Järjestäytyneet turvallisuustoiminnat reserviläisen kokemana -VPK, VaPePa, SPR EA jne

koponen

Kenraali
Reserviläiselle on startteja operatiivisiin tehtäviin tarjolla kohtuullisen rajallisesti. Voihan sitä kriha-keikalle hakeutua, ja joskus jopa tarjoillaan tilaisuutta kun PV tuottaa virka-apuna turvallisuuspalveluja suurtapahtumiin. Mutta.

Miten - omakohtaisiin kokemuksiinne perustuen - pelastuspuolen vapaaehtoiset toiminnot palvelevat reserviläisyyttä? Keikkarutiini varmasti paranee, mutta mitä muuta hyötyä? Miten johtaminen toimii vapepassa, ea-ryhmissä, vpk:ssa, missä muussa? Onko siirrettävissä osaamista SA-puolelle?

Kaikkihan muistavat kaskun jossa PV ja palokunta vaihtavat hommia...

Kokemuksia, ajatuksia?
 
Valitettavasti minulla ei ole kokemusta reserviläistoiminnasta (siis tästä ei-valtionmääräämästä reserviläisyydestä), mutta VPK:ssa olin monta vuotta ennen kuin muutin kaupunkiin. VPK hommista en osaa silleen suoraan sanoa koskien tätä aihetta, joten teidän pitää kysyä.
 
15v VPK kokemuksella voin sanoa, että sopimuspalokunta kokemus ja koulutus antaa hyvää kokemusta ja osaamista reserviläistoimintaan, sitten tulee se iso mutta...

Koulutusputki sopimuspalokunnissa on pitkä, miehistön peruskurssit käydään keskiverrosti noin 7-10 vuoden aikana. Toki sinä aikana treenaat jatkuvasti ja käyt keikoilla keräten samalla kokemusta.

Suurin "juttu" reserviläistoiminnasta siirtyvälle saattaa olla, että hän aloittaa alusta. Sotilasarvolla tai johtamiskokemuksella ei ole väliä. Varusmiehenä hankittua osaamista ei juuri hyödynnetä, ellei kyseessä ole kuljettajakoulutus, tai sukeltajankoulutus. Suojelukoulun opeilla pääsee kyllä alkuun, mutta ei muuta. Puolustusvoimien köysikoulutusta ei arvosteta, koska alalla on omat ohjeet asiasta ja ne vaativat omanpelastusalueen kouluttajahyväksynnät. Yksikönjohtaja koulutukseen pääsee vasta kun miehistönkurssit on käyty ja monessa paikassa palokunnanpäällikkö päättää keitä koulutetaan yksikönjohtajiksi.
Jos sitten pääset yksikönjohtajaksi saat vaikeasti korvattavaa kokemusta miesten kouluttamisesta ja johtamisesta.

Eli mielestäni tukevat toisiaan, mutta en suosittele kenellekkään jos ei oikeasti kiinnosta.

Huomautan että VPK kenttä on hyvin moninainen ja suuriakin eroja saattaa löytyä, joten mitään yhtä ainoaa totuutta ei ole. Vapepasta, tai muista en osaa sanoa mitään.
 
Luettelemasi vapaaehtoisjärjestöt ovat tuiki tarpeellisia, ne ovat läsnä joka päivä ja mukana ja apuna, kun normipäivänä tarvitaan viranomaisia tukevia toimintoja. Ihan jees.

Karju voi hallita monia juttuja, olla spesiaali jossain asiassa jne.jne. mutta voiko sen osaamisen sovittaa pv:n käytäntöihin ja arkipäivään? Ehkä joku erityinen asia voi löytää tiensä pv:n käytänteisiin ajan kuluessa, kun se on sovitettu pv:n toimintoihin.

Minusta koposelta hyvä avaus. Jos haluaa omalla panoksellaan palvella yhteiskuntaa "joka päivä", niin luetellut organisaatiot kyllä tarjoavat tien tähän. Palveleeko se sitten reserviläisyyttä???? En tiedä, mutta kysyn: tarviiko sen palvella? Ehkä meidän pitäisikin ymmärtää reserviläisyys "nöyremmin" kuin nykyään....eli kaikkien tehtävien pitäisi kelvata meille "osaajille"?

Ainakin itse olen syyllistynyt "reserviläisuralla" nirppanokkaisuuteen... eehän sitä vanha ja koeteltu ukko enää sitä ja tätä ja tuota....se asenne on ihan peffasta. Joka homma pitää kelvata mihin ukko halutaan panna...se on pelin henki. Ja tähän viittaan: pv tuottaa itse erityisosaamisensa, jota katsoo tarvittavan. Mielestäni on hirmu vaikeaa ujuttaa siihen pakettiin sivusta mitään "osaamista" ja siirtää se pv:n jokapäiväisiin käytänteisiin.
 
baikal kirjoitti:
Minusta koposelta hyvä avaus. Jos haluaa omalla panoksellaan palvella yhteiskuntaa "joka päivä", niin luetellut organisaatiot kyllä tarjoavat tien tähän. Palveleeko se sitten reserviläisyyttä????

Jos puhutaan pienten kuntien palokuntalaisista niin asiallisesti hommansa hoitava palokuntalainen halutaan helposti varata käytettäväksi myös kriisitilanteisiin.

Niinpä se on taitaa olla hyvästit aktiiviselle reserviläisyydelle, ainakin käskettyjen harjoitusten puolelta. Kuvaa hyvin palokuntatoiminnan tärkeyttä, kun ei tule mieleen muita harrastuksia, joiden perusteella tuollainen onnistuisi.

Onko se sitten hyvä vai ei? Riippuu katsojasta, mutta kyllä sopimusmiehenä isänmaataan palveleva antaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin ressuna harrastava.

Huom, nyt siis puhutaan ~ 10 000 asukkaan pitäjistä, joissa pelastustoimi on yleensä järjestetty siten, että ammattipalomiehiä on esimiesten lisäksi ehkä yksi tai kaksi. Varsinainen miehistö koostuu sitten "vpk:laisista", jotka ovat vapaaehtoisia, mutta saavat yleensä palkkaa hälytyksiin ja harjoituksiin osallistumisesta. Toimintana se vain on jo niin ammattimaista, että vaatii jo todellista mielenkiintoa palokuntatoimintaan, eikä taida keskiverto ressuja kiinnostaa.

Sinällään valtaosa reserviläisistä saisi ottaa mallia palokunnista. Varmasti 90 %:a harrastajista toimii miehistössä, eikä siellä jaella mitään vuotuisia ylennyksiä.
 
skärdis kirjoitti:
Onko se sitten hyvä vai ei? Riippuu katsojasta, mutta kyllä sopimusmiehenä isänmaataan palveleva antaa yhteiskunnalle paljon enemmän kuin ressuna harrastava.

Huom, nyt siis puhutaan ~ 10 000 asukkaan pitäjistä, joissa pelastustoimi on yleensä järjestetty siten, että ammattipalomiehiä on esimiesten lisäksi ehkä yksi tai kaksi. Varsinainen miehistö koostuu sitten "vpk:laisista", jotka ovat vapaaehtoisia, mutta saavat yleensä palkkaa hälytyksiin ja harjoituksiin osallistumisesta. Toimintana se vain on jo niin ammattimaista, että vaatii jo todellista mielenkiintoa palokuntatoimintaan, eikä taida keskiverto ressuja kiinnostaa.

Sinällään valtaosa reserviläisistä saisi ottaa mallia palokunnista. Varmasti 90 %:a harrastajista toimii miehistössä, eikä siellä jaella mitään vuotuisia ylennyksiä.

Eipä se aktiivisuus aluepelastuslaitoksen sopimusmiehenä tuo välttämättä VAP:pia, asian päättää Pv:n aluetoimisto tapauskohtaisesti, eli hyvinkin saattaa SA-sijoitus säilyä, vaikka kuinka kouluttautuisi ja etenisi "vepariuralla".
5-10 v puoliaktiivista toimintaa ressupiireissä tuo 110% varmuudella enemmän mitaleita, kuin 20 v palvelus palokunnassa (ammattilaisena tai sopimusmiehenä)Sopimuspalokuntien koulutusta suunnittelee ja ohjaa Pelastusopisto, jonka johtamisen pääopettajana toimii aktiiviuran kesken lopettanut evp upseeri.
 
rautakoura kirjoitti:
5-10 v puoliaktiivista toimintaa ressupiireissä tuo 110% varmuudella enemmän mitaleita, kuin 20 v palvelus palokunnassa (ammattilaisena tai sopimusmiehenä)

Ei kai tuota kukaan epäilekään!

Reserviläispiireissä roikutaan ylennysten ja muiden killuttimien saamiseksi. Ei toki kaikki, mutta useimmat kai kuitenkin.
 
skärdis kirjoitti:
rautakoura kirjoitti:
5-10 v puoliaktiivista toimintaa ressupiireissä tuo 110% varmuudella enemmän mitaleita, kuin 20 v palvelus palokunnassa (ammattilaisena tai sopimusmiehenä)

Ei kai tuota kukaan epäilekään!

Reserviläispiireissä roikutaan ylennysten ja muiden killuttimien saamiseksi. Ei toki kaikki, mutta useimmat kai kuitenkin.

Pitää kai siinä muutakin kimmoketta olla kuin kerran kymmenessä vuodessa pasahtava ylennys tahi reserviläispiirin myöntämä solki sapelilla? Ei kai kukaan jaksa pelkästään noiden vuoksi olla mukana edes puoliaktiivisesti saati aktiivisesti? En oikein usko. Mitä noita omia kavereita olen seurannut niin kyllä lähtökohta näyttää olevan isänmaallisuus ja halu olla mukana erilaisissa yhdistysjutuissa jne.

Vähän sama kuin olettaisi kaverin olevan mukana Eläimille kaikki-ihmiset plääh-yhdistyksessä sen takia, että hän saa 12 vuoden palveluksen jälkeen Mustarotta-pinssin soljella. Tahi JormaKotiin-yhdistyksessä, koska yhdistys tarjoaa kunniajäsenille pitsan turkkilaisessa muonittamossa kerran 15 vuodessa.
 
baikal kirjoitti:
Vähän sama kuin olettaisi kaverin olevan mukana Eläimille kaikki-ihmiset plääh-yhdistyksessä sen takia, että hän saa 12 vuoden palveluksen jälkeen Mustarotta-pinssin soljella. Tahi JormaKotiin-yhdistyksessä, koska yhdistys tarjoaa kunniajäsenille pitsan turkkilaisessa muonittamossa kerran 15 vuodessa.

En tiedä miten näihgin mitaleihin suhtautuisi. Luulen että ylipäätään kansakunnassa on vähän se tuntemattomasta sotilaasta otettu asenne että kuka sitä nyt mitaleita tarvitsee. Jos nuo annetaan ansioista ja vaikka pitkähkön reserviläisuran seurauksena (vaikka 20 kurssin jälkeen ensimmäinen mitalli) niin luulen että eipä olisi ollenkaan paha. Ja jos ei nyt aja miehiä kursseille niin onpahan sitten ainakin jotakin mielihyvää aiheesta jos niillä kursseilla on kolunnut.

Kyllä minulla on kaikki "sotilasuran" "saavutukset" jollakin tavalla tallennettu lasivitriiniin (ruosteisia ammuttuja KES:in harakkeja, latausharjoituspatruunoita, ampumataitomerkkiä, aselajimerkkiä, stipendiä, harjoitus sakaramiinaa yms) . Olisihan sinne joskus kiva saada se MPK:n ristikin AUK:n ristin rinnalle :a-smiley:
 
Aktiivi veparista voi tulla yhdessä yössä ammattialiupseeri, muistelisin Ruotuväestä lukeneeni hiljattain jutun Pv:n pelastustoimintaan osallistuvista kapiaisista.

Kiliseepä noita mitaleita kantahenkilökunnallakin, ilm nykyinen rauhanajan palvelus on niin kovaa, että mitaleita jaetaan "ansioista" ihan eri tahtiin kuin vuosina 39-45?
Brankkari (ammattilainen tai vepari) on varmasti 20 vuoden aikana tehnyt useamman sellaisen teon, josta yhteiskunnan pitäisi palkita, mutta sen katsotaan kuuluvan toimenkuvaan, joten mitäpä sitä sen ihmeemmin muistamaan.
KV-tehtävissä palvelleiden mitalit on ihan ok, mutta kaiken maailman "talkoomitalit" tai vastaavat itse tilattavat pitäisi kieltää virkapuvuista / sotilasasuista.
 
Second kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Vähän sama kuin olettaisi kaverin olevan mukana Eläimille kaikki-ihmiset plääh-yhdistyksessä sen takia, että hän saa 12 vuoden palveluksen jälkeen Mustarotta-pinssin soljella. Tahi JormaKotiin-yhdistyksessä, koska yhdistys tarjoaa kunniajäsenille pitsan turkkilaisessa muonittamossa kerran 15 vuodessa.

En tiedä miten näihgin mitaleihin suhtautuisi. Luulen että ylipäätään kansakunnassa on vähän se tuntemattomasta sotilaasta otettu asenne että kuka sitä nyt mitaleita tarvitsee. Jos nuo annetaan ansioista ja vaikka pitkähkön reserviläisuran seurauksena (vaikka 20 kurssin jälkeen ensimmäinen mitalli) niin luulen että eipä olisi ollenkaan paha. Ja jos ei nyt aja miehiä kursseille niin onpahan sitten ainakin jotakin mielihyvää aiheesta jos niillä kursseilla on kolunnut.

Kyllä minulla on kaikki "sotilasuran" "saavutukset" jollakin tavalla tallennettu lasivitriiniin (ruosteisia ammuttuja KES:in harakkeja, latausharjoituspatruunoita, ampumataitomerkkiä, aselajimerkkiä, stipendiä, harjoitus sakaramiinaa yms) . Olisihan sinne joskus kiva saada se MPK:n ristikin AUK:n ristin rinnalle :a-smiley:

Juu juu palkinto tai huomionosoitus on ihan kiva saada, mutta kuka jaksaa paahtaa vuosikausia ilmaiseksi VAIN MITALINKIILTO silmissään tai lisänatsa? En oikein imaise tätä väitettä.
 
skärdis kirjoitti:
rautakoura kirjoitti:
5-10 v puoliaktiivista toimintaa ressupiireissä tuo 110% varmuudella enemmän mitaleita, kuin 20 v palvelus palokunnassa (ammattilaisena tai sopimusmiehenä)

Ei kai tuota kukaan epäilekään!

Reserviläispiireissä roikutaan ylennysten ja muiden killuttimien saamiseksi. Ei toki kaikki, mutta useimmat kai kuitenkin.
No tuskinpa sentään! Reserviläinen voidaan ylentää YHDEN kerran koko noin 30 (miehistö) tai 40 (johtajat) vuoden reserviläisurallaan aktiivisen reserviläisjärjestötoiminnan perusteella; kaikki muut ylennykset perustuvat kertausharjoituksissa tai vapaaehtoisissa harjoituksissa esitettyihin näyttöihin soveltuvuudesta ylempään tehtävään ja vaadittujen KH-vrk-ja vuosimäärien täyttymiseen. Normaalisti ylennysväli on vähintään viisi vuotta; ylivääpeliksi ja kapteeniksi ja siitä ylöspäin seitsemän vuotta edellisestä ylennyksestä.

Reserviläisjärjestöillä on toki hyvät suhteet puolustusvoimiin, joten järjestöjen henkilösuhteiden kautta (monen RUL:n ja RES:n piirin toiminnanjohtaja on evp-sotilas) kautta voidaan toki esittää ansioituneen henkilön x sijoittamista johonkin tehtävään, mutta lopuillinen valta tässä on aina pv:.llä.

Mitaliesityskäytännöt vaihtelevat valtavasti eri yhdistyksissä. Joissain esitetään vaikkapa RES:n pronssista ansiomitalia jo kolmen vuoden passiivisenkin jäsenyyden jälkeen, joissain täytyy olla todella aktviinen toimija kymmenen-viisitoista vuotta, ennen kuin mitaliesitystä edes harkitaan.

Itse innostuin reserviläistoiminnasta noin 30 vuotta sitten (olen 51 v)ennen kaikkea jotostoiminnan takia, eikä se kipinä ole vieläkään hiipunut. Mitaleista hitot - vaikka niitäkin on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut.
 
baikal kirjoitti:
Second kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Vähän sama kuin olettaisi kaverin olevan mukana Eläimille kaikki-ihmiset plääh-yhdistyksessä sen takia, että hän saa 12 vuoden palveluksen jälkeen Mustarotta-pinssin soljella. Tahi JormaKotiin-yhdistyksessä, koska yhdistys tarjoaa kunniajäsenille pitsan turkkilaisessa muonittamossa kerran 15 vuodessa.

En tiedä miten näihgin mitaleihin suhtautuisi. Luulen että ylipäätään kansakunnassa on vähän se tuntemattomasta sotilaasta otettu asenne että kuka sitä nyt mitaleita tarvitsee. Jos nuo annetaan ansioista ja vaikka pitkähkön reserviläisuran seurauksena (vaikka 20 kurssin jälkeen ensimmäinen mitalli) niin luulen että eipä olisi ollenkaan paha. Ja jos ei nyt aja miehiä kursseille niin onpahan sitten ainakin jotakin mielihyvää aiheesta jos niillä kursseilla on kolunnut.

Kyllä minulla on kaikki "sotilasuran" "saavutukset" jollakin tavalla tallennettu lasivitriiniin (ruosteisia ammuttuja KES:in harakkeja, latausharjoituspatruunoita, ampumataitomerkkiä, aselajimerkkiä, stipendiä, harjoitus sakaramiinaa yms) . Olisihan sinne joskus kiva saada se MPK:n ristikin AUK:n ristin rinnalle :a-smiley:

Juu juu palkinto tai huomionosoitus on ihan kiva saada, mutta kuka jaksaa paahtaa vuosikausia ilmaiseksi VAIN MITALINKIILTO silmissään tai lisänatsa? En oikein imaise tätä väitettä.

No enpäs minä mitään sellaista väittänytkään mitä annat ymmärtää.
 
rautakoura kirjoitti:
Aktiivi veparista voi tulla yhdessä yössä ammattialiupseeri, muistelisin Ruotuväestä lukeneeni hiljattain jutun Pv:n pelastustoimintaan osallistuvista kapiaisista.

Kiliseepä noita mitaleita kantahenkilökunnallakin, ilm nykyinen rauhanajan palvelus on niin kovaa, että mitaleita jaetaan "ansioista" ihan eri tahtiin kuin vuosina 39-45?
Brankkari (ammattilainen tai vepari) on varmasti 20 vuoden aikana tehnyt useamman sellaisen teon, josta yhteiskunnan pitäisi palkita, mutta sen katsotaan kuuluvan toimenkuvaan, joten mitäpä sitä sen ihmeemmin muistamaan.
KV-tehtävissä palvelleiden mitalit on ihan ok, mutta kaiken maailman "talkoomitalit" tai vastaavat itse tilattavat pitäisi kieltää virkapuvuista / sotilasasuista.

Pieni korjaus: vepari EI OLE brankkari. Kaikki kunnia soppareille, mutta palomies on eri mies.

En ole itse mikään aktiiviressu, mutta vaikka joskus toimintaan osallistunkin, ei mulla kyllä mitallit kiiltele silmissä. Kiitokset työpanoksesta on toki aina kiva saada, mutta kiitollisuutta voidaan ilmaista monin tavoin.

Antakoon ressuliitto tai MPK mitalejaan, sopii vallan hyvin kunhan PV:n ansiomerkit jäävät tositoimia varten.
 
Einomies1 kirjoitti:
Antakoon ressuliitto tai MPK mitalejaan, sopii vallan hyvin kunhan PV:n ansiomerkit jäävät tositoimia varten.

Mitenkä minulle tuli heti mieleen tämä:

 
Last edited by a moderator:
Creidiki kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Antakoon ressuliitto tai MPK mitalejaan, sopii vallan hyvin kunhan PV:n ansiomerkit jäävät tositoimia varten.

Mitenkä minulle tuli heti mieleen tämä:


Ihmisillä on erilaisia tarpeita. Toiset tahtovat päteä, toiset tehdä työnsä hyvin, toiset nauttivat toiminnan sosiaalisista puolista jne. Yleensä kaikki kuitenkin tahtovat saada tunnustusta ja tuntea olonsa merkittäväksi. Mitali on tähän yksi helppo ja halvahko keino. Ja vaikka noita prenikoita aina haukutaan niin kyllä se pikkusieluisten osuus kansasta on kuitenkin pelottavan suuri. Kyllä toisten elämässä nuo mitalit ovat jostain käsittämättömästä syystä oikeasti iso juttu.
 
Last edited by a moderator:
Vebari on yhtä paljon palomies, kun reserviläinen on sotilas. Ei yhtä hyvin koulutettu ja kokenut, kuin ammattilainen mutta ilmankaan ei pärjätä.
 
Rönsyilykin kuuluu foorumeille, mutta edelleen kiinnostaa eri turvallisuusalojen vapaaehtoistoimintojen ristiinviljelyn kokemukset.
 
Back
Top