Mannerheim todennäköisesti tiesi Einsatzkommandon murhista Suomessa

Ei :)

Esimerkiksi usein ei täydellistä totuutta vain ole saatavilla.
Mutta tolkku pohtimisessakin. Jos yksi olettamus edellyttää, että seuraavan olettamuksen olisi mahdollista toteuttaa kolmas puhutaan jo epätodennäköisyydestä potenssiin kolme. Silloin on syytä palata siihen ensimmäiseen olettamukseen. Ainakin olisi ymmärrettävä, ettei silloin kirjoita historiasta vaan tarua sormusten herrasta.
 
Viimeksi muokattu:
Se kävivätkö, on eri asia, mutta ainakin Suomen sotilasasiamies (tiedustelu-upseeri taisi olla) piti tiivistä yhteyttä.
Suomen sotilasasiamies Tukholmassa oli evl Martin Stewen, joka tuli tunnetuksi siitä että sai Japanin sotilasasiamieheltä etukäteen tiedon Neuvostoliiton kesäkuun 1944 suurhyökkäyksestä. Hän kuului Tukholman diplomaattipiireihin joka luonnollisesti tapasi kollegojaan. Samoin teki varmasti Espanjaan sijoitettu sotilasasiamies, toinen tunnettu sotilas. Jos jotain tietoja olisi vaihdettu, löytyisi asiasta jotain mainintoja brittiarkistoista. Tällaisia tietoja ei kuitenkaan ole eli ovathan herrat voineet keskustella ainostaan esim naisista tai viineistä. Sen sijaan jenkkiarkistoista tietoja löytyy kuten jo aikaisemmin on tullut esille.

Veli @baikal in pankki-, kauppa- ja muut yhteydet katkesivat sodan ajaksi, mehän oltiin vihollisia
 
Meneeköhän tässä nyt sekaisin Välirauhan aika sekä syksy 1941, jolloin meillä luonnollisesti oli suhteet britteihin kunnossa? Asiaan voi tutustua lähemmin esim brittien tiedustelumies John Magillin muistelmista.
Jos tietoja on niin kannattaisi julkistaa ne, sillä mun käsityksen mukaan kyseessä olisi aikamoinen sensaatio. Mannerheim on luonnollisesti voinut brittejä tavata ollessaan hoidettavana Portugalissa mutta ei hän sentään koko sodan ajan siellä oleskellut.
Ei mene sekaisin mikään asia eikä aika.
Kyseessä on minun näkemykseni/tulkintani joka perustuu kaikkeen siihen luettuun ja kuultuun minkä olen lukenut ja kuullut alkaen vähän reilu 10v iästä alkaen, jolloin nämä asiat alkoivat kiinnostaa. Kyseessä ei ole tutkimuksen metodein toteutettu tutkimus, vaan minun vapaa tulkintani.
Osa lähteistä on jossakin omistamieni satojen kirjojen joukossa, osa lainatuissa kirjoissa, osa löytyy sota-arkistosta, osa yksittäisten ihmisten puheista, osa jostakin muualta. En ole dokumentoinut mitään, ei ole olemassa mitään lähdeluetteloita jne, koska kyse on vain ja ainoastaan henk.koht mielenkiinnosta, eikä minulla ole ollut sen enempää aikaa kuin kiinnostustakaan tehdä aiheesta tutkimusta tai edes sen tapaista.
Tuohon taustaan jokainen voi ja pitääkin peilata näkemystään samoista asioista.
 
Viimeksi muokattu:
Komppaan jäsentä @Kapiainen .

Kyseessä on paljon kuulopuheisiin perustuvaa...etenkin Stella Polariksen ja muiden arkistojen "katoamisten" jälkeen.

Ja Churchill oli Mannerheimin kanssa aika henkilökohtaisia ystäviä.

@Old Boy Oma tulkintani on, että tietojenvaihtoa ei sinänsä käyty, vaan ns. "epävirallista diplomatiaa".
 
Veli @baikal in pankki-, kauppa- ja muut yhteydet katkesivat sodan ajaksi, mehän oltiin vihollisia

Juu viralliset yhteydet katkesivat. Mutta tarkoitin sitä, että henkilöitä, joita voitiin käyttää haluttaessa yhteydenpidossa ei tarvinnut etsiä kissojen ja koirien kanssa. Mainituilta elämänaloilta on löytynyt sopivia henkilöitä enemmän kuin tarpeeksi.

Ja onhan sellaistakin väitetty, että Stalinilla ja jollain merkittävällä suomalaisella oli koko sodan ajan toimiva kontakti. Ja tällä merkittävällä on esitetty tarkoitettavan mutkan kautta tai suoraan Mannerheimia. Jos tuollainen yhteys oli, niin on vaikea kuvitella, että Stalin olisi kelpuuttanutkaan ketään muuta. HUOM: MINÄ en tässä kohtaa väitä mitään ja todisteita tällaisesta tuskin on ja jos on, niin kork. syvällä venäläisarkistoissa.

Siinä olet kyllä oikeassa ilman muuta, että näille väitteille pitäisi löytyä todisteet, jos ei löydy, niin nämä ovat vain väitteitä.
 
Mutta itse tähän saksalaisten murharyhmien touhuun mm. sitten vaikka Suomessa.

Komissaarikäsky oli kv-oikeuden vastainen, se on selvää.

Suomalaisten osalta ajattelen asiaa suomalaisen tunteellisesta näkökulmasta. Nämä oivalliset komissaarit eivät olleet aatteenpalossaan ja ehrenburgilaisessa intoilussaan yhtään kummempia kuin SSn pahimmatkaan pukarit. Olivat julmia niin siviileitä, vihollissotilaita kuin omiakin kansalaisia ja sotilaita kohtaan. Puna-armeijan sotakoneen sisäänrakennettu terrorin ydin, sitä he olivat.

En millään saa kyynelkanaviin värähtelyä pohtiessani komissaarien kohtaloa. Tuossa yllä mainitsin suomalaisen näkökulman. Suomalaissiviileihin kohdistui myös selviä sotarikoksia, viimeistään partisaanien toteuttamina. Ja kas, ketäpä tapaammekaan näiden joukkojen henkisinä elähdyttäjinä: komissaareja.

Eli väkisin ajatukseni kääntyy tässä pohdinnassa mm. partisaani-iskuihin Suomessa.
 
Kyseessä on minun näkemykseni/tulkintani
henkilöitä, joita voitiin käyttää haluttaessa yhteydenpidossa ei tarvinnut etsiä
Joo erilaisia näkemyksiä on ja niistä syntyy keskustelua. Kun emme täällä laadi ja puolusta väikkäreitä niin asiat jää ja saakin jäädä joskus auki. Tai ainakaan mä en ala julistamaan näkemyksiäni ainoiksi oikeiksi.
 
Joo erilaisia näkemyksiä on ja niistä syntyy keskustelua. Kun emme täällä laadi ja puolusta väikkäreitä niin asiat jää ja saakin jäädä joskus auki. Tai ainakaan mä en ala julistamaan näkemyksiäni ainoiksi oikeiksi

Näin on ja näköjään iän myötä on aina vain helpompi kohdata myös oma besservisseröintinsä, tällä tarkoitan vain itseäni.
 
Suomen sotilasasiamies Tukholmassa oli evl Martin Stewen, joka tuli tunnetuksi siitä että sai Japanin sotilasasiamieheltä etukäteen tiedon Neuvostoliiton kesäkuun 1944 suurhyökkäyksestä. Hän kuului Tukholman diplomaattipiireihin joka luonnollisesti tapasi kollegojaan. Samoin teki varmasti Espanjaan sijoitettu sotilasasiamies, toinen tunnettu sotilas. Jos jotain tietoja olisi vaihdettu, löytyisi asiasta jotain mainintoja brittiarkistoista. Tällaisia tietoja ei kuitenkaan ole eli ovathan herrat voineet keskustella ainostaan esim naisista tai viineistä. Sen sijaan jenkkiarkistoista tietoja löytyy kuten jo aikaisemmin on tullut esille.

Veli @baikal in pankki-, kauppa- ja muut yhteydet katkesivat sodan ajaksi, mehän oltiin vihollisia
Paasonen muuten kiitteli kirjeessään Steweniä Englannista saaduista hyödyllisistä tiedoista syyskuussa 1942. Maininta löytyy Turtolan Paasos-elämäkerrasta sivulta 231.

Tuosta ei tietenkään selviä, onko tieto saatu toisen käden kautta (ruotsalaiset antoivat tietoa molempiin suuntiin), vakoilemalla vai onko tietoja vaihdettu.
 
Back
Top