Ilmastopsykoosi -ketju

Tai jääkarhun.

Venäjällä sijaitsevan Novaja Zemljan viranomaiset joutuivat julistamaan viime viikonloppuna harvinaisen hätätilan jääkarhujen ”massainvaasion” vuoksi.

Parintuhannen asukkaan Belushja Guban kaduilla on kävellyt joulukuun alun jälkeen yli viisikymmentä jääkarhua, joista osa on käyttäytynyt aggressiivisesti. Ongelmana on, että eläimet eivät vaikuta enää reagoivan viranomaisten pelotteluyrityksiin valo- tai äänisignaaleilla.

The Guardian, Washington Post ja monet muut kansainväliset mediat liittivät ilmiön välittömästi ilmastonmuutokseen. Kokenut eläintieteilijä, professori Susan Crockford huomauttaa, että alueella ei ole ollut runsasta merijäätä joulukuun aikana yli 30 vuoteen.

– Kuvien perusteella ”epätoivoiset” jääkarhut ovat todellisuudessa lihavia ja terveen näköisiä, mikä tekee väitteen ilmastonmuutoksen roolista täysin naurettavaksi, Crockford kirjoittaa blogissaan.

Jääkarhuja vuosikymmenien ajan tutkinut Mats Forsberg toteaa the Barents Observer -lehdelle, että lauman saapuminen johtui todennäköisesti alueelta löytyvän ruokajätteen määrästä.

– Sanoisin, että nämä karhut eivät oleile asuinalueella ilmastonmuutoksen vuoksi. He ovat löytäneet valtavan määrän ruokaa, jonka ihmiset ovat heittäneet pois luontoon. Tämä on vain ja ainoastaan paikallinen, ihmisen aikaansaama ongelma, Forsberg pohtii.

https://www.verkkouutiset.fi/jaakarhujen-massahyokkays-ei-johtunutkaan-ilmastonmuutoksesta/
 
Tuuli? Vesi? Turve? Muut biomassat? Ydinvoima (aika pitkään voidaan itsenäisesti operoida)?

Ei öljytalous ole mitenkään erityisen huoltovarma. Jalostettuja jakeita ei voi säilöä kovin pitkään, siksi varmuusvarastot ovat raakaöljymuodossa. Sen jalostamiseen taas on tasan 2 paikkaa Suomessa, molemmat ovat käytännössä mahdottomia suojata sataprosenttisesti.

Ei Suomi yksin mitään ilmastoa pelasta. Se vaatii toimia ihan kaikkialla. Täällä Härmässäkään ei voi nostaa käsiä pystyyn ja todeta ettei meidän tarvitse tehdä mitään.

Kannattaa katsoa mitä esim Kiina tekee liikenteen sähköistymiselle. Se kulkee etualalla ja me tullaankin jälkijunassa. Seurauksena saattaa hyvin olla että Kiina nappaa leijonanosan maailman autoteollisuudesta itselleen.

Hesarista en osaa sanoa, luin ko. aviisin tänään ensi kertaa yli vuoteen.

Tänään viimeksi totesin, että yli kaksi vuotta vanha kevyt polttoöljy toimii ihan hyvin.

Tuuli, vesi ja turve? Tuuli ei toimi, vettä ja turvetta ei voi lisätä.
Ydinvoima, joo tosi riippumaton ja koskaan ei valmistu.

Jos Kiinaa pidetään esimerkkinä hiilidioksidipäästöjen vähennyksessä/ ilmastonmuutoksen torjunnassa niin vetää kyllä melko sanattomaksi.
Siis ihan oikeasti?
 
Tänään viimeksi totesin, että yli kaksi vuotta vanha kevyt polttoöljy toimii ihan hyvin.

Tuuli, vesi ja turve? Tuuli ei toimi, vettä ja turvetta ei voi lisätä.
Ydinvoima, joo tosi riippumaton ja koskaan ei valmistu.

Jos Kiinaa pidetään esimerkkinä hiilidioksidipäästöjen vähennyksessä/ ilmastonmuutoksen torjunnassa niin vetää kyllä melko sanattomaksi.
Siis ihan oikeasti?

Jos se polttoöljy toimii, sittenhän sen voi syöttää generaattorin tankkiin ja tehdä sillä sähköä? Litralla polttoainetta sähköautolla + generaattorilla ajaa pidemmän matkan kuin kaatamalla litra polttomoottoriauton tankkiin.

Tuuli ei toimi? Viime vuonna tuulella tehtiin Suomessa jo enemmän sähköä kuin hiilellä. Hyvin toimii. Vettä ja turvetta ei ole lisätä, mutta nekin toimii edelleen. Ydinvoimaa valmistui Suomeen jo kymmeniä vuosia sitten, hyvin on toiminut.

Kiina on esimerkki liikenteen sähköistämisessä. Siellä myydään puolet maailman sähköautoista ja siellä on jo tiukin lainsäädäntö mitä uusien autojen päästöihin tulee.

Jos haluat myydä Kiinassa autoja, 10% niistä pitää olla sähköautoja. Joissakin kaupungeissa on otettu jo etuveto pois, esim 12 miljoonan asukkaan Shenzenissä kaikki 16000 bussia on vaihdettu sähköisiksi. Kiinasta onkin tullut sähköbussien markkinajohtaja. Shenzenissä myös taksit on lähes kokonaan sähköistetty.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...yhteensa/12c08a23-7e26-3bbc-b9fb-2b451cc03e0c
 
Jos se polttoöljy toimii, sittenhän sen voi syöttää generaattorin tankkiin ja tehdä sillä sähköä? Litralla polttoainetta sähköautolla + generaattorilla ajaa pidemmän matkan kuin kaatamalla litra polttomoottoriauton tankkiin.

Tuuli ei toimi? Viime vuonna tuulella tehtiin Suomessa jo enemmän sähköä kuin hiilellä. Hyvin toimii. Vettä ja turvetta ei ole lisätä, mutta nekin toimii edelleen. Ydinvoimaa valmistui Suomeen jo kymmeniä vuosia sitten, hyvin on toiminut.

Kiina on esimerkki liikenteen sähköistämisessä. Siellä myydään puolet maailman sähköautoista ja siellä on jo tiukin lainsäädäntö mitä uusien autojen päästöihin tulee.

Jos haluat myydä Kiinassa autoja, 10% niistä pitää olla sähköautoja. Joissakin kaupungeissa on otettu jo etuveto pois, esim 12 miljoonan asukkaan Shenzenissä kaikki 16000 bussia on vaihdettu sähköisiksi. Kiinasta onkin tullut sähköbussien markkinajohtaja. Shenzenissä myös taksit on lähes kokonaan sähköistetty.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...yhteensa/12c08a23-7e26-3bbc-b9fb-2b451cc03e0c

Vau. Siis tuplavau.
Sähkö onneksi tulee puhtaasti pistorasiasta.
Siis jos Kiinaa käytät esimerkkinä yhtään mihinkään niin olen sanaton, kerrassaan.

En edes Kiinan akkuteollisuuden ongelmiin mene, mutta siis vittu kiinalainen liikenne ja energiantuotanto.
Ootko koskaan käynyt tuolla? Ja olisit oikeasti keksinyt jotain muuta kun Kiinan.

Edelleen, nyt oli jo hyvä.
 
Vau. Siis tuplavau.
Sähkö onneksi tulee puhtaasti pistorasiasta.
Siis jos Kiinaa käytät esimerkkinä yhtään mihinkään niin olen sanaton, kerrassaan.

En edes Kiinan akkuteollisuuden ongelmiin mene, mutta siis vittu kiinalainen liikenne ja energiantuotanto.
Ootko koskaan käynyt tuolla? Ja olisit oikeasti keksinyt jotain muuta kun Kiinan.

Edelleen, nyt oli jo hyvä.

Valitettavasti mitä liikenteen sähköistämiseen tulee, Kiina on pyyhkinyt läntisestä maailmasta ohi jo hyvän aikaa sitten. Se tosiasia ei muutu miksikään, oli sinulla sanoja tai ei.

Energiantuotanto on jo sitten asia erikseen, siihen en vielä olekaan ottanut kantaa. Totta on mm. seuraavat väitteet:

- Kiina tuottaa 2/3 sähköstään fossiilisilla polttoaineilla, 1/3 uusiutuvilla ja ydinvoimalla.
- Kiinassa tuuli- ja aurinkovoiman kasvu on maailman suurinta, ts. energiasektorin muutos on käynnissä
- Sähköautolla on mahdolisuudet tulla elinkaarensa aikana "puhtaammaksi" jos puhtaaseen sähköntuotantoon investoidaan
- Perinneauto muuttuu elinkaarensa aikana vain saastuttavammaksi kun menee EGR:t ja katalysaattorit tukkoon
- liikenteen transitio fossiilisista sähköön vie pari-kolmekymmentä vuotta, sinä aikana sähköntuotantokin ehtii muuttua


Mielenkiintoinen tuo ajatusmaailma muuten, että selkeästi parempaa ja kehityskelpoisempaa teknologiaa ei kannattaisi ottaa käyttöön, jos se ei ole heti täydellinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuuli ei toimi? Viime vuonna tuulella tehtiin Suomessa jo enemmän sähköä kuin hiilellä. Hyvin toimii. Vettä ja turvetta ei ole lisätä, mutta nekin toimii edelleen. Ydinvoimaa valmistui Suomeen jo kymmeniä vuosia sitten, hyvin on toiminut.

Kii


Tuulivoimasta sen verran, että jos sattuisit asumaan täällä, missä niitä v**un ropelleja on joka paikka täynnänsä, niin ehkä mieli olisi eri. Mua ei ainakaan kiihota tuulivoima missään muotoa, samanlaista luonnon tärvelemistä kuin vesivoima tai turve. Tietysti sopii kaupunkilaisille koska eivät koskaan huomaa sitä ympäristössään, on vain hyvä mieli siitä kuinka reippaat hesalaiset ovat jälleen kerran pelastaneet maailman maalaisten kustannuksella ;)
Ydinvoima on noista mainitsimistasi se paras, kunhan nyt ei vaan sotketa venäläisiä tai ranskalaisia rakentamiseen :D
 
Last edited by a moderator:
Tuulivoima on yks perkele mantereella. Not in my backyard ajattelua käyttävät hyväksyvät muualle.
 
Ydinvoima on noista mainitsimistasi se paras, kunhan nyt ei vaan sotketa venäläisiä tai ranskalaisia rakentamiseen :D

Niin on. Ja molemmat on jo sotkettu eli vielä parempi.:cool: Saa nähdä, milloin nuokin tekelehtimisen kohteena olevat pannut alkavat jauhaa. Mahdollisimman hintakilpailukykyistä sähköä tullaan tarvitsemaan jatkossakin, sen tarve vain kasvaa. Ei ole varaa loputtomiin kompuroida näiden hankkeiden kanssa. Joku etiäinen sanoo, että ennakkoluulottomalla rakentamisella Suomesta voisi tulla jopa nettoviejä, silleen oikeesti.
 
Meinaatteko, että jos Hanhiluodon projekti onnistuisi tarpeeksi hyvin (miten sen nyt kukin määrittelee), niin toista voimalaa ei missään tapauksessa kannata rakentaa "samoilla tulilla" jos sille tarve ilmenee?

Ydinvoima lisää kumminkin energian omavaraisuutta. Toki voidaan saivarrella, että pelataan Putinille, mutta puhutaan kumminkin kertakorvauksesta. Sähkötoimitusten tarve naapureista vähenisi merkittävästi.
 
Lisää ja tuota kulmaa kannattaisi nostella esille mm. Vihreille, jos ne nyt omavaraisuudesta mitään ymmärtävät.

Ei ehkä kannata liikaa korostaa vihreiden asemaa näissä väännöissä. Niiden painoarvo on yleensä 10-15% eduskunnassa annettavista äänistä.

Kyllä sitä niiden ajamaan tuulivoimaakin saa rakentaa, mutta Loviisan kaksi voimalaa pistetään säppiin lähivuosina, jolloin puheet Hanhikivi-2:sta ja Olkiluoto-4:sta tulevat ajankohtaisiksi.
 
Seuraava pääministeri voi olla Vihreistä ja mitä todennäköisimmin ovat hallituksessa.

Jos vihreät ottavat hallitusneuvotteluissa ehdottoman ydinvoimakannan, jäävät oppositioon. Saavat valita.

Ja kuten @Umkhonto :kin totesi, Loviisa 1&2 saamasta mahdollisesta jatkoajasta paljolti kiinni lisärakentamisen ajankohta. Eli ei ole välttämättä seuraavan hallitusken agendalla.
 
Reijo Ruokasen kolumni: Miksi Iiris huijaa?

Julkaistu: 21.2. 8:08

KOLUMNI
Suomen päästöistä ei suinkaan tule 40 prosenttia liikenteestä, vaikka vihreiden nuorten puheenjohtaja Iiris Suomela näin twitterissä julistikin, kirjoittaa Reijo Ruokanen kolumnissaan.

Nyt putoavat suomut silmiltä. Istu ja pala:

’Suomen päästöistä 40% tulee liikenteestä. Näiden päästöjen riittävä vähentäminen ei onnistu ilman autoilun vähentämistä. Pelkkä sähköautojen lisääminen ei riitä.

Kokoomuksen mukaan ”autot kuuluvat teille”. Ilmastotalkoissa autot ovat pikemminkin tiellä. #ilmastovaalit #kokoomus ’

Näin julisti vihreiden nuorten puheenjohtaja, Tampereen kaupungivaltuuston varapuheenjohtaja Iiris Suomela twitterissä.

Jessus. Joku toinen säikähtäisi, mutta laskutaitoinen riemastuu.

Jos Suomen päästöistä oikeasti 40 prosenttia tulee liikenteestä, mikäs hätä meillä! Saamme päästöjä alas urakkavauhtia vain kannustamalla hybridien ja sähköautojen hankkimista ja suosimalla biopolttoaineita.

Riemu haihtuu, kun hetken pohtii ja perehtyy tilastoihin.

Suomen päästöistä ei suinkaan tule 40 prosenttia liikenteestä.

Ei sinne päinkään. Liikenteen osuus on noin 20 prosenttia. Siitä vajaa puolet tulee henkilöautoliikenteestä.

Kun Iiris Suomelalle asiasta huomautettiin twitter-keskustelusta, hän viittasi liikenne- ja viestintäministeriön lukuihin, jotka Suomelan mukaan tarkoittavat eri asioita.

Suomela johtaa tahallaan harhaan.

Liikenne- ja viestintäministeriössä kukaan ei ole niin pösilö, että väittäisi liikenteen päästöt tuplasuuriksi todellisuuteen verrattuna.

Ministeriö toki kertoo, että liikenteen osuus taakanjakosektorin päästöistä on 40 prosenttia. Taakanjakosektoriin kuuluvat päästöt muiden muassa energiankäytöstä, tietyistä teollisuusprosesseista, liuottimista ja maataloudesta.

Päästökauppasektorin ja maankäyttösektorin päästöt eivät kuulu taakanjakosektoriin. Myös kansainvälinen laiva- ja lentoliikenne ovat siitä toistaiseksi sivussa.

Taakanjakosektorin piirissä on noin puolet Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.


Riemu haihtuu, kun hetken pohtii ja perehtyy tilastoihin.​
Ehkä Iiris Suomela erehtyi?

Iiris Suomela on nuoresta iästään huolimatta kokenut poliitikko. Hän on edennyt varsin vastuullisiin tehtäviin.

Jokainen, jonka suussa voi sulaa, kykenee viiden minuutin perehtymisellä selvittämään, kuinka iso on liikenteen päästöjen osuus Suomen kaikista päästöistä. Iiris Suomela on sen taatusti tehnyt.

Jos Iiris Suomela ei tunne päästösektorointia, hänen ei kannata tehdä politiikkaa ilmastoasioilla.

Hän tuntee. Hän tiesi, mutta hän päätti liioitella. Valehdella.

Kerrataan vielä:

”Suomen päästöistä 40% tulee liikenteestä.”

Ei tule, Iiris Suomela. Suomen päästöistä tulee liikenteestä noin 20 prosenttia.

Mitä Iiris Suomela uskoo saavuttavansa levittämällä potaskaa sosiaalisessa mediassa?

Ilmaston asiaa hän ei edistä. Jokainen vale nakertaa ilmastotavoitteiden uskottavuutta.

Se ehkä on Iiris Suomelalle sivuseikka.

Hän on ehdolla kevään eurovaaleissa.

Kirjoittaja on Tekniikan Maailman päätoimittaja.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006006699.html

 
On tää Suomalainen ilmaston pilluu vuan kauheeta puuhaa, kun meidän saastuttamisen takia jopa teinit tulee Afrikkassa raskaiksi... Loput jutusta maksupaskan takana.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000...XLzosyYaKE8-KeaRbC0SE3cwGWUj_pfMGSkCdO68VSDDA
Sambialaisesta Julietista tuli äiti ja vaimo 13-vuotiaana – ilmastonmuutos lisää alaikäisten tyttöjen raskauksia ja avioliittoja Afrikan maaseudulla
HS tapasi Sambian maaseudulla kolme teiniäitiä. Kaksi heistä haaveilee kouluun paluusta ja yksi neljästä lehmästä.
 
Back
Top