Ilmastopsykoosi -ketju

enää 7 pros ostaisi uuden diesel auton, ropaganda mennyt pärille. lähteenä hs.fi
 
tuplaviesti
 
On tää Suomalainen ilmaston pilluu vuan kauheeta puuhaa, kun meidän saastuttamisen takia jopa teinit tulee Afrikkassa raskaiksi... Loput jutusta maksupaskan takana.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000...XLzosyYaKE8-KeaRbC0SE3cwGWUj_pfMGSkCdO68VSDDA
Sambialaisesta Julietista tuli äiti ja vaimo 13-vuotiaana – ilmastonmuutos lisää alaikäisten tyttöjen raskauksia ja avioliittoja Afrikan maaseudulla
HS tapasi Sambian maaseudulla kolme teiniäitiä. Kaksi heistä haaveilee kouluun paluusta ja yksi neljästä lehmästä.

Täytyy vissiin ostaa sähköauto.
 
enää 7 pros ostaisi uuden diesel auton, ropaganda mennyt pärille. lähteenä hs.fi

Vähän ajettujen dieselien hinnat kohdillaan ja tarjontaa on. Lähde autotalli.com
 
Jos öljyn tuonti tuonti Venäjältä vähenee niin sähkön tuonti lisääntyy.
Tällä hetkellä tuonti on noin 600MW.
Suo siellä, vetelä täällä...
1551454251094.png
 
Jos öljyn tuonti tuonti Venäjältä vähenee niin sähkön tuonti lisääntyy.
Tällä hetkellä tuonti on noin 600MW.
Suo siellä, vetelä täällä...

Sähköstä maksetaan Venäjälle joitain kymmeniä miljoonia euroja per vuosi. Aika pikkujuttu öljyyn verrattuna.

Suomeen on lisäksi valmistumassa kaksi uutta ydinreaktoria ja tuulivoimaa rakennetetaan sen mitä kyetään. Pullat on autoilun sähköistymisen näkökulmasta hyvin uunissa.
 
Pelkästään OL3 tulee tuottamaan reilusti enemmän sähköä mitä koko liikenteen sähköistäminen kuluttaisi.

Siinä vaiheessa kun koko liikenne on sähköistetty, myös sähkön tuotanto tulee olemaan lähes 100% kotimaista uusiutuvaa ja ydinvoimaa. Suunta on hyvä.
 
Pari vuotta hybridillä ajelleena voin kertoa että polttomoottoriauto tuntuu todella vanhanaikaiselta. Olen heti valmis vaihtamaan täyssähköautoon, jos saan kärjestettyä latauspaikan kotiin. Kerrostaloasukkaalle tämä ei ole itsestäänselvyys.

Joka tapauksessa ennustan sähköautojen läpimurtoa seuraavan viiden vuoden sisään. Niiden yleistyminen laskee hintoja varsinkin sitten, kun käytettyjä alkaa tulla markkinoille.
 
Vähän ajettujen dieselien hinnat kohdillaan ja tarjontaa on. Lähde autotalli.com
maltillinen kehitys lienee isossa kuvassa järkevintä. Kun muistaa että co 2 päästöillä yms ei ole valtionrajoja. Mitenhän nämä aatteet Kiinassa tai Neukuissa tai edes Eestissä?
 
maltillinen kehitys lienee isossa kuvassa järkevintä. Kun muistaa että co 2 päästöillä yms ei ole valtionrajoja. Mitenhän nämä aatteet Kiinassa tai Neukuissa tai edes Eestissä?

Kiina on viimeisen muutaman vuoden aikana aloittanut valtavan muutoksen sekä energia- että liikennesektoreilla. Se on tätä nykyä maailman johtava maa sekä uusiutuvan energian käyttöönotossa että liikenteen sähköistämisessä. Kiinassa draiverina on ollut energiaomavaraisuus, kotimaisen teollisuuden kehittäminen ja kaupunkien surkea ilmanlaatu. Toki paljon on sarkaa kynnettävänä, valtaosa energiasta tulee vielä hiilestä ja öljystä.

Venäjällä ei ole nähtävissä juuri mitään edistystä tässäkään asiassa.

Virossa on ihan ok kasvua uusiutuvan energiatuotannon osalta mutta paljon on sielläkin tehtävää. Liikenteen sähköistymisessäkin Viro on jälkijunassa vaikka lyhyiden etäisyyksien maassa sähköinen liikenne olisi helppo toteuttaa.
 
No kun ne kiinajaintia...

https://yle.fi/uutiset/3-10668517

Maapallon kasvipeitteinen ala kasvaa – tutkijat ihmeissään Kiinan ja Intian saavutuksista
Nasan satelliittikuvat antavat tarkat tiedot viimeisten parinkymmenen vuoden kehityksestä.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa kertoo(siirryt toiseen palveluun) lohdullisia tietoja ihmisille, jotka ovat huolissaan aavikoitumisesta ja metsäkadosta.

Nasan lähes 20 vuoden aikana keräämä satelliittiaineisto ilmentää, että maapallon kasvipeite on kasvanut selvästi. Kasvu koskee tosin vain tiettyjä maita.

Maapallon vihreä ala on vuosina 2000–2017 kasvanut viidellä prosentilla eli yli viidellä miljoonalla neliökilometrillä. Ala on lähes yhtä suuri kuin koko Amazonin sademetsä.

Nasan tietojen mukaan myönteisestä muutoksesta on kiittäminen etenkin kahta maata; Kiinaa ja Intiaa. Ne ovat ottaneet metsien katoamisen, aavikoiden leviämisen ja eroosion tosissaan ja ryhtyneet hyvin laajoihin toimenpiteisiin
 
Kiinassa kolmasosa maailman tuulivoimakapasiteetista (200 GW):

Kiinasta on myös tullut maailman suurin aurinkosähkön tuottaja (176 GW kapasiteetti).

Kapasiteetti ei tietenkään tuota itsessään sähköä koska aina ei tuule eikä paista aurinko, mutta suuruusluokkaa kuvastanee se että Kiina tuottaa enemmän sähköä tuuli- ja aurinkovoimaloillaan kuin Ranska 58 ydinreaktorillaan.
 
Pari vuotta hybridillä ajelleena voin kertoa että polttomoottoriauto tuntuu todella vanhanaikaiselta. Olen heti valmis vaihtamaan täyssähköautoon, jos saan kärjestettyä latauspaikan kotiin. Kerrostaloasukkaalle tämä ei ole itsestäänselvyys.

Joka tapauksessa ennustan sähköautojen läpimurtoa seuraavan viiden vuoden sisään. Niiden yleistyminen laskee hintoja varsinkin sitten, kun käytettyjä alkaa tulla markkinoille.

Heti ajaisin Teslalla jos sellainen minulle annettaisiin. Tai vaikka Nissan Lefalla. Mutta kun halvin Nettiautossa oleva Tesla maksaa 40000 €, Nissan Lefa 14900 ja sen suhteuttaa viimeisen 20 vuoden aikana KAIKISTA autoista YHTEENSÄ maksamaani 30000 euroon niin havaitaan että yhtälö ei toimi. Koska paljoa enempää en ole ajatellut autoistani maksaa myöskään tulevaisuudessa. Ellei sitten Lotossa kunnolla lykästä. Tai nettopalkka nouse vähintään 1000 €/kk.
 
enää 7 pros ostaisi uuden diesel auton, ropaganda mennyt pärille. lähteenä hs.fi
En minäkään ostaisi kun vähän käytettyjä saa halvalla ulkomailta. Muutenkin on kyseenalaista onko jo valmistetun dieselin loppuun ajaminen yhtään enemmän ympäristöä kuormittavaa kuin uuden sähköauton valmistaminen.
 
Heti ajaisin Teslalla jos sellainen minulle annettaisiin. Tai vaikka Nissan Lefalla. Mutta kun halvin Nettiautossa oleva Tesla maksaa 40000 €, Nissan Lefa 14900 ja sen suhteuttaa viimeisen 20 vuoden aikana KAIKISTA autoista YHTEENSÄ maksamaani 30000 euroon niin havaitaan että yhtälö ei toimi. Koska paljoa enempää en ole ajatellut autoistani maksaa myöskään tulevaisuudessa. Ellei sitten Lotossa kunnolla lykästä. Tai nettopalkka nouse vähintään 1000 €/kk.
Ei toimi vielä.

Kun sähköautot halpenee ja varsinkin kun niitä on riittävästi myynnissä käytettyinä, pääsee nauttimaan halvemmista käyttökuluista. Jos valtio ei verota hyötyä pois, mikä on toki erittäin iso jos.
 
Ei toimi vielä.

Kun sähköautot halpenee ja varsinkin kun niitä on riittävästi myynnissä käytettyinä, pääsee nauttimaan halvemmista käyttökuluista. Jos valtio ei verota hyötyä pois, mikä on toki erittäin iso jos.

Käyttökulut ovat mielestäni peanuts jos verrataan pääomakuluihin. 3000 € arvoisen 2-litraisen bensaturbon vuosittainen arvonalenema on satasia ja meidän ajosuoritteella 15 tkm/a ja 75 litraa/tkm vuosikustannus vakuutusmaksujen kanssa on luokkaa 2000 €/vuosi.
 
Tässä kannattaa aina muistaa, että ilmastokeskustelussa liikenteen päästöjen vähentäminen on vain yksi ulottuvuus. Maanpuolustuksellinen ulottuvuus sen sijaan on jäänyt foorumilla vähemmälle. Mainitsemasi Sergei, Vasili & co, tuskin ovat innoissaan sähköautoilusta, jos samalla kavereiden tulonlähde katoaa alta.

Älä tee tuosta muiden sähköautoilusta niin ehdotonta. Ei sähköautoilun kannattajilla & kumppaneillakaan ole kristallipalloa, joka kertoo mitä tulevaisuus tuo varmasti. Sähköautoilu todennäköisesti tulee jossain muodossa valtavirraksi kun mainitsemiasi ongelmia työstetään ja kehitetään. On kuitenkin perin suomalainen näkökanta sanoa, että ratkaisu on huono kaikille, jos se ei toimi käytössäsi. Osalle autonkäyttäjiä tuo täyssähkö voi todella olla erittäin järkevä vaihtoehto.

Itselleni isoin houkutin tuossa sähköautoilussa on tietysti raha. Jos alla on auto joka kuluttaa nykyisen 7l/100km sijaan esimerkiksi ajoneuvo joka kuluttaa esim 3l/100km tai vaikkapa 1l/100km, voi jokainen päätellä mitä tapahtuu sedän lompakossa nykyisellä polttoaineen hinnalla. Kuvainnollisesti siis yritän kertoa että jos sähköpuolella ajamalla jää enemmän käteen se on helvetillisen kiva juttu. Ja siinä ilmastot, ympäristöt, maanpuolustukset ja muiden lompakot helposti unohtuu. Niin se vaan on.

Hyppäänkö itse sähköautoilukelkkaan? Sehän riippuu siitä kestääkö takapuoli lainanoton ja osaako myyjä laskea hinnat kohdilleen. Tällä hetkellä ja näillä ajokilometreillä keskenään taistelevat excelissä tsekin lahja automaailmalle pikkubensalla ja hybridi japanista ja korealainen plug in... dieselistäkin sain aika varteenotettavan tarjouksen. Täyssähkö ei ainakaan vielä istu omaan työnkuvaan.

Ps. Autoilu on puheenaiheena kuten inttikin. Kaikki ovat kokemusasiantuntijoita ja omaa mallia parempaa ei ole. Ja jokainen voi miettiä mielessään, millainen ihminen hankkii autonsa excelissä laskemalla...

Joo minulle käy myös liikenteen sähköistäminen kun se tapahtuu markkinatalouden ehdoilla.
Sitten kun teknologia on olemassa ja se on kilpailukykyinen polttomoottori teknologiaa vastaan ilman mitään vero- ohjausta tai muuta valtion puuttumista asiaan.
Mielellään ajan sähköautolla myös itse kun se toimii ja voin itse päättää milloin se on järkevä, ilman että Vasemmistoliitto tai Vihreät tai Cuckoomus yms. siihen pakottavat verotuksella.
Ja kun meillä on infrastruktuuri olemassa, ilman taas vitunmoisia veronkorotuksia.
Ja kun saadaan edes niitä henkilöautoja suomalaisen auton keskihintaan, eli n. 3900€.
Eli ilman poliittista ohjausta, liikenteen sähköistyminen mulle käy kyllä hyvin, teknologia edellä!

Ps. Varmaan tuo Fordson Major jää sähköllä korvaamatta, mutta on tuo Valmet 702 millä tiet aurataan, niin voin sen viidellä tonnilla luopua. Mistähän vastaava sähkörattori samaan hintaan? Tai voin puolet laittaa päälle eli vastaava suorituskyky kymppitonnilla. Kunhan linkoa pyörittää tarmokkaasti ja riittävän kauan myös yli -35C.
 
Back
Top