Ilmastopsykoosi -ketju

Höpö höpö juttuja ei pitäisi tehdä. Helpompi kehittyneessä yhteiskunnassa on kuitenkin muokata omaa käytöstään luontoa vähemmän raiskaavaan suuntaan, kuin sellaisessa jossa juuri ja juuri pysyy hengissä. Me kun vielä kulutamme sitä luontoa suhteessa enemmän kuin ne vähemmällä toimeentulevat.

Toki näin. Samaan aikaan pitäisi saada väestönkasvu pienemmäksi ja sallia köyhempien maiden asukkaille mahdollisuus tavoitella parempaa elintasoa.

Väestönsiirrot kehitysmaista länsimaihin on huonointa mahdollista ilmastopolitiikkaa.
 
Edelleenkin Kiina polttaa puolet maailman kaikesta hiilestä ja rakentaa useiden gigawattien verran hiilivoimaloita joka ikinen vuosi...
Ja samaa tapahtuu Intiassa, Bangladeshissa jne.
Tuossa ei taida auttaa vaikko koko EU nollaisi kaikki päästönsä.
 
@arix

Maapallon väkiluvun negatiivinen takaisinkytkentä voidaan saada aikaiseksi monella tapaa... Yksi vaihtoehto on kuivuudesta kärsivien alueiden levottomuudet.
 
@arix

Maapallon väkiluvun negatiivinen takaisinkytkentä voidaan saada aikaiseksi monella tapaa... Yksi vaihtoehto on kuivuudesta kärsivien alueiden levottomuudet.
Nälkä ja jano taitavat olla tulevaisuudessa useilla alueilla aika tuttua kauraa...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Malthusin_väestöteoria
"David Pimental ja Ron Nielsen ovat toisistaan riippumatta määritelleet, että ihmispopulaatio kokonaisuutena on ohittanut numeerisen pisteen, jossa kaikki voivat elää hyvinvoivana ja me olemme päässeet vaiheeseen, jossa monet maailman asukkaista ja tulevista sukupolvista ovat kurjuuden loukussa. "
Aika näyttää riittääkö ihmisrodun älykkyys kiiman voittamiseen.:unsure:
 
Edelleenkin Kiina polttaa puolet maailman kaikesta hiilestä ja rakentaa useiden gigawattien verran hiilivoimaloita joka ikinen vuosi...
Ja samaa tapahtuu Intiassa, Bangladeshissa jne.
Tuossa ei taida auttaa vaikko koko EU nollaisi kaikki päästönsä.

Kiinan päästöt ovat EU:n päästöjä. Kun globalisaatioon laitetiin keskitetysti maailman päättäjien kesken vauhtia 1992, itsemurha oli sinetöity. Tällä hetkellä irvokkainta on se, että vapaa kauppa, vapaa liikkuvuus ja glogalisaatio ovat uskonto samoille poliitikoille, jotka tuikeina tulevat vaatimaan meiltä tiukan kurin vähennykset, koska 39% pitää vielä kiristää. Mutta eihän se koske Kiinaa tai Puolaa tai Bulgariaa. Korventakoot hiiltä, paljon suuremmat maat. Etteivät vain suutu.

Mutta emme me viattomia ole.

Euroopassa ja Suomessa myytävät ilmapatjat, puutarhasakset, suihkupäät, monet aletyökalut, varaosat, joka vuodenajan sesonkituotteet valmistetaan Kiinassa huonoissa työoloissa juuri tuolla hiilijalanjäljellä ja kuljetetaan kaukaa. Se lasketaan Kiinan hiileksi, mutta onhan se myös meidän kulutuksemme vuoksi. Tämä on juuri se globalisaatioloukku. Se poistaa köyhyyttä muualta ja samalla maapallo huutaa. Se ei tule kestämään kaikkien elintasoa. Me pesemme omatuntomme kulkemalla torilla marssimalla ilmastonmuutosta vastaan. Sitten onkin kaikki hyvin. Voimme laukoa tyhjäpäisiä poliittisia sloganeja kuin Sanni Grahn-Laasonen. "Kehitetään vähäpäästöisiä laivoja".

Koko ongelman ydin on kulutuksemme, joka kasvaa kaukomaiden halpatuotteilla ja suuryritysten tuottavuudella ja tietenkin kulutuksen kasvu kolmannessa maailmassa. Sitten kun kaikilla on suomalaisten elintaso, tarvitsemme luultavasti 16 maapalloa.

Biltema, Clas Ohlson, Fiskars... kaikilla on tai on ollut tuotantoa Kiinassa. Ostat 3D-tulostimen sylkemän vihellyspillin urheiluliikkeessä. Kiinasta se lähtee hintaan 25 senttiä ja kaupan hyllyllä se on 5,99. Kyllä kelpaa.

Kiina valmisti jo vuonna 2015 24,5 miljoonaa autoa eli 27 prosenttia maailman autotuotannosta. Chrysler, Peugeot, Volkswagen, Jeep, GM, Nissan, Citroen, Toyota, Honda, Ford, Huyndai... kaikilla näillä tuotanto on joko kokonaan tai osin Kiinassa.

Ledinauhat, himmentimet, televisiot, digitaaliset kuvakehykset, langattomat kuulokkeet, korut, kellot, kamerat. Kiina ne tekee, sinä ostat. Mutta ne ovat siis Kiinan hiiliä?

Kiinassa valmistetaan myös enemmän sähköäautoja kuin muualla yhteensä. Myös akkuteknologia nojaa itään.

Kiina on myös markkina, ei pelkkä valmistaja. Ja siihen he tukehtuvat ensimmäisenä.

Tässä yhtälössä ei ole mitään mahdollisuuksia. Ei niin mitään. Tämä on ihan matemaattinen yhtälö. Linkola on aivan oikeassa, mutta eivät hänen keinonsa ole ihmiskunnalle realistisia.

Jotain järkeä ja aikalisää touhuun voisi saada kuluttajapalautteella. Tuotanto siirtyy kyllä halpamaista takaisin Suomeen, jos se on kannattavaa. Joskus se voi syntyä isänmaallisista tai ilmastosuojelullisista syistä, mutta se vaatii sen, että maksamme hiukan enemmän ja vaadimme.

Olet @arix ihan oikeassa. Meidän pästövähennyksemme meinaavat just sitä, että vaikka päästömme ovat 250 kertaa pienemmät kuin Kiinan, tingimme nistäkin. Jos pienistä puroista jotain tulisi. Jos me kaikki länsimaat lakkaisimme valmistamasta Kiinassa ja ostamasta sieltä yhtään mitään, se olisi valtava juttu.

Mutta kukaan ei halua lopettaa kuluttamista elintasotuotteilla, jotka länsimaat tekevät Kiinassa tai Intiassa tai vaikka Bangladeshissa. Emme halua jarruttaa kasvua, koska syteemi perustuu kasvuun. Emme halua estää köyhiä maita vaurastumasta. Linkola taas toivoi jopa niin kovaa sotaa, että se karsisi väestön. Hän järkytti minuakin, mutta pakko on sanoa, ettei hän tyhmä ole. Hänen mielestään kaikki kehitysapu on lopetettava välittömästi eikä riisipussin kyljessä saa siittää lisää väkeä tippaakaan saati liikutella heitä. Ei se ole realistista. Me olemme kusessa ja valitettavasti jopa me ehdimme nähdä vähän enemmän viitteitä siitä, mihin kaikki päättyy.

Nämä poliittiset sloganit ja kansan pehmentäminen nielemään 39% päästötavoitteen pakkokeinot ovat vain ja ainoastaan sen vuoksi, että siihen mentiin. Mutta ei se riitä mihinkään. Tarvitaan globaaleja ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:
https://yle.fi/uutiset/3-10465758

Ruotsin sähköpyörätuesta tuli menestys – tavoitteena on lisätä ympäristöystävällistä liikkumista kaikin tavoin
Yli satatuhatta ruotsalaista on viime vuoden aikana saanut ostamalleen sähköpyörälle valtion tukea.

TukholmaTukholman Södermalmin pyöräliikkeessä seisoo tyytyväinen mies. Ruotsin hallituksen päätös tukea sähköpyörän ostoa mullisti kaupanteon vuodessa.
Pyöräliikkeen omistaja Roger Harrfors kertoo, että myynti on kasvanut vuodessa yli sata prosenttia.
Liikkeessä esillä olevien sähköpyörien hinnat liikkuvat tuhansissa euroissa. Hallituksen tukipäätöksen ansiosta ruotsalaiset ostavat aiempaa kalliimpia pyöriä. Tuki on 25 prosenttia ostohinnasta, korkeimmillaan tuhat euroa.

Yli viisikymppiset innokkaimpia
Tukien maksatuksesta huolehtivan Luonnonsuojeluviraston mukaan yli satatuhatta ruotsalaista on vuoden aikana hypännyt sähköpyörän selkään ja hakenut tukea. He ovat keski-iältään 55-vuotiaita, asuvat eri puolilla Ruotsia, erityisesti pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa.
– Tätä voi kutsua menestykseksi, koska kaikkiaan noin 40 miljoonan euron tukipotti on nyt käytetty ja sähköpyörien myynti on kasvanut voimakkaasti, Luonnonsuojeluviraston talousjohtaja Håkan Svaleryd sanoo.
Tuen jatko on epävarmaa. Siitä päättää tuleva hallitus, kunhan se saadaan valittua.
Ruotsi kiri tukirahoilla itsensä Hollannin, Tanskan ja Saksan rinnalle, noin 20 prosenttia uusien pyörien myynnistä on nyt sähköpyöriä.
Tuen tavoitteena on vähentää autoilua ja parantaa kansanterveyttä. Luonnonsuojeluvirasto aikoo tutkia jälkikäteen miten tehokkaasti tuella lopulta kyettiin ohjaamaan ihmisiä ympäristöystävällisempään liikkumiseen.
– Tässä on kysymys todella tärkeistä asioista, mutta jää nähtäväksi onko juuri tämä paras keino, Svaleryd pohtii.

Ympäristöystävällinen liikkuminen kasvussa
Poliittisten päättäjien tavoitteena on lisätä ympäristöystävällistä liikkumista kaikin tavoin.
Pyöräkauppias Roger Harrfors uskoo, että ruotsalaiset siirtyvät joka tapauksessa sähköpyöriin, tuettiin niitä tai ei.
Tällä hetkellä ostajat ovat enimmäkseen yli 40 vuotiaita.
– Nuoret eivät ole yhtä innostuneita sähköpyöristä. Se on heidän mielestään huijaamista, Harrfors naureskelee.
Hän uskoo kuitenkin, että yhä useampi pitkää työmatkaa ajava ruotsalainen haluaa välttyä hikoilulta ja suihkulta.
Harrfors itsekin viilettää sähköpyörällä joka päivä 15 kilometrin työmatkan Huddingesta Södermalmiin puolessa tunnissa, yhtä nopeasti kuin autolla.
 
Valtioiden kuuluu olla ylimpiä toimijoita maailmassa, ei pankkien tai suuryritysten, tuotannon siirto kokonaan muihin maihin ei ole hyväksyttävä kehitys.

On ollut myös aika jolloin käsitöiden esim metallisepän töiden siirtyminen kylästä isompaan kylään ei ollut hyväksyttävää kehitystä.
 
Kiina voi ainakin toistaiseksi vedota siihen, että heidän CO2-päästönsä ovat henkilöä samaa tasoa tai alhaisemmat kuin EU:ssa. Missä kitinä siitä, että amerikkalaisen tuotteen valmistus on ilmastomurhaa? Heidän CO2-saastutuksena henkeä kohti on kumminkin aika lailla omalla tasollansa ainakin jos katsotaan länsimaita.

Jos nähdään, että Kiinan tai muun saastuttajan (esimerkiksi USA) CO2-päästöt ovat merkittävästi EU:ssa valmistettua korkeammat, voidaan (ilmasto)neuvotella, ja jos ei tehoa niin sitten verotetaan ja tullitetaan. Pitää myös ymmärtää, että toinen osapuoli tulee tekemään samoin jollain verukkeella.

Lähtisin liikkeelle kumminkin siitä, että ei katseltaisi muiden tekemisiä liikaa mitä tulee "ilmastoasioihin". Pitäisi ottaa Norjan tavoin tavoitteita liikenteen CO2-päästöjen alentamisesssa. Lisäksi (sähkö)energiatuotantomix pitää saada suurinpiirtein hiilivapaaksi samassa ajassa.

Jos valtio ei ole itse valmis tekemään mitään, ei voi oikein muiltakaan vaatia.
 
Kiina voi ainakin toistaiseksi vedota siihen, että heidän CO2-päästönsä ovat henkilöä samaa tasoa tai alhaisemmat kuin EU:ssa. Missä kitinä siitä, että amerikkalaisen tuotteen valmistus on ilmastomurhaa? Heidän CO2-saastutuksena henkeä kohti on kumminkin aika lailla omalla tasollansa ainakin jos katsotaan länsimaita.

Jos nähdään, että Kiinan tai muun saastuttajan (esimerkiksi USA) CO2-päästöt ovat merkittävästi EU:ssa valmistettua korkeammat, voidaan (ilmasto)neuvotella, ja jos ei tehoa niin sitten verotetaan ja tullitetaan. Pitää myös ymmärtää, että toinen osapuoli tulee tekemään samoin jollain verukkeella.

Lähtisin liikkeelle kumminkin siitä, että ei katseltaisi muiden tekemisiä liikaa mitä tulee "ilmastoasioihin". Pitäisi ottaa Norjan tavoin tavoitteita liikenteen CO2-päästöjen alentamisesssa. Lisäksi (sähkö)energiatuotantomix pitää saada suurinpiirtein hiilivapaaksi samassa ajassa.

Jos valtio ei ole itse valmis tekemään mitään, ei voi oikein muiltakaan vaatia.

PlaintiveEasyAtlanticridleyturtle-small.gif
 
Kiina voi ainakin toistaiseksi vedota siihen, että heidän CO2-päästönsä ovat henkilöä samaa tasoa tai alhaisemmat kuin EU:ssa.
Tähän liittyy tavallaan absurdi yhtälö siitä että mitä enemmän "maa panee" ja saa aikaan ihmisiä, niin tilastollinen co2 pienenee. Liikakansoittuminen ei kuitenkaan ole se maapallon tavoittelema lopputulos.
Oikeampi vertailu olisi se, millaista CO2 määrää maa hallinnoi ja voi siihen määrään vaikuttaa. Tällä poistetaan tilastoharhaa.

Jos nähdään, että saastuttajan CO2-päästöt ovat merkittävästi EU:ssa valmistettua korkeammat, voidaan..... verotetaan ja tullitetaan. Pitää myös ymmärtää, että toinen osapuoli tulee tekemään samoin.
EU:n tule kuitenkin toimia siten miten itselleen päättää. Kaikkia maailman tavaroita osataan jo tehdä joka paikassa joten saatavuus ei olle Eurooppalaisten ongelma. Kaupan rajoittein tuleekin boikotoida niitä maita jotka eivät piittaa maapallon ilmasta. Tämä nyt vaan on uusi trendi, että pallo pitää pelastaa ja siihen tulee joka tapauksessa aika rankkoja toimia mukaan. Ei pidä pelätä näitä seurauksia, ne on kuitenkin pienempiä kuin täysi katastrofi.

Jos valtio ei ole itse valmis tekemään mitään, ei voi oikein muiltakaan vaatia.
Muoks: Jos valtio ei ole valmis tekemään päätöksiä, ei voi oikein vaatia yksilöiltäkään.

.
 
Kiinan päästöt ovat EU:n päästöjä. Kun globalisaatioon laitetiin keskitetysti maailman päättäjien kesken vauhtia 1992, itsemurha oli sinetöity. Tällä hetkellä irvokkainta on se, että vapaa kauppa, vapaa liikkuvuus ja glogalisaatio ovat uskonto samoille poliitikoille, jotka tuikeina tulevat vaatimaan meiltä tiukan kurin vähennykset, koska 39% pitää vielä kiristää. Mutta eihän se koske Kiinaa tai Puolaa tai Bulgariaa. Korventakoot hiiltä, paljon suuremmat maat. Etteivät vain suutu.

Mutta emme me viattomia ole.

Euroopassa ja Suomessa myytävät ilmapatjat, puutarhasakset, suihkupäät, monet aletyökalut, varaosat, joka vuodenajan sesonkituotteet valmistetaan Kiinassa huonoissa työoloissa juuri tuolla hiilijalanjäljellä ja kuljetetaan kaukaa. Se lasketaan Kiinan hiileksi, mutta onhan se myös meidän kulutuksemme vuoksi. Tämä on juuri se globalisaatioloukku. Se poistaa köyhyyttä muualta ja samalla maapallo huutaa. Se ei tule kestämään kaikkien elintasoa. Me pesemme omatuntomme kulkemalla torilla marssimalla ilmastonmuutosta vastaan. Sitten onkin kaikki hyvin. Voimme laukoa tyhjäpäisiä poliittisia sloganeja kuin Sanni Grahn-Laasonen. "Kehitetään vähäpäästöisiä laivoja".

Koko ongelman ydin on kulutuksemme, joka kasvaa kaukomaiden halpatuotteilla ja suuryritysten tuottavuudella ja tietenkin kulutuksen kasvu kolmannessa maailmassa. Sitten kun kaikilla on suomalaisten elintaso, tarvitsemme luultavasti 16 maapalloa.

Biltema, Clas Ohlson, Fiskars... kaikilla on tai on ollut tuotantoa Kiinassa. Ostat 3D-tulostimen sylkemän vihellyspillin urheiluliikkeessä. Kiinasta se lähtee hintaan 25 senttiä ja kaupan hyllyllä se on 5,99. Kyllä kelpaa.

Kiina valmisti jo vuonna 2015 24,5 miljoonaa autoa eli 27 prosenttia maailman autotuotannosta. Chrysler, Peugeot, Volkswagen, Jeep, GM, Nissan, Citroen, Toyota, Honda, Ford, Huyndai... kaikilla näillä tuotanto on joko kokonaan tai osin Kiinassa.

Ledinauhat, himmentimet, televisiot, digitaaliset kuvakehykset, langattomat kuulokkeet, korut, kellot, kamerat. Kiina ne tekee, sinä ostat. Mutta ne ovat siis Kiinan hiiliä?

Kiinassa valmistetaan myös enemmän sähköäautoja kuin muualla yhteensä. Myös akkuteknologia nojaa itään.

Kiina on myös markkina, ei pelkkä valmistaja. Ja siihen he tukehtuvat ensimmäisenä.

Tässä yhtälössä ei ole mitään mahdollisuuksia. Ei niin mitään. Tämä on ihan matemaattinen yhtälö. Linkola on aivan oikeassa, mutta eivät hänen keinonsa ole ihmiskunnalle realistisia.

Jotain järkeä ja aikalisää touhuun voisi saada kuluttajapalautteella. Tuotanto siirtyy kyllä halpamaista takaisin Suomeen, jos se on kannattavaa. Joskus se voi syntyä isänmaallisista tai ilmastosuojelullisista syistä, mutta se vaatii sen, että maksamme hiukan enemmän ja vaadimme.

Olet @arix ihan oikeassa. Meidän pästövähennyksemme meinaavat just sitä, että vaikka päästömme ovat 250 kertaa pienemmät kuin Kiinan, tingimme nistäkin. Jos pienistä puroista jotain tulisi. Jos me kaikki länsimaat lakkaisimme valmistamasta Kiinassa ja ostamasta sieltä yhtään mitään, se olisi valtava juttu.

Mutta kukaan ei halua lopettaa kuluttamista elintasotuotteilla, jotka länsimaat tekevät Kiinassa tai Intiassa tai vaikka Bangladeshissa. Emme halua jarruttaa kasvua, koska syteemi perustuu kasvuun. Emme halua estää köyhiä maita vaurastumasta. Linkola taas toivoi jopa niin kovaa sotaa, että se karsisi väestön. Hän järkytti minuakin, mutta pakko on sanoa, ettei hän tyhmä ole. Hänen mielestään kaikki kehitysapu on lopetettava välittömästi eikä riisipussin kyljessä saa siittää lisää väkeä tippaakaan saati liikutella heitä. Ei se ole realistista. Me olemme kusessa ja valitettavasti jopa me ehdimme nähdä vähän enemmän viitteitä siitä, mihin kaikki päättyy.

Nämä poliittiset sloganit ja kansan pehmentäminen nielemään 39% päästötavoitteen pakkokeinot ovat vain ja ainoastaan sen vuoksi, että siihen mentiin. Mutta ei se riitä mihinkään. Tarvitaan globaaleja ratkaisuja.

Hyviä huomioita. Tähän vielä lisäyksenä, että juuri tästä syystä poliitikkojen ja järjestöjen painotukset ovat mitä ovat. Globalisaatio ja vapaakauppa nojaa täysyin merikuljetuksiin, kuljettamaan hikipajoissa tehdyt Iphonet, Niket ja muut hilavitkuttimet halvoista tuotantomaista tiedostaviin käsiin länsimaissa.

Merikuljetus vaan on ilmastonmuutoksen kannalta todella voimakkaasti saastuttava ala. Yksi moderni konttilaiva tuottaa enemmän päästöjä kuin koko Suomen henkilöautokanta. Suurimmat konttialukset tuottavat päästöjä jopa kymmenkertaisesti kaikkiin Suomessa oleviin ajoneuvoihin verrattuna. Mutta silti on tärkeää tehdä henkilöautoilusta entistä kalliimpaa Euroopan harvimmin asutussa maassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän liittyy tavallaan absurdi yhtälö siitä että mitä enemmän "maa panee" ja saa aikaan ihmisiä, niin tilastollinen co2 pienenee

Näistä ihmisistä kertyy myös CO2-päästöjä. Mutta on varmasti olemassa parempiakin mittareita sille miten puhtaasti valtio on järjestänyt energiahuoltonsa kuin CO2 per väkimäärä, en kiistä laisin.

Edit: CO2/kWh ?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top