Haa, merisotaKömy! Muutama kommentti ja korjaus:
" suurin koskaan Euroopassa rakennettu tykistöalus". Siihen mennessä tosiaankin, (vaikka
Hood oli pitempi), vähän myöhempi
Vanguard oli suunnilleen samankokoinen, ja keskenjääneet Sovjetski Sojuzit paljon isompia.
"...Royal Navy upotti Ranskan laivaston pääosat..." Mers el Kebirin hyökkäys meni jossain määrin mönkään, britit saivat upotettua vain pari alusta, vaikka monta vaurioitui kyllä että laivasto käytännössä lamautui joksikin aikaa. Somerville inhosi toimintakäskyä ja arkaili sen toteutuksessa, ja Churchill piti miestä nynnynä tämän jälkeen ja yritti antaa hänelle monoa.
Suorasuuntauksen ja epäsuoran ero ei ehkä sotalaivoilla ole kovin merkityksellistä - vähänkään pitemmillä matkoilla laivat (ja niiden kohteet...) seuraavat iskemiä, aivan kuten maakraputykistössäkin. Tietenkin laivojen kohteet yleensä liikkuvat mikä tekee osumisesta pitkille matkoille lottoa.
"Bismarck oli suunniteltu Kaikki tai ei mitään- periaatteen mukaisesti..." Saksalaiset nimenomaan eivät siirtyneet tähän periaatteeseen vaan
Bismarckissa oli paljon ns. keskivahvaa panssaria, mm. panssarivyön yläosa (145mm) ja kylkipanssarin jatkuminen varsinaisen 'sitadelin' etu- ja takapuolelle. USN oli jo ennen 1. maailmansotaa siirtynyt 'all or nothing' -tyyliin eli panssari oli joko maksimaalisen paksua torjumaan järeimmät kranaatit, tai sitten sitä ei ollut lainkaan tai oli korkeintaan joku sirpalesuoja. Muut paitsi saksalaiset siirtyivät tähän maailmansodan jälkeen.
Bismarckin panssarien paksuudet eivät olleet poikkeuksellisia,
Hoodin 12 tuuman kylkipanssarin efektiivinen paksuus oli itse asiassa suurempi koska se oli viistottu. Ja KGV:ssä oli peräti 15 tuuman kylkipanssari ammusvarastojen kohdalla. Mutta
Bismarckissa oli pääpanssarikansi taitettu alaspäin sivuilla niin että ne suojasi 'sitadelia' myös varsinaisen kylkipanssarin jälkeen. Jos kranaatti läpäisisikin kylkipanssarin, niin se olisi murjoutunut jo niin huonoon kuntoon ettei se enää pystyisi mitään 110mm panssarikannelle. Tästä 'kilpikonnakansi' -rakenteesta oli muualla pääosin luovuttu, mutta lyhyiltä matkoilta se oli edelleen erittäin tehokas ratkaisu. Sen sijaan
Bismarckin 80mm kansipanssari oli ohuenlainen eikä olisi kestänyt jyrkässä kulmassa putoavia kranaatteja pitkillä yli 25km matkoilla.
Olen joskus ajatellut kirjoittaa jonkunmoisen artikkelin taistelulaivojen panssarointiratkaisuista, sikäli kun sitä aihetta ymmärrän.
"...800 kilon kranaatti myskäisi itsensä HMS Hoodin mahtavan panssarivyön läpi. 12 tuumaa terästä jarrutti sen läpi kahlaavaa kranaattia..." Kirjallisesti vaikuttava kuvaus
, mutta kranaatti ei todennäköisesti läpäissyt pääkylkipanssaria, vaan heikomman ylemmän panssarivyön, tai ehkä panssarikannen tai barbetin. Teorioita riittää.
Tuossa kuvassa vertailtu havainnollisesti Royal Navyn taistelulaivojen panssaroinnin kehittymistä. Vanhimmassa pistää silmään vedenalaisen suojauksen lähes täydellinen puuttuminen. Hiili-kaudella hiilibunkkerit pyrittiin asettamaan niin että ne toimivat myös 'panssarina'.