Huumetilanne ja katuilmiöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Vonka

Supreme Leader
Vahvistettu
Kun FBI teki aika onnistuneenkin operaation, myös Suomessa Anom-viestit johtivat valtaviin huumetakavarikkoihin sekä tuonti- ja myyntiorganisaatioiden hajoamisiin. Vuonna 2021 amfetamiinin saatavuus romahti, ja addiktit alkoivat korvata suosikkihuumeensa muilla aineilla. Myös myyjät ainakin osittain vaihtuivat.

Pelkästään Alfa-PVP on puhututtanut sisäisessä turvallisuudessa jo niin paljon, että uusi ketju on perusteltu.

Tämä ketju on huumerikoksille ja lieveilmiöille eikä väittelyketju huumepolitiikasta.

Taitaa vähemmän yllättäen, vahvasti riippua
asuinpaikasta miten tämä α-PVP:n käytön melko massiivinen lisääntyminen (tilastoissa) katukuvassa näkyy. Sörkän tienoilla olen 80-luvulta saakka tähän päivään melko paljon aikaa viettänyt ja ainakin sellainen vaikutelma tullut, että huonommassa kondiksessa narkit nykyään olisivat. Erona myös muutoksessa se, että käyttö huomattavasti avoimempaa on, myös iv:nä ja muina näkyvinä ilmiöinä.
Samat kulmat olivat minulla, Hermanni - Sörnäinen - Kallio-linjalla koko 1980-luku.

Silloin 40 vuotta sitten Hesarin ja Vaasankadun kulmassa oli vielä lestinheittäjiä. Vanhan liiton aikaan saattoi amfetamiinia kulmilla jonkin verran liikkua. Siitä minulla ei tosin ollut silloin mitään havaintoa.

Oli pankkirosvoja ja muita. Istuivat Tenkassa tai Kolmessa Kaisassa.

Maahanmuuttaja-deeguja ei ollut kasarilla oikeastaan lainkaan. Yksi oli, sellainen jo vähän parrastaan harmaantunut, jota sanottiin työvoimatoimiston neekeriksi, pyöri siinä jaloissa joskus kun lähti töihin.

Se nimi "työvoimatoimiston neekeri" tuli siitä, että joku naisvirkailija oli ihastunut siihen ja yritti hommata sille töitä, mutta eipä tuo sitten niille ruvennut.

Onhan tämä päivä ihan toisenlainen. On leipäjonoja ja yleistä nuhjuisuutta, narkkarit ihan sätkyjä.

Viimeksi muokattu:
Samat kulmat olivat minulla, Hermanni - Sörnäinen - Kallio-linjalla koko 1980-luku.

Silloin 40 vuotta sitten Hesarin ja Vaasankadun kulmassa oli vielä lestinheittäjiä. Vanhan liiton aikaan saattoi amfetamiinia kulmilla jonkin verran liikkua. Siitä minulla ei tosin ollut silloin mitään havaintoa.

Oli pankkirosvoja ja muita. Istuivat Tenkassa tai Kolmessa Kaisassa.

Maahanmuuttaja-deeguja ei ollut kasarilla oikeastaan lainkaan. Yksi oli, sellainen jo vähän parrastaan harmaantunut, jota sanottiin työvoimatoimiston neekeriksi, pyöri siinä jaloissa joskus kun lähti töihin.

Se nimi "työvoimatoimiston neekeri" tuli siitä, että joku naisvirkailija oli ihastunut siihen ja yritti hommata sille töitä, mutta eipä tuo sitten niille ruvennut.

Onhan tämä päivä ihan toisenlainen. On leipäjonoja ja yleistä nuhjuisuutta, narkkarit ihan sätkyjä.
Samaa aluetta ja aikakautta olemme kulkeneet. Edelleen tuolla alueella tulee oleiltua useamman kerran viikossa, kun lähellä asun ja oma historia tuohon suuntaan vetää. Mutta se mikä nuorena oli ainakin osin siistiä ja silleen, nyt muutoksessaan hyvin erinäköisenä näyttäytyy. Surumielisenä ja hyväksikäyttönä.

Tuossa on huima ero menneeseen myös tapahtunut, siis etnisyydessä millä huume- ja prostituutiokuviota pyöritetään laajuudessaan. Nämä askelmilla alimmat ovat omaa käyttöään rahoittavat suomalaiset tytöt, jotka hiemankin enemmän aikaa tuolla viettäessä esiin tulevat. Kuten myös parittajat taustalla ja kamandiilaajat.

Edelleen säännöllisesti kahvin tai teen käyn hakemassa ja piritorilla vilinää katselen. Näin ne vuosikymmenet menee. Muutoksia katsellessa.

Huumetilanne näkyy myös asumisturvallisuudessa. Jos rapussa on yksikin addikti, rapussa on aika ajoin levotonta. Omasta kellarista lähtevät polkupyörät suit sait, kun sinne pääsee myös addikti avaimilla.

Häiriöiden laatu on muuttunut vakavammaksi huumausaineiden käytön vuoksi, sanoo lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah Suomen Vuokranantajat ry:stä.
Hänen mukaansa aiemmin alkoholinkäytöstä aiheutuneet häiriöt ajoittuivat lähinnä viikonloppuiltoihin.
– Huumeet voivat aiheuttaa arvaamatonta ja ajoittain hyvinkin aggressiivista käyttäytymistä. Ilmiö näkyy kaikkialla, sanoo myös Saton asuntoliiketoiminnan johtaja
Elina Vaurasalo.

Helsingin turvallisuustutkimuksen tuloksia on esitelty.

Tutkijan mukaan omalla asuinalueella nähty väkivalta ja huumehavainnot ovat voimakkaasti yhteydessä koettuun turvattomuuteen viikonloppuiltoina.

Tutkimuksen mukaan turvattomuus on viikonloppuiltaisin yleisintä koillisella ja itäisellä lähiövyöhykkeellä, joka ulottuu Vuosaaresta Malmille ja Puistolaan.

Onko kenelläkään mitään hajua mitä tilanteelle voidaan tehdä? Eilen kuuntelin syrjäkorvalla, miten kiiteltiin kuinka kaupan nurkalta oli häädetty käyttäjiä. Mietin vaan, että häädetyt tietysti vaihtoivat vaan paikkaa. Näkyvä ongelma jonkun toisen iloksi siirtäen.

Onko koettu turvattomuus konkretisoitunut? Meillä päin piripäät ja pössyttelijät aiheuttavat uhkaa lähinnä toisilleen. Enemmän uhkaa on autohurjastelusta ja perinteisistä känniörvelöistä.

Ongelmat tajutaan vasta kun ne tulevat silmille.

Tilanne helpottaa siten, että muun yhteiskunnan keskellä elävien narkomaanien määrä vähenee. Joko niin, että huumeiden käyttäjien määrä pienenee joko luonnollisen poistuman kautta tai siten että ihmiset pääsevät irti aineista / eivät ylipäätään aloita käyttämistä; tai siten että narkomaanit suljetaan esim vankilaan. Se, että poliisi valvoo projektiluonteisesti jotain tiettyjä aukioita tai alueita, siirtää vain ongelman toisaalle.

En nyt tähän kaiva mitään tilastoja, mutta ainakin satunnaisen katuväkivallan uhka on kasvanut ja kasvaa edelleen; merkittävänä tekijänä on sekaisin olevat huumeiden käyttäjät ja toisaalta tarve rahoittaa käyttöä. En osaa sanoa, kuinka paljon väkivalta on tosiasiallisesti noussut esim peukun takia, mutta jo väkivallan uhan kohoaminen (ja jo pelkkä uhan koettu kohoaminen) laskee ympäristön elämänlaatua

Tähän samaan liittyvät kellarimurrot ja suuri osa autovarkauksista, myymäävarkauksista jne.

Onko kenelläkään mitään hajua mitä tilanteelle voidaan tehdä?
Kolme vuotta kuivilla ollut sanoo, että huumeiden saatavuutta pitäisi vaikeuttaa.

Jostainhan se kertoo, että ei kunnioiteta enää mitään.

Lasipiippua poltetaan raitiovaunuissa, junissa, metroissa, keskellä tietä, lasten ja vanhojen nähden.

– Nykyään ei tarvitse edes tuntea huumeiden myyjää, kun painetaan enteriä, hän lausuu, viitaten netissä myytäviin päihteisiin.

Myös asuntolat tulisi kieltää täysin päihteistä, koska siellä on helppo käydä huumekauppaa, Jari jatkaa.
Kuntien tulisi myös maksaa pitkäaikaisia päihdekuntoutuksia käyttäjille.

Huumeiden (amfetamiinin) saatavuuden vaikeuttaminen on ollut käsittääkseni merkittävä syy peukun räjähdysmäiseen yleistymiseen.

Päihteettömässä asuntoloissa eivät viihdy ne, jotka käyttävät päihteitä.

Päihdeasuminen ja asunto ensin -periaate eroavat aiemmin sovelletusta porrasmallista, jossa asunnottoman piti kuntoutua esimerkiksi päihdeongelmasta ennen asunnon saamista. Porrasmallissa vaadittiin aikanaan tyypillisesti raittiutta, hoitoon sitoutumista ja itsenäisen elämän taitoja ennen oman asunnon luovuttamista.

Asunto ensin -periaate perustuu ajatukseen, että asunto on ihmisoikeus ja tietysti näille visionääreille on ihmisoikeus käyttää myös päihteitä. Itse olen sitä mieltä, että addikti ei enää valitse vaan tuhoutuu silmien edessä. Minusta kuolemaan johtavan sairauden ylläpito rikkoo ihmisoikeuksia mutta mikä asiantuntija minä olen. Ennen jotkut raitistuivat, kun tuli tarpeeksi ylämäkeä eteen.

Y-Säätiö tekee tätä asumishommaa Suomessa.

Sama periaate, että päihteitä katsotaan läpi sormien, on todellakin levinnyt asuntoloihin.

Porrasmallia voi kritisoida siitä, että kaikki eivät saaneet elämäänsä raiteilleen mutta silloin jotkut jopa onnistuivat siinä. Ei kovin iso prosentti mutta kuitenkin. Asunto ensin -mallissa ja päihteet sallivissa asuntoloissa ei luultavasti tiedetä yhtään raitistunutta mutta sen sijaan paljon ongelmia ja henkirikoksia.

Hajasijoittaminenkin on ongelma. Siellä mistä Y-säätiö on ostanut huoneiston tavisten keskeltä ja sijoittanut narkin vuokralle, tulee melkoisen levoton elämä rappuun.

Asunto ensin -malli vähentää pitkäaikaista asunnottomuutta, mutta asukkailla on nähty kova vastustus kuntouttaville toimille, jos näin diplomaattisesti asian ilmaisisi.

Narkomaanihan ei tarvitse asuntoa; riittää että saa huumeita (näin keskisarjalaisesti ilmaistuna).

Päihteiden käytön sallivat asuntolat ovat ikäviä paikkoja; erityisesti jos sellaiseen sijoitetaan päihteistä eroon pyrkivä henkilö. Nämä ovat paikkoja, joihin poliisi menee lähtökohtaisesti aina kahdella partiolla.

Se, että asuntolassa ei saa käyttää päihteitä, ei lopeta päihteiden käyttöä vaan siirtää sen muualle; tai sitten asukas lentää ulos ja jatkaa päihde-elämää kadulla tai kavereiden nurkissa. On kuitenkin tärkeää, että on myös päihteettömiä asuntoloita, koska niissä voivat asua ne, jotka eivät päihteitä käytä.

Päihteitä käyttävää henkilöä ei tulisi sijoittaa itsenäiseen asumiseen muiden ihmisten joukkoon, vaan nämä pitäisi olla niille jotka ovat päässeet irti, tai eivät ole koskaan käyttäneetkään.

Päihdeasuminen ja asunto ensin -periaate eroavat aiemmin sovelletusta porrasmallista, jossa asunnottoman piti kuntoutua esimerkiksi päihdeongelmasta ennen asunnon saamista. Porrasmallissa vaadittiin aikanaan tyypillisesti raittiutta, hoitoon sitoutumista ja itsenäisen elämän taitoja ennen oman asunnon luovuttamista.

Asunto ensin -periaate perustuu ajatukseen, että asunto on ihmisoikeus ja tietysti näille visionääreille on ihmisoikeus käyttää myös päihteitä. Itse olen sitä mieltä, että addikti ei enää valitse vaan tuhoutuu silmien edessä. Minusta kuolemaan johtavan sairauden ylläpito rikkoo ihmisoikeuksia mutta mikä asiantuntija minä olen. Ennen jotkut raitistuivat, kun tuli tarpeeksi ylämäkeä eteen.

Y-Säätiö tekee tätä asumishommaa Suomessa.

Sama periaate, että päihteitä katsotaan läpi sormien, on todellakin levinnyt asuntoloihin.

Porrasmallia voi kritisoida siitä, että kaikki eivät saaneet elämäänsä raiteilleen mutta silloin jotkut jopa onnistuivat siinä. Ei kovin iso prosentti mutta kuitenkin. Asunto ensin -mallissa ja päihteet sallivissa asuntoloissa ei luultavasti tiedetä yhtään raitistunutta mutta sen sijaan paljon ongelmia ja henkirikoksia.

Hajasijoittaminenkin on ongelma. Siellä mistä Y-säätiö on ostanut huoneiston tavisten keskeltä ja sijoittanut narkin vuokralle, tulee melkoisen levoton elämä rappuun.

Asunto ensin -malli vähentää pitkäaikaista asunnottomuutta, mutta asukkailla on nähty kova vastustus kuntouttaville toimille, jos näin diplomaattisesti asian ilmaisisi.
Päihteet sallivista asunnoista on raitistuttu. Ja jopa töissä. Retkahdukset sallivat asunnot taas oli jatkuvasti ongelmissa että mikä nyt katsotaan retkahdukseksi ja mikä ei.

Päihteet sallivista asunnoista on raitistuttu.
Kyllä kai sellainenkin ihme voi tapahtua, mutta täytyy olla sitten hyvin päättäväinen yksilö. Itse en tunne ainuttakaan. Ei ole todellakaan mitenkään tavallista.

Minäkin teen vähän hommia tukitoimissa, vapaaehtoisena. En itse käytä mitään. Sullehan maistuu vielä?

Voi olla että haluamme nähdä omista vinkkeleistämme "totuuden", mutta kokemus osoittaa, että siellä missä virtaa ja meno on rajua, on vaikea olla selvin päin. Näin ovat sadat ja taas sadat kertoneet.

Kyllä kai sellainenkin ihme voi tapahtua, mutta täytyy olla sitten hyvin päättäväinen yksilö. Itse en tunne ainuttakaan. Ei ole todellakaan mitenkään tavallista.

Minäkin teen vähän hommia tukitoimissa, vapaaehtoisena. En itse käytä mitään. Sullehan maistuu vielä?

Voi olla että haluamme nähdä omista vinkkeleistämme "totuuden", mutta kokemus osoittaa, että siellä missä virtaa ja meno on rajua, on vaikea olla selvin päin. Näin ovat sadat ja taas sadat kertoneet.
Niin siis olen hoitaja ja teen elääkseeni päihdetyötä joten näen asian tasan siitä vinkkelistä. En siitä että joskus otan viinaa. Ollut siellä päihteet sallivassa ohjaajana, kuten myös retkahdukset sallivassa. Nyt työskentelen ihan ytimessä
On totta että päihteet sallivassa on vaikeaa olla selvinpäin. Silti niitä sieltä eteenpäin pääsee. Esimerkiksi kun olin 23 asukkaan päihteet sallivassa niin 21 oli skitsofrenia diagnosoitu tai tulossa ja yhdellä todella paha kaksisuuntainen ja yhdellä oli vain aivan käsittämätön hoitamaton adhd. Ja tämä ennen peukkupuumia.
Se ongelma on suurempi kuin vain päihdeongelma kun mennään tuonne aivan alimmalle tasolle.
No teen lopputyötä lopettaneista niin sieltä toivottavasti selviää ne pari perusasiaa jotka monia lopettaneita yhdistää.

Siis täh. Oliko 23 asukkaan päihderyhmällä siis kaikilla joku mt diagnoosi? Tulee mieleen muna kana, kumpi ensin? Varmaan molempia.
Kyllä. Se on tätä päivää. Kuten se että päihteet niin alkoholi kuin huumeet voivat laukaista piilevän skitsofrenian, mutta monet asiakkaat ovat myös sellaisia tavallisia työntekijöitä jotka sairastuneet nuorena aikuisena skitsofreniaan ja sitten yhtäkkiä ovatkin myös huumeiden käyttäjiä. Ja ne on samantein siellä aivan pohjalla..
Suomen mt-puoli on ajettu alas jo kauan sitten ja seuraukset on karuja. Ennenvanhaan skitsofrenikot olivat pitkillä laitosjaksoilla ja sitten omiin tukiasuntoihin.

Jos on nuori, jolla on ADHD ja alkava päihdeongelma, ennuste on kyllä aivan helkkarin huono. Ennustaa voi jotain laitospaikkaa jossain vaiheessa. Näin sanoi Hannu Lauerma joskus. Ei ehkä näin suoraviivaisesti, mutta se oli siinä pointti.

Huumeiden (amfetamiinin) saatavuuden vaikeuttaminen on ollut käsittääkseni merkittävä syy peukun räjähdysmäiseen yleistymiseen.

Voitko avata näkemystäsi enemmän?

Kun ennen niin yleinen amfetamiini on pikku hiljaa korvautunut alfa-pvp:llä, silloin ilmiötä ei voine selittää mikään yksittäinen amfetamiinitakavarikko tai kiinnijäänyt liiga. Ja kun alpha-pvp nähtävästi luokiteltiin Suomessa huumausaineeksi jo vuonna 2013 ja poliisikin siitä varoitti, niin luulisi, että se ei olisi ollut prioriteettilistalla mitään häntäpäätä tyyliin "piristä saadaan leivottua isoimmat kakut, keskitytään siihen".

Eli silloin kyse olisi käyttäjien preferenssistä. Tai myyjien preferenssistä, jos alpha-pvp:tä saa sisäänostettua Euroopasta halvempaan hintaan kuin amfetamiinia.

Back