Jääkärijoukkue M05 järjestäytyy ajoneuvoihin

ctg kirjoitti:
Ehkä homman nimi on niin että kaikesta on pulaa ja mistään ei mitään tiedetä.
Kunhan himmelit ja organisaatiokäppyrät näyttää eteviltä powerpoint-esityksissä niin onko muulla niin väliäkään?
 
ctg kirjoitti:
Kun saarella kökin koko loppu ajan, niin ei ole harmaintakaan ajatusta siitä, että miten paljon niitä kuorma-autoja on rivissä mutta vihjeiden perusteella luulisin että niin niistä, kuin kunnollisista miehistönkuljetusvaunusta on pulaa ... ihan perkeleellisesti. AMV olisi hyvä mutta ei ole hajuakaan miten ryhmä mahtuu siihen Pasin sijasta ja miten paljon niitä on suunniteltu korvaavan pasi kalustoa. Ehkä homman nimi on niin että kaikesta on pulaa ja mistään ei mitään tiedätä.

Äkkiseltään tuntuu 90-luvulla ei ole hankittu mitään maavoimien kulkupelejä tarpeeksi.

Tämän kuvan saa siitä kun kahtelee mitä jääkäriprikaateissa 90 piti olla ja mitä ilmoitetaan julkisuuteen mitä on.

Tämä on sinäänsä hassua kun julkisuudessa on annettu ymmärtää että Pasi/Teka on maksanu noin 100 000e/ kpl.

3000 kpl paseja ja limittäin tekoja olisi siis maksanut vain 300 miljoonaa euroa. Vähemmän kuin NH-90 hankinta.
 
Ennen kuin loputkin reservin taistelijat käyvät luovuttamassa sotilaspassinsa, veriryhmänsä ja muut isänmaan suomat asiat takaisin varusvarastolle, niin esitän nöyrimmästi näkemystä, että logistiikkaa pohditaan ammattisotilaiden parissa ehkä enemmän kuin koskaan sotien jälkeen. Kun konseptia pitäisi muuttaa, niin ikävät sotilasesimiehet eivät taida ihan hyväksyä näkemystä siitä että huollliset osuudet tarkastellaan viimeksi. Asiaan voinee vaikuttaa mm. ulkomaisten sertifiointien kautta tulleet kiperät kysymykset, ja se että joukkoja varustetaan ihan oikeasti ulkomaisiin tehtäviin kaikissa puolustushaaroissa. Veikkaisin, että vaikkapa kadettien huoltotaktiikan opetus on aivan toista luokkaa kuin joinain aiempina vuosina.
 
koponen kirjoitti:
Ennen kuin loputkin reservin taistelijat käyvät luovuttamassa sotilaspassinsa, veriryhmänsä ja muut isänmaan suomat asiat takaisin varusvarastolle, niin esitän nöyrimmästi näkemystä, että logistiikkaa pohditaan ammattisotilaiden parissa ehkä enemmän kuin koskaan sotien jälkeen. Kun konseptia pitäisi muuttaa, niin ikävät sotilasesimiehet eivät taida ihan hyväksyä näkemystä siitä että huollliset osuudet tarkastellaan viimeksi. Asiaan voinee vaikuttaa mm. ulkomaisten sertifiointien kautta tulleet kiperät kysymykset, ja se että joukkoja varustetaan ihan oikeasti ulkomaisiin tehtäviin kaikissa puolustushaaroissa. Veikkaisin, että vaikkapa kadettien huoltotaktiikan opetus on aivan toista luokkaa kuin joinain aiempina vuosina.

Näin riviressuna olen miettinyt tuota SA-kuljetuksien kuljetuskykyä. Varsinkin kun muutama ajoneuvo hajoaa/tuhoutuu jo matkalla rintamalle.

Prikaati 90 ja Valmarien rakentaminen vähän ryssittiin kun niiden yhteydessä ei sittenkään hankittu tarpeeksi kalustoa miehistön ja materiaalin kuljettamiseen.

Lisää Paseja ja Älli-Tällejä Kiitos
 
Muistakaa se pointti,että masin/maasto sk sisun lava on yli puolet pienempi,kuin siviilikuorma-autojen.
Siihen perään kun laitetaan täysakselipeävaunu,niin mahtuuhan ne 30 jätkää & kamat kyytiin.
Tottakai tuollaisia ei voi viedä jokapaikkaan,mutta kyllä sinne aikalailla kamaa mahtuu kyytiin.
 
Back
Top