Noh, olen joutunut sairaalaan sittenkin. Ripuli meni niin veriseksi, ja kunto laski katastrofaalisesti, mutta vasta toisesta yrityksesta ambulanssi vei minut..suoraan Meilahteen, eka ambulanssi siis jätti heitelle, pitää tehdä valitus heistä. Ensimmäistä kerta elämässäni. Minä makasin ja juoksin vessan välissä 5 -8 tuntia kuoristuksissä, ihmettelleen näin rajua huonovointisuutta, kerroin kaiken, mutta eka amulanssi ei ottanut minua vakavasti. Käsittämätöntä. "kyllä kohta on aamu ja pääset terveys keskukseen" - oli vastaus, minulla tajunta arvioni mukana oli jo hämärtymässä. Kaksi naista. Yksi teki päätelmän että virtsarakossa voi olka verta (ihan kun se on normi), toinen spekulatiivinen "diagnoosi" oli "jokin naarmu vuotaa suolessa". "Ei esitetty kysymyksiä, mikä päivä, mitä vuosi, kuka on presidentti. Olen 100% varma etten muistanut mitään.
Pää toiminut jo sumeasti. Ja verta tuli ja tuli..ripulille ei näkynyt loppua, kipuun ei auttanut edes panacod. Otin maksimin mukaan.
Vasta sairaalassa totuus avartui. Tilanne oli hengenvaarallinenkin, CRP arvot pyhkäisi 180 raja, minua huimasi voimaskkadti ja heitteli, kumma että aivot toimineet ja jaksoin taistella mutta puhuminen oli tosi vaikea, läähäsin jotain lyhkäistä ylös. Diagniosi paksusuolentulehdus/koliitti. Tehtiin tietokonekuvaus varjoaineella. Makasin melkein 6 vrk tiputuksessa, suolat päin mäntyä mm suonen sisäisesti antibiotit, tänään pyysin kotiin lähtöä. Ja tulivat ne labranäytteetkin. Ja joo, Meikusta minut siirrettiin Malmin sairaalaan infektio-osastolle.
Aiheuttaja bakteeria ei löydetty lopulta, mutta kaikkia labra ei kykene tunnistamaan, lääkärin mukaan, olettu virustakin..mutta joku pirullinen aiheuttaja se oli joka tapauksessa, nyt parempi olo. Jos toinen ambulanssin 2 miestä ei olisi valveutuneempia - en olisi kirjoittanut enää täällä. Loppua kohtaan kaikki oli jo hämärä.
Jäin henkiin, kiitos näille kahdelle ambulanssin miehille. Verinen ripuli on ykkös syy sairaalaan viemiselle. Maha nipistelee vähän edelleen, edessä toinenkin tutkimus. Kolonoskopia. siihen listalla. Että näin. Kunto pyhkäiseen nolla, onneksi naapurit auttaa.
Pakastemarjat mulla aina pestyjä, suomalaisia, ostettuja,ostelen niitä pienissä erissä kun ovat parhaimmillaan ja hyvänlaatuisimmat. Niitä kuitenkin pesen, huutelen hyvin ja kuivatan ennen pakastamista. Muuten ruokavalio huolellinen ja pesen kaikki huolella. Ei aavistusta mikä aiheutti veristä ripulia tälläisiin seurauksiin. Uusi virus liikeellä? Mene ja tietää. Harmittaa jos hygienia taso laski Suonessa elintarvikekkeiden kanssa. Kerran tutusta raejuustosta yksi lusikallinen oli niin pahanmakuinen, että tuntui suussa 3 t. Sitä makua on mahdoton kuvata.
Otin jo tajunta kankaalla aktiivihilta jossain vaiheessa. Olin valmis otta vaikka mitä siihen kipuun..En tiedä kuinka paljon aktiivihiili olisi voinut sotkea uloste labran kelpaavaksi. Lääkäri sanoi ettei voi. Mutta suonensisäiset antibiotit voineet, mutta ymmärrettävä että oli pakko aloittaa hoitoa heti, kun crp:t taivaassa ja leukosyytit hälyttävät korkeat. Suolat sekaisin tietty. Vastausta viljelystä odotin sairaalassa 4 vrk.