Mikä mättää puolustusministerimme toiminassa?

Pönden varuskunnat turhia maanpuolustuksen kannalta?

Eikö Ahvenenmaata pidä puolustaa?

Väitätkö, että maamiinat tehottomia ja kalliita puolustuksessa?

Väitän että on turhaa hankkia uutta varuskuntatilaa.

Perustelen tämän parilla asialla.

Juuri on saatu karsittua varuskuntia ja niiden kiinteistöt on myyty. Joten uudet varuskunnat pitää rakentaa tyhjästä.

Maaseudun tyhjentyminen esim. pohjoiskarjalassa tarkoittaa sitä että noin kymmenen vuoden päästä kutsuntaikäisille riittää hyvin Kontiolahden Rajavartiosto, Kainuun prikaati ja Karjalan Lennosto. Ja silloinkin voi olla tiukkaa saaha ukkoja joka tupaan.

Ahvenanmaata pitää puollustaa, mutta mielestäni puolustusministerin ei pitäisi ääneen huudella operatiivisista asioista.

Miinat ovat halpoja. Mutta panssarimiinoilla on raivauksen estämiseen hankittu jo estolaitteet.

Meillä on pulaa paljosta kalustosta. Joten jos vaikka miinojen hankinnan sijaan niillä rahoilla ostettaisiin 155mm kalustolle panssarivaunuihin hakeutuvia kranaatteja
 
Pönden varuskunnat turhia maanpuolustuksen kannalta?

Eikö Ahvenenmaata pidä puolustaa?

Väitätkö, että maamiinat tehottomia ja kalliita puolustuksessa?

Väitän että on turhaa hankkia uutta varuskuntatilaa.

Perustelen tämän parilla asialla.

Juuri on saatu karsittua varuskuntia ja niiden kiinteistöt on myyty. Joten uudet varuskunnat pitää rakentaa tyhjästä.

Maaseudun tyhjentyminen esim. pohjoiskarjalassa tarkoittaa sitä että noin kymmenen vuoden päästä kutsuntaikäisille riittää hyvin Kontiolahden Rajavartiosto, Kainuun prikaati ja Karjalan Lennosto. Ja silloinkin voi olla tiukkaa saaha ukkoja joka tupaan.

Ahvenanmaata pitää puollustaa, mutta mielestäni puolustusministerin ei pitäisi ääneen huudella operatiivisista asioista.

Miinat ovat halpoja. Mutta panssarimiinoilla on raivauksen estämiseen hankittu jo estolaitteet.

Meillä on pulaa paljosta kalustosta. Joten jos vaikka miinojen hankinnan sijaan niillä rahoilla ostettaisiin 155mm kalustolle panssarivaunuihin hakeutuvia kranaatteja
Ja kuvittele että ottasit itseäsi vielä 2x äkkivääremmän jäbän erityisavustajaksi, eli kundiksi jonka pitäis hoitaa ministeriön sisäisiä ja ulkoisia asioita joita et ehdi hoitaa, kuten Niinistö otti Leinon.

Joo ei kuulosta hyvältä.

Vaikka periaatteessa ministerin oma valinta, niin..
 
Epäilen yhä sitä, että kyse on eräänlaisesta ammattikunnan etujen suojelusta.
 
En itse ole PV:n tarpeista syvästi tietoinen, joten sitä vastaan en osaa arvioida Niinistön osaamista. Olen kuitenkin kuvitellut, että hän on tietoinen koska on niinkin kauan ollut puolustusvaliokunnassa mukana.
Se, että saako siellä riittävästi tietoa tarpeellisista asioista, on varmaan toinen juttu. Enivei, muuten suhtaudun Niinistöön positiivisesti ja koska hänellä on mandaatti tehdä asioita niin siitä vaan. Näin systeemi toimii.

EDIT: huomaan lisäksi että ministerin apulaisen tehtävät PV hallinnossa eivät käsittääkseni ole sotilaallisia vaan hallinnollisia, sillä perusteella erikoisupseeri on varmaan paikallaan tuollaiseen tehtävään.

Ärsyttävää oli se, että toimittajadaami ei uskonut kun jo vissiin Niinistö kolme kertaa sanoi ihan selkeesti, ettei kommentoi nimitysasiaa, koska sen sisältö ei vielä ole julkista. Minäkin olisin samassa tilanteessa sanonut kantturalle että kohta lähtee jos ei ininä lopu.
 
Viimeksi muokattu:
Joku tuossa kyseli niitä tarpeita niin tässä tulee jotakin.
Kaukovaikuttamiskyvyn parantaminen, kuorma-ammukset mm. panssarintorjuntakyvyn lisäämiseksi, kyky sirotemiinoitteisiin, tilannekuvan muodostamiseen ja ylläpitoon liittyvän kaluston hankinta, ruohonjuuritasolla mm. aseiden optiset tähtäimet, pimeätoimintavälineet..... listaa voi jatkaa sekä ylöspäin että alaspäin pitkään ja aika vähän sieltä löytyy niitä asioita mistä ministeri puhuu avainkysymyksinä.
Ja tämä siis vain pintaraapaisuna kaluston osalta.
 
Itse en oikein tajua miksi Puolustusministeri haluaa lisää lämmitettäviä seiniä.

Ja en tajua miksi puolustusministeri hölisee Ahvenanmaan puolustuksesta.

Kolmantena ne miinat.

Eli ei oikein järkeä touhussa. Edellinen oli parempi

Nuo kaikki ovat kriittisiä kysymyksiä puolustuksemme kannalta. On helppo puhua väheksyvästi seinistä, mutta vastineeksi kannattaa katsoa Krimin ja Itä-Ukrainan tapahtumia. Sotaa ei käydä varuskunnista käsin, mutta yllätyshyökkäyksen sattuessa tulen avaava varuskunta poistaa puolustajalta tukun poliittisia ongelmia, jotka muutoin muodostuvat hyökkääjälle tolkuttoman edulliseksi vipuvarreksi kansainvälisessä politiikassa.
 
Joku tuossa kyseli niitä tarpeita niin tässä tulee jotakin.
Kaukovaikuttamiskyvyn parantaminen, kuorma-ammukset mm. panssarintorjuntakyvyn lisäämiseksi, kyky sirotemiinoitteisiin, tilannekuvan muodostamiseen ja ylläpitoon liittyvän kaluston hankinta, ruohonjuuritasolla mm. aseiden optiset tähtäimet, pimeätoimintavälineet..... listaa voi jatkaa sekä ylöspäin että alaspäin pitkään ja aika vähän sieltä löytyy niitä asioita mistä ministeri puhuu avainkysymyksinä.
Ja tämä siis vain pintaraapaisuna kaluston osalta.
Jonkun asiantuntijan tulee tuoda esille nämä asiat. Kun on keskusteluyhteys voimassa, niin sitten varmasti voi käydä normaalia dialogia jossa mietitään tarpeita ja kuinka ne täytetään. Ei kuitenkaan pidä hyppiä puolustusministerin silmille, sillä maanpuolustushan siinä kärsii.
 
Haastattelussa Niinistö korosti maamiinojen kustannustehokkuutta ja varuskuntia tulisi tarkastella reservin motivaatiota ja tukeutumista silmällä pitäen.

Räty asiaa toimittaja tivasi 3 minuuttia. Niinistö totesi että jos ei ole muuta kysyttävää, niin lähden pois...

Uusi kansliapäällikkö voi olla ihan yhtä pätevä, vaikka ei olisikaan kokoomuslaisten mieleen :)
 
Miten Räty voi olla kaiken kokemuksensa jälkeen epäpätevämpi kuin kukaan muu tuohon tehtävään?
 
Jonkun asiantuntijan tulee tuoda esille nämä asiat. Kun on keskusteluyhteys voimassa...
Ottaen huomioon mm. puolustusvaliokunnassa oloajan ja olettaen että siellä on oltu hereillä, niin kyllä pitäisi nuo olla hyvin tiedossa.
Väittäisin edelleen avainkysymysten/ ongelmien olevan nämä kaksi:
"Koska mä voin" ja tuo sinunkin esiin tuoma keskusteluyhteys tai sen puute.
 
Perustelumuistio on laadittu ennen viimepäivien kohuja. Niinistön maineen kannalta on ratkaisevan tärkeää, että sen faktat ovat kiveen hakatut ja oikeat, eikä tarkoitushakuisuutta löydy etsimälläkään. Muussa tapauksessa hän on pahassa liemessä! Hermostuminen näyttäisi kuitenkin viittaavan odotettavissa oleviin ongelmiin. Maanpuolustuksen edun kannalta meidän on syytä toivoa, että asiat ovat kunnossa ja päästään eteenpäin.

"Uusi kansliapäällikkö voi olla ihan yhtä pätevä, vaikka ei olisikaan kokoomuslaisten mieleen".

Ei kokoomuksella voi olla mitään Juustia vastaan (tunnen miehen)! Kyse oli menettelytavasta ja toisen hyvän miehen heivaamisesta ilman kunnon perusteluja. Ylijohtajana oli lähes Juustin velvollisuus hakea virkaa.
 
Nyt tulisi ottaa kevyt aikalisä puolustusministeriössä. Laitetaan Niinistö ja toinen osapuoli (joku upseeri) samaan huoneeseen. Sitten joku Jari Sarasvuo sinne puhumaan itsensä kehittämisestä ja organisaation lepyttämisestä. Muutaman tunnin, maksimissaan muutaman vuorokauden kuluttua huoneesta tulisi hieman tienannut Sarasvuo, ja hymyilevät Niinistö ja toinen osapuoli, jotka ovat muodostaneet dynaamisen kokonaisuuden, jonka välillä on rikas, rakentava vuorovaikutussuhde. Tärkeintä on muodostaa aito vuorovaikutussuhde, jossa päästään käymään dialogia, eikä vain mittelemään siitä kenellä on valtaa ja kuka on hallintoalamainen!
 
Itse en oikein tajua miksi Puolustusministeri haluaa lisää lämmitettäviä seiniä.

Ja en tajua miksi puolustusministeri hölisee Ahvenanmaan puolustuksesta.

Kolmantena ne miinat.

Eli ei oikein järkeä touhussa. Edellinen oli parempi
No en näe miten mikään näistä olisi itsessään negatiivista. Lämmitettyjä tiloja kaivataan lisää ja voidaan järjestää lisää samalla budjetilla sitten kun nykyinen Senaattikiinteistö+Rakennuslaitos härdelli on korjattu, Ahvenanmaata pitää puolustaa ja on turha antaa viholliselle tasoitusta kieltämällä osa herätteisistä laukaisimista tietyn kokoisissa panoksissa joita vastaavia vihollinen kuitenkin käyttää.
 
Nyt tulisi ottaa kevyt aikalisä puolustusministeriössä. Laitetaan Niinistö ja toinen osapuoli (joku upseeri) samaan huoneeseen. Sitten joku Jari Sarasvuo sinne puhumaan itsensä kehittämisestä ja organisaation lepyttämisestä. Muutaman tunnin, maksimissaan muutaman vuorokauden kuluttua huoneesta tulisi hieman tienannut Sarasvuo, ja hymyilevät Niinistö ja toinen osapuoli, jotka ovat muodostaneet dynaamisen kokonaisuuden, jonka välillä on rikas, rakentava vuorovaikutussuhde. Tärkeintä on muodostaa aito vuorovaikutussuhde, jossa päästään käymään dialogia, eikä vain mittelemään siitä kenellä on valtaa ja kuka on hallintoalamainen!
Ok kuvio, paitsi please ei enää Sarasvuota tähän, jooko?
 
Perustelumuistio on laadittu ennen viimepäivien kohuja. Niinistön maineen kannalta on ratkaisevan tärkeää, että sen faktat ovat kiveen hakatut ja oikeat, eikä tarkoitushakuisuutta löydy etsimälläkään. Muussa tapauksessa hän on pahassa liemessä!

Korostin. Kuinka niin? Kaikki ylimmät virkamiehet nimitetään poliittiselta pohjalta. Harvoin siinä pätevyys mitään painaa, kunhan on viran muodolliset vaatimukset täytetty ja poliittisesti sopiva. Tässä tapauksessa ei ole edes kyse puhtaasti poliittisesti nimityksestä, kun ukko ei ole Peräseinäjoen hirviseuran puheenjohtaja ministerin seurueesta.
 
Back
Top