Mielipiteitä armeejan käymättömistä

haekker

Kersantti
Tässä yhden tutun luona istuskelen iltaa, ja hän haluasi kaiken vanhan kieltäytymisen jälkeen, osallistua maanpuol.toimintaan. Heittäkää jotain, mihin voin tota 40v ukkoa ohjata, mikäli haluaa vielä yrittää jotain. T: res kers.
 
Haha, vai iltaa istumassa. No jos asia kestää vielä aamullakin, se on sen aidompi.

1) suhtautuu aina myönteisesti maanpuolustukseen
2) tukee laillista yhteiskuntajärjestystä eikä ala ulista
3) aktiviteetteja kaikille Suomen kansalaisille löytyy muiden muassa VARTU-koulutuksesta.
4) vapaaehtoinen nuorisotyö, urheilu yms.
 
No kyllä mä pidän vapautuksen saaneita jonkin sortin vellihousuina. Ja näitä on nykyisin todella paljon.

Asiallisesti ja aidosti aatteen takia sivarin valinneita arvostan.
 
Asiallisesti ja aidosti aatteen takia sivarin valinneita arvostan.

Mikähän aate se lopultakin estää osallistumisen Suomen armeijan toimintaan? Yksi maailman vakaimpia valtioita, josta ei tasan varmasti olla ehdoin tahdoin hyökkäämässä yhtään mihinkään.

"ei halua olla osana väkivaltakoneistoa" tms. kuulostaa Suomen kontekstissa vähintään naurettavalta. Tää väkivaltakone on luotu antamaan maahantunkeutujaa kynsille ja korville, ei suorittamaan vallankaappauksia tai hyökkäyksiä naapureihin. Jos Suomen intin ja valtion arvolatauksesta saa astmakohtauksen, niin ei tule olemaan helppoa siviilissäkään.
 
Mikähän aate se lopultakin estää osallistumisen Suomen armeijan toimintaan? Yksi maailman vakaimpia valtioita, josta ei tasan varmasti olla ehdoin tahdoin hyökkäämässä yhtään mihinkään.

"ei halua olla osana väkivaltakoneistoa" tms. kuulostaa Suomen kontekstissa vähintään naurettavalta. Tää väkivaltakone on luotu antamaan maahantunkeutujaa kynsille ja korville, ei suorittamaan vallankaappauksia tai hyökkäyksiä naapureihin. Jos Suomen intin ja valtion arvolatauksesta saa astmakohtauksen, niin ei tule olemaan helppoa siviilissäkään.

Moni aatteen mies tahtoo olla elämässään ongelmissa. Jokainen varmaan tuntee tämän ihmistyypin. Opettajat antoivat huonompia arvosanoja kuin mitä he olisivat ansainneet ja työnantajat kohtelevat kaltoin yksi toisensa jälkeen jne jne. Kaikki neljä vaimoakin ovat olleet täysiä kusipäitä. Valitettavan paljon näkee kuinka aina yhtä ja samaa ihmistä koetellaan :rolleyes:

Tämä on vähintäänkin kaksipiippuinen juttu. Toisaalta on joukolle hyväksi että pahimmat änkyrät seuloutuvat pois porukasta jo lähdössä. Toisaalta on väärin että kaksi kolmannesta joutuu hoitamaan muidenkin hommat eikä siitä ole lusmuille mitään seuraamuksia. Sellaiseen porukkaan joka suoraan kertoo miksi kieltäytyy on helpompi suhtautua. On täysin ymmärrettävää että esimerkiksi metallibändin basisti ei voi luopua hiuksistaan jonkun yhteiskunnallisen velvoitteen takia :D
 
Mikähän aate se lopultakin estää osallistumisen Suomen armeijan toimintaan? Yksi maailman vakaimpia valtioita, josta ei tasan varmasti olla ehdoin tahdoin hyökkäämässä yhtään mihinkään.
osalla voi esim uskonnolliset syyt tai muu vannoutunut ”rauhan aate”. Ja jollain voi olla kritiikkiä asevelvollisuutta kohtaan. Jollain toisella taas perhepoliittiset syyt, eli kivempi päästä illaksi ja yöksi kotiin vaimon ja lasten luokse.

Oman tuttavapiirin sivarit ovat näitä vellihousuja, joiden perusteet ”ei jaksa” tai ”intti on perseestä” eivät herätä itsessäni suurta arvostusta.
 
No kyllä mä pidän vapautuksen saaneita jonkin sortin vellihousuina. Ja näitä on nykyisin todella paljon.

Poikani on yksi näistä sinun mainitsemista vellihousuista.

Kun oli armeijaan meno niin tuli ero.
Joutui/sai ruveta 1 ja 2 ikäisten lasten yksinhuoltajakeksi.

Kaikki eivät kieltäydy aatteen takia van, vaan elämäntilanikien saattaa sanella asioita.


Ps. Armeijassa olisi varmaan pääsyt helpommalla.
 
Kaikki eivät kieltäydy aatteen takia van, vaan elämäntilanikien saattaa sanella asioita.

Kyllä ja terveyshuolet voivat olla jne.jne. enkä minä osoita ketään sormella muutenkaan. Pohdin ihan vain näitä -aatteellisia- syitä tässä kohtaa. En todellakaan osaa pitää Suomen armeijaa minään sellaisena asiana, josta pitää kieltäytyä -aatteellisista syistä-. Mutta pidän kitani kiinni ja suon jokaiselle oikeuden toimian kuin parhain päin näkee.
 
vanhin poikani kävin intin, arvostan. Mutta nuorimmainen on todellinen vellihousu; ei oikeastaan mitään syytä ( ainakaan minulle ei ole kertonut) miksi ei . Toisaalta kun muistellee näiden poikien peruskouluaikaa, niin nuorempi oli silloin viksumpi kuin isoveljensä. Vanhempi kävi ammattikoulun, on töissä ja maksaa talovelkaansa.
Nuorempi jätti ammattikoulun viimeisen luokan käymättä ja on sen jälkeen majoittunut omaan huoneeseensa; ei ole käynyt talon ulkopuolella yli vuoteen. Sai kyllä ajokortin ekan osan suoritettua, mutta sitten ei enää tehnyt sen eteen mitään. Myi autonsa ja elää meidän vanhempien kustannuksella. Onneksi ei kuluta sen enempää kuin tanskandoggini. Saapas näkee miten sällin käy kun meistä aika jättää.
 
voi, yritetty on. On puhuttu kauniisti ja vähemmän kauniisti, huudettu ja itketty. Toivotaan että se järki palaa pojan päähän jossain vaiheessa. Pelkään että jos tässä aletaan jollain tavoin painostammaan, nii puhevälit menee kokomaan ja se on huono juttu, sit ei voida enää mitään.
Mutta hetkellisesti osaa yllättääkin just viime viikolla. Poika kun kasvatti itsellensä parran ja tukan. Jos ihonväri olisi ollut tummempi, nii olis käynyt aidosta maahanmuuttajasta... Mutta tosiaan, yhtäkkiä tuli ja sanoi ett leikkaa tukka pois. Ja senhän tein. Seuraavana päivänä se oli ajanut partansakin. Eli toivoa on.
 
Taisi vahingossa tulla sekaan virolainen sana eli vegeteerita. Tarkoitaa ihmista joka vain on tekemättä mitään eli elää kuin kasvi.
 
vanhin poikani kävin intin, arvostan. Mutta nuorimmainen on todellinen vellihousu; ei oikeastaan mitään syytä ( ainakaan minulle ei ole kertonut) miksi ei . Toisaalta kun muistellee näiden poikien peruskouluaikaa, niin nuorempi oli silloin viksumpi kuin isoveljensä. Vanhempi kävi ammattikoulun, on töissä ja maksaa talovelkaansa.
Nuorempi jätti ammattikoulun viimeisen luokan käymättä ja on sen jälkeen majoittunut omaan huoneeseensa; ei ole käynyt talon ulkopuolella yli vuoteen. Sai kyllä ajokortin ekan osan suoritettua, mutta sitten ei enää tehnyt sen eteen mitään. Myi autonsa ja elää meidän vanhempien kustannuksella. Onneksi ei kuluta sen enempää kuin tanskandoggini. Saapas näkee miten sällin käy kun meistä aika jättää.

Ammattikouluaikaan tapahtui jotain. Tuo vaikuttaa osin jonkinlaiselta masennukselta. Onko hän koneella koko ajan? Pelaa?

Se mitä tapahtui olisi hyvä käydä läpi. Hän on saanut jotenkin sielulleen, nenilleen. Mutta silti... Jos ruoka tulee pöytään ja äiti siivoaa ja pesee pyykit, hänellä ei ole mitään syytäkään yrittää. Yhtään peräkammarin tyttöä ei nimittäin tiedetä (paitsi kehitysvammaisia).

Minä olen vähän huolissani. Ei käynyt vuoteen talon ulkopuolella? Tämä ei pääty hyvin. Tilanne on purettava.
 
Jos kirjaimellisesti ei ole käynyt ulkona vuoteen on jotain pahasti vialla. Johan siinä lihaksetkin surkastuu eikä enää jaksa mitään.
 
no, ongelmia oli jo peruskoulussakin, meinas jäädä luokalleen ja vikana vuonna ei enää meinannut edes mennä kouluun. Opo tuli kotio jutteleen sille . Olen kanss samaa mieltä, että jotain tapahtui jo peruskoulussa, mutta mitä? Ei puhu asiasta. Sinällään erikoista että oli hyvä monessa kouluaineessa (mm. matematiikka) ja kerran kun oli koulujen välisissä urheilukisoissa, niin voitti pituushypyssä. Siis ihan hyvä miehenaihio oli. Herkkä tosin, aina piti näyttää siistiltä yms.
Ja pelaahan se yöt läpeensä. Mutta aikuiselle ei voi mitään. Tekisi mieli antaa vanhanaikainen selkäsauna, mutta jäisin häviölle tuolle kaksimetriselle lökäpöksylle.
Kyllä se kertoilee juttuja ja näyttelee kännykästään veljensä lähettämiä kuvia yms. Ja tietenkin tekee mulle kaikenlaisia jekkuja.
Yks päivä se joutui todellisen homman eteen. Mieheni ja minä olimme töissä ja poika nukku vintissä, suljetun oven takana. Koiran oli tullut paskat olkkarin matolle ja se oli vielä kaatunut sen päälle ja sitä myöten sotkenut lattiankin paskaan. Haju oli ollut aikamoinen koska pojan oli pakko herätä ja tulla alakertaan pyyhkimään jätökset pois. Maton se oli heittänyt pihalle. Pidän sitä ihmeenä, että oli sen verran saanut aikaiseksi, siis poika.
Kyllähän se joskus keittelee mulle kahvia tms. pientä.
Eikä tää meidän vetelä ole ainoa laatuaan, taitaa olla nykyään aika yleistä. Valitettavasti.
 
no, ongelmia oli jo peruskoulussakin, meinas jäädä luokalleen ja vikana vuonna ei enää meinannut edes mennä kouluun. Opo tuli kotio jutteleen sille . Olen kanss samaa mieltä, että jotain tapahtui jo peruskoulussa, mutta mitä? Ei puhu asiasta. Sinällään erikoista että oli hyvä monessa kouluaineessa (mm. matematiikka) ja kerran kun oli koulujen välisissä urheilukisoissa, niin voitti pituushypyssä. Siis ihan hyvä miehenaihio oli. Herkkä tosin, aina piti näyttää siistiltä yms.
Ja pelaahan se yöt läpeensä. Mutta aikuiselle ei voi mitään. Tekisi mieli antaa vanhanaikainen selkäsauna, mutta jäisin häviölle tuolle kaksimetriselle lökäpöksylle.
Kyllä se kertoilee juttuja ja näyttelee kännykästään veljensä lähettämiä kuvia yms. Ja tietenkin tekee mulle kaikenlaisia jekkuja.
Yks päivä se joutui todellisen homman eteen. Mieheni ja minä olimme töissä ja poika nukku vintissä, suljetun oven takana. Koiran oli tullut paskat olkkarin matolle ja se oli vielä kaatunut sen päälle ja sitä myöten sotkenut lattiankin paskaan. Haju oli ollut aikamoinen koska pojan oli pakko herätä ja tulla alakertaan pyyhkimään jätökset pois. Maton se oli heittänyt pihalle. Pidän sitä ihmeenä, että oli sen verran saanut aikaiseksi, siis poika.
Kyllähän se joskus keittelee mulle kahvia tms. pientä.
Eikä tää meidän vetelä ole ainoa laatuaan, taitaa olla nykyään aika yleistä. Valitettavasti.

Kyllä tollasia vaan on. Ja ei se laiskuutta ole, mun tutun pojalla oli samanmoista ongelmaa ja kyllä siihen ihan ammattiapu mielenterveyspuolelta lopen oli se tehokas keino.
 
Kyllä tollasia vaan on. Ja ei se laiskuutta ole, mun tutun pojalla oli samanmoista ongelmaa ja kyllä siihen ihan ammattiapu mielenterveyspuolelta lopen oli se tehokas keino.

Kyllä pitää puuttua eikä tosiaan antaa vain olla, ei voida hyväksyä näin itsekästä toimintaa vaikka vielä vanhemmat kustantavatkin.
 
Back
Top