Hylkäävätkö erikoisjoukot laskuvarjon/sukelluslaitteet taistelutilanteessa?

RPG83

Soome Majori
Olen joskus miettinyt, että onko esim. laskuvarjojääkärien tarkoitus hylätä varjonsa hypyn jälkeen. Se rigi ei kuitenkaan taida olla kovin kevyt, vaan helposti tulee toistakymmentä kiloa lisää kannettavaa. Itse voisin kuvitella varjon tulevan hylätyksi, sillä en usko sen saman laskuvarjojääkärin hyppäävän enää toista kertaa saman sodan aikana, mutta mutta...

Harjoitustilanteessahan varjo pakkaillaan nätisti siihen rinnalle, mutta miten tositilanteessa? Tungetaanko hyppykamat lähimmän kannon alle? Onko tästä mitään julkista tietoa? Onko paljonkin maakohtaisia eroja?
 
Kannon alle varmaankin, mutta sukeltajien tapauksessa lienee niin, että pullot voivat olla tarpeen myös poistumisessa.
 
Uudet räpylät pitänee kustantaa omista varoista ?

Simo Häyhälle sanottiin aikoinaan piloillaan että ohi menneet luodit pitää maksaa omasta päivärahasta.

Ukrainan armeija menetti hiljattain 29 kpl Mig-29 koneita, sukellusveneen ja monta sotalaivaa. Kyllä taisi tulla päälliköille huutoa ! No onneksi taisi tulla myös tili Sveitsiin.
 
Olen joskus miettinyt, että onko esim. laskuvarjojääkärien tarkoitus hylätä varjonsa hypyn jälkeen. Se rigi ei kuitenkaan taida olla kovin kevyt, vaan helposti tulee toistakymmentä kiloa lisää kannettavaa. Itse voisin kuvitella varjon tulevan hylätyksi, sillä en usko sen saman laskuvarjojääkärin hyppäävän enää toista kertaa saman sodan aikana, mutta mutta...

Harjoitustilanteessahan varjo pakkaillaan nätisti siihen rinnalle, mutta miten tositilanteessa? Tungetaanko hyppykamat lähimmän kannon alle? Onko tästä mitään julkista tietoa? Onko paljonkin maakohtaisia eroja?

luulisi että kätkettävä välittömästi hypyn jälkeen, jollei yllätetä maassa heti.
12 lepattavaa laskuvarjoa jollain kannaksen pellolla ei liene hyvä juttu piilossapysymiselle.

ennehän kaukopartiomiehet leikkasivat heti hypyn jälkeen,jos aikaa siis oli, varjokankaan irti ja tunkivat reppuun;oli nimittäin hienoa silkkiä ja kotomaassa hyvää vaihtovaluuttaa, esim. p*****n :)
 
Uudet räpylät pitänee kustantaa omista varoista ?

Simo Häyhälle sanottiin aikoinaan piloillaan että ohi menneet luodit pitää maksaa omasta päivärahasta.

Ukrainan armeija menetti hiljattain 29 kpl Mig-29 koneita, sukellusveneen ja monta sotalaivaa. Kyllä taisi tulla päälliköille huutoa ! No onneksi taisi tulla myös tili Sveitsiin.

Tämä oli kyllä täysin käsittämätöntä. Ainakin hävittäjät olisi pitänyt pystyä lentämään johonkin toiseen tukikohtaan
 
Tämä oli kyllä täysin käsittämätöntä. Ainakin hävittäjät olisi pitänyt pystyä lentämään johonkin toiseen tukikohtaan

On sanottu että johto ei antanut mitään käskyjä. Veikkaan että antoi, mutta linjat oli katkaistu. Eikä krimille pääse millään moottoripyörälähetillä, se oli pian valvottu saari.
 
Olen joskus miettinyt, että onko esim. laskuvarjojääkärien tarkoitus hylätä varjonsa hypyn jälkeen. Se rigi ei kuitenkaan taida olla kovin kevyt, vaan helposti tulee toistakymmentä kiloa lisää kannettavaa. Itse voisin kuvitella varjon tulevan hylätyksi, sillä en usko sen saman laskuvarjojääkärin hyppäävän enää toista kertaa saman sodan aikana, mutta mutta...

Harjoitustilanteessahan varjo pakkaillaan nätisti siihen rinnalle, mutta miten tositilanteessa? Tungetaanko hyppykamat lähimmän kannon alle? Onko tästä mitään julkista tietoa? Onko paljonkin maakohtaisia eroja?

Eihän ne laskuvarjot nyt mitään kruunun jalokiviä ole.

Jos oikeassa sodasas käytetään noita, niin sehän on vain oikeastaan kertakäyttöinen "menolippu" tuo laskuvarjo. Laskuvarjojoukoilla esim toisessa maailmansodassa oli muutenkin sitä taisteluvälineistöä kannossa ihan kiitettävästi, ettei todellakaan mitään laskuvarjoja otettu enää taisteluihin mukaan (oli tämä sitten amerikkalaista hapatusta tai ei, mutta niin silti kävi ainakin toisessa maailmansodassa)


Youtubessa on muuten hauska video toisen maailmansodan aikaisesta lentäjäkoulutuksesta, siinä käsitellään mitä lentäjän pitää tehdä jos tekee pakkolaskun jonnekin tundralle (tuossa videossa harjoituslento, pakkolasku Kanadan erämaahan)
Siinä neuvottiin, että voi vaikkapa leikellä siitä laskuvarjosta itselleen sellaiset "jalkarätit" tai mokkasiinit. (jos kengät tai sukat kastuvat) :D


Joskus muinoin, laskuvarjotkin tehtiin silkistä, jolloin ne olivat ymmärrettävästi paljon kalliimpia noihin aikoihin. Mutta nuo taitavat olla jotain teknokuituja nykyisin nuo laskuvarjot?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top