Ilmastopsykoosi -ketju

hesari pumppaa taas vege-aatetta ilmastoystävällisyydellä.

KÄYTÄNNÖSSÄ aina, kun tuotetaan jotain eläinperäistä, pitää tuottaa myös kasviksia eläimille, joten eläinperäisillä tuotteilla on lähes poikkeuksetta isommat ilmasto- ja ympäristövaikutukset kuin kasviksilla.

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000005873909.html

Tämähän nyt on tutkitustikin sitä itseään. Lainaan tuosta keskustelusta muutamaa kommenttia koska tiedän niiden olevan paikkansa pitäviä:

On yleinen harhaluulo että kasvisruokavalio olisi ympäristöystävällisempi vaihtoehto sekaruokavaliolle. Yhdysvalloissa tätä on jo tutkittu. Muuttamalla ruokavalio täysin kasvisperäiseksi, entinen kalorimäärä säilyttäen, ruuan tuotantoon käytetty energiamäärä kasvoi 43%, vedenkulutus 16% ja kasvihuonekaasujen päästöt 11%. Kalorimäärä USDA:n suositusten tasolle laskien nuo nousivat 38-10-6. Erityisen ei-ekologisia viljeltyjä kasviksia olivat mm. munakoiso ja lehtisalaatti, jonka viljely rasittaa 1:1 tutkimuksen mukaan ympäristöä enemmän kuin pekonin tuottaminen.

Tehokkaimmalta ratkaisulta oman ruokavalion suhteen ympäristönsuojelun kannalta näyttääkin olevan sekasyönnin jatkaminen mutta kalorimäärää pudottaen.

Jos ajattelet erilaisia ympäristötyyppejä vaikkapa ihan Suomessa niin huomaat, että tuolla ulkona on rutkasti tilaa, jossa ei luonnollisesti pystytä kasvattamaan ihmiselle ravinnoksi kelpaavia kasveja. Nyt noilla alueilla kuitenkin voivat esim. lehmät laiduntaa. Noin.

Siirry sitten ajattelemaan asiaa globaalista näkökulmasta, vaikkapa Afrikassa. Saharan eteläpuolella on iiiiso alue, jossa ei voida kasvattaa ihmisravinnoksi kelpaavia kasveja. Edelleen, lehmät ja muut vuohet löytävät tuolta kuitenkin ravintonsa.

Kas kun kyse on globaalista kokonaiskalorimäärästä, ts. ihmiskunnan on henkensä pitimiksi tarvitsemasta energiamäärästä. Poistamalla eläinperäinen kalorikertymä joudutaan kasvisperäisen määrää nostamaan rutkasti eli niin paljon, että tuo nosto aiheuttaa enemmän vahinkoa ympäristölle kuin mitä nykyinen systeemi.
]

Esimerkiksi Saharan eteläpuolisesta Afrikasta 60% on viljelyyn kelpaamatonta. Tuo 60% kuitenkin pystyy ylläpitämään erilaisia tuotantoeläimiä. Sama tilanne on Suomessa karkeasti sanoen Kuopio-Oulu-linjasta ylöspäin. Tai no, kasvaahan siellä perunaa.

Suomi ei tälläkään hetkellä tuota tarvitsemaansa leipäviljaa. Jos kaikki tuorerehua eli ruohoa kasvavat pellot muutettaisiin ihmisravintoa tuottaviksi, mitäpä luulisit tapahtuvan vedenkulutukselle, ajetuille traktorikilometreille, kuivauksessa kulutetulle energialle jne? Tällä hetkellä nuo ruohopellot tuottavat rehun kaloreita tuottaville eläimille yhdellä-kahdella kierroksella traktorilla ympäri pellon. Aktiivisessa viljelyssä 5-6 kierrosta ei riittäisi.

Suomen pinta-alasta 8% on maatalousmaata. Eniten noilla pelloilla viljellään nurmikasveja. Haluatko arvata miksi? Voin antaa vihjesanoja: Kasvukausi, lämpösumma, syyssateet jne. Jos tuotantoeläimet, etenkin lehmät, poistettaisiin, pitäisi niiden tuottamat kalorit korvata. Tuottamalla ulkomailta niiden kaloreiden hiilijalanjälki olisi kestämätön. Kotimaassa niiden viljelyä ei voida lisätä ympäristösyistä johtuen riittävästi jotta korvaavat kalorit saataisiin aikaan. Ja vaikka koitettaisiin, tulisi lannoitteiden käyttöä lisätä entisestään. Lannoitteiden tuotanto syö valtavasti energiaa.

Oikein hoidettuina laidunmaat lisäksi sitovat hiilidioksidia enemmän kuin muut viljelyalueet.

Ei ole sattumaa että suomalainen maatalous on kehittynyt eläinperäiselle pohjalle.

Tästä samasta aiheesta on tehty juttuja ympäri maailman, aina virhevasemmiston arvostamaa the Guardiania myöden. Kultti-uskovaiset eivät kuitenkaan pysty myöntämään "ajattelunsa" perusteita vääriksi.
 
@Bwana
On yleinen harhaluulo että kasvisruokavalio olisi ympäristöystävällisempi vaihtoehto sekaruokavaliolle. Yhdysvalloissa tätä on jo tutkittu. Muuttamalla ruokavalio täysin kasvisperäiseksi, entinen kalorimäärä säilyttäen, ruuan tuotantoon käytetty energiamäärä kasvoi 43%, vedenkulutus 16% ja kasvihuonekaasujen päästöt 11%. Kalorimäärä USDA:n suositusten tasolle laskien nuo nousivat 38-10-6

Samasta keskustelusta:
" Kuinkakohan monta kertaa vielä joutuu lukemaan tätä huuhaata. Tuo sataan kertaan kumottu lehtisalaattiesimerkki oli siis tämmöinen spinnaus että oli laskettu ilmastovaikutukset vertaamalla suunnilleen tyyppiä joka syö vaan ns normisafkaa ja sitten tyyppiä joka rouskuttaa pelkkää salaattia saadakseen saman kalorimäärän! Näin saatiin mukava valtaväestöä miellyttävä otsikko täysin naurettavalla tutkimuksella, tähän sitten voidaan vielä vuosien päästä viitata, kuten taas näyttää käyneen."

Kasvissyöjä voi syödä muutakin kuin salaatinlehtiä, eli kalorimäärältään tuhdimpaa kamaa.

Tarkoitushakuisuus haisee.
 
Arto Luukkanen menee totuuden ytimiin ilmastomuutos- taistelu hihuloinnista.....(y)
(tekstin boldaukset omiani)

http://artoluukkanen.puheenvuoro.uu...iset-viherdeekut-vaanivat-lihansyojien-suomea

Kokonaiset viherdeekut vaanivat lihansyöjien Suomea?

24.10.2018 09:39 Arto Luukkanen
27 kommenttia
Mitä jos tulevaisuudessa Suomessa lihansyönti on rikkaiden salainen pahe, autolla ajaminen mahtavien harrastus ja tavikset pakotetaan ostamaan 100 000 euron tesla mikäli haluavat tien päälle?
Näin tulee tapahtumaan, mikäli uskotaan kokoomuksen ministerin Kai Mykkäsen suoria vaatimuksia. Hänen mielestään ilmaston lämpenemisen aikataulu pakottaa Suomen näillä sektoreilla merkittäviin muutoksiin hyvin nopeasti. (https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/261719-auto-ja-polttoaineveroja-pitaa-s...).

Mykkäsen merkilliset vaatimukset johtuivat IPCC:n tuoreesta raportista, jota mankeloitiin tässä pari viikkoa sitten suomalaisten tietoisuuteen.
Hän ei jäänyt yksin.

Kaikki wanhojen puolueiden johtajat julistautuivat innokkaiksi ilmastonmuutosaktivisteiksi. Esimerkiksi SDP:n Antti Rinne riensi ensimmäisenä vaatimaan lisäverotusta, vieläpä tavalliselle kansalle kaikkein kuppaavimman ALV:n korotusta. Hän esitti ns. ”kestävän kehityksen arvonlisäveroa, jonka avulla voidaan ohjata kulutusta ja liikkumista kestävämpään suuntaan”. https://demokraatti.fi/sdpn-puheenjohtaja-antti-rinne-ilmastonmuutoksen-.... Pääministeri Sipilä halusi Suomesta ”hiilinielun” ja lupasi istuttaa puita.
Vanhojen puolueiden poliitikot (vihreät, demarit ja kokoomus, joista käytän yksinkertaisuuden vuoksi nimitystä ”Koko-viherdeekut - KVD”) riemuitsivat siitä, että Suomi voi taistella ilmastomuutosta vastaan ”veroilla” ,”lisämaksuilla” ja kielloilla.

Tavalliset kansalaiset eivät ehkä riemuinneet yhtä paljon.

IPCC – komitea, jolla on agenda

Mutta mikä on tämä niin jumalallisen viisas IPCC, joka hämmästyttävällä tarkkuudella osaa tehdä ilmastoennusteita vuosikymmeniä ja -satoja eteenpäin, kun käytännön sääennusteet eivät toimi muutamia viikkoja pitemmälle?

Mikä on tämä ihmeellinen viiisauden torvi, joka on todennut, että hahmoteltu puolen asteen muutos tulevaisuuden lämpötilassa saisi aikaan vallankumouksellisia seurauksia? Jonka kokonaiset vihderdeeku-sankarimme julistavat ruumiillistuneeksi tieteeksi itsekseen - jolle tietysti pitää tuoda uhreja!

Kyseessä ei ole mikään tiedemiesten ja tutkijoiden yhteenliittyminen vaan hallitusten (Intergovernmental Panel) omista suosikeistaan yhteenmääräämä keskustelukerho. Sen pitäisi lähtökohtaisesti tehdä yhteenvetoja kansainvälisestä tieteellisestä ilmastokeskustelusta eikä itse ryhtyä hahmottelemaan koko maailmaa kattavia määräyksiä ”suositusten” pohjalta.

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Tämä vanha totuus pätee IPCC:n kanssa, jonka ”tiede” on tietenkin hallitusten toiveiden mukaista. Ja hallitukset eivät tietenkään ole tasa-arvoisia, vaan ne joilla on eniten rahaa ja poliittista sekä sotilaallista voimaa muiden yli määrittelevät oikean ”yleislinjan”.

IPCC on läpikotaisin politisoitunut orgaani. Sen loi aikoinaan ydinvoimateollisuus ja taustalla hääri ydinvoimaan ihastunut Olof Palmen joukkue Ruotsissa. Syy oli selvä: ydinvoimateollisuudella on paha kaiku nimenomaan ympäristöasioissa. Siksi ”hiilivapauden” nimessä piti ydinvoimasta tulla äkkiä ympäristönsuojelun huippusaavutus.

Myöhemmin, maailmantalouden kehittyessä ydinvoimamielisten hallitusten ottaessa johdon käsiinsä IPCC:ssä, sen agenda monimutkaistui ja sumentui. Siitä tuli Salvator Mundi – Maailman Pelastaja!
IPCC:stä tuli eräänlainen vaikeitten, erittäin paljon rahoitusta ja huipputeknologiaa vaativien energiamuotojen yleinen lobbarijärjestö. Yksinkertaiset, historian kuluessa hyväksi havaitut ”köyhän miehen” energiatuotantovälineet, kuten hiili, turve jne. saadaan näin julistettua ”ympäristövihamielisiksi”.

Tästä syystä kehitysmaissa, joissa ei ole varaa tällaisiin teknologioihin, ei ole juuri löytynyt innostusta ei IPCC:hen eikä sen uskontunnukseen.

IPCC:n nykyinen hokkuspokkus on ”kasvihuoneilmiön jatkuva kiihtyminen”, jolla pyritään osoittamaan hiilidioksidi, hapen ohella elämän peruslähde, nykyajan vaarallisimmaksi saasteeksi. On myös luonnollista, että oikean saastutuksen ja ympäristömyrkkyjen levityksen vastainen taistelu on unohtunut kasvihuonerummutuksen alle.

IPCC:n toisena mantrana on yksinkertaistaa äärimmäisen monimutkainen ja edelleenkin tieteelle vain osittain avautuvasta kokonaisuus ts. miten ilmasto muodostuu ja kehittyy.
Vaikeat kysymykset auringon ja sen pilkkujen vaikutuksesta, erilaisista lämpökausista maailmanhistoriassa, valtamerten vaikutuksesta hiilinieluina jne. on siinä syrjäytetty huomaamattomiin sivuosiin. Parinsadan viime vuoden lämpeneminen tulkitaan vain hiilidioksidien lisääntymisen pohjalta unohtaen että sydänkeskiajalla oli vielä lämpimämpää. Jatkuvasti puhutaan vain ”maailman ilmaston” lämpenemisestä, vaikka lämpeneminen tapahtuu tosiasiassa erittäin paikallisesti (mielenkiintoisesti Länsi-Grönlanti ja Koillis-Kanada huippualueinaan) kun taas Etelämantereen jääpeite jopa kasvaa.

IPCC - nykyajan aneidenmyyjä

Entä mistä tulee tämä into syyttää pientä ihmistä hänen tavallisesta elämästään apokalyptisen ilmastokatastrofin aiheuttajana? Kyse on hyvästä omastatunnosta ja sen etsinnästä. Ilmastokauppa ja -spekulointi toimivat kuin keskiaikainen anekauppa, jossa ostetaan rauhallista omaatuntoa selvällä rahalla.

Silloinhan ihmisille kerrottiin, että Kristus ja pyhät ovat tehneet enemmän kuin tarpeeksi ”hyviä tekoja” ja niitä on mahdollista ostaa paavin edustajilta. Kaikki oli kaupan ja hyvällä omallatunnolla oli hintansa; aina isänmurhasta lähtien.

IPCC:n motto näyttää olevan miltei sama kuin katolisen kirkon aneissa: ”kun raha kirstuun kilahtaa – ilmasto taivaaseen vilahtaa…”
Ilmastobisneksessä on loppujen lopuksi kyse rahasta ja tavallisten ihmisten hyvästä mielestä. Rahat on tarkoitus saada köyhdyttämällä kansaa, samalla kun kansalaiset saavat hyvän mielen: kun verotetaan taviksia niin maailmanloppua ei tule ja jääkarhut saavat uida jäälautoilla.

Ja samalla pienistä yksityiskohdista voidaan havaita, että kyseessä on joka puolella se sama keskusjohtoinen yhtenäisyysmusiikki, ollaan missä tahansa. Niinpä on lihansyönnin niin innokas pannaanasettaminen arktisissa maissa, kuten Suomessa, jopa kasvihuoneteorian itsensä kannalta aivan järjetön.

Jos tosiaan trooppisissa maissa raivataan metsiä ja siirretään ruokatuotantopeltoja karjankasvatukseen, niin mitään tällaista ei ole Suomessa. Pohjoisessa lihansyönti ei ole kasvisruoan tuotannon romuttaja vaan paikallisten olosuhteiden optimaalinen hyväksikäyttö, joka ylipäänsä on tehnyt ihmiselämän pohjoisessa mahdolliseksi. Mutta ei hätää! Kasvihuonepoliitikko Mykkänen lohduttaa suomalaisia suunnittelemallaan vieläkin korkeammalla verotuksella ja erityisesti lihaverolla? Ehkä suomalaisten on opeteltava syömään mykkäs-rehuja!

Hiilen kiertokulku on luonnollista

Maapallon ilmasto on muuttunut ennenkin ja hiilidioksidin määrä on noussut ja laskenut. Se on ns. hiilikiertoa. (carbonate cycle, kt. sen roolista evoluutioon, esim. ” The role of the global carbonate cycle in the regulation and evolution of the Earth system – Earth and Planetary Science Letters 234 (2005): Andy Ridgwella,T, Richard E. Zeebe).

Kyse on luonnollisesta ilmiöstä, jonka intensiteetti on kasvanut ja laskenut. Ilmastofanaatikkojen ajatukset jostain ”hiilijalanjäljistä” ovat mielettömiä, sillä kyse on tasapainottavista tekijöistä. Niinpä: hiilidioksidein lisääntyessä lisääntyy myös kasvien hyvinvointi ja niiden hiilidioksidin kulutus. Jopa lohduttomilla aavikoilla näkyy sen vuoksi usein uutta viherrystä.

Lyhyesti: elämä ja vulkaaninen toiminta on aikojen kuluessa tuottanut hiilidioksiidia ja ennen kaikkea valtameret ja kasvillisuus ovat sitoneet sitä. Tiedemiehet eivät vielä ole täysin kartoittaneet hiilikierron prosesseja mutta näyttää siltä, että maapallo on kyennyt tasoittamaan näitä vaihteluja vuosimiljardien aikana – muutenhan elämä maapallolla olisi jo loppunut.
Esimerkiksi Sipilän haluama metsänistutus on ihan ok sillä nuoret metsät kyllä kasvunsa alkuaikana sitovat hiiltä. Kaikessa on kuitenkin puolensa: kasvun loputtua ne joko palavat tai sitten lahoavat (palavat hitaasti ja luovuttavat hiilidioksidia).

Lähteekö Sipilä istutuksen jälkeen metsään hakemaan kelottuvia puita pois?

Lyhyesti: vihreiden, kokoomuksen ja SDP:n ilmastopolitiikka on vulgaaria ilmastopelleilyä, joka perustuu IPCC:n hyvin kiistellyihin mallinnuksiin tietokoneilla (ei faktoihin!) ja hurskaisiin toiveisiin.
Sen vaatimukset ovat kuin orwellin diktatuurista: puututaan ihmisen syömiseen, nostellaan veroja, haittamaksuja ja nostetaan sähkön hintaan, istutellaan puita ja matkustellaan eksoottisiin paikkoihin keskustelemaan ilmastomuutoksesta – hyvin ilmastoidussa konferenssihuoneistossa.


Meillä Suomessa tarvitaan tervejärkistä selvitystä ja harkintaa

Tällaista pohdiskelua suomalainen media ei kuitenkin harjoita. Sille sopii enemmin IPCC:n ”tuomiopäivä on lähellä”-saarnat.
Poliitikot ovat taas vastanneet mitä järkyttävimmillä ehdotuksilla kun uskovat ihmisten haluavan niitä. Onpa joku entisenlaisen vetonsa menettänyt kirjailijakin ja skribentti päästänyt itseltään ilmastoparahduksen.

Näillä konsteilla on mahdollista kyllä tehdä Suomesta vihreiden & kokoomuksen & SDP:n eli KOKONAISEN VIHRERDEEKUN ulkoilmamuseo mutta mitään globaalista muutosta nykyisiin trendeihin ei saada.
Saastuttajat ovat muualla.

Suomi voi toimia ympäristöasioissa pienten mutta suurten tekojen maana. Esimerkkinä otan tässä Afrikkaan keksityt puhtaan ”veden koneet”, jotka toimivat aurinkoenergialla. (https://www.tekniikkatalous.fi/tied...la-afrikan-vienti-kaynnistyy-keniasta-6692285). Oikeita rajoittavia ympäristötekojakin pitäisi tehdä, esimerkkinä todellakin vaaralliseksi osoittautuvan glyfosaatin kielto.

Energiantuotanto on Suomen kohtalon kysymys.

Nyt tarvitaan järkeä. Kuten kirjoitin vuonna 2015

”Kannatan mahdollisimman puhdasta tuotantoa myös energia-asioissa. Ja kannatan energiatehokkuuden lisäämistä niin tuotannossa kuin kulutuksessa. Mutta samalla kyllä luotan sekä tuottajien että kuluttajien järkeen näissä asioissa. Minä en Neuvostoliiton historiaa tutkineena usko sellaiseen keskusjohtoiseen ja vastoin markkinalogiikkaa olevien energiajärjestelmien suunnitteluun, jollaista meille osin YK:n ilmastonmuutoskonventin, Brysselin direktiivien ja viime aikojen omien hallitustemme toimin yritetään syöttää. Gosplan ei toiminut Moskovassa eikä se toimi Brysselissä.

Meillä on jo varoittavia esimerkkejä mm. Saksasta, Yhdistyneestä Kuningaskunnasta ja Tanskasta siitä, miten kauniilta kuulostavalta ns. uusiutuvalla, mutta satunnaisesti saatavalla ja tehottomalla, energiantuotannolla on rakettimaisesti nostettu sähkön hinta maailmanennätystasolle, aiheutettu uutta energiaköyhyyttä ja häiritty vakavasti rationaalisia energiainvestointeja. Noiden maiden polkuja on turha seurata.

Kotimainen energiajärjestelmämme on monipuolinen, tehokas ja kaikin puolin yksi maailman puhtaimmista. Monille saattaa olla yllätys, että myös se osa energiateollisuuttamme, joka käyttää kivihiiltä, on saanut pari vuotta sitten merkittävän ympäristöpalkinnon tehokkuudestaan ja puhtaudestaan. Helsingin Energian palkitun kolmoistuotannon perustana on sähkön ja lämmön yhteistuotanto yli 90 prosentin hyötysuhteella Vuosaaren, Hanasaaren ja Salmisaaren voimalaitoksilla. Ainoana maailmassa kaukojäähdytys on integroitu mukaan tuotantoon tavalla, joka mahdollistaa muuten käyttämättä jäävien, ns. hukkaenergioiden hyödyntämisen kaukolämmön ja kaukojäähdytyksen tuotannossa. Olemme siis edelläkävijöitä jo nyt. Sitä ei kannata pilata kansantaloudellisesti kannattamattomilla tuuliturbiineilla tai muillakaan jättimäisiä ja pysyviä tukiaisia vaativilla ratkaisuilla millään tekosyyllä….”

Tutkija ja insinööri auttaa…kuten ennenkin

Arvostamalla ja tukemalla parasta energiaosaamistamme varmistamme sen, että tutkijamme ja insinöörimme työporukoineen jaksavat tavoitella tulevaisuudessa vielä parempia ratkaisuja. Siis sellaisia, jotka ovat samanaikaisesti ympäristölle hyviä että kansantaloudellisesti järkeviä ja nykyisiä parempia. Ei ole syytä epäillä, etteikö nähty huima teknologinen kehitys jatkuisi tulevaisuudessakin, jolloin nykyiset tuotannon ja kulutuksen pullonkaulat, kuten energian laajamittainen varastointi, saavat järkevät ratkaisunsa. Kun silloin vaikkapa aurinkovoima voi nousta hyvinkin kilpailukykyiseksi, otetaan se sitten käyttöön markkinaehtoisesti. Noita aikoja odotellessa kannattaa satsata tutkimukseen ja kehitykseen, eikä jo nyt kannattamattomiin ja tukiaisia vaativiin tuotantomuotoihin, jotka jäävät yhä enemmän jälkeen tulevina vuosina. Seuraava eduskunta tekee merkittäviä valintoja tämänkin asian osalta. Ne ovat tärkeitä päätöksiä luonnostaan energiaintensiiviselle Suomelle…” (http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/192374-energia-suomen-koht...)

Tämän eduskunnan aikana järkeviin päätöksiin ei päästy.

VIHERDEEKKARIT TULOO?

Vielä kerran: on syntymässä ihan uusi puolue: ”Kokonaiset-viherdeekut”. Kai Mykkänen edustaa parhaimmillaan tätä ”Kokoomus-viher-demari” puoluetta, joka pyrkii muodostamaan tulevan hallituksen.
Hänestä tulisi sen Suuri Puhemies.

Lopulta maastamme tulisi Kokonainen Viher-deekula. Siellä musta pörssi möisi isosta rahasta lihaa isorikkaille ja juppivihreille. Tavikset kulkisivat hevosella, rikkaammat teslalla ja kaikilla olisi talvella kylmä.
Kaipaatko sinä Kokonaiseen Viherdeekulaan?

Arto Luukkanen

 
Tyly tutkimustulos: Kaasun käyttö polttoaineena on yhtä haitallista ympäristölle kuin diesel, bensa ja laivapolttonesteet
autoja_parkissa.jpg
Colourbox

Tuoreen raportin mukaan kaasun käyttö liikennepolttoaineena on yhtä haitallista ilmastolle kuin bensiinin, dieselin tai perinteisten laivapolttoaineiden käyttö, kertoo raportin julkaissut Transport&Environment -järjestö.

Fossiilisen kaasun käyttö polttoaineena päästää yhtä paljon saasteita ilmaan kuin bensiini, ja sen etu dieseliin nähden todennäköisesti katoaa dieselpäästöjen sääntelyn kiristymisen myötä.

Järjestö onkin sitä mieltä, että hallitusten on hyväksyttävä että fossiilinen kaasu ei pysty puhdistamaan liikennettä. Kaasun verotus pitäisikin nostaa samalle tasolle kuin bensiinin ja dieselin verotus.

Raportin mukaan fossiilinen kaasu voi lisätä kaiken liikenteen kasvihuonekaasujen päästöjä enintään 9 prosenttia tai vähentää niitä enintään 12 prosenttia, kun metaanin vuotaminen otetaan huomioon. Henkilöautoilussa vastaava vaihteluväli on -7 % – 6 % ja, rekoissa -2 % – 5 %.

Euroopan unionissa kaasua verotetaan keskimäärin 76 prosenttia vähemmän kuin dieseliä. Jos esimerkiksi nesteytettyä maakaasua verotettaisiin kuin dieseliä, lng-rekkoja ei kannattaisi valmistaa.

"Kaasuautoista, -rekoista ja -laivoista ei ole mitään etua ilmaston kannalta ja ne harhauttavatkin meidät todellisesta päämäärästämme, joka on päästötön liikenne.

Hallitusten pitäisi vastustaa kaasulobbareita ja lopettaa tuhlaamasta julkisia varoja kaasuinfrastruktuuriin ja fossiilisen kaasun verohelpotuksiin", sanoo tiedotteessa järjestön puhtaiden polttoaineiden päällikkö Jori Sihvonen.


Monet laskevat päästöttömässä liikenteessä uusiutuvan biokaasun varaan.
Biokaasun käytöstä syntyy kuitenkin paikallispäästöjä (muun muassa hiilidioksidia, häkää ja typen oksideja) kuten minkä tahansa nestemäisen polttoaineen käytöstä. Tosin perinteisistä fossiilisista polttoaineista poiketen biokaasun käytöstä ei synny aromaattisia yhdisteitä.

Tärkein este tavoitteen saavuttamiselle on kuitenkin biokaasun saatavuus: se riittäisi vain 9,5 prosenttiin kaikesta liikenteen polttoaineen tarpeesta. Se tarkoittaisi myös, että biokaasua ei jäisi parantamaan sellaisten sektoreiden hiilitasetta, joissa infra on jo pystyssä, kuten lämmön ja energiantuotannossa.

"Idea siitä, että voisimme saavuttaa hiilivapaan liikenteen biokaasulla, on haaveilua. Se vähäinen määrä biokaasua, mikä meillä on käytettävissämme, tarvitaan lämmityksen ja energiantuotannon puhdistamiseen, koska ne turvautuvat tällä hetkellä fossiiliseen kaasuun", Sihvonen sanoo.

https://www.tekniikkatalous.fi/talo...in-diesel-bensa-ja-laivapolttonesteet-6746440
 
Itävaltalaisessa dokumentissa Vihreitä valheita (Die grüne Lüge, 2018) ohjaaja-käsikirjoittaja Werner Booten matkakumppanina on tutkija Kathrin Hartmann, kestävän kehityksen ja viherpesun huippuasiantuntija. Hartmanin toimenkuvaan kuuluu tunnistaa yritysten levittämä väärä tieto, jolla ne luovat itselleen vihreää (= eettisesti tuotettua, sisällöltään puhdasta) imagoa.

Kaksikko lähestyy aihetta eräänlaisessa ”hyvä jepari, huono jepari” -asetelmassa. Homma toimii näppärästi ja hauskasti, kun tarkoituksena on antaa kasvot sille, mitä nykyinen kulutuskeskeinen elämäntapa aiheuttaa maapallolle ja saman tien vaikkapa alkuperäiskansoille.

Kierros alkaa Itävallan Wienistä, josta mennään Indonesian Sumatralle. Siellä jyllää palmuöljyteollisuus aiheuttaen suunnattomia metsätuhoja. Paikallinen aktivisti Feri Irawanpuhuu uuskolonialismista (ympäristötuhoja, halpaa työvoimaa, ihmisoikeusrikkomuksia), hänen puheissaan vilahtaa Unileverin ohella tuttu nimi, Neste Oil.

Amerikkalaisälykkö Noam Chomsky hahmottaa kokonaiskuvan selkein sanoin.​
Teksasin Austinissa professori Raj Patel purkaa tuntemuksiaan: miksi tiukempia rajoja ei aseteta lainsäädäntöön, vaan sälytetään vastuuta lipevästi yksityisen kuluttajan harteille?

Tämän jälkeen seuraa huikean parodiset mittasuhteet saava osuus, kun eri yhteyksistä kootun pätkän puitteissa kestävän kehityksen nimeen vannovat muun muassa Coca-Colan, Nestlen ja Ikean johtajat.


Louisianan rantamaisemissa paneudutaan 2010 sattuneen öljynporauslautan räjähdyksen aiheuttaman katastrofin jälkiseurauksiin. Tuhon aiheuttaneen öljyjätti BP:n ahneus ja kyynisyys tulee paikallisin voimin vankoin näyttein todistetuksi.

Sähköautovillityksen merkeissä estradilla tavataan kukapa muu kuin Elon Musk, joka puhuu mistäpä muusta kuin ”kestävästä liikenteestä”. Sähköautokyyti vie elokuvaleikkauksen turvin kätevästi Saksan suurimmalle hiiliavolouhokselle, jonka omistaa RWE, Saksan toiseksi suurin energiayritys.

Vanha kunnon amerikkalaisälykkö Noam Chomsky hahmottaa kokonaiskuvan selkein sanoin. Hän puuttuu sekä suuryritysten valtaan että muutoksen tarpeellisuuteen. Chomsky on huolestunut: nykyisen suunnan jatkuessa todennäköisesti edessä on järjestyneen, sivistyneen elämän mahdollisuuksien tuhoutuminen jo lähitulevaisuudessa.

Dok: Vihreitä valheita. Teema Fem sunnuntaina 21.10. klo 22.00. Areena

Katso Yle Areenassa:

http://areena.yle.fi/1-4420731
 
42444341-1118x629.jpg

Henna Virkkunen. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Henna Virkkunen: Suomesta akkuteollisuuden kärkimaa
MATTI LEPISTÖ | 28.10.2018 | 10:03
Kokoomusmepin mukaan Suomesta löytyvät paitsi tarvittavat raaka-aineet myös koko tuotantoketjun edellyttämä korkea osaaminen ja teknologia.
Saksalainen kemian alan yritys Basf kertoi maanantaina rakentavansa akkutehtaan Satakunnassa sijaitsevaan Harjavaltaan. Kokoomuksen europarlamentaarikko Henna Virkkunen pitää uutista hyvänä paitsi Suomen myös koko Euroopan akkuteollisuudelle.
– Euroopassa yritetään nyt nopeasti sähköistää liikennettä, mutta käytännössä olemme akkujen osalta täysin riippuvaisia tuontitavarasta. Nyt pyrkimyksenä on rakentaa kokonaan eurooppalainen akkuteollisuuden arvoketju. Tässä Suomella on isot mahdollisuudet, Virkkunen kirjoittaa Pohjalaisessa.
Virkkusen mukaan sähköautojen osuuden on ennakoitu kasvavan jo neljäsosaan maailman autokannasta vuoteen 2040 mennessä. Deutsche Bankin ennusteiden mukaan sähköakkujen käyttö viisinkertaistuu alle kymmenessä vuodessa.
– Samaan aikaan kun sähköautojen kehitystä halutaan vauhdittaa, on varmistettava että se tehdään kestävällä tavalla. Yksi suurimmista riskeistä piilee akkuihin käytettävien metallien louhinnassa.
– Esimerkiksi koboltista suurin osa tulee Kongosta, jossa se louhitaan todella kyseenalaisissa oloissa. Suomesta löytyy kaikkia litium-akkuihin vaadittavia raaka-aineita; nikkeliä, kobolttia ja litiumia, Virkkunen kirjoittaa.
Virkkusen mukaan Euroopan akkumarkkinoiden arvioidaan olevan vuosittain 250 miljardia euroa vuodesta 2025 alkaen.
– Suomella on merkittävä mahdollisuus nousta kestävän ja laadukkaan akkuteollisuuden kärkimaaksi. Meiltä löytyvät paitsi tarvittavat raaka-aineet, myös koko tuotantoketjun edellyttämä korkea osaaminen ja teknologia. Tähän tilaisuuteen kannattaa tarttua, hän kirjoittaa.

https://www.verkkouutiset.fi/henna-virkkunen-suomesta-akkuteollisuuden-karkimaa/

Referenssejä Talvivaarasta..
 
Pitäis korottaa maanomistamien saamia korvauksia kun maita pakkolunastetaan kaivosten alta. Ei pelkästään pakolla otettujen maiden kohdalla vaan olisi korvattava myös lähialueiden maanomistajille ja asukkaille jo etukäteen ympäristön saastumisesta.

Vaikuttaisi ehkä niin että kaivoksia ei perustettaisi kovin kevyin perustein.
 
42444341-1118x629.jpg

Henna Virkkunen. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Henna Virkkunen: Suomesta akkuteollisuuden kärkimaa
MATTI LEPISTÖ | 28.10.2018 | 10:03
Kokoomusmepin mukaan Suomesta löytyvät paitsi tarvittavat raaka-aineet myös koko tuotantoketjun edellyttämä korkea osaaminen ja teknologia.
Saksalainen kemian alan yritys Basf kertoi maanantaina rakentavansa akkutehtaan Satakunnassa sijaitsevaan Harjavaltaan. Kokoomuksen europarlamentaarikko Henna Virkkunen pitää uutista hyvänä paitsi Suomen myös koko Euroopan akkuteollisuudelle.
– Euroopassa yritetään nyt nopeasti sähköistää liikennettä, mutta käytännössä olemme akkujen osalta täysin riippuvaisia tuontitavarasta. Nyt pyrkimyksenä on rakentaa kokonaan eurooppalainen akkuteollisuuden arvoketju. Tässä Suomella on isot mahdollisuudet, Virkkunen kirjoittaa Pohjalaisessa.
Virkkusen mukaan sähköautojen osuuden on ennakoitu kasvavan jo neljäsosaan maailman autokannasta vuoteen 2040 mennessä. Deutsche Bankin ennusteiden mukaan sähköakkujen käyttö viisinkertaistuu alle kymmenessä vuodessa.
– Samaan aikaan kun sähköautojen kehitystä halutaan vauhdittaa, on varmistettava että se tehdään kestävällä tavalla. Yksi suurimmista riskeistä piilee akkuihin käytettävien metallien louhinnassa.
– Esimerkiksi koboltista suurin osa tulee Kongosta, jossa se louhitaan todella kyseenalaisissa oloissa. Suomesta löytyy kaikkia litium-akkuihin vaadittavia raaka-aineita; nikkeliä, kobolttia ja litiumia, Virkkunen kirjoittaa.
Virkkusen mukaan Euroopan akkumarkkinoiden arvioidaan olevan vuosittain 250 miljardia euroa vuodesta 2025 alkaen.
– Suomella on merkittävä mahdollisuus nousta kestävän ja laadukkaan akkuteollisuuden kärkimaaksi. Meiltä löytyvät paitsi tarvittavat raaka-aineet, myös koko tuotantoketjun edellyttämä korkea osaaminen ja teknologia. Tähän tilaisuuteen kannattaa tarttua, hän kirjoittaa.

https://www.verkkouutiset.fi/henna-virkkunen-suomesta-akkuteollisuuden-karkimaa/

Referenssejä Talvivaarasta..

Huoltovarmuuden kannalta hyvä asia.

Kokemäenjoen raiskaaminen kyllä saisi loppua, seuraavan kerran joku saisi mennä linnaan kun sinne jotain päästetään.
 
Onneksi ilmastonmuutokseen löytyy ratkaisuja – edessä onkin jo seuraava iso ongelma
Seuravaa painajainen uhkaa meitä jo, eikä sitä ratkaista kaupassa ostosvalinnoilla

Anna-Stina Nykänen
Julkaistu: 29.10. 2:00 , Päivitetty: 29.10. 6:26

(KUVA: SAMI KERO / HS)
MUISTATTEKO aikoja, jolloin ilmastonmuutos oli liian iso asia ajateltavaksi? Ahdistava ja etäinen. Nyt kaikki puhuvat siitä eikä tunnelma ole enää ollenkaan synkkä ja toivoton. Päinvastoin.

Ilmastonmuutos on yhtäkkiä yhteinen asia. Ratkaisujakin löytyy: on poliittista tahtoa, teknologian keinoja ja tavallisen ihmisen arjen tekoja, joilla siihen voi vaikuttaa. Tästä puhuvat nyt yritysjohtajat, kirkonväki ja koululaiset.

Eikä siinä kaikki. Vihreiden kansanedustaja, näyttelijä ja yrittäjä Antero Vartia ei asetu ehdolle vaaleissa vaan omistautuu ilmastonmuutoksen torjumiseen. Vartia on sellainen kultasormi ja hannuhanhi, että hän vielä yllättää.

Huh, miten tämä näyttääkin nyt näin hyvältä?

ILMASTONMUUTOS oli pitkään liian iso ongelma ja leimautunut vihreiden asiaksi. Kun kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC julkaisi raporttinsa, oli oikea hetki muiden tulla ulos kaapista.

Hyvä näin, koska edessä on toinen mahdottoman iso ongelma. Painajainen. Ne valtavat aitaukset, leirit, joissa ihmisiä pidetään eri puolilla maailmaa. Kohta ne räjähtävät silmille.

Pakolaisleireillä on miljoonia ihmisiä, jopa vuosikymmeniä. Jotkut ovat syntyneet leirillä ja eläneet siellä koko ikänsä. Vauraissakin maissa yhä useampi asuu kadulla – ei ole paikkaa, ei ole papereita, ei saa kuulua, näkyä eikä juurtua.

Kutsun tätä ihmisyyden alasajoksi.

Anna-Liina Kauhanen kertoi Hesarissa, että pakolaiskriisi on jo nyt merkinnyt Euroopalle samaa kuin syyskuun 2001 iskut Yhdysvalloille. Historiallinen käänne – on aika ennen ja jälkeen tämän.

Ja kuitenkin Eurooppaan suuntautuva maahanmuutto on vain jäävuoren huippu. Yhä uusien ihmisten kotimaa muuttuu elinkelvottomaksi sotien ja ilmastonmuutoksen takia.

Seurauksia ei uskalla ajatella.

PAKOLAISLEIRIT, maahanmuutto ja uusi kansainvaellus ovat kuin ilmastonmuutos ennen. Liian iso ja etäinen aihe. Poliittisesti leimautunut perussuomalaisille.

Eikä tähän voi vaikuttaa kaupassa valinnoilla. Tai ehkä tulee jokin Marimekon tai Finlaysonin kampanja, jolla hommataan pakolaisleireille kivoja verhoja tuomaan yksityisyyttä ja iloa arkeen.

Onneksi vaikuttamalla ilmastonmuutokseen voi vaikuttaa myös pakolaisongelmaan. Jospa Antero Vartia ratkaisee tämänkin.

Kirjoittaja HS:n featuretoimituksen toimittaja.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005880421.html
 
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...kaukomatka-vuodessa-tekee-arjen-ekoteot-lahes
Professorilta ikävä totuus: ”Yksikin kaukomatka vuodessa tekee arjen ekoteot lähes merkityksettömiksi”
Uusi Suomi
Luotu:
30.10.2018 07:59

”Korkea koulutus on myös yhteydessä ekologiseen kuluttaminen, mutta moni koulutettu, arjessaan ekologinen kuluttaja on vapaa-ajan kulutustapojensa suhteen ristiriitainen. Esimerkiksi pitkiä lentomatkoja tekevät selvästi eniten koulutetut ja hyvätuloiset ihmiset. Siis ne, jotka arjessaan kierrättävät tunnollisesti, ovat vähentäneet lihan syöntiä, välttävät muovipakkauksia ja ovat kenties ostaneet hybridi- tai sähköauton. Valitettavasti yksikin kaukomatka vuodessa tekee arjen ekoteot lähes merkityksettömiksi”, Wilska kirjoittaa.
 
Huolestuneimmat voivat lakata kokonaan syömästä.
Näyttää siltä, että sitä täytyy jokupäivä vielä ottaa vajaan kanoja ja lihakaneja. Rehua kuitenkin saanee tulevaisuudessakin vielä kohtuu hinnalla ostettua. Liha täytynee kasvattaa itse.
 
Onneksi ilmastonmuutokseen löytyy ratkaisuja – edessä onkin jo seuraava iso ongelma
Seuravaa painajainen uhkaa meitä jo, eikä sitä ratkaista kaupassa ostosvalinnoilla

Anna-Stina Nykänen
Julkaistu: 29.10. 2:00 , Päivitetty: 29.10. 6:26

(KUVA: SAMI KERO / HS)
MUISTATTEKO aikoja, jolloin ilmastonmuutos oli liian iso asia ajateltavaksi? Ahdistava ja etäinen. Nyt kaikki puhuvat siitä eikä tunnelma ole enää ollenkaan synkkä ja toivoton. Päinvastoin.

Ilmastonmuutos on yhtäkkiä yhteinen asia. Ratkaisujakin löytyy: on poliittista tahtoa, teknologian keinoja ja tavallisen ihmisen arjen tekoja, joilla siihen voi vaikuttaa. Tästä puhuvat nyt yritysjohtajat, kirkonväki ja koululaiset.

Eikä siinä kaikki. Vihreiden kansanedustaja, näyttelijä ja yrittäjä Antero Vartia ei asetu ehdolle vaaleissa vaan omistautuu ilmastonmuutoksen torjumiseen. Vartia on sellainen kultasormi ja hannuhanhi, että hän vielä yllättää.

Huh, miten tämä näyttääkin nyt näin hyvältä?

ILMASTONMUUTOS oli pitkään liian iso ongelma ja leimautunut vihreiden asiaksi. Kun kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC julkaisi raporttinsa, oli oikea hetki muiden tulla ulos kaapista.

Hyvä näin, koska edessä on toinen mahdottoman iso ongelma. Painajainen. Ne valtavat aitaukset, leirit, joissa ihmisiä pidetään eri puolilla maailmaa. Kohta ne räjähtävät silmille.

Pakolaisleireillä on miljoonia ihmisiä, jopa vuosikymmeniä. Jotkut ovat syntyneet leirillä ja eläneet siellä koko ikänsä. Vauraissakin maissa yhä useampi asuu kadulla – ei ole paikkaa, ei ole papereita, ei saa kuulua, näkyä eikä juurtua.

Kutsun tätä ihmisyyden alasajoksi.

Anna-Liina Kauhanen kertoi Hesarissa, että pakolaiskriisi on jo nyt merkinnyt Euroopalle samaa kuin syyskuun 2001 iskut Yhdysvalloille. Historiallinen käänne – on aika ennen ja jälkeen tämän.

Ja kuitenkin Eurooppaan suuntautuva maahanmuutto on vain jäävuoren huippu. Yhä uusien ihmisten kotimaa muuttuu elinkelvottomaksi sotien ja ilmastonmuutoksen takia.

Seurauksia ei uskalla ajatella.

PAKOLAISLEIRIT, maahanmuutto ja uusi kansainvaellus ovat kuin ilmastonmuutos ennen. Liian iso ja etäinen aihe. Poliittisesti leimautunut perussuomalaisille.

Eikä tähän voi vaikuttaa kaupassa valinnoilla. Tai ehkä tulee jokin Marimekon tai Finlaysonin kampanja, jolla hommataan pakolaisleireille kivoja verhoja tuomaan yksityisyyttä ja iloa arkeen.

Onneksi vaikuttamalla ilmastonmuutokseen voi vaikuttaa myös pakolaisongelmaan. Jospa Antero Vartia ratkaisee tämänkin.

Kirjoittaja HS:n featuretoimituksen toimittaja.

https://www.hs.paskamedia.fi/mielipide/art-2000005880421.html
Eurooppa ei tule selviytymään pakolais-/siirtolaiskriisistä. Täällä on reilut 400 miljoonaa ihmistä joista suurinosa on persaukista porukkaa. Tuohon päälle jokunen miljoona tai kymmenen miljoonaa siirtolaista niin kamelin selkä katkeaa ja meillä on täällä ihan toisenlaiset ongelmat. Sitä ei ratkaista kieltämällä ajattelu, mielipiteet, puhumista, jne.
 
Näyttää siltä, että sitä täytyy jokupäivä vielä ottaa vajaan kanoja ja lihakaneja. Rehua kuitenkin saanee tulevaisuudessakin vielä kohtuu hinnalla ostettua. Liha täytynee kasvattaa itse.


Kaneille löydät rehua ilmaiseksi keräämällä, kanat syövät kuivat leivät ja suuren osan siitä mitä ihmisiltä jää.
 
Metsiä lisää Afrikkaan, vain EUn sisällä tehtävät toimet ovat vaikutukseltaan pienempiä kuin kuvitellaan:
Energia- ja polttoaineyhtiö ST1:n perustaja ja pääomistaja Mika Anttonen sanoi tänään eduskunnassa järjestetyssä seminaarissa, että monet ilmastotavoitteet ovat epärealistisia. Erityisesti hän kritisoi sitä, että Euroopan unioni on linjannut tekevänsä ilmastotoimiaan EU-rajojen sisäpuolella.
Anttonen nosti esiin sen, että EU:n osuus koko maailman primääri- eli jalostamattoman energian kulutuksesta on alhainen ja laskee tulevaisuudessa.
”EU:n osuus koko maailman primäärienergiasta tänään, tässä, nyt on 11 prosenttia. EU:n osuus vuoteen 2025 mennessä on pikkaisen laskemassa. Mutta muualla se on nousussa. Jos EU-alueella lopetetaan energian käyttö tänään, tässä, nyt, [niin] vuoteen 2025 mennessä muiden alueiden kulutus on kasvanut saman verran. Jos me toimimme vain EU-alueen sisällä, niillä ilmastotoimilla ei juurikaan ole vaikutusta siihen, että väheneekö ilmakehässä hiilidioksidi vai ei”, Anttonen sanoi.
”Sen paremmin biopolttoaineet kuin sähköautotkaan eivät ole minkäänlainen ratkaisu ilmakehässä olevan hiilidioksidipitoisuuden vähenemiseen”, Anttonen lyttäsi.
Hän korosti nimenomaan, että nämä toimet eivät tuota vähenemää ilmakehän hiilidioksidipitoisuuteen.
Anttosen mielestä nyt tarvittaisiin globaaleja toimia, jotka kohdistuisivat ensi sijassa Afrikkaan.
”Afrikassa muuttuu koko ajan enemmän alueita asuinkelvottomaksi ja samaan aikaan väestö kasvaa. Ihmiset lähtevät liikkeelle. Miten tällaiseen uhkaan voidaan varautua tai mitä pitäisi tehdä? On aivan selvää, ettei se ole millään yhdellä hokkuspokkustempulla saavutettavissa. Kuvitelma siitä, että tämä asia hoituu päästöjä vähentämällä Euroopan rajojen sisällä on naiivi ja vähän vastuuton”, Anttonen sanoo.
Ylivoimaisesti tärkeimpänä asiana Anttonen näkee hiilinielujen kasvattamisen Afrikassa eli Afrikan metsittämisen. Tässä Suomen pitäisi Anttosen mukaan olla etujoukoissa, koska Suomen metsäosaaminen on maailman huipputasoa.
Hiilinielujen rakentaminen antaisi Anttosen mielestä ihmisille aikaa tehdä muitakin toimia. Tämänhetkiset nettopäästöt saataisiin katettua sillä, että Afrikassa metsitettäisiin kolme kertaa Suomen kokoinen alue, Anttonen sanoo viitaten Markku Kulmalan laskelmaan.
Anttonen sanoi myös, ettei usko, että luontoa enää voidaan pelastaa.
”Olen aika lailla pessimisti sen suhteen, pystytäänkö luontoa enää pelastamaan. Mutta ilmasto ehkä vielä pystytään. Ihminen on ihan samanlainen osa tätä systeemiä kuin mikä tahansa muukin eläin, ja ihmisiä tällaisella tavalla elää aika paljon. Jotkut muut lajit joutuvat kärsimään. Se luonto, mikä oli meillä 50 vuotta sitten, niin tällaisella ihmismäärällä ja tällaisella tavalla elää, niin luonto ei siinä pysy mukana.”
Anttonen on aiemmin sanonut myös, että ihmisten kulutustottumuksia pitäisi rajoittaa kieltojen kautta.
Forbes-lehti arvioi keväällä Anttosen omaisuuden arvoksi kaksi miljardia dollaria eli noin 1,8 miljardia euroa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/09c6e7ec-c2e4-39bc-81bf-925357798a3e?ref=ampparit:e33f
 
ST1-miljardööri lyttää sähköautot, päästörajoitukset ja biopolttoaineet ilmastotoimina – ”Naiivi ja vastuuton kuvitelma EU:ssa”

Energia- ja polttoaineyhtiö ST1:n perustaja ja pääomistaja Mika Anttonen sanoi tänään eduskunnassa järjestetyssä seminaarissa, että monet ilmastotavoitteet ovat epärealistisia. Erityisesti hän kritisoi sitä, että Euroopan unioni on linjannut tekevänsä ilmastotoimiaan EU-rajojen sisäpuolella.

Anttonen nosti esiin sen, että EU:n osuus koko maailman primääri- eli jalostamattoman energian kulutuksesta on alhainen ja laskee tulevaisuudessa.

”EU:n osuus koko maailman primäärienergiasta tänään, tässä, nyt on 11 prosenttia. EU:n osuus vuoteen 2025 mennessä on pikkaisen laskemassa. Mutta muualla se on nousussa. Jos EU-alueella lopetetaan energian käyttö tänään, tässä, nyt, [niin] vuoteen 2025 mennessä muiden alueiden kulutus on kasvanut saman verran. Jos me toimimme vain EU-alueen sisällä, niillä ilmastotoimilla ei juurikaan ole vaikutusta siihen, että väheneekö ilmakehässä hiilidioksidi vai ei”, Anttonen sanoi.




”Sen paremmin biopolttoaineet kuin sähköautotkaan eivät ole minkäänlainen ratkaisu ilmakehässä olevan hiilidioksidipitoisuuden vähenemiseen”, Anttonen lyttäsi.

Hän korosti nimenomaan, että nämä toimet eivät tuota vähenemää ilmakehän hiilidioksidipitoisuuteen.

Anttosen mielestä nyt tarvittaisiin globaaleja toimia, jotka kohdistuisivat ensi sijassa Afrikkaan.

”Afrikassa muuttuu koko ajan enemmän alueita asuinkelvottomaksi ja samaan aikaan väestö kasvaa. Ihmiset lähtevät liikkeelle. Miten tällaiseen uhkaan voidaan varautua tai mitä pitäisi tehdä? On aivan selvää, ettei se ole millään yhdellä hokkuspokkustempulla saavutettavissa. Kuvitelma siitä, että tämä asia hoituu päästöjä vähentämällä Euroopan rajojen sisällä on naiivi ja vähän vastuuton”, Anttonen sanoo.

Ylivoimaisesti tärkeimpänä asiana Anttonen näkee hiilinielujen kasvattamisen Afrikassa eli Afrikan metsittämisen. Tässä Suomen pitäisi Anttosen mukaan olla etujoukoissa, koska Suomen metsäosaaminen on maailman huipputasoa.

”Olen aika lailla pessimisti sen suhteen, pystytäänkö luontoa enää pelastamaan.”
Hiilinielujen rakentaminen antaisi Anttosen mielestä ihmisille aikaa tehdä muitakin toimia. Tämänhetkiset nettopäästöt saataisiin katettua sillä, että Afrikassa metsitettäisiin kolme kertaa Suomen kokoinen alue, Anttonen sanoo viitaten Markku Kulmalan laskelmaan.

Anttonen sanoi myös, ettei usko, että luontoa enää voidaan pelastaa.

”Olen aika lailla pessimisti sen suhteen, pystytäänkö luontoa enää pelastamaan. Mutta ilmasto ehkä vielä pystytään. Ihminen on ihan samanlainen osa tätä systeemiä kuin mikä tahansa muukin eläin, ja ihmisiä tällaisella tavalla elää aika paljon. Jotkut muut lajit joutuvat kärsimään. Se luonto, mikä oli meillä 50 vuotta sitten, niin tällaisella ihmismäärällä ja tällaisella tavalla elää, niin luonto ei siinä pysy mukana.”

Anttonen on aiemmin sanonut myös, että ihmisten kulutustottumuksia pitäisi rajoittaa kieltojen kautta.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26...rajoitukset-ja-biopolttoaineet-ilmastotoimina
 
Hyviä huomioita. Tähän vielä lisäyksenä, että juuri tästä syystä poliitikkojen ja järjestöjen painotukset ovat mitä ovat. Globalisaatio ja vapaakauppa nojaa täysyin merikuljetuksiin, kuljettamaan hikipajoissa tehdyt Iphonet, Niket ja muut hilavitkuttimet halvoista tuotantomaista tiedostaviin käsiin länsimaissa.

Merikuljetus vaan on ilmastonmuutoksen kannalta todella voimakkaasti saastuttava ala. Yksi moderni konttilaiva tuottaa enemmän päästöjä kuin koko Suomen henkilöautokanta. Suurimmat konttialukset tuottavat päästöjä jopa kymmenkertaisesti kaikkiin Suomessa oleviin ajoneuvoihin verrattuna. Mutta silti on tärkeää tehdä henkilöautoilusta entistä kalliimpaa Euroopan harvimmin asutussa maassa.
Tuo ei yksinkertaisesti ole totta. Sekoitat CO2-päästöt ja muut ilmansaasteet, kuten rikin oksidit. Merikuljetus on itse asiassa hyvin energiatehokasta per tonnikilometri. Ongelmana on pitkät etäisyydet ja suuret volyymit, mutta siitä huolimatta meriliikenne tuottaa vain pienen osan globaaleista kasvihuonepäästöistä.
 
Kiina voi ainakin toistaiseksi vedota siihen, että heidän CO2-päästönsä ovat henkilöä samaa tasoa tai alhaisemmat kuin EU:ssa. Missä kitinä siitä, että amerikkalaisen tuotteen valmistus on ilmastomurhaa? Heidän CO2-saastutuksena henkeä kohti on kumminkin aika lailla omalla tasollansa ainakin jos katsotaan länsimaita.

Jos nähdään, että Kiinan tai muun saastuttajan (esimerkiksi USA) CO2-päästöt ovat merkittävästi EU:ssa valmistettua korkeammat, voidaan (ilmasto)neuvotella, ja jos ei tehoa niin sitten verotetaan ja tullitetaan. Pitää myös ymmärtää, että toinen osapuoli tulee tekemään samoin jollain verukkeella.

Lähtisin liikkeelle kumminkin siitä, että ei katseltaisi muiden tekemisiä liikaa mitä tulee "ilmastoasioihin". Pitäisi ottaa Norjan tavoin tavoitteita liikenteen CO2-päästöjen alentamisesssa. Lisäksi (sähkö)energiatuotantomix pitää saada suurinpiirtein hiilivapaaksi samassa ajassa.

Jos valtio ei ole itse valmis tekemään mitään, ei voi oikein muiltakaan vaatia.
Kyllä tässäkin asiassa on ensin pyyhittävä oma pöytä puhtaaksi ja samalla laitettava painetta muihin että hoitavat itse oman osuutensa.

Historiakin velvoittaa. Meillä ollaan lisäännytty hyviä nykyafrikkalaisia lapsilukemia jo sata vuotta sitten ja samalla tupruteltu enemmän kuin oma osuutemme hiilidioksidia ilmaan.

Ikävä fakta on, että olemme matkalla vähintään kolmen asteen lämpenemistä, todennäköisesti enemmän. Vahingot tulevat olemaan massiiviset ja siksi on syytä toimia mahdollisimman pian eikä etsiä tekosyitä muualta.
 
Back
Top