Ilmastopsykoosi -ketju

"Työssä tutkitun Tesla Model S:n akusto tuli elinkaarensa päähän noin 200 000 kilometrin
ajon jälkeen. Selvityksen mukaan yleisin sähköauton akuston takuu on kahdeksan vuotta
tai 160 000 kilometriä. " https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/116110/Kokko_Eero.pdf?sequence=1

Kaikenkaikkiaan hyvä tutkielma jossa avataan tuota akku hommaa hyvin.

Suomessa auto on tuossa vaiheessa vasta sisäänajettu.


Sähköauton akkua ja polttomoottoriauton moottoria voi tietyssä mielessä verrata toisiinsa kestonäkökulmasta. Jos pommitat autollas menemään kuin huligaani, nämä ottavat jossain vaiheessa itseensä ja luovuttavat. Ja jos ajelet iisisti, elinikä pitenee.

Omat kokemukset Panasonicin NCR18650B/PF -kennoista, joiden variaatiota Tesla käyttää, puoltavat tuhansia latauskertoja jos et lataa niitä ihan täyteen kennojännitteeseen. Tämän vuoksi esimerkiksi Tesla suosittelee, että lyhyehkössä kaupunkiajossa akkuja ei ladata ihan toppiinsa.
 
"Työssä tutkitun Tesla Model S:n akusto tuli elinkaarensa päähän noin 200 000 kilometrin
ajon jälkeen. Selvityksen mukaan yleisin sähköauton akuston takuu on kahdeksan vuotta
tai 160 000 kilometriä. " https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/116110/Kokko_Eero.pdf?sequence=1

Kaikenkaikkiaan hyvä tutkielma jossa avataan tuota akku hommaa hyvin.

Suomessa auto on tuossa vaiheessa vasta sisäänajettu.

Voitko kertoa, millä perusteella ja missä kohden tuossa työssä päädyttiin siihen että akusto tuli elinkaarensa päähän noin 200.000 kilometrin ajon jälkeen?

Voin kertoa jo etukäteen, että tulet todennäköisesti käyttämään tutkielmasta sen jälkeen jotain muuta adjektiivia, kuin hyvä.
 
Laitetaanpa samalla muistutukseksi vielä ihan oikeata tietoa, jos ilmeisesti tätä linkkiä ei luettu.

500.000 kilometriä ja -7,5% akkukapasiteetin pudotus... Ja lukemalla tutkielma, selviää, miksi, ja miten se siitä kehittyy.

Suomen eniten ajettu Tesla?
Nyyssösen mukaan 85 kilowattitunnin akulla varustetun auton toimintasäde uutena oli noin 400 kilometriä. Nyt, lähemmäs puoli miljoonaa kilometriä myöhemmin auto jaksaa miehen mukaan yhdellä latauksella edelleen 370 kilometriä.
Hän ei usko, että Suomesta löytyisi Tesla, jolla olisi ajettu enemmän kuin hänen autollaan.
 
"Työssä tutkitun Tesla Model S:n akusto tuli elinkaarensa päähän noin 200 000 kilometrin
ajon jälkeen. Selvityksen mukaan yleisin sähköauton akuston takuu on kahdeksan vuotta
tai 160 000 kilometriä. " https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/116110/Kokko_Eero.pdf?sequence=1

Kaikenkaikkiaan hyvä tutkielma jossa avataan tuota akku hommaa hyvin.

Suomessa auto on tuossa vaiheessa vasta sisäänajettu.

Luin tuon tutkielman. Tuossahan on aivan järkyttävä tulkintavirhe heti tiivistelmässä. Ei työssä ole missään kohdassa tiivistelmää lukuunottamatta todettu, että Teslan akusto on elinkaarensa päässä 200 000km ajon jälkeen. Työssä on todettu että Model S:n akuston takuu on 200 000km! Ja että akuston sykli-ikänä pidetään alalla standardina 80% alkuperäistä kapasiteettia. Elikkä onkohan tuossa ollut tarkoituksena kertoa että Teslan Model S akuston sykli-ikä 80% tulisi vastaan 200 000km kohdalla? Näinhän se ei käytännössä ole ja vaikka olisikin niin sehän ei suinkaan tarkoita että akku on vaihtokunnossa.
 
Luin tuon tutkielman. Tuossahan on aivan järkyttävä tulkintavirhe heti tiivistelmässä. Ei työssä ole missään kohdassa tiivistelmää lukuunottamatta todettu, että Teslan akusto on elinkaarensa päässä 200 000km ajon jälkeen. Työssä on todettu että Model S:n akuston takuu on 200 000km! Ja että akuston sykli-ikänä pidetään alalla standardina 80% alkuperäistä kapasiteettia. Elikkä onkohan tuossa ollut tarkoituksena kertoa että Teslan Model S akuston sykli-ikä 80% tulisi vastaan 200 000km kohdalla? Näinhän se ei käytännössä ole ja vaikka olisikin niin sehän ei suinkaan tarkoita että akku on vaihtokunnossa.

Juuri näin.

Valitettavasti AMK-tutkielmat ovat usein aika heppoisia.

Tuo on erikoista vielä senkin takia, että tutkielman sivulla 7 näytetään, miten Teslan akkukapasiteetti kehittyy. Muoks. Joka on ihan linjassa tuon 500.000km ja -7,5% kanssa.
 
Olen seurannut mp.netiä jo susi1 ajoilta mutta en olisi uskonut, että tämä on se ketju joka pistää minut rekisteröitymään. Olen maanpuolustuksen ja länsimaisen elämäntavan ystävä mutta satun olemaan myös sähköautoilija ja kaikenlaisen disinformaation ja mutuilun vihaaja. Siksipä on pakko tarttua tuohon Jari Ahlbeckin kirjoitukseen, jonka sinä tänne kritiikittömästi postasit ensin syyttämällä muita kriittisen ajattelun puutteesta.

Ensinnäkin väite: "100 000 km:n ajomatkalla nykyaikaisella bensamoottorilla hiilidioksidipäästöjä syntyy 11 tonnia" tarkoittaa että laskennassa on käytetty 110g/km päästöarvoa joka on kaukana bensiinimoottoreiden todellisista kulutuslukemista. 110g/km päästöarvo kuulostaa vanhentuneen NEDC syklin mittaustulokselta ja tosielämän testeissä on huomattu kymmenien prosenttien eroja siihen verrattuna. Lisäksi tuossa ei mainita ollenkaan polttoaineen valmistamisen päästöistä. Sähkön valmistuksen päästöjä hän on kuitenkin analysoinut.

Toinen epäkohta liittyy sähköauton 20MWh/100 000km kulutukseen. Tuollainen kulutuslukema edellyttää että autolla ajetaan vain talvella. Esim omassa sähköautossani näillä syyskeleillä keskikulutus on noin 14Kwh/100km eli 14MWh/100 000km. Hassua että sähköauton kulutukseen tohtori Ahlbeck ottaa kulutuksen haastavissa talviolosuhteissa mutta kuitenkin bensiiniauton kulutukseen kelpaa kaunis laboratoriotulos.

Loppukaneettina Ahlbeck jaksaa heittää täysin epätieteellisen väittämän "Viikonloppukäynneillä mummin ja vaarin luona maalla tällä ilmastopaholaisella on silti vielä liian lyhyt toimintamatka." Onko Ahlbeck tutkinut kuinka kaukana keskimäärin mummot ja vaarit asuu? Keskimääräinen ajomatka suomalaisella on päivittäin alle 50km, joten ajomatkansa puolesta sähköauto sopii yllättävänkin monelle. Itse ajan sähköllä päivittäin toistasataa kilometriä, tosin saan työpäivän aikana ladattua.


Laitan tähän vielä asiaan kuuluvan tutkimuksen Belgian yliopistosta. Siinä on verrattu Diesel auton ja sähköauton co2 päästöjä autojen elinkaaren aikana ja otettu huomioon sähkön eri valmistustavat. Lopputulema on se että jopa Puolassa ja Saksassa sähköauton elinkaaren aikaiset päästöt on pienemmät kuin Diesel autolla. Linkki

Tervetuloa, ja hyvä että rekisteröidyit. Kritiikkiä helpottaa se, että saamme vastakirjoituksia. En ole tekniikan tohtori, joten minun on tyydyttävä siihen, mitä tarjotaan. Sähköautoilijan mielipide on hyvin arvokas. Ostaisin itsekin Teslan, mutta minulla ei ole varaa. Sain kerran ajaa sillä, ja se oli kyllä aivan saakelin upea.
 
Tätä käsiteltiin tuon väitteen tultua esille yli vuosi sitten. Google löytää lisätietoa.



Edit: Sinänsä hyvää tutkimusta, mutta tietyt oletukset vähän pielessä (ks. Muskin kommentti).

Lisäksi jos verrataan yli 100t sähköautoa (Tesla Model S) "keskimääräiseen" fossiilipeliin, niin tässäkin onnutaan.. Oikea verrokkiluokka olis "isot" Audit, Bemmit ja Mersut. "Keskimääräisen" fossiilipelit verrokkipeli olis kaiket Nissan Leaf, BMW i3 tai vastaava.

Hyvä. Tasoittaa vähän. Kaiken nyt pöydällä olevan tiedon valossa sähköauto ei ole silti ratkaisu globaaliin ongelmaan.
 
Forbesin juttu tältä vuodelta. Kierrätyksestä yleensä, ja mainitaan Teslan akut, joiden kierrätys on nyt entistä ongelmallisempaa, koska Tesla poisti akuistaan kaikki arvokkaammat metallit, jotta akkujen hinta saatiin alas.

“Currently most lithium-ion batteries are landfilled,” according to Battery Resourcers. “If they are recycled, only the metal value from the batteries is recovered.”

https://www.forbes.com/sites/jeffmc...ion-batteries-harder-to-recycle/#160060ab4e51

Metallin kierrätykseen tarvitaan aina jokin määrä työtä ja energiaa. Vähintään se energia, joka tarvitaan kemiallisten sidosten rikkomiseen ja muodostamiseen.

Litium metallin hinta on nyt sellainen, että sitä ei voida taloudellisesti kierrättää. Eli litiumin hinnan pitäisi oikeasti olla täysin toinen kuin nykyisin ja se heijastuu väistämättä litiumia käyttävien akkujen ja auton hintaan.

Lyhyesti voidaan sanoa, että Teslan tai minkään muun valmistajan akkujen hinta ei ole nyt kestävällä tasolla.

---

Onko kellään näitä polttokennoautoja käytössään?

Wanhoja uutisia menneisyydestä, jossa hehkutettiin polttokennoja.

https://www.kaleva.fi/teemat/moottori/vety-voi-mullistaa-autoilun/463049/

Entä kellään läppäriä, joka saa energiansa polttokennosta?

https://www.is.fi/digitoday/art-2000001439405.html
 
Suurin ympäristöteko on lopettaa paskan roinan ja romun rahtaaminen kiinasta! Jo tänä jouluna voi toteuttaa ympäristöteon ja jättää kaiken kiinassa valmistetun ryönän ja romun kauppaan...

Tutkittuani kuljetuspäästöjä kaikista niistä lähteistä, jotka nopeasti sain kaivettua esiin, ryhdyn toteuttamaan tätä ainakin yksilönä niin pitkälle kuin on realistista. Realistista ei liene, että kohtuullisen puhelimen tavallinen siviili saisi enää Suomesta?

Myykö Bittium siviileille yksittäisiä? Tuskin. Se tekee Suomessa.

https://www.bittium.com/tuotteet_ja_palvelut/public_safety_security/bittium_tough_mobile
 
Hiukan minua huvittaa, jos trumppilainen protektionismi on viime kädessä yksi avain globaaliin ongelmaan. Hän ei varmasti ajatellut ilmastoa yhtään alkaessaan muuriensa kanssa leikkimään. Absurdia.
 
Hiukan minua huvittaa, jos trumppilainen protektionismi on viime kädessä yksi avain globaaliin ongelmaan. Hän ei varmasti ajatellut ilmastoa yhtään alkaessaan muuriensa kanssa leikkimään. Absurdia.

Valitettavasti ihmisillä ei ole varaa ostaa ympäristöystävällisiä, puhumattakaan eettisiä aspekteja mukaanlukien esim 5-vuotiaiden kokoon kursimia lenkkareita, joten ohkainen tilipussi minimoi vaihtoehdot vähiin eli voi "tukea" ainoastaan Kiinan markkinoita. Täten, haluaa "laadukkaampia" tuotteita niin ne täytyy melkein valmistaa itse.
 
Tutkittuani kuljetuspäästöjä kaikista niistä lähteistä, jotka nopeasti sain kaivettua esiin, ryhdyn toteuttamaan tätä ainakin yksilönä niin pitkälle kuin on realistista. Realistista ei liene, että kohtuullisen puhelimen tavallinen siviili saisi enää Suomesta?

Raaka-ainevirrat ovat aika monimutkaiset. Ehkei kannata lähteä tuohon. Sillä ei kovin paljoa maailmaa pelasteta, että rahdataan komponentit aasiaslaisista tehtaista tänne ja niputetaan kotimaassa. Mutta tietysti jos halutaan olla ideologisia, niin mikänottei.
 
Nämä linkit ammattiautoilijoilta ehkä auttavat ymmärtämään sähköautoilua.

https://www.oululehti.fi/uutiset/po...otaksi-on-haukiputaalla-6.255.9168.eb62824294
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/...-ajetuista-koko-maailmassa/6546344#gs.ADxYqDc

Noissa ei ole mainittu esim. sitä, että huoltokulut ovat hyvin alhaiset verrattuna polttomoottoriin, ja auto käynnistyy ilman ongelmia kovimmillakin pakkasilla.

Hiljaisuus, teho, kiihtyvyys ovat toki sitten lisää erottavia positiivisia tekijöitä vs. polttomoottoriautot.

Vitun fiksua verrata 100.000 sähkökoslaa oikeastaan yhtään mihinkään...kun massa ajaa 25.000 autoilla, joille EI ole sähkökorviketta..
 
Raaka-ainevirrat ovat aika monimutkaiset. Ehkei kannata lähteä tuohon. Sillä ei kovin paljoa maailmaa pelasteta, että rahdataan komponentit aasiaslaisista tehtaista tänne ja niputetaan kotimaassa. Mutta tietysti jos halutaan olla ideologisia, niin mikänottei.

Eipä.

Yksilön teoista täytyy minun silti keksiä joku järkevä zydeemi. Lähiruokaa jo ostan, vaikka se on kalliimpaa. Välttämättömiä kulutustavaroita pitää miettiä vähän syvemmin.

Olen myös sitä mieltä, että maailman ilmasto ei uudella silkkitiellä parane.
 
Vitun fiksua verrata 100.000 sähkökoslaa oikeastaan yhtään mihinkään...kun massa ajaa 25.000 autoilla, joille EI ole sähkökorviketta..

Jep taasen. Olipa fiksu kommentti. Ehkä joku muu jaksaa selittää...
 
Back
Top