Päihdeasuminen ja asunto ensin -periaate eroavat aiemmin sovelletusta porrasmallista, jossa asunnottoman piti kuntoutua esimerkiksi päihdeongelmasta ennen asunnon saamista. Porrasmallissa vaadittiin aikanaan tyypillisesti raittiutta, hoitoon sitoutumista ja itsenäisen elämän taitoja ennen oman asunnon luovuttamista.
Asunto ensin -periaate perustuu ajatukseen, että asunto on ihmisoikeus ja tietysti näille visionääreille on ihmisoikeus käyttää myös päihteitä. Itse olen sitä mieltä, että addikti ei enää valitse vaan tuhoutuu silmien edessä. Minusta kuolemaan johtavan sairauden ylläpito rikkoo ihmisoikeuksia mutta mikä asiantuntija minä olen. Ennen jotkut raitistuivat, kun tuli tarpeeksi ylämäkeä eteen.
Y-Säätiö tekee tätä asumishommaa Suomessa.
Sama periaate, että päihteitä katsotaan läpi sormien, on todellakin levinnyt asuntoloihin.
Porrasmallia voi kritisoida siitä, että kaikki eivät saaneet elämäänsä raiteilleen mutta silloin jotkut jopa onnistuivat siinä. Ei kovin iso prosentti mutta kuitenkin. Asunto ensin -mallissa ja päihteet sallivissa asuntoloissa ei luultavasti tiedetä yhtään raitistunutta mutta sen sijaan paljon ongelmia ja henkirikoksia.
Hajasijoittaminenkin on ongelma. Siellä mistä Y-säätiö on ostanut huoneiston tavisten keskeltä ja sijoittanut narkin vuokralle, tulee melkoisen levoton elämä rappuun.
Asunto ensin -malli vähentää pitkäaikaista asunnottomuutta, mutta asukkailla on nähty kova vastustus kuntouttaville toimille, jos näin diplomaattisesti asian ilmaisisi.