Merivoimien kehitysnäkymät

Merivoimat tilaa nopeita kuljetusveneitä

Merivoimat on allekirjoittanut 15.10.2012 hankintasopimuksen suomalaisen Marine Alutech Oy Ab:n kanssa. Sopimus sisältää 12 nopeakulkuisen kuljetusveneen tilaushankinnan ja option lisäalusten hankinnasta.

Alusten hankinta on osa rannikkojoukkojen varustusta täydentävää ns. MERA-projektia (merivoimien rannikolla toimivat joukot). Alukset tulevat käyttöön vuosina 2014 - 2016. Hankinnan kokonaisarvo on noin 34 miljoonaa euroa. Hankintasopimus sisältää lisäksi valmiiksi kilpailutetut optiohinnat, joita voi hyödyntää mikä tahansa valtiohallinnon osa Suomessa tai muissa Pohjoismaissa halutessaan samanlaisia aluksia.

Kuljetusalusten päätehtävänä on rannikolla toimivien taistelujoukkojen kuljettaminen. Aiempiin vastaaviin aluksiin verrattuna kyse on uuden sukupolven aluksista. Aluksissa on hyödynnetty kotimaista teknologiaa, tuotantoa ja työvoimaa.

Uutta teknologiaa ja ergonomisuutta

Alukset ovat monikäyttöisiä, edeltäjiään nopeampia, monipuolisemmin varusteltuja ja ballistisesti suojattuja. Aluksissa on monipuoliset havaintosensorit ja omasuoja-aseistus. Aluksiin tullaan asentamaan kauko-ohjattavat asetornit Lisäksi alukset on suojattu taisteluaineita vastaan NBC-suodatusjärjestelmällä.

Merenkulkua ja taistelutehtäviä tukee laaja valikoima sensoreita - mm. lämpökamera, päivänäkökamera, tutka ja luotauskalusto. Uutta aluksissa on sekin, että hyötykäyttötilassa on ergonomisesti muotoillut istuimet jopa 25 sotilaalle. Pitkäkestoisia tehtäviä varten alukset on varustettu asianmukaisilla tavaransäilytystiloilla, lukittavilla asekaapeilla, WC:llä sekä ruuan ja juoman lämmitykseen sopivalla huoltopisteellä.

Merenkulkuominaisuudet huipputasoa

Monikäyttöiset alukset sopivat kuljetustehtävien lisäksi tulitukitehtäviin, valvonta- ja tiedustelutehtäviin, huoltokuljetuksiin ja potilasevakuointeihin sekä johtopaikkana toimimiseen. Modulaarisen rakenteen ansiosta siirtyminen tehtävätyypistä toiseen voidaan toteuttaa hyvin nopeasti ja kenttäolosuhteissa.

Alukset on räätälöity palvelemaan kotimaan puolustusta, mutta myös kansainvälinen käytettävyys on huomioitu. Lisäksi suunnittelussa on huomioitu mahdollisuus toimia tulevien järjestelmien alustana sekä alusten sopivuus myös muiden viranomaisten tukemiseen virka-aputehtävissä.

U700-luokka
-rekisteröity 32 hengelle
-19 m pitkä
-5 m leveä
-marssinopeus kuormattuna yli 35 solmua
-huippunopeus yli 40 solmua

Lisätietoja antavat kommodori Pasi Pajunen (puh 0299 300240) tai komentaja Veli-Pekka Heinonen (puh 0299 304100) Merivoimien esikunnasta ja vanhempi hallitussihteeri Iikka Marttila puolustusministeriöstä (puh 0295 140413).

Kuva: http://www.defmin.fi/index.phtml?9_m=5204&s=8&v_5204=9569
 
MoRsE kirjoitti:
Merivoimat tilaa nopeita kuljetusveneitä

Merivoimat on allekirjoittanut 15.10.2012 hankintasopimuksen suomalaisen Marine Alutech Oy Ab:n kanssa. Sopimus sisältää 12 nopeakulkuisen kuljetusveneen tilaushankinnan ja option lisäalusten hankinnasta.

Alusten hankinta on osa rannikkojoukkojen varustusta täydentävää ns. MERA-projektia (merivoimien rannikolla toimivat joukot). Alukset tulevat käyttöön vuosina 2014 - 2016. Hankinnan kokonaisarvo on noin 34 miljoonaa euroa. Hankintasopimus sisältää lisäksi valmiiksi kilpailutetut optiohinnat, joita voi hyödyntää mikä tahansa valtiohallinnon osa Suomessa tai muissa Pohjoismaissa halutessaan samanlaisia aluksia.

Kuljetusalusten päätehtävänä on rannikolla toimivien taistelujoukkojen kuljettaminen. Aiempiin vastaaviin aluksiin verrattuna kyse on uuden sukupolven aluksista. Aluksissa on hyödynnetty kotimaista teknologiaa, tuotantoa ja työvoimaa.

Uutta teknologiaa ja ergonomisuutta

Alukset ovat monikäyttöisiä, edeltäjiään nopeampia, monipuolisemmin varusteltuja ja ballistisesti suojattuja. Aluksissa on monipuoliset havaintosensorit ja omasuoja-aseistus. Aluksiin tullaan asentamaan kauko-ohjattavat asetornit Lisäksi alukset on suojattu taisteluaineita vastaan NBC-suodatusjärjestelmällä.

Merenkulkua ja taistelutehtäviä tukee laaja valikoima sensoreita - mm. lämpökamera, päivänäkökamera, tutka ja luotauskalusto. Uutta aluksissa on sekin, että hyötykäyttötilassa on ergonomisesti muotoillut istuimet jopa 25 sotilaalle. Pitkäkestoisia tehtäviä varten alukset on varustettu asianmukaisilla tavaransäilytystiloilla, lukittavilla asekaapeilla, WC:llä sekä ruuan ja juoman lämmitykseen sopivalla huoltopisteellä.

Merenkulkuominaisuudet huipputasoa

Monikäyttöiset alukset sopivat kuljetustehtävien lisäksi tulitukitehtäviin, valvonta- ja tiedustelutehtäviin, huoltokuljetuksiin ja potilasevakuointeihin sekä johtopaikkana toimimiseen. Modulaarisen rakenteen ansiosta siirtyminen tehtävätyypistä toiseen voidaan toteuttaa hyvin nopeasti ja kenttäolosuhteissa.

Alukset on räätälöity palvelemaan kotimaan puolustusta, mutta myös kansainvälinen käytettävyys on huomioitu. Lisäksi suunnittelussa on huomioitu mahdollisuus toimia tulevien järjestelmien alustana sekä alusten sopivuus myös muiden viranomaisten tukemiseen virka-aputehtävissä.

U700-luokka
-rekisteröity 32 hengelle
-19 m pitkä
-5 m leveä
-marssinopeus kuormattuna yli 35 solmua
-huippunopeus yli 40 solmua

Lisätietoja antavat kommodori Pasi Pajunen (puh 0299 300240) tai komentaja Veli-Pekka Heinonen (puh 0299 304100) Merivoimien esikunnasta ja vanhempi hallitussihteeri Iikka Marttila puolustusministeriöstä (puh 0295 140413).

Kuva: http://www.defmin.fi/index.phtml?9_m=5204&s=8&v_5204=9569

Mielenkiintoisia purkkeja.
 
Vuonna 2009 vilahti eräässä Powerpointissa nyky-Jurmon suojattu versio (kts. liite). Jatkokehittelyä on näköjään tehty jonniin verran.
 

Liitteet

  • RannJDemo (2009).pdf.pdf
    201.2 KB · Luettu: 22
MoRsE kirjoitti:
Merivoimat tilaa nopeita kuljetusveneitä

Merivoimat on allekirjoittanut 15.10.2012 hankintasopimuksen suomalaisen Marine Alutech Oy Ab:n kanssa. Sopimus sisältää 12 nopeakulkuisen kuljetusveneen tilaushankinnan ja option lisäalusten hankinnasta.

Alusten hankinta on osa rannikkojoukkojen varustusta täydentävää ns. MERA-projektia (merivoimien rannikolla toimivat joukot). Alukset tulevat käyttöön vuosina 2014 - 2016. Hankinnan kokonaisarvo on noin 34 miljoonaa euroa. Hankintasopimus sisältää lisäksi valmiiksi kilpailutetut optiohinnat, joita voi hyödyntää mikä tahansa valtiohallinnon osa Suomessa tai muissa Pohjoismaissa halutessaan samanlaisia aluksia.

Kuljetusalusten päätehtävänä on rannikolla toimivien taistelujoukkojen kuljettaminen. Aiempiin vastaaviin aluksiin verrattuna kyse on uuden sukupolven aluksista. Aluksissa on hyödynnetty kotimaista teknologiaa, tuotantoa ja työvoimaa.

Uutta teknologiaa ja ergonomisuutta

Alukset ovat monikäyttöisiä, edeltäjiään nopeampia, monipuolisemmin varusteltuja ja ballistisesti suojattuja. Aluksissa on monipuoliset havaintosensorit ja omasuoja-aseistus. Aluksiin tullaan asentamaan kauko-ohjattavat asetornit Lisäksi alukset on suojattu taisteluaineita vastaan NBC-suodatusjärjestelmällä.

Merenkulkua ja taistelutehtäviä tukee laaja valikoima sensoreita - mm. lämpökamera, päivänäkökamera, tutka ja luotauskalusto. Uutta aluksissa on sekin, että hyötykäyttötilassa on ergonomisesti muotoillut istuimet jopa 25 sotilaalle. Pitkäkestoisia tehtäviä varten alukset on varustettu asianmukaisilla tavaransäilytystiloilla, lukittavilla asekaapeilla, WC:llä sekä ruuan ja juoman lämmitykseen sopivalla huoltopisteellä.

Merenkulkuominaisuudet huipputasoa

Monikäyttöiset alukset sopivat kuljetustehtävien lisäksi tulitukitehtäviin, valvonta- ja tiedustelutehtäviin, huoltokuljetuksiin ja potilasevakuointeihin sekä johtopaikkana toimimiseen. Modulaarisen rakenteen ansiosta siirtyminen tehtävätyypistä toiseen voidaan toteuttaa hyvin nopeasti ja kenttäolosuhteissa.

Alukset on räätälöity palvelemaan kotimaan puolustusta, mutta myös kansainvälinen käytettävyys on huomioitu. Lisäksi suunnittelussa on huomioitu mahdollisuus toimia tulevien järjestelmien alustana sekä alusten sopivuus myös muiden viranomaisten tukemiseen virka-aputehtävissä.

U700-luokka
-rekisteröity 32 hengelle
-19 m pitkä
-5 m leveä
-marssinopeus kuormattuna yli 35 solmua
-huippunopeus yli 40 solmua

Lisätietoja antavat kommodori Pasi Pajunen (puh 0299 300240) tai komentaja Veli-Pekka Heinonen (puh 0299 304100) Merivoimien esikunnasta ja vanhempi hallitussihteeri Iikka Marttila puolustusministeriöstä (puh 0295 140413).

Kuva: http://www.defmin.fi/index.phtml?9_m=5204&s=8&v_5204=9569

Vertailuksi Jurmo-luokan tiedot (puolustusvoimien kalustokuvastosta):
Valmistuneet 2000-2004
Rakentaja Marine Alutech Oy, Teijo
Kylkinumerot 601-638
Uppouma 13 tonnia
Pituus 14 metriä
Leveys 3,5 metriä
Syväys 0,8 metriä
Nopeus yli 30 solmua
Koneteho 3*313 kilowattia
Kuljetuskyky 25 henkilöä tai 2500 kiloa
Miehistö 2 henkilöä

Eli uusien veneiden koko on kasvanut joka suuntaan. Kuljetuskapasiteetti on myös kasvanut (Jurmon 25 taistelijaa + 2 miehistöä => U700:n 32 henkilöä). Uusien veneiden miehistöä ei uutisessa ole mainittu. U700:ssa lastitilaan mahtuu ilmeisesti kuitenkin vain 25 taistelijaa.

U700:n katolla oleva Kongsberg on varmasti hyvä lisä tuomaan tulivoimaa alukselle.

Kokonaisuutena uusi vene vaikuttaa ihan tömäkältä peliltä - vertailu AMV:hen on varmaan osuva.
 
juhapar kirjoitti:
MoRsE kirjoitti:
Merivoimat tilaa nopeita kuljetusveneitä

Merivoimat on allekirjoittanut 15.10.2012 hankintasopimuksen suomalaisen Marine Alutech Oy Ab:n kanssa. Sopimus sisältää 12 nopeakulkuisen kuljetusveneen tilaushankinnan ja option lisäalusten hankinnasta.

Alusten hankinta on osa rannikkojoukkojen varustusta täydentävää ns. MERA-projektia (merivoimien rannikolla toimivat joukot). Alukset tulevat käyttöön vuosina 2014 - 2016. Hankinnan kokonaisarvo on noin 34 miljoonaa euroa. Hankintasopimus sisältää lisäksi valmiiksi kilpailutetut optiohinnat, joita voi hyödyntää mikä tahansa valtiohallinnon osa Suomessa tai muissa Pohjoismaissa halutessaan samanlaisia aluksia.

Kuljetusalusten päätehtävänä on rannikolla toimivien taistelujoukkojen kuljettaminen. Aiempiin vastaaviin aluksiin verrattuna kyse on uuden sukupolven aluksista. Aluksissa on hyödynnetty kotimaista teknologiaa, tuotantoa ja työvoimaa.

Uutta teknologiaa ja ergonomisuutta

Alukset ovat monikäyttöisiä, edeltäjiään nopeampia, monipuolisemmin varusteltuja ja ballistisesti suojattuja. Aluksissa on monipuoliset havaintosensorit ja omasuoja-aseistus. Aluksiin tullaan asentamaan kauko-ohjattavat asetornit Lisäksi alukset on suojattu taisteluaineita vastaan NBC-suodatusjärjestelmällä.

Merenkulkua ja taistelutehtäviä tukee laaja valikoima sensoreita - mm. lämpökamera, päivänäkökamera, tutka ja luotauskalusto. Uutta aluksissa on sekin, että hyötykäyttötilassa on ergonomisesti muotoillut istuimet jopa 25 sotilaalle. Pitkäkestoisia tehtäviä varten alukset on varustettu asianmukaisilla tavaransäilytystiloilla, lukittavilla asekaapeilla, WC:llä sekä ruuan ja juoman lämmitykseen sopivalla huoltopisteellä.

Merenkulkuominaisuudet huipputasoa

Monikäyttöiset alukset sopivat kuljetustehtävien lisäksi tulitukitehtäviin, valvonta- ja tiedustelutehtäviin, huoltokuljetuksiin ja potilasevakuointeihin sekä johtopaikkana toimimiseen. Modulaarisen rakenteen ansiosta siirtyminen tehtävätyypistä toiseen voidaan toteuttaa hyvin nopeasti ja kenttäolosuhteissa.

Alukset on räätälöity palvelemaan kotimaan puolustusta, mutta myös kansainvälinen käytettävyys on huomioitu. Lisäksi suunnittelussa on huomioitu mahdollisuus toimia tulevien järjestelmien alustana sekä alusten sopivuus myös muiden viranomaisten tukemiseen virka-aputehtävissä.

U700-luokka
-rekisteröity 32 hengelle
-19 m pitkä
-5 m leveä
-marssinopeus kuormattuna yli 35 solmua
-huippunopeus yli 40 solmua

Lisätietoja antavat kommodori Pasi Pajunen (puh 0299 300240) tai komentaja Veli-Pekka Heinonen (puh 0299 304100) Merivoimien esikunnasta ja vanhempi hallitussihteeri Iikka Marttila puolustusministeriöstä (puh 0295 140413).

Kuva: http://www.defmin.fi/index.phtml?9_m=5204&s=8&v_5204=9569

Mielenkiintoisia purkkeja.

Jälleen kerran vähän ja kallista. Kaiken lisäksi ovat varsin kookkaita. Asetornien lisäämistä maihinnousualukseen pidän resurssien tuhlauksena. Olisi mielekkäämpää tehdä tulitukeen kokonaan oma alus. Runko voi toki olla sama.
 
JOKO kirjoitti:
Jälleen kerran vähän ja kallista. Kaiken lisäksi ovat varsin kookkaita. Asetornien lisäämistä maihinnousualukseen pidän resurssien tuhlauksena. Olisi mielekkäämpää tehdä tulitukeen kokonaan oma alus. Runko voi toki olla sama.

"Sopimus sisältää 12 nopeakulkuisen kuljetusveneen tilaushankinnan ja option lisäalusten hankinnasta. "

Puolustusvoimat hankkii ilmeisesti aina liiikaa (Helikopterit) tai liian vähän (tällä kertaa alukset lisähankintaoptiolla!) Yhteistä on kuitenkin aina se, että liian kalliita ovat. Hankkivat vielä aseitakin niihin, saatanan tunarit!
 
näyttääpi olevan hieman isompi kuin Stridsbåt 90 ja jonkinverran pienempi kuin Stridsbåt 2010, jossa tulisi olemaan 120 mm krh, nähtävästi sunniteltu tulitukitehtävään ja joka vielä on vaiheessa.
 
rehti kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Jälleen kerran vähän ja kallista. Kaiken lisäksi ovat varsin kookkaita. Asetornien lisäämistä maihinnousualukseen pidän resurssien tuhlauksena. Olisi mielekkäämpää tehdä tulitukeen kokonaan oma alus. Runko voi toki olla sama.

"Sopimus sisältää 12 nopeakulkuisen kuljetusveneen tilaushankinnan ja option lisäalusten hankinnasta. "

Puolustusvoimat hankkii ilmeisesti aina liiikaa (Helikopterit) tai liian vähän (tällä kertaa alukset lisähankintaoptiolla!) Yhteistä on kuitenkin aina se, että liian kalliita ovat. Hankkivat vielä aseitakin niihin, saatanan tunarit!

Se on vaan niin, ettei muutamalla komppanialla paljoa sodita, vaikka ukkoja kuljetettaisiin kullatuilla vaunuilla.
 
Löysin kyvan mikä laivat Venäjä rakentaa lähivuosina

A5CLspQCMAAipuS.jpg:large


http://twitter.com/oplatsen/status/256858777855340544/photo/1
 
Onpa täällä negatiivinen tunnelma. Minä ainakin ilahduin uutisesta. Kalustoa armeijalle ja vieläpä kotimaan teollisuudelta, mikäs tässä nyt on vikana? 12 venettä ei minusta ole edes mikään nimellinen määrä. Näkisin, että nämä veneet toimisivat samassa kokoonpanossa Jurmojen kanssa, jolloin esimerkiksi komppanian taistelevat osat kulkevat kevyemmällä Jurmolla ja komento- ja tukiosat U700:lla.

EDIT: Lisäksi Kongsberg-tornin itkk on ihan kelpo omasuoja-ase, mutta sen hyvyys piilee erinomaisissa sensoreissa.
 
]

Se on vaan niin, ettei muutamalla komppanialla paljoa sodita, vaikka ukkoja kuljetettaisiin kullatuilla vaunuilla.
[/quote]

12*25 = 300 ukkoa kertasuorituksena. Mukaan muutama Jurmo ja Uisko ja rann.jääk.pataljoonan taistelevat osat siirtyvät että heilahtaa. Ainahan voi olla paremminkin asiat, mutta ei tuo nyt ihan huono alku ole, varsinkin kun mukana on optio lisähankinnoista samaan tingattuun hintaan.

Vielä jos saadaan muutama ruotsalaista Stridsbåt 2010 vastaava tulitukiversio, eli muuten sama paatti mutta hyötykuormana AMOS-torni, niin hommasta ei puutu enään kuin jonkinlainen ilmasuoja...
 
akealik kirjoitti:
Onpa täällä negatiivinen tunnelma. Minä ainakin ilahduin uutisesta. Kalustoa armeijalle ja vieläpä kotimaan teollisuudelta, mikäs tässä nyt on vikana? 12 venettä ei minusta ole edes mikään nimellinen määrä. Näkisin, että nämä veneet toimisivat samassa kokoonpanossa Jurmojen kanssa, jolloin esimerkiksi komppanian taistelevat osat kulkevat kevyemmällä Jurmolla ja komento- ja tukiosat U700:lla.

EDIT: Lisäksi Kongsberg-tornin itkk on ihan kelpo omasuoja-ase, mutta sen hyvyys piilee erinomaisissa sensoreissa.

Alkuun disclaimer: seuraava viestini on osittain off-topic...

Pääsin Lahden turvallisuusmessuilla syyskuussa leikkimään hetken aikaa Kongsbergin asetornilla ja minusta tuli suuri fani saman tien! On se aika noheva kapistus erityisesti juuri sensoreiden takia. Suurin piirtein heittämällä M2:n voi vaihtaa 40 mm krkk:ksi, jolloin tulivoimaakin löytyy. Tietysti olisi kiva, että ase olisi vaikka 30 mm konetykki, mutta ei tuokaan ihan huono juttu ole. Hinta on kuitenkin vain n. 200 k€, suuremmalla tykillä voisi laittaa nollan lisää hintalappuun.

Vielä veneiden määrään kommentti: tilauksethan on mitoitettu niin, että saadaan varustettua toinen RANNJP. Tähän pitäisi olla ihan hyvät mahdollisuudet. Jurmoja on 38 kpl ja G-veneitä X kpl. Lisäksi nämä uudet U700 12 kpl + mahdollinen optio. Paljonko muuten G-veneitä on merivoimilla?
 
Hanski kirjoitti:
Vielä veneiden määrään kommentti: tilauksethan on mitoitettu niin, että saadaan varustettua toinen RANNJP. Tähän pitäisi olla ihan hyvät mahdollisuudet. Jurmoja on 38 kpl ja G-veneitä X kpl. Lisäksi nämä uudet U700 12 kpl + mahdollinen optio. Paljonko muuten G-veneitä on merivoimilla?

Ihan ulkomuistista heitän 23kpl. Hiukan vähemmän kuin Jurmoja joka tapauksessa.

Ihan kohtuullinen määrä kuljetuskykyä alkaa tosiaan uuden hankinnan myötä olla kasassa, kunhan eivät ala noita liittämässäni esitelmässä kuvattuja suojauksia rakentaa olemassa oleviin Jurmoihin nyt, kun ne menevät pikapuoliin remonttiin. G-veneitähän voidaan helposti täydentää siviilistä otettavilla isoilla Bustereilla yms. joiden varaan esim. lääkintäpuolen kuljetuksia on jo laskettukin.
 
myös kansainvälinen käytettävyys on huomioitu

Soveltunee paremmin Somalian yms. "lähivesien" partiointiin kuin ML Pohjanmaa?
 
Tvälups kirjoitti:
myös kansainvälinen käytettävyys on huomioitu

Soveltunee paremmin Somalian yms. "lähivesien" partiointiin kuin ML Pohjanmaa?

Puolenkymmentä tuollaista purkkia Somaliaan rannikkopartiointiin. Mutta tarvii mukaan sen Pohjanmaan emälaivaksi varmaan?
 
Tvälups kirjoitti:
myös kansainvälinen käytettävyys on huomioitu

Soveltunee paremmin Somalian yms. "lähivesien" partiointiin kuin ML Pohjanmaa?

Se on niin mukavaa, kun saatte jo suunnitteluvaiheessa väristyksiä kv-yhteistyöstä. Miksei muuten kaikkea suunnitella niin, että kaikkinainen yhteistyö estettäisiin jo etukäteen. Olisi niin hienoa, kun tiedotteessa kerrottaisiin, että laitteet on erikoisesti suunniteltu niin, ettei niitä voi käyttää Suomen rajojen ulkopuolella. Samalla voisi repertuaaria laajentaa-tehdään kaikesta siviilipuolen tavaroistakin sellaista, että voidaan käyttää niitä vain kotimaassa: autoista pikkasen liian leveitä, ruokapakkauksista tuoteselosteet pois (korkeintaan suomeksi, siitäs saatte Affenanmaata myöten) ja teknisten laitteiden jännitteeksi jokin kaikkialla epäsopiva arvo.

Siitäs saatte kaikki samperin mutiaiset ja viheritupaskahipit, me ei haluta osallistua mihinkään Suomen rajojen ulkopuolella. Täällä on asiat niin huonosti, että ensin hoidetaan omat asiat kuntoon, ja vasta sitten autetaan yhtään ketään. Paska EU, vitun Yk ja pakkoruotsi pois. Mitä niistä on kenellekään ikinä mitään hyötyä ollut. Ei ainakaan mulle. Rajat kiinni ja heti!

Perkele muuten kun tuo raideleveys on yhteensopiva ryssän kanss. Kun sen saisi pois, niin olisi ihan itsenäinen junaliikennekin Suomessa. Ei me mitään ulkomaanjunia tänne kaivata.
 
rehti kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
myös kansainvälinen käytettävyys on huomioitu

Soveltunee paremmin Somalian yms. "lähivesien" partiointiin kuin ML Pohjanmaa?

Se on niin mukavaa, kun saatte jo suunnitteluvaiheessa väristyksiä kv-yhteistyöstä. Miksei muuten kaikkea suunnitella niin, että kaikkinainen yhteistyö estettäisiin jo etukäteen. Olisi niin hienoa, kun tiedotteessa kerrottaisiin, että laitteet on erikoisesti suunniteltu niin, ettei niitä voi käyttää Suomen rajojen ulkopuolella. Samalla voisi repertuaaria laajentaa-tehdään kaikesta siviilipuolen tavaroistakin sellaista, että voidaan käyttää niitä vain kotimaassa: autoista pikkasen liian leveitä, ruokapakkauksista tuoteselosteet pois (korkeintaan suomeksi, siitäs saatte Affenanmaata myöten) ja teknisten laitteiden jännitteeksi jokin kaikkialla epäsopiva arvo.

Siitäs saatte kaikki samperin mutiaiset ja viheritupaskahipit, me ei haluta osallistua mihinkään Suomen rajojen ulkopuolella. Täällä on asiat niin huonosti, että ensin hoidetaan omat asiat kuntoon, ja vasta sitten autetaan yhtään ketään. Paska EU, vitun Yk ja pakkoruotsi pois. Mitä niistä on kenellekään ikinä mitään hyötyä ollut. Ei ainakaan mulle. Rajat kiinni ja heti!

Perkele muuten kun tuo raideleveys on yhteensopiva ryssän kanss. Kun sen saisi pois, niin olisi ihan itsenäinen junaliikennekin Suomessa. Ei me mitään ulkomaanjunia tänne kaivata.

Nyt Rehti suuttui ja mustaksi muuttui...

Taisi olla vähän turha postaus Rehdiltä!

Tvällärille kommentti, että todennäköisesti soveltuvat ainakin Jurmoa paremmin ulkomaille(kin), mutta tosiaan silloin tarvitaan tukialuskin.

Rehdille (ja muillekin): eihän tästä ole kuin reilu 20 vuotta, kun vielä Euroopassakin eri maat tekivät kaikkensa, ettei vaan naapurimaa saa mitään potentiaalista hyötyä hyökätessään. Raideliikenteessä oli maakohtaiset aukean tilan ulottumat, jotka vähintään vaikeuttivat rajan yli tapahtuvaa liikennöintiä. Rautateiden sähköistys jakautui Keski-Euroopassa (kuten edelleenkin) saksalaiseen, ranskalaiseen ja italialaiseen koulukuntaan. Espanjassa oli aikanaan päädytty kaikista muista maista poikkeavaan raideleveyteen, jota vasta aivan viime vuosina on osittain muutettu normaalileveyteen 1435 mm. Jokainen Euroopassa matkaillut on varmasti myös kiroillut (vanhempien) sähköpistokkeiden yhteensopimattomuuden kanssa.
 
rehti kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
myös kansainvälinen käytettävyys on huomioitu

Soveltunee paremmin Somalian yms. "lähivesien" partiointiin kuin ML Pohjanmaa?

Se on niin mukavaa, kun saatte jo suunnitteluvaiheessa väristyksiä kv-yhteistyöstä. Miksei muuten kaikkea suunnitella niin, että kaikkinainen yhteistyö estettäisiin jo etukäteen. Olisi niin hienoa, kun tiedotteessa kerrottaisiin, että laitteet on erikoisesti suunniteltu niin, ettei niitä voi käyttää Suomen rajojen ulkopuolella. Samalla voisi repertuaaria laajentaa-tehdään kaikesta siviilipuolen tavaroistakin sellaista, että voidaan käyttää niitä vain kotimaassa: autoista pikkasen liian leveitä, ruokapakkauksista tuoteselosteet pois (korkeintaan suomeksi, siitäs saatte Affenanmaata myöten) ja teknisten laitteiden jännitteeksi jokin kaikkialla epäsopiva arvo.

Siitäs saatte kaikki samperin mutiaiset ja viheritupaskahipit, me ei haluta osallistua mihinkään Suomen rajojen ulkopuolella. Täällä on asiat niin huonosti, että ensin hoidetaan omat asiat kuntoon, ja vasta sitten autetaan yhtään ketään. Paska EU, vitun Yk ja pakkoruotsi pois. Mitä niistä on kenellekään ikinä mitään hyötyä ollut. Ei ainakaan mulle. Rajat kiinni ja heti!

Perkele muuten kun tuo raideleveys on yhteensopiva ryssän kanss. Kun sen saisi pois, niin olisi ihan itsenäinen junaliikennekin Suomessa. Ei me mitään ulkomaanjunia tänne kaivata.

Näin on, kyllä jämpti on tasan niin. Paska haisee tässä meiningissä, sanokaa mun sanoneen. Hyökkäysaseita vaan ostellaan NATO-maista, meillähän on PUOLUSTUSvoimat. Laivaston valkopukuiset keekoilijatkin ne vaan ostelee kalliita muskeliveneitä Italiaa myöten, että saadaan meriupseereille tarpeeksi päällikön paikkoja, vaikka erittäin kylmä tosiasia on se, että mitään miinantorjuntaa ei tarvita koska se riittää että katsellaan rannalta kiikarilla mihin ne miinat vihollinen laskee. Miten mahtavat muuten mokomat alfa romeot toimia suomen talvessa, niin. Kyselee nimim. epätietoinen amatimies. Lennokkikerhokin se vaan havittelee tietenkin niitä viidennen sukupolven hävittäjiä, vaikka samalla rahalla saatasiin 40000 venäläistä panssarivaunua, 18 miljoonaa kuubalaista rynkkyä ja tarpeeksi kuulia. Ihan kuin me nyt sellaisia teknoleluja tarvittaisiin. Ärsyttää vielä Venäjääkin tämä tällainen hyökkäysaseiden haikailu. Taisi mennä puolustusmiljardeista jopa 10 miljoonaa sinne Somalian operaatioon eikä saanu kuin nälkäisten ruokakuljetuksia suojattua, ei mitään iloa minulle tästä tällaisesta ja koko puolustusudejttihan siitä meni kuralle. Mutta sitähän se on kun ei osata suunnitella ja olla tarpeeksi nuukia. Mitähän tämmöiseen mahtaa sanoa vielä Suomen lakikin? Cuupperissa juostaan vajaat 2200m, ei ole mahiksia kun kaikkien muiden asevoimien soltuthan pahtaa kirkkaasti yli 3000 keskimäärin. Sitten vielä se maahanmuutto ja ruotsinkieli mitä ovat syyllisiä kaikkeen loppuun kurjuuteen.
 
Hih, mielenkiintoisia purkauksia...
 
Back
Top