Kadettien kielikiintiöt?

Hande

Kenraali
Kielikeskustelu on ollut suosittua ketjussa kuin ketjussa, joten laitan tämän sinällään vakavan aiheen suosiolla iltavapaisiin. Minua on kuitenkin jäänyt vaivaamaan yksi asia, eli miten homma toteutetaan Kadettikoulussa? Onko siellä kiintiö ruotsinkielisille? Ja jos on kiintiö, niin miten aselajivalinnat toteutetaan, sielläkin pitäisi sitten olla kiintiöt? Vai?
 
Valtion virkamieskielitutkinto ja ukko pakkoruotsitetaan nylpyrässä, tahtoi tai ei.
 
Pakkohan se on olla pakkoruotsi kadiksessa. Kuinka tuleva tomera, pitkäniskavillainen kenraali voisi keskustella PE:ssa, jos ei osaisi virkakieltä? Ruotsiksi kai armeijan ylimmässä johdossa asiat edelleen hoidetaan?
 
baikal kirjoitti:
Pakkohan se on olla pakkoruotsi kadiksessa. Kuinka tuleva tomera, pitkäniskavillainen kenraali voisi keskustella PE:ssa, jos ei osaisi virkakieltä? Ruotsiksi kai armeijan ylimmässä johdossa asiat edelleen hoidetaan?

No jopas; mites tuo kieliasia pullahtikin pinnalle vaikka veli Baikal julistikin asian loppuunkäsitellyksi :confused:: Ainakin kenraalikunta on aitoa suomalaista perua; itselläni on kunnia tuntea yksi henkilökohtaisestikin...

http://tinyurl.com/cdh8bjy
 
Että teillä on komplekseja....
 
Enemmistö päätää itse kieliasioista ja haluaako lapsiaan opettaa pakkoaineissa.
 
adam7 kirjoitti:
Enemmistö päätää itse kieliasioista ja haluaako lapsiaan opettaa pakkoaineissa.

Niin, jos minulta kysytään ruotsinopetus jatkukoon vaan. Ilman sarkasmia. Länsinaapuri on meille tärkeä ja toiseksi Suomessa on merkittävä kielivähemmistö, edelleen, joka puhuu ruotsia ja jonka käyttäminen on perustuslaissa säädetty.

Omille pikku takkupyllyilleni olen sanonut, että opetelkaa vaan sitä ruotsia älkääkä piipittäkö. Ruotsi on hieno maa ja siellä on kosolti duunimestoja, jos Suomi käy ahtaaksi.
 
Jostain syystä tämä "kielikiintiö" juttu näyttää olevan elämää suurempi asia.

Näitähän on muutaman kymmenen opiskelijan kiintiö lääkiksessä, hammaslääkiksessä ja oikiksessa. Yleensä niitä ei kokonaan täytetä ja pisteissä tuo helpottaa muutaman pisteen. Mutta nämähän ovat melkein yhteikunnan kaatavia juttuja....
 
adam7 kirjoitti:
Jostain syystä tämä "kielikiintiö" juttu näyttää olevan elämää suurempi asia.

Näitähän on muutaman kymmenen opiskelijan kiintiö lääkiksessä, hammaslääkiksessä ja oikiksessa. Yleensä niitä ei kokonaan täytetä ja pisteissä tuo helpottaa muutaman pisteen. Mutta nämähän ovat melkein yhteikunnan kaatavia juttuja....

Luulisin tämän olevan periaatekysymys.
Maan pitäis olla tasa-arvoinen kaikissa asioissa,mutta kun tulee kielipolitiikkaan,niin tasa-arvo ei olekkaan niin tärkeää.
 
Back
Top