Ilmastopsykoosi -ketju

Tuo ei yksinkertaisesti ole totta. Sekoitat CO2-päästöt ja muut ilmansaasteet, kuten rikin oksidit. Merikuljetus on itse asiassa hyvin energiatehokasta per tonnikilometri. Ongelmana on pitkät etäisyydet ja suuret volyymit, mutta siitä huolimatta meriliikenne tuottaa vain pienen osan globaaleista kasvihuonepäästöistä.

En sekoittanut mitään. Mikä kohta kirjoittamassani ei pidä paikkaansa?
 
Tuo ei yksinkertaisesti ole totta. Sekoitat CO2-päästöt ja muut ilmansaasteet, kuten rikin oksidit. Merikuljetus on itse asiassa hyvin energiatehokasta per tonnikilometri. Ongelmana on pitkät etäisyydet ja suuret volyymit, mutta siitä huolimatta meriliikenne tuottaa vain pienen osan globaaleista kasvihuonepäästöistä.

Ongelma on siis se, että nykyinen globaali vapaakauppa nojaa kaukana matalan tulotason maissa halvalla tuotettujen härpättimien ja t-paitojen liikuttamiseen meriliikenteeseen, joka tuottaa todella merkittävän määrän päästöjä ja aiheuttaa normaalistikin toimiessaan suuria ympäristöongelmia?

Tuo oli juurikin pointtini, eli lienemme siis samaa mieltä?
 
Ikävä fakta on, että olemme matkalla vähintään kolmen asteen lämpenemistä, todennäköisesti enemmän. Vahingot tulevat olemaan massiiviset ja siksi on syytä toimia mahdollisimman pian eikä etsiä tekosyitä muualta.

Millaisia massiivisia vahinkoja?

Jääkö veden alle kaupunkeja? Jos jää, niin silloin valtion on tultava väliin ja estettävä pankkeja antamasta lainaa rakennusprojekteille ja kotitalouksille, jos velan vakuutena oleva omaisuus uhkaa jäädä veden alle.

Ei, sitä emme voi tehdä.

No, tuulivoimalan kannattaminen on helpompaa. Sähkösopimuksessa voi ruksata kohdan vihreää sähköä, jota voi näyttää naapureille ja kavereille. Kaikki voi itsetuntonsa huipulla näytellä tekevänsä jotain merkittävää - maksavat sähköfirmalle kalliimpaa sähköä.

Voisihan Suomessa kaikki firmat ja kotitaloudet ruksata sen vihreää sähköä ruudun. Suomi olisi vihreän sähkön maa, jonka jälkeen voisimme sammuttaa ydinvoimalat...

Ei, sitä emme ainakaan voi tehdä - koko se (vihreä) sähköverkko kaatuisi.

--

Koko ilmastohössötys on rakennettu korruption nakertamille jaloille. Mitään konkreettista ei tulla saavuttamaan, vaan ajatuksena on kupata mahdollisimman tehokkaasti kansalaiset.

Jotain kannattaa kuitenkin tehdä, että ihmiskunta kehittyy. Fuusiovoima täytyy saada toimivaksi ja muovi korvata. Avaruusteknologian voisi kolmanneksi heittää.

Pakon edessä joudutaan ottamaan homma tosissaan. Muovin kohdalla sen huomasi muutama kk sitten, kun Kiina kieltäytyi ottamasta länsimaiden muoviroskaa vastaan. Johan herättiin.

Eli toivoa on. Kysymys on vain siitä, että miten paljon rosvot ehtivät kuppaamaan länsimaiden kansalaisia.
 
Noista meriliikenteen päästöistä vielä. Itse olen siinä käsityksessä, että merikuljetusten hiilidioksipäästöt eivät tosiaan ole mitenkään valtavia kuljetettuihin tonneihin nähden. Ongelma on lähinnä rikki. Ja kuten on jo aiemminkin näissä keskusteluissa todettu, rikkiin löytyy ratkaisu. Se ratkaisu on joko vähärikkinen polttoaine tai rikkipesuri. Itämerellähän nämä ratkaisut ovat jo käytössä, mutta ne tulisi saada käyttöön maailmanlaajuisesti. Tottakai varustamojätit ja rahtaajat vastustavat ja heillä on paljon vaikutusvaltaa noissa kuvioissa, mutta lainsäädäntö vain pitäisi saada semmoiseen kuosiin että muutokset on pakko tehdä. Samalla saataisiin kaikkein pahimmat romut pois liikenteestä kun niihin ei kannata muutostöitä tehdä. Uudemmat laivat ovat myös polttoainetaloudeltaan parempia.

Suomesta löytyy tasokasta pesuriosaamista vaikkapa Langh Groupilta. He ovat saaneet pesuriaan myytyä jo useammille muillekin varustamoille ja luonnollisesti firman omat paatit on varustettu kyseisillä laitteilla. Pesuri mahdollistaa halvimman mahdollisen bunkkerin käytön ilman rikkipäästöjä. Aika fiksua mielestäni ja hieno suoritus pieneltä yritykseltä.
 
Ongelma on siis se, että nykyinen globaali vapaakauppa nojaa kaukana matalan tulotason maissa halvalla tuotettujen härpättimien ja t-paitojen liikuttamiseen meriliikenteeseen, joka tuottaa todella merkittävän määrän päästöjä ja aiheuttaa normaalistikin toimiessaan suuria ympäristöongelmia?

Tuo oli juurikin pointtini, eli lienemme siis samaa mieltä?

Ilmaston lämpenemisen kannalta merkittävin kasvihuonekaasu on CO2 ja laivaliikenteen osuus on noin 15% globaaleista päästöistä.

Voi kai tuo olla "todella merkittävä määrä päästöjä", mutta kyllä kumipyöräliikenne on vielä huomattavasti merkittävämpi saastuttaja ilmastomielessä.
 
Meillä ollaan lisäännytty hyviä nykyafrikkalaisia lapsilukemia jo sata vuotta sitten ja samalla tupruteltu enemmän kuin oma osuutemme hiilidioksidia ilmaan.

Ei nyt sentään. Vaikka huomioisi muuttoliikkeet Ruotsiin ja Yhdysvaltoihin niin Afrikassa on pistetty paremmaksi. Esimerkiksi Nigeria jonka väkiluku:

1900 16000000
1952 30403305
2017 191836000 (yli kuusinkertaistunut! kuumuusko hullun paneskelun aiheutti?)
2050 300000000? Vaiko miljardi?

Tällä menolla koko Afrikan väkiluku on 50 vuodessa 3-4 miljardia.

Miksi SPR ei kerää Afrikkaan kondomeja?
 
Viimeksi muokattu:
"Raportti ennustaa, että täyssähköautojen ja ladattavien hybridien määrä kasvaisi nykyisestä noin 11 000:stä jopa 800 000:een 2030 mennessä."

Yllättävä tieto: Suomi voisi puolittaa päästönsä ja säästää silti rahaa – Merituulivoima ja sähköautot halpenevat rajusti, arvioi raportti
Sähkön hinta putoaa tuulivoiman ansiosta ja autoilun kokonaiskulut laskevat sähköautojen ansiosta, arvioi Sitran tilaama raportti.
Ilmastonmuutos
19.11.2018 klo 04:00
13-3-10219675.jpg

Remko de Waal / EPA
13-3-8782673.jpg

Antti Koistinen

@AJKoistinen

Suomen on mahdollista leikata selvästi kaavailtua enemmän päästöjä ensi vuosikymmenen aikana.

Lisäksi päästövähennykset tulevat odotuksia halvemmaksi, ja ne voivat parhaimmillaan jopa säästää rahaa nykyiseen kehitysuraan verrattuna.

Taustalla ovat erityisesti sähkön halpeneminen muun muassa merituulivoiman lisääntymisen vuoksi sekä autoilun kokonaiskustannusten putoaminen sähköautojen yleistyessä.

Tällaisia johtopäätöksiä tehdään Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran tilaamassa raportissa(siirryt toiseen palveluun), jonka on laatinut perinteikkään amerikkalaisen konsulttiyhtiön McKinsey&Companyn Suomen-toimisto.

Raportin mukaan Suomen tulee leikata päästöjä 60 prosenttia 2030 mennessä vuoden 1990 tasolta, mikäli päästövähennysten halutaan olevan linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa. Tämä tarkoittaisi vuotuisten päästöjen putoamista 27 miljoonalla tonnilla.

Tätä nykyä Suomi on sitoutunut EU:n yhteiseen, selvästi pienempään tavoitteeseen, jonka mukaan päästöt putoavat 40 prosenttia 2030 mennessä.

Selvityksessä käytiin läpi yli 300 vaihtoehtoa, joiden avulla Suomi voisi päästöjä vähentää. Tältä pohjalla rakennettiin polku, jota kulkemalla Suomen päästöt putoaisivat 60 prosenttia mahdollisimman halvalla.

Tarkastelu rajattiin neljään eniten päästöjä aiheuttavaan sektoriin: teollisuuteen, sähkön ja lämmön tuotantoon, liikenteeseen sekä rakennusten energiankäyttöön.

Tulosten mukaan noin 50 prosentin päästövähennyksiin on mahdollista päästä keinoilla, jotka eivät aiheuta järjestelmätasolla lisäkustannuksia tai tuovat jopa säästöjä verrattuna nykykehitykseen.

Sitran projektijohtaja Janne Peljopitää havaintoa merkittävänä.

– Tältä osin ajattelu ilmastonmuutoksen torjunnan kalleudesta on alkanut osoittautua vääräksi, Peljo sanoo.

13-3-10510305.jpg


Suomi voisi leikata päästöjä tuntuvasti kaavailtua nopeammin - ja halvemmalla kuin on tiedetty, arvioi Sitran projektijohtaja Janne Peljo.Jani Saikko / Yle
Merituulivoima murtautuu markkinoille
Suomessa maalle rakennettava tuulivoima on jo alkanut kannattaa taloudellisesti ilman tukia parhailla sijainneilla.

Raportti arvioi, että ensi vuosikymmenellä myös merituulivoima murtautuu Suomen energiamarkkinoille.

– Merituulivoiman osuus Suomen sähköntuotannosta tulee nousemaan 19 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä ja se on merkittävä lisäys, Peljo sanoo.

Tämä tarkoittaisi sitä, että maa- ja merituulivoima yhteenlaskettuna nousisivat Suomen toiseksi tärkeimmäksi sähköntuotantotavaksi heti ydinvoiman jälkeen.

Kehitystä ajaa erityisesti teknologian halpeneminen, jonka myötä merituulivoiman tuotantokustannus putoaa 2030 mennessä kilpailukykyiselle tasolle, noin 30–35 euroon megawattitunnilta (nk. LCOE-hinta, levelized cost of energy).

Vertailun vuoksi: Fennovoima arvioi, että Hanhikiven ydinvoimalaitos tuottaa valmistuessaan sähköä hintaan 50 euroa per megawattitunti.

13-3-10128928.jpg


Merelle sijoitettujen tuulivoimaloiden lavat yltävät 103 metrin korkeuteen.Antti Haanpää / Yle
Lisäksi Suomen merialueet soveltuvat raportin mukaan hyvin merituulivoiman tuotantoon, sillä rannikot ovat matalia, mikä tarkoittaa maltillisia rakennuskustannuksia. Lisäksi Suomen merialueilla tuulee tasaisesti ja suht kovaa.

Raportti arvioi, että järjestelmätasolla ja myös sähkönkäyttäjille syntyy säästöjä, kun lisääntyvä tuulivoima painaa sähkön tukkuhintaa alas.

Raportissa tosin huomautetaan, että tuollainen määrä uutta tuulivoimaa vaatii tuntuvia investointia verkkojen vahvistamiseen ja siirtoyhteyksiin muiden Pohjoismaiden välillä.

Myös sähkön varastoinnin täytyy olla laajasti käytössä ja kulutuksen oltava joustavaa tuotannon vaihtelun tasaamiseksi.

Mallinnuksessa on huomioitu näiden aiheuttamat kustannukset.

Sähköautoja rajusti lisää
Raportin mukaan yksi kustannustehokkaimmista tavoista vähentää Suomen päästöjä on bensalla ja dieselillä kulkevien polttomoottoriautojen korvaaminen sähköautoilla.

Sähköistyminen etenisi liikenteessä vaiheittain. 2020-luvun alkupuolella pienet sähköautot ohittavat vastaavan kokoluokan polttomoottoriautot kokonaiskustannuksissa. Keskikokoisissa autoissa muutoksen arvioidaan tapahtuvan 2020-luvun puolivälissä.

Raportti ennustaa, että täyssähköautojen ja ladattavien hybridien määrä kasvaisi nykyisestä noin 11 000:stä jopa 800 000:een 2030 mennessä.

Tämä tosin edellyttäisi sitä, että latausverkosto olisi riittävän laaja ja että kuluttajat tekisivät autojen hankintapäätökset autoilun kokonaiskustannusten perusteella.

13-3-10391081.jpg


Mårten Lampén / Yle
Kokonaiskustannuksiin lasketaan mukaan kaikki auton elinkaaren aikaiset kulut hankinnasta, polttoaineisiin ja muihin käyttökuluihin.

Raportissa arvioidaan, että sähköautojen hankintahinta on vielä 2030 kalliimpi kuin vastaavilla polttomoottoriautoilla.

– Ihmisten tulisi kiinnittää huomiota auton kokonaiskustannuksiin, eikä ainoastaan hankintahintaan, Peljo sanoo.

Sähköautojen elinkaarikustannuksiin on laskettu mukaan myös kotilatauspisteen hankinta sekä akuston vaihto kahteen otteeseen.

Raportin mukaan autokannan sähköistäminen aiheuttaisi noin 12–15 miljardin euron lisäinvestoinnit verrattuna uusien, vastaavan tason polttomoottoriautojen hankkimiseen.

Yksityisten latauspisteiden lisäksi Suomeen olisi asennettava yli 100 000 uutta julkista latauspistettä. Tähän kuluisi rahaa arviolta 1,5 miljardia euroa.

Lisäkuluista huolimatta päästöjen vähentäminen sähköautoilla tulisi raportin mukaan selvästi halvemmaksi kuin esimerkiksi biopolttoaineilla.

Raportin mukaan sähköistämisen avulla yhden hiilidioksiditonnin vähennys maksaisi järjestelmätasolla -130 euroa, eli se säästäisi rahaa.

Biopolttoaineilla päästötonnin leikkaus maksaisi arviolta 110 euroa per tonni.

Kiinnostava havainto se, että myös raskas liikenne näyttää raportin mukaan sähköistyvän voimakkaasti.

Suomen teillä olisi 2030 mennessä arviolta 200 000 sähköistä rekkaa ja pakettiautoa sekä 8 000 sähköbussia.

Päättäjiltä pikaisia toimia
Keskustelu päästövähennysten kiristämisestä kiihtyi aiemmin syksyllä, kun hallitusten välinen ilmastopaneeli IPCC julkaisi erikoisraporttinsa koskien maapallon keskilämpötilan nousua 1,5 asteella.

Raportin perusteella ihmiskunnalla on erittäin painavat syyt ponnistella 1,5 asteen tavoitteen saavuttamiseksi.

EU pohtii paraikaa omia pitkän aikavälin ilmastotoimiaan Puolassa pidettävän YK:n ilmastokokouksen alla.

Myös Suomi joutuu ottamaan kantaa päästövähennysten kiristämiseen viimeistään seuraavalla hallituskaudella.

Sitra patistaa päättäjiä laatimaan Suomelle kansallisen polun kohden hiilineutraaliutta. Hiilineutraaliudella tarkoitetaan tilannetta, jossa Suomi tuottaa päästöjä vain sen verran kuin esimerkiksi kasvavat metsät ja maaperä kykenevät sitomaan.

Janne Peljo arvioi, että teknologian ja markkinoiden kehitys vie nyt hyvään suuntaan lähes itsestään.

– Nyt on oikeastaan politiikkatoimista kiinni, että mahdollistammeko päästövähennyskeinojen tulon markkinoille ennakoivasti vai tulemmeko niiden osalta jälkijunassa.

https://yle.fi/uutiset/3-10508539
https://yle.fi/uutiset/3-10508539?origin=rss
 
Ei nyt sentään. Vaikka huomioisi muuttoliikkeet Ruotsiin ja Yhdysvaltoihin niin Afrikassa on pistetty paremmaksi. Esimerkiksi Nigeria jonka väkiluku:

1900 16000000
1952 30403305
2017 191836000 (yli kuusinkertaistunut! kuumuusko hullun paneskelun aiheutti?)
2050 300000000? Vaiko miljardi?

Tällä menolla koko Afrikan väkiluku on 50 vuodessa 3-4 miljardia.

Miksi SPR ei kerää Afrikkaan kondomeja?
Nigerian hedelmällisyysluku on nykyään n 5,5. 1900-luvun alun Suomessa hedelmällisyysluku oli n. 5. Mielestäni ei merkittävää eroa. Toki näin suurilla hedelmällisyysluvuilla saa aikaan huomattavan väestönkasvun ja maastamuuttopaineen.

Täällä koti-Suomessa sotaveteraanien kotiuduttua 40-luvun lopulla sinua lainatakseni "hullusti paneskeltiin" maailmaan 3,5 tenavaa naista kohden. Tämä on lähellä nykyistä tasoa sellaisissa kestävän kehityksen paratiiseissa kuten Pakistan (3,5), Namibia (3,4), Jordania (3,4) ja Egypti (3,3). Kaikissa näissä maissa on syntyvyys naista kohden laskenut puolessa vuosisadassa lähes puoleen, eikä ole mitään syytä epäillä etteikö se jatkaisi laskuaan, aivan kuten meilläkin on käynyt. Valitettavaa on, että väkiluku jatkaa vielä nousuaan, mutta 3-4 miljardin ihmisen Afrikka ei ole todennäköinen.

Huitsinnevadojen ja vinkuintioiden väestönkasvulla emme voi selitellä itseämme irti päästövähennyksistä. Oma nurkka on tässäkin asiassa huolehdittava kuntoon.
 
Linkolan linjoilla.

Esko Valtaoja: Ei tarvita synnytystalkoita vaan synnytyslakko
Valtaoja toteaa YK:n ennusteiden mukaan väkiluvun tasaantuvan kaikialla tämän vuosisadan aikana. Hän sanoo omien pelkojensa kadonneen lopullisesti luettuaan 1978 kirjan Atlas of World Population History, jonka matalan ennusteen mukaan ihmisiä ei tule koskaan olemaan yhdeksää miljardia enemmän.

– Mikä oikeus Suomella olisi kasvattaa holtittomasti väestöään, jos maailman väkiluku tasaantuu ja jopa kääntyy laskuun tällä vuosisadalla? Turha tulla sanomaan, että teoillamme ei ole mitään merkitystä, koska Suomi on niin pieni. Samaa argumenttia tarjotaan myös ilmaston lämpiämisen ja hiilidioksidipäästöjen kohdalla. Mutta jos kaikki ajattelevat samalla tavalla, maailmanloppu tulee varmasti. Jokaisen on tehtävä oma osuutensa, Valtaoja kirjoittaa.

Hänen mukaansa ongelmat täytyy ratkaista aivan muulla tavalla kuin synnytystalkoilla: automatisaatiolla ja robotisaatiolla.

– Ei lisää ihmisiä, vaan vähemmän työntekijöiden tarvetta kehittyvän teknologian ansiosta. Ylivoimaisesti vaikuttavin ekoteko ei ole aamupuuron syöminen kylmänä tai edes Thaimaan lomasta luopuminen. Se on jättää tekemättä vielä se yksi lapsi, vaikka poliitikot siihen kuinka patistaisivat.

https://www.verkkouutiset.fi/esko-valtaoja-ei-tarvita-synnytystalkoita-vaan-synnytyslakko/

Suomessa kuolleisuus ylittää jo syntyvyyden: kuolleita on vuosittain enemmän kuin syntyneitä. Väestö on kasvanut viime vuosina vain maahanmuuton vuoksi (se tosin on voinut olla holtitonta).

Maailmanloppu tulee joka tapauksessa joskus, mutta toistaiseksi loppu on tullut vain maailmanlopun ennustajille. Eutanasia uhkaa Eskoakin. Mutta ekotekorobotit elävät ikuisesti.
 
Halla-ahokin on samoilla linjoilla.

Valtaojan mukaan ”huonosti ovat todella asiat, kun ainoa järjen ääni tulee Jussi Halla-aholta”. Perussuomalaisten puheenjohtaja linjasi Helsingin Sanomissa, että perussuomalaiset eivät näe periaatteellisesti tärkeäksi, että väestö kasvaa.

Halla-aho avioitui filosofian tohtori Hilla Halla-ahon (s. 1975, o.s. Salovaara) kanssa vuonna 2002.[127] Heillä on neljä lasta, vuosina 2003 ja 2004 syntyneet tytöt sekä vuosina 2008 ja 2013 syntyneet pojat.[128][129] Perhe on asunut vuodesta 2001 alkaen Helsingin Eirassa.[129] Vuoden 2017 kesällä paljastui julkisuudessa, että Halla-aholla on myös vuonna 2015 syntynyt lapsi helsinkiläisnaisen kanssa, jonka kanssa Halla-aholla on ollut suhde vuodesta 2009 lähtien. https://fi.wikipedia.org/wiki/Jussi_Halla-aho
 
Melkoista kummastusta herätti Amerikan Yhdysvaltojen presidenttiehdokkaan maininta kirjassaan
isosta mediamogulista ( Käytä akuankkanimeä Jorma Murkoch) joka on pimittänyt tarkoituksellisesti ilmastonmuutoksiin liittyvää tietoa puoli vuosikymmentä
medioissaan.
 
Tekemistä riittää. Ja varsinkin Kiinassa, Intiassa,...


EK:n puheenjohtajaksi valittu Lundmark: Ilmastonmuutos muuttaa kaikkien suomalaisten elämää
Järeät toimenpiteet koskettavat kaikkia sektoreita, Pekka Lundmark sanoi tänään.

Elinkeinoelämän keskusliiton uudeksi puheenjohtajaksi valittu Pekka Lundmark korostaa ilmastonmuutoksen muuttavan kaikkien suomalaisten elämää perustavanlaatuisesti.

Fortumin toimitusjohtaja Lundmark sanoi tänään, että hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin johtopäätökset edellyttävät Euroopalta käytännössä hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä.

Lundmarkin mukaan tavoite on erittäin kova, muttei mahdoton. Tavoitteeseen pääseminen vaatii nopeita ja järeitä toimenpiteitä.

– Järeät toimenpiteet koskettavat kaikkia sektoreita. Se edellyttää paitsi mittavia panostuksia päästöttömään sähkön- ja lämmöntuotantoon, myös hiilineutraaliin energiaan siirtymistä oikeastaan kaikilla yhteiskunnan aloilla, Lundmark sanoi.

Tällöin puhutaan liikenteestä, teollisuudesta, monista teollisuuden prosesseista, rakentamisesta ja palveluista.

– Se edellyttää mitä suuremmissa määrin kiertotaloutta. Sitä, että me maksimoimme käytettyjen materiaalien käytön uutena raaka-aineena ja sitä kautta minimoidaan uusien neitseellisten raaka-aineiden käyttö, Lundmark sanoi.

EK:n edustajisto valitsi tänään odotetusti Lundmarkin EK:n uudeksi puheenjohtajaksi. Lundmark seuraa puheenjohtajan tehtävässä Elisan toimitusjohtajaa Veli-Matti Mattilaa.

Kokenut yritysjohtaja Lundmark on ollut Fortumin toimitusjohtaja vuodesta 2015 lähtien. Ennen sitä hän toimi pitkään Konecranesin toimitusjohtajana. EK:n jäsenliitot ovat Lundmarkille tuttuja, sillä hän on vaikuttanut muun muassa Teknologiateollisuuden puheenjohtajana ja Energiateollisuuden puheenjohtajana.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005906875.html
 
Noista meriliikenteen päästöistä vielä. Itämerellähän nämä ratkaisut ovat jo käytössä, mutta ne tulisi saada käyttöön maailmanlaajuisesti.
Juuri tästä on kyse. Tavallaan on vaikeaa perustella miksi maailmalla saa ajaa laivoja raskaalla polttoöljyllä, vaikka vähän saastuttavat aineet ovat jo keksitty. Laivaliikenne pitää saada samaa moodiin missä autot jo ovat: käyttämään vähäpäästöistä polttoainetta. Lyijytön bensa on ollut autoille 'pakollista 'jo vuosia, mutta laivat on saanu vetää polttoöljyllä.

Käsitykseni mukaan niitä laivojen pakokaasupesureita ei kauheesti ole asennettu vaan lopulta valinnaksi on tullut vähärikkinen polttoaine. Jotkut laivat ajaa jopa kahdella tankilla siten että toisessa on polttoöljyä jaa toisessa vähärikkistä. Se kytketään päälle mitä kulloinen ajoreitti edellyttää just hetkellä x.
.
 
Pisara meressä mutta ruotsalaiset jäänmurtajat käyttää raskainta polttoainetta rannikkosatamiemme aukaisussa
talviaikaan.
 
Back
Top