Koronaviruksen sairastaminen - omaseurantaketju mp.nettiläisille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Reilu viikko sitten oli vähän flunssan oireita, ei kuumetta kuitenkaan. Töissäkin oli vähän veto poissa. Kollega mainitsi koronaa olevan taas liikkellä ja vaimo muisti että onhan meillä vielä niitä testejä. Positiivinen oli. En viitsinyt edes kysyä onko ookoo saikuttaa pari päivää, tai viikkoa, nyt kun minulla on tämä kuoleman tauti. Loppuviikkoa kohti oireet hävisivät ja ilmeisesti selvisin ilman rautakeuhkoa ja kallista tehohoitoa.

Oireet kestävät tyypillisesti muutamasta päivästä viikkoon. Saikulle kai jäädään nykyään enää, jos on viruksen saamisen lisäksi sairaskin.

En tiedä mistä johtuu, sain rokotukset 18.11. Nyt illalla alkoi järkyttävä olo, ripuli, alavatsaväänteet, ihan verinen vesi valuu, olo kurja..onko joku noronliikkeellä? Saako ottaa imavan? Nyt huomasin verta..voiko rajusta ripulista tulla verta? Alavatsan särkee kovasti, koko ajan vatsa löysä ja verta vain valuu.
Alkuun oli hirveä vointi, otin aktiivi hiiltä, juon veden jossa nesteytytys tableetti. Mulla tosi harvoin ripulia.
Söin ennen tätä 2 paistettuja kanamunaa luomua, keltuaisen jätin raaksi. Kanamunat ovat nykyisin ihan likaiset, paskaiset.
Salmonnellako..iskeekö salmonella heti? Ja meneekö itse ohi?
Yleensä vatsani toimi normaalisti, kun syön kuitua ja marjoa.
Pitääkö odottaa aamuun? Alavatsaan särkee kyllä inhottavasti. Iskeekö salmonella vuorokauden sisällä?
Sitten join ison lasin kefiiria illallla ja vähän AB jokurttia. Sitten n 2 tunnin päästä se alkoi.

Gpt:sta:
"Kyllä, viruskin voi aiheuttaa veristä ripulia, jos ripuli on erityisen raju ja suolistossa tapahtuu vaurioita tai tulehdusta. Verinen ripuli saattaa viitata suoliston limakalvon vaurioitumiseen, joka voi johtua esimerkiksi viruksen aiheuttamasta tulehduksesta. Tietyt virukset, kuten norovirus, rotavirus tai enterovirus, voivat aiheuttaa voimakasta ripulia, mutta yleensä verinen ripuli liittyy bakteereihin kuten *Escherichia coli* (EHEC) tai *Shigella*.

Jos ripuli on hyvin rajua ja siihen liittyy verta, se voi olla merkki vakavammasta tilasta, ja lääkäriin hakeutuminen on tärkeää. On hyvä myös huomioida muita oireita, kuten kuume, vatsakivut ja yleinen voinnin heikkeneminen. Verinen ripuli voi toisinaan viitata vakaviin infektioihin tai jopa suolistosairauksiin, kuten tulehduksellisiin suolistosairauksiin (esim. Crohnin tauti tai haavainen paksusuolitulehdus)."

Viimeksi muokattu:
Ruokamyrkytys, siis bakteerin aiheuttama, saattaa kyllä tulla ihan tunneissa. Itse söin aikoinani mikrossa lämmitettyjä (ei ehkä riittävän kuumaksi) eineslihapullia, jotka olivat olleet avatussa paketissa jääkaapissa (päivämäärää niissä kyllä oli runsaasti). Siitä alkoi sitten sellainen vatsarumba, ettei paremmasta väliä.

Epäilisin sinun tapauksessasi jotain pilaantunutta ruokatuotetta. Ehkä nuo raa'at keltuaiset. Pakastemarjatkin ovat valitettavasti yleisiä ruokamyrkytyksen aiheuttajia.

Imodiumia ja/tai Hidrasecia voi ottaa. Itselläni auttoi jonkin verran tuo Hidrasec.

Mutta jos tosiaan tuota verta tulee paskan seassa pyttyyn (ettei vaan ole vessapaperin aiheuttamaa hankaumaa), niin suosittelisin lääkärissä käyntiä.
Perse menee yllättävän nopeasti verille tuosta vessapaperilla hinkkaamisesta (nimim. kokemusta on, valitettavasti).

Viimeksi muokattu:
Noh, olen joutunut sairaalaan sittenkin. Ripuli meni niin veriseksi, ja kunto laski katastrofaalisesti, mutta vasta toisesta yrityksesta ambulanssi vei minut..suoraan Meilahteen, eka ambulanssi siis jätti heitelle, pitää tehdä valitus heistä. Ensimmäistä kerta elämässäni. Minä makasin ja juoksin vessan välissä 5 -8 tuntia kuoristuksissä, ihmettelleen näin rajua huonovointisuutta, kerroin kaiken, mutta eka amulanssi ei ottanut minua vakavasti. Käsittämätöntä. "kyllä kohta on aamu ja pääset terveys keskukseen" - oli vastaus, minulla tajunta arvioni mukana oli jo hämärtymässä. Kaksi naista. Yksi teki päätelmän että virtsarakossa voi olka verta (ihan kun se on normi), toinen spekulatiivinen "diagnoosi" oli "jokin naarmu vuotaa suolessa". "Ei esitetty kysymyksiä, mikä päivä, mitä vuosi, kuka on presidentti. Olen 100% varma etten muistanut mitään.
Pää toiminut jo sumeasti. Ja verta tuli ja tuli..ripulille ei näkynyt loppua, kipuun ei auttanut edes panacod. Otin maksimin mukaan.

Vasta sairaalassa totuus avartui. Tilanne oli hengenvaarallinenkin, CRP arvot pyhkäisi 180 raja, minua huimasi voimaskkadti ja heitteli, kumma että aivot toimineet ja jaksoin taistella mutta puhuminen oli tosi vaikea, läähäsin jotain lyhkäistä ylös. Diagniosi paksusuolentulehdus/koliitti. Tehtiin tietokonekuvaus varjoaineella. Makasin melkein 6 vrk tiputuksessa, suolat päin mäntyä mm suonen sisäisesti antibiotit, tänään pyysin kotiin lähtöä. Ja tulivat ne labranäytteetkin. Ja joo, Meikusta minut siirrettiin Malmin sairaalaan infektio-osastolle.
Aiheuttaja bakteeria ei löydetty lopulta, mutta kaikkia labra ei kykene tunnistamaan, lääkärin mukaan, olettu virustakin..mutta joku pirullinen aiheuttaja se oli joka tapauksessa, nyt parempi olo. Jos toinen ambulanssin 2 miestä ei olisi valveutuneempia - en olisi kirjoittanut enää täällä. Loppua kohtaan kaikki oli jo hämärä.

Jäin henkiin, kiitos näille kahdelle ambulanssin miehille. Verinen ripuli on ykkös syy sairaalaan viemiselle. Maha nipistelee vähän edelleen, edessä toinenkin tutkimus. Kolonoskopia. siihen listalla. Että näin. Kunto pyhkäiseen nolla, onneksi naapurit auttaa.
Pakastemarjat mulla aina pestyjä, suomalaisia, ostettuja,ostelen niitä pienissä erissä kun ovat parhaimmillaan ja hyvänlaatuisimmat. Niitä kuitenkin pesen, huutelen hyvin ja kuivatan ennen pakastamista. Muuten ruokavalio huolellinen ja pesen kaikki huolella. Ei aavistusta mikä aiheutti veristä ripulia tälläisiin seurauksiin. Uusi virus liikeellä? Mene ja tietää. Harmittaa jos hygienia taso laski Suonessa elintarvikekkeiden kanssa. Kerran tutusta raejuustosta yksi lusikallinen oli niin pahanmakuinen, että tuntui suussa 3 t. Sitä makua on mahdoton kuvata.

Otin jo tajunta kankaalla aktiivihilta jossain vaiheessa. Olin valmis otta vaikka mitä siihen kipuun..En tiedä kuinka paljon aktiivihiili olisi voinut sotkea uloste labran kelpaavaksi. Lääkäri sanoi ettei voi. Mutta suonensisäiset antibiotit voineet, mutta ymmärrettävä että oli pakko aloittaa hoitoa heti, kun crp:t taivaassa ja leukosyytit hälyttävät korkeat. Suolat sekaisin tietty. Vastausta viljelystä odotin sairaalassa 4 vrk.

Viimeksi muokattu:
Epäilisin sinun tapauksessasi jotain pilaantunutta ruokatuotetta. Ehkä nuo raa'at keltuaiset. Pakastemarjatkin ovat valitettavasti yleisiä ruokamyrkytyksen aiheuttajia.
Nämä raat keltuaiset voineet, olivat muuten viimeistä päivä voimassa pakkauksen mukaan. Näissä voinut olla salmonella..Mutta jokin sinne peseytynyt..ja kuten maintsin ne olivat poikeuksellisen likaisia (ulosteisia) luomukanamunia. Harmi että elintarvikkeiden taso laskee..
Rajua se oli, ja eka kerta elämässä tälläistä.

Oliko sullakin verta ulosteessa kun sait ruokamyrkytyksen?

Viimeksi muokattu:
Voi jestas sentään 😱. Hyvä että olet paranemaan päin. Toivottavasti oli ekan kerran lisäksi myös viimeinen kerta.

Ei mulla verta tullut kuin persereiästä kun olin hinkannut vessapaperilla niin paljon.

Sä voit siihen kolonoskopiaan sitten pyytää ”humautusta” (rauhoittava lääkitys) niin se menee helpommin. Ei muista jälkeenpäin tutkimuksesta yhtään mitään. Mutta sekään ei tee siitä edeltävästä tyhjennyslääkityksestä sen mukavampaa. Vaikka kyllä se tyhjennyskin on huomattavasti mukavampaa kuin tuollainen vakava ripulisairaus.

Viimeksi muokattu:
Voi jestas sentään 😱. Hyvä että olet paranemaan päin. Toivottavasti oli ekan kerran lisäksi myös viimeinen kerta.

Ei mulla verta tullut kuin persereiästä kun olin hinkannut vessapaperilla niin paljon.

Sä voit siihen kolonoskopiaan sitten pyytää ”humautusta” (rauhoittava lääkitys) niin se menee helpommin. Ei jälkeenpäin muista tutkimuksesta yhtään mitään. Mutta sekään ei tee siitä edeltävästä tyhjennyslääkityksestä sen mukavampaa. Vaikka kyllä se tyhjennyskin on huomattavasti mukavampaa kuin tuollainen vakava ripulisairaus.
Sanos muuta, tämä on ikimuistoinen ripuli elämässäni. Oikein huusin tuskassa. Tuliko verta paperilla hinkkauksesta..en usko, kyllä luin että moni bakteeri voi aiheuttaa verista ripulia, kuten juuri salmonella, ja muutkin voi, jos tarpeeksi.
Lääkäri kyllä oletti myös virustakin, ja jos se on virus, niin se on oikein uusi tappaja. Verinen ripuli on olla erittäin vaarallinen hoitamattomana asap.

Viimeksi muokattu:
Kullostaa kyllä todella hurjalta. Hyvä että sait lopulta apua.

Mulla kesti se ruokamyrkytyksen aiheuttama ripuli ja vatsakipu jotain pari kuukautta. Ensimmäiset pari-kolme päivää oli noiden lisäksi korkeaa kuumetta. Oli todella ikävää kun mulla vatsavaiva kesti niinkin kauan, mutta ei se kyllä läheskään mitään noin pahaa ollut kuin sinulla. Mulla ei esmes ollut hengenlähtö missään kohtaa lähelläkään. Enkä onneksi joutunut sairaalaankaan, vaikka lääkärikäyntejä kyllä tuli.

Jossain vaiheessa se sitten mulla loppui. Mutta sitä ennen olin kyllä laittanut pienen omaisuuden eri vatsalääkkeisiin. Mikään niistä ei oikein auttanut kuin nimeksi. Paitsi ehkä Hidrasec, joka rauhoitti jytää vähäsen.

Enää en ole eineslihapullia syönyt. Ja kaikki safkat mitä syön, otan juuri avatusta uudesta paketista ja kuumennan ne kunnolla. Ja kaikki ruokien päiväykset syynään pirun tarkkaan.
Niiden lihapullien nimeä en tässä viitsi mainita. Paitsi että nimi tuo mieleen englanninkieliset sanat stone ja village.

Paitsi ehkä Hidrasec, joka rauhoitti jytää vähäsen.
Hidrasec on reseptilääke vai itsehoito? Siis, sulla todettu salmonella ulostenäytteestä? Ottaneetko heti näytteen? Ikävä että oireilusi kesti näin kauan.
Mulla kun noita antibiootteja oli pakko aloittaa osastolle siirrettyään heti, ei valitettavasti ei nostettu heti Meikun ensiavussa saman tien ulostenäytteen otto, ja minusta vaikeata se olikin, kun näytteen kelpaavassa ulosteessa ei saa olla yhtään virtsaa, ja mulla valunut kaikki sekaisin pöntöön, siinä mylläkässä usein virtsarakkokin mukana aktiivisesti, vaikka totta on sekin, ettei ensiavussa kunnolla opastettu, että pienikin määrä ulostetta riittäisi, ehkä sinnikkyydellä onnistuisin siinäkin kunnossa, kai heillä on joku protokolla. itselleni oli selvä että pitää aloittaa ulosteen näytteen ottamisesta verinäytteiden lisäksi. Jos tämä ei onnistu, on olemassa vasta-ainetestit seerumista. Kalliimpi "huvi" mutta tilanteen selkentämiseksi olisi hyvä. Nyt toistaiseksi aiheuttaja jää mysteeriksi.

Mutta syitä tälläiseen rajun ripulin monia - bakteereistä (kuten salmonellasta), ihan virukseenkin. Rotavirus? . Nyt corona-aikana muutkin virukset tietääkseni ärhäköityneet. Myös Crohn yms haavainen kolitti voi alkaa rajuna ripulina ja vaikka mitä voi olla syynä. Ehkä coronakin muutui ripulipainotteiseksi..eihän siihen edes nykyisin oteta näytteitä, ymmärsin ?
Ulosteen näyte on tärkein näin rajussa ripulissa, verisessä varsinkin. Mutta ne suonensisäiset antibiootit olivat kyllä sitä vahvuusluokkaa, että kävisi moneen ripuli-aiheuttajaan, infektiö-osasto kun oli.

Mutta mitään itsehoitolääkkeistä ei mainittu.

Hidrasec on itsehoitolääke. Löytyy apteekin hyllyltä. Koska vatsa oli koko ajan kuralla ja se oli kipeä, niin ravasin apteekissa lähes jatkuvasti parin kuukauden ajan.

Mitään näytteitä ei minulta otettu, vaan lääkäri kyseli vain paljon ja totesi sitten kertomani perusteella, että kyseessä oli bakteeriperäinen ruokamyrkytys ja lähteenä lihapullat. Se, mikä bakteeri oli kyseessä jäi mysteeriksi. Lihapullat olivat avatussa paketissa jääkaapissa, jossa oli paljon muitakin ruoka-aineita, mutta vain lihapullista tuli oireita. Oletan, että bakteeria oli pieniä määriä lihapullissa valmiiksi ja ne pääsivät kasvamaan kun paketti avattiin ja suojakaasu pääsi pois (tai sitten suojakaasu on päässyt pois jo ennen avaamista). Jos kaikki pullat olisi syöty heti tuoreeltaan, niin mitään oireita ei todennäköisesti olisi tullut.

Koska kuume oli jo lääkärikäynnin aikaan laskenut, niin lääkäri ei antanut mitään reseptilääkitystä. Neuvoi vain kokeilemaan apteekista Hidrasecia, Loperamidia (Lopex, Imodium), tai jotain Gelsectania. Noista lääkkeistä vain Hidrasecista ja Loperamidista oli edes pientä apua.

Se, miksi se mulla kesti noinkin kauan on mulle mysteeri. Mutta lääkäri ei näyttänyt ottavan siitä pitkästä kestosta mitään suurempaa ressiä.

Puristelen nykyään ennen ostamista kaikki ruokapakkaukset, joissa kuuluu olla suojakaasua. Jos vaikuttaa siltä että kaasua pääsee jostain vuotamaan, niin ilmoitan myyjälle. Monesti esimerkiksi lihapaketissa joku pieni pala on saattanut jäädä muovin hitsisauman väliin ja pakkaus ei silloin ole tiivis.
Parempi katsoa kuin katua. Ruokamyrkytys ei ole kiva asia.

Viimeksi muokattu:
Monesti esimerkiksi lihapaketissa joku pieni pala on saattanut jäädä muovin hitsisauman väliin ja pakkaus ei silloin ole tiivis.
En ole ostanut sellaista, tai en edes tiennyt suojauskaasusta. Yksi suosikeistani on Lidlin jauhelihakotletti, aikasemmin nimelta frikadelli, se maistuu jopa kylmänä. Kun on kova nälkä. Se, jossa possun kuva. Parissa päivässä menee. Yritän muuten välttää valmisruokia, niitä pidetään epäterveellisina. Mutta joskus pakko syödä nekin, tykkään Finduksen fish&crisp kalapaloista. Se on oikein herkku. Ja pakastimessa aina silloin tällöin. Kokelkaa, se ja Royal paahdettu paprika ja tomaatit-sakaatti.

Rehellisesti - nyt pelkän syödä kaikkea. Ei pitäisi, pitää vain kypsentää kaikki kunnolla ja olla tarkkana pesemisen kanssa, vaikka olen huuhtonut jopa pähkinöitä, ja pitänyt ne pikkasen kylmässä vedessä muutenkin.

Ehkä juurikin näin. Ja mitä @SoundGuy dGuy kirjoitti Kuumentaa kunnolla.
Nyt kypsennän jäävuorisatin tomaatin kanssa. Huuhtelu riittäisi, suomalainen kun on, ja tuore, mutta parempi näin.
Hyvästi löysät kanamunakeltuaisetkin. Yksi maaiman arvokkaimmista valkuaisista ja hyvien rasvahappojen lähteistä. Noh, ei mun maailma kada koviksi keitettynä. Kai se salmonella poistuu näin?

Kyllä se siitä. Kyllä mä olen pärjännyt elämässä ihan hyvin ilman raakoja kananmuniakin.
Salaatteja ei sentään varmaankaan tarvi ruveta keittämään. Kunhan ne huuhtelee hyvin.

Back