Kömyn valtakunta

En ole kaikkia juttuja tänne erikseen julkaissut, koska niistä ei ole tullut juurikaan palautetta. Tämänvuotiset juttuni ovat käsitelleet ei-militäärejä aiheita (nokkela ja ahkera kuulija muuten hoksaa miksi), joten olen ollut käsityksessä, ettei tällä foorumilla ole niille aiheille yleisöä.
Hyvin kirjoitetuista jutuista on vaikea kommentoida, etenkään jos ei tunne aihetta kovin paljon, koska jos juttu käsittelee aihetta laajasti, niin on vaikea keksiäkään itse asiaan liittyviä kommentteja, muuta kuin tietysti kehuja.
 
Viimeksi muokattu:
Olen muuten haaveillut että kuvittaisin jonkun Körmyn tekstin video-formaattiin. Kieliasu ja kerronta on jotekin ainutlaatuisen kiehtovaa.

Kunnollinen video vaatisi kuitenkin yhtä rikasta kuvitusta ja animaatiota, eli oma taitotaso ei vain riitä. Kun olen tarinoita lukenut niin päähän on jo muodostunut muutamia irtonaisia kohtauksia jotka haluaisin piirtää animaatioksi. Ehkä jonakin päivänä julkaistaan joku AI-kikkare jolla voi toteuttaa Körmyn tekstien vaatimat visiot.
 
Todella kiinnostavia tekstejä mutta en oikein ymmärrä tuota "murhakullia". Mikähän mahtaa olla historia tälle termille?
 
Todella kiinnostavia tekstejä mutta en oikein ymmärrä tuota "murhakullia". Mikähän mahtaa olla historia tälle termille?
Oulun koneteekkareiden lehti, minne juttuja alunperin kirjoitin. Nykyinen julkaisumedia on oikeastaan RattoRadio, aika moni artikkeli on myös kuunnelmana, jotka taas ovat osana laajempaa radioshowta.

Kuinka moni kuuntelee niitä? Sitä en itse näe, toisin kuin Bloggerin tilastoja.
 
Oulun koneteekkareiden lehti, minne juttuja alunperin kirjoitin. Nykyinen julkaisumedia on oikeastaan RattoRadio, aika moni artikkeli on myös kuunnelmana, jotka taas ovat osana laajempaa radioshowta.

Kuinka moni kuuntelee niitä? Sitä en itse näe, toisin kuin Bloggerin tilastoja.
Monena vuonna olen sinun jutut kuunnellu ratosta, aikoinaan tuli Oulussa opiskelleiden kavereiden kautta tietooni
 
Ah, SEPECAT Jaguar, ensirakkauteni, ensimmäinen pienoismalli jonka sain nöösipoikana lahjana ja kokosin :love: :uzi:

Muoks ja palvelee siis edelleen, tuostapa en ollutkaan tietoinen. Hieno artikkeli taas kerran :salut:
Inkkareilla niitä on aika paljon eivätkä ole vissiin vielä luopumassa, heillehän viimeiset yksilöt valmistettiin, ja keräilivät muiden käyttäjien ylijäämäromujakin. Jossain vaiheessa huhuttiin että Nigeria kunnostaisi vanhat Jaggensa Boko Haramia pommittamaan, mutta taisivat olla jo niin liaanien peitossa ettei niitä enää sieltä saatu.
Jaggehan tehtiin alkujaan kustannustehokkaaksi pommijuhdaksi aikana, kun täsmäaseet oli vielä harvinaisia. Tarkkuuden puutetta korvattiin kunnon tonniston raahaamisella. Mutta kyllä sitä on saatu ihan kiitettävästi päivitettyäkin.

IAF-Jaguar-Exercise-Iron-Fist-2013.jpg
 
Jaguarin oli tarkoitus olla oikeastaan harjoitushävittäjä, jolla olisi toissijainen rynnäköintikyky, mutta nälkä kasvoi syödessä ja lopulta tähän rooliin kehitettiin niin Britanniassa kuin Ranskassakin tykkänään uusi ja vaatimattomampi konetyyppi, ja Jaguarista kasvoi sellainen välimallin täsmäpommittaja. Tosin tämä on vähän suhteellista, sillä koko täsmäpommitus - jos nyt jätetään ne Stuka-fantasiat omaan arvoonsa - oli tuolloin 60/70-lukujen vaihteessa aika uusi juttu eikä täsmäaseiden valikoima ollut suuren suuri, mutta Jaguarin varustelistaan kuului alusta alkaen mm. lasertähtäysjärjestelmä muodossa tai toisessa. Sensijaan sangen kenttäkelpoinen se oli, ja varmasti edullisempi kuin ne aikakauden varsinaiset täsmärynnäkkökoneet Tornado ja F-111. Karkeasti ottaen britit hifistelivät enemmän ja ranskalaiset kurmottivat kamelisissejä. Lukekaa juttu, siellä on tarkempi kuvaus Jaguarin vaiheista.

Kustannusten ja suorituskyvyn suhteita punnittaessa en malta olla huomauttamatta, että 70/80-lukujen vaihteesta 90-luvun alkuun RAF:lla ei ollut vähempää kuin kolme kaksimoottorista yliäänistä hävittäjäpommittajatyyppiä palveluksessa, eli Tornado, Jaguar ja Phantom FGR.2 (sekä Royal Navyn ylijäämänä melkeinpä identtiset FG.1:t), joskin jälkimmäinen oltiin siirretty ilmaherruustehtävään, kun Jaguar oli vapauttanut sen ilmasta-maahan -roolista. Määrätkään eivät olleet aivan mitättömiä, Phantomeja oli hankittu 116 (F-4M) + 50 (F-4K) ja Jaguareja pyöreät 200, Tornado IDS:ääkin hankittiin lopulta 228. Kyllä moisella orkesterilla on kelvannut kerosiiniripaskaan tanhuta tanakan jytkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Olen muuten haaveillut että kuvittaisin jonkun Körmyn tekstin video-formaattiin. Kieliasu ja kerronta on jotekin ainutlaatuisen kiehtovaa.

Kunnollinen video vaatisi kuitenkin yhtä rikasta kuvitusta ja animaatiota, eli oma taitotaso ei vain riitä. Kun olen tarinoita lukenut niin päähän on jo muodostunut muutamia irtonaisia kohtauksia jotka haluaisin piirtää animaatioksi. Ehkä jonakin päivänä julkaistaan joku AI-kikkare jolla voi toteuttaa Körmyn tekstien vaatimat visiot.
Se on muuten K ö m y. Paksu, musta pakokaasu.
 
Kustannusten ja suorituskyvyn suhteita punnittaessa en malta olla huomauttamatta, että 70/80-lukujen vaihteesta 90-luvun alkuun RAF:lla ei ollut vähempää kuin kolme kaksimoottorista yliäänistä hävittäjäpommittajatyyppiä palveluksessa, eli Tornado, Jaguar ja Phantom FGR.2 (sekä Royal Navyn ylijäämänä melkeinpä identtiset FG.1:t), joskin jälkimmäinen oltiin siirretty ilmaherruustehtävään, kun Jaguar oli vapauttanut sen ilmasta-maahan -roolista. Määrätkään eivät olleet aivan mitättömiä, Phantomeja oli hankittu 116 (F-4M) + 50 (F-4K) ja Jaguareja pyöreät 200, Tornado IDS:ääkin hankittiin lopulta 228. Kyllä moisella orkesterilla on kelvannut kerosiiniripaskaan tanhuta tanakan jytkeen.

Meinasin päteä että neljä, mutta tarkistin ettei Buccaneer päässyt yli äänennopeuden, vissiin edes syöksyssä. Mutta eikai 0.05 Machista kukaan viitsi jouluna nipottaa~!
Hävittäjäkalusto RAFfilla olikin vähän nihkeämpää tasoa ennen Eurofighteriä.
 
Hävittäjäkalusto RAFfilla olikin vähän nihkeämpää tasoa ennen Eurofighteriä.
Kylmän sodan aikana uhkakuvana oli Atlantilta kaukaa Norjan kiertäneet pommikoneet. Edes SU-27 pitkällä toimintamatkallaan ei olisi niitä voinut saattaa ilman ilmatankkausta ja tähän Neuvostoliitolla oli hyvin rajallisesti kykyä. RAF:n torjuntahävittäjillä olisi ollut vastassa enimmäkseen pelkkiä pommikoneita, joten laatu oli uhkakuvaan nähden riittävä. Manner-Euroopan sotaan olisi sitten osallistunut RAF:n laaja ja laadukas rynnäkkökonekalusto.

(Lisksi USAFE:lla taisi olla briteissä pysyvästi F-15C:tä. F-15E:tä taitaa olla vieläkin.)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top