Kv ms kulj väl

Tosiaan ongelmina on muuallakin pidetty imenomaan pätevien hevostenkäsittelijöiden vähyyttä ja koulutuksen pittuutta.
Eipä taida suomalainen maastokaan olla ihan sitä luokkaa kuin nuo vuoristo-olot joissa kantojuhtia nykyisellään käytetään. Eduthan tulevat esiin vasta maaston muuttuessa moottoriajoneuvoille vaikeaksi. HUomionarvoista on, että nimenomaan noita eläimiä käytetään kanto- eikä niinkään vetojuhtina. Eli maastossa, jossa vielä pärjää kärryillä tai reellä, pärjännee myös maastokelpoisella moottoriajoneuvolla.
Rakennettuilla alueilla taas huoltotäydennyksiä (a-tarvikkeita, ruokaa, vettä) saataisiin varmaankin perille melko pienistä aukoista ja suojassa pienillä amtalilla kärryillä, joita vedettäisiin köydellä tai vaijerilla asemien välillä. Varmaankin jonkinlaisista käsikäyttöisistä vinsseistä, rikausjärjestelmistä tai hissauslaitteista voisi olla hyötyä tarvikkeiden nostamisessa kerroksiin tai laskemisessa alas. Maastossa näistä kumpiakaan ei juurikaan voisi hyödyntää.
Nykyisellään on myös näitä pressuja, joiden päällä vedetään haavoittuneita tai metsästäjät vetävät hirvenraatoa pois metsästä. Olisiko sellaisilla mahdollista hyötykäyttöä?
 
suksisissi kirjoitti:
baikal kirjoitti:
suksisissi kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Kantosatula, reki, kärri kust. yhteensä noin kuusi tonnia ja hevon saa parilla tonnilla...kamppeet kestävät helposti hevon käyttöiän verran, jopa kahden.

En hevosista ja niiden varusteista tiedä mitään, mutta aika kovilta tuntuvat nuo ajokalujen hinnat. Kuvittelisin, että itse tekemällä ja romuttamosta saatavia auton pyöriä ja akselistoja hyödyntämällä puurunkoisen -ja aisaisen kumipyöräkärryn tarpeet saisi muutamalla satasella, eikä itse tekeminen mitään kovin kummoisia puusepän taitoja vaatine. Tarvittavat metallityöt; jos ei itse osaa tai ei ole vehkeitä, teettänee nekin paikallisosaamista hyödyntäen aika halvalla.

Valjaat jäi uupumaan tuosta laskusta vielä.

Mitä sellaiset maksavat ?
(En ole hankkimassa hevosta; 11v tytärkin hinkuaa enemmän koiraa...)

Nyt lähtee kyllä jotain työvaljaita koko setti kuulemma 2000 e ohjaksineen päivineen.
 
Tuosta suksisissin kärryideasta sen verra, että eiköhän nykyisellään saa metalliosat ihan valmiina melko edullisesti, kun ei mitään specsejä tarkkaan vaadi.

Onko joukossa yhtään poromiehiä, että osaisi sanoa paljonko maksaa porolle ajovaljvaat, ahkiot yms ja/tai taakkaporon varusteet?
 
noska kirjoitti:
Tuosta suksisissin kärryideasta sen verra, että eiköhän nykyisellään saa metalliosat ihan valmiina melko edullisesti, kun ei mitään specsejä tarkkaan vaadi.

Onko joukossa yhtään poromiehiä, että osaisi sanoa paljonko maksaa porolle ajovaljvaat, ahkiot yms ja/tai taakkaporon varusteet?

No hyvä ahkiohan maksaa tonnin, riippuu tietty minkä valitsee, ajovaljaat ovat satasissa ja taakkakamat muuten voi integroida ajovaljaisiin, ei ne ole kummaiset. Kilomäärää taakassa en tiedä jetsulleen, tuskin voi paljon 40-50 kg ylittää.

Mutta odotetaan poromiesten lausuntoja.:a-smiley:
 
Back
Top