei ruilauta aamukahveja suoliston läpi kopterin nähdessään ehkä jopa saa positiivisemman fiiliksen tällaisista näyistä, kun näkee kotoisia suorituskykyjä?

Erittäin vaikeita kysymyksiä...
 
Yksityisautoilun sisäänrakennettu ongelma tiheään asutuilla alueilla on se, että se skaalautuu äärimmäisen huonosti. Vaikka kuinka rakennettaisiin lisää väyliä ja parkkipaikkoja, niin ne täytetään varsin vaatimattomallakin kasvulla. Toinen olennainen ongelma on, että autot ovat suurimman ajan käyttämättä ja ja koko tämän ajan ne vievät tilaa jonka voisi muuten käyttää hyödyllisesti. Kaupunkirakenteen väljentäminen ei millään tavalla ratkaise ongelmaa kuten esimerkit rapakon takaa osoittavat. Niin kauan kun alueella asuu paljon ihmisiä ja heillä on tarve liikkua alueen sisällä, yksityisautoiluun perustuvat ratkaisut johtavat ruuhkautumiseen.
 
Mitä hemmettiä liikenneministeri edes kantaaottelee asuntorakentamiseen. Ja ikään kuin olisi maailman selviö että pk-seudulle pitää rakentaa neliöäkään lisää vaikka tulijoita kuinka pukkaisi. Eloisan metropolin ainekset on jo kasassa, mun punavuorelaisen boheemin näkökulmasta pitää kääntää kehitys uukkarin tapaan ja hetken hämmennyksen ja mahdollisten kehä kolmosen liepeillä tarvittavien telttaleirien katastrofiavun ohimentyä iloita uudesta eloisammasta koko-Suomesta. Ehkä jonkin Kainuun voisi suosiolla pyhittää villieläimille jos ei edes somput halua muutella vielä kentällä olevia sukulaisiaan sinne.

Tulee mieleen opetus/kulttuuriministeri joka missitaustalla kauhisteli ja puuhasteli yliopistojen valmistumisaikatauluja. Ikäänkuin välivuodet työelämässä tai mittareihin mahtumattoman aktivismin parissa jotenkin söisivät samahkoon lopputulokseen käytettävää opetusresurssia ja kulunkia per hlö.

(BTW, ei pyrkinyt olemaan mikään rasistinen kommentti. Monella on jo kokemusta että ulkomailta alunperin tulleet dösäkuskit, vain yhtenä esimerkkinä ammattiryhmistä siis, on ainoat jotka ei pidä kunnia-asiana kaasuttaa nauraen karkuun jos matkustaja-poloinen on bussin Wirallisesta lähtöajasta 10 sekuntia myöhässä...)

ronklaus: off-topic mutta ministeri aloitti.
 
(BTW, ei pyrkinyt olemaan mikään rasistinen kommentti. Monella on jo kokemusta että ulkomailta alunperin tulleet dösäkuskit, vain yhtenä esimerkkinä ammattiryhmistä siis, on ainoat jotka ei pidä kunnia-asiana kaasuttaa nauraen karkuun jos matkustaja-poloinen on bussin Wirallisesta lähtöajasta 10 sekuntia myöhässä...)

ronklaus: off-topic mutta ministeri aloitti.

On myös huonoja kokemuksia eritoten somaleista. Todella huonoja. Ainakin taksissa on huonosuomi somppuja, joiden katutuntemuksella ei voi läpäistä koetta ja jotka eivät puhu kunnolla suomea eivätkä englantia. Minä en enää ota neekerikuskia kun samalla rahalla saa suomalaisen.
 
Back
Top