Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Etsi
Uudet
Uudet viestit
Uudet mediat
Media kommentit
Uudet profiiliviestit
Viimeisin tapahtuma
Media
Uudet mediat
Uudet kommentit
Etsi medioita
Jäsenet
Rekisteröityneet käyttäjät
Kävijöitä paikalla
Uudet profiiliviestit
Etsi profiiliviestejä
Muut
Kirjaudu
Rekisteröidy
Mitä uutta
Haku
Haku
Etsi vain otsikoista
Kuka:
Uudet viestit
Etsi
Valikko
Kirjaudu
Rekisteröidy
Install the app
Install
Foorumi
Taktiikka, historia ja politiikka
Turvallisuuspolitiikka
Mikä tekee suomalaisista pyörajoneuvoista niin suosittuja?
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an
alternative browser
.
Reply to thread
Viesti
<blockquote data-quote="Samovarius" data-source="post: 132496" data-attributes="member: 1038"><p>AMV:n tasoisessa vekottimessa on komponentteja ja osia sellainen määrä, että jos jokaista tuhennesta eri nippelistä pitäisi itse omassa maassa rakentaa juuri tätä tarkoitusta varten, siihen uppoaisi koko kansakunnan BKT:sta ja työvoimasta tuollaiset 60%. Joka ikinen hammasratas ja hydraulitiiviste siis pitäisi tuottaa erikseen eri tehtaassa, tai sitten perustaa se satojen tuhansien kombinaatti. Tälla saataisiin aikaan yhteensä tuhat ajoneuvoa kymmenen vuoden aikana, loppuajan jampat istuvat toimettomana suojatyöpaikassa. Tällä tavalla toimittiin suunnitelmataloudessa vaikkapa Romaniassa. Eipä sillä, jos haluaa elää surrealismin kyllästämässä idealistisessa fantasiassa.</p><p></p><p>Eipä Sisukaan ole koskaan tehnyt kokonaan kotimaista kuorma-autoa, vaihdelaatikot ja pääsääntöisesti moottorit ovat aina olleet tuontitavaraa. Eivät edes nuo pari suurvaltaa tuota koko kalustoaan tuotantoketjuineen täysin omin voimin. Jos korkea kotimaisuusaste asetetaan prioriteetiksi, kustannukset yleensä räjähtävät käsiin ja laatu kärsii. Pyörän keksiminen uudelleen ei ole kovin hedelmällistä toimintaa. Kyllä menneisyydessä kylän jokainen jannu sai töitä kansakoulupohjaltakin, kun elettiin maatalousyhteiskunnassa ja päiväpalkalla saisi tänä päivänä korkeintaan sikspäkin. Ei maailma ole enää pitkään aikaan ole ollut sellainen. Sen sijaan kotimainen suunnittelutyö on ollut enemmän tai vähemmän vertailukelpoista, varsinkin kun asiakkaana on ollut joku muu kuin valtio.</p><p></p><p>Ehkä tää puhe julkisilla varoilla tehtävästä työllistävästä vaikutuksesta ja globaalilla riistokapitalismilla heiluttelu paljastaa ajattelun lähtökohdan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Samovarius, post: 132496, member: 1038"] AMV:n tasoisessa vekottimessa on komponentteja ja osia sellainen määrä, että jos jokaista tuhennesta eri nippelistä pitäisi itse omassa maassa rakentaa juuri tätä tarkoitusta varten, siihen uppoaisi koko kansakunnan BKT:sta ja työvoimasta tuollaiset 60%. Joka ikinen hammasratas ja hydraulitiiviste siis pitäisi tuottaa erikseen eri tehtaassa, tai sitten perustaa se satojen tuhansien kombinaatti. Tälla saataisiin aikaan yhteensä tuhat ajoneuvoa kymmenen vuoden aikana, loppuajan jampat istuvat toimettomana suojatyöpaikassa. Tällä tavalla toimittiin suunnitelmataloudessa vaikkapa Romaniassa. Eipä sillä, jos haluaa elää surrealismin kyllästämässä idealistisessa fantasiassa. Eipä Sisukaan ole koskaan tehnyt kokonaan kotimaista kuorma-autoa, vaihdelaatikot ja pääsääntöisesti moottorit ovat aina olleet tuontitavaraa. Eivät edes nuo pari suurvaltaa tuota koko kalustoaan tuotantoketjuineen täysin omin voimin. Jos korkea kotimaisuusaste asetetaan prioriteetiksi, kustannukset yleensä räjähtävät käsiin ja laatu kärsii. Pyörän keksiminen uudelleen ei ole kovin hedelmällistä toimintaa. Kyllä menneisyydessä kylän jokainen jannu sai töitä kansakoulupohjaltakin, kun elettiin maatalousyhteiskunnassa ja päiväpalkalla saisi tänä päivänä korkeintaan sikspäkin. Ei maailma ole enää pitkään aikaan ole ollut sellainen. Sen sijaan kotimainen suunnittelutyö on ollut enemmän tai vähemmän vertailukelpoista, varsinkin kun asiakkaana on ollut joku muu kuin valtio. Ehkä tää puhe julkisilla varoilla tehtävästä työllistävästä vaikutuksesta ja globaalilla riistokapitalismilla heiluttelu paljastaa ajattelun lähtökohdan. [/QUOTE]
Lisää lainaukset…
Varmistus
Kirjoita sana takaperin: kissa
Lähetä vastaus
Foorumi
Taktiikka, historia ja politiikka
Turvallisuuspolitiikka
Mikä tekee suomalaisista pyörajoneuvoista niin suosittuja?
Top